Passivt filter som gir toe in? Er det mulig og sant?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.402
Torget vurderinger
10
Lyngdorf sine linjekilde moduler leveres i hhv left og right ved at diskant stripa vinkler ørlite innover. Det jeg lurer på er hvordan de kan si at det er filteret som gir toe in og ikke den fysiske plasseringen? Og mellomtonen er rettet rett frem?

Kan det være at den lille vinkelen på diskant stripa lager en kansellering i ytterkant som en bøyd PA høyttaler?

…. i designed the left and right LS-1000 with a crossover filter so that the sound beams inwards. Therefore you don’t have to toe them in. The sound is ideally directed towards the audience, with less reflection from the sidewalls.”

IMG_3131.jpeg
IMG_3130.jpeg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
109.905
Torget vurderinger
23
De sier jo ikke at det er filteret spesifikt som lager "toe in" det er jo diskanten som er vinklet litt innover. Akkurat som om dette var noe sensasjonelt... 🙄

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.530
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Hadde vært tøft om du gikk for linjekilder. Enorm lyd, fyller hele lytterommet på en helt spesiell måte men det vet du jo bedre enn meg. Kom fra besøk hos et system med 24X3,5" fulltone elementer pr side og opplevelsen sitter ennå i. Seff med subèr til. Helt klart noe jeg ville vurdert om jeg ikke hadde skråtak i stuen.
Mvh

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.402
Torget vurderinger
10
De sier jo ikke at det er filteret spesifikt som lager "toe in" det er jo diskanten som er vinklet litt innover. Akkurat som om dette var noe sensasjonelt... 🙄
Konfererte med en vi kjenner og det er faktisk mulig
JBL 4430 er styrt nedover for høy plassering i studio vha loobing og kansellering oppover

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.402
Torget vurderinger
10
Hadde vært tøft om du gikk for linjekilder. Enorm lyd, fyller hele lytterommet på en helt spesiell måte men det vet du jo bedre enn meg. Kom fra besøk hos et system med 24X3,5" fulltone elementer pr side og opplevelsen sitter ennå i. Seff med subèr til. Helt klart noe jeg ville vurdert om jeg ikke hadde skråtak i stuen.
Mvh
jeg var imponert over Lyngdorf sine linjer på Asker messa i fjor

• Liker
Reaksjoner: ELJ

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
109.905
Torget vurderinger
23
jeg var imponert over Lyngdorf sine linjer på Asker messa i fjor
Linjekilder er langt mer interessant gjort riktig. Beste lyd på Horten for endel år siden (IMNSOHUOSEF) var et oppsett med LS, lurer på om det var Wisdom.
Hvis jeg var nødt til å nøye meg med noe annet enn 4-veis TAD så hadde jeg gått for linjekilder. Har sågar tegnet/konstruert et oppsett for det :)

Sist redigert:

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
390
Torget vurderinger
24
Hehe, jeg elsker uttykket "Its not a fault, its a feature". Her gjør Lyngdorff et pre ut av problemet med lobing i horisontalplanet når diskantene står ved siden av mid.

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.402
Torget vurderinger
10
Hehe, jeg elsker uttykket "Its not a fault, its a feature". Her gjør Lyngdorff et pre ut av problemet med lobing i horisontalplanet når diskantene står ved siden av mid.
En horisontal MTM vil jo også lobe mer sideveis og på den måten få mindre siderefleksjoner?

Sist redigert:

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Antall liker
496
Torget vurderinger
5
Hvis du bytter ut beaming med lobing er jeg enig, men i tillegg til begrenset lyttevindu er jo ofte medfølgende utfordring med MTM ujevn vertikal respons (horisontalt i ditt tilfelle).

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.402
Torget vurderinger
10
Hvis du bytter ut beaming med lobing er jeg enig, men i tillegg til begrenset lyttevindu er jo ofte medfølgende utfordring med MTM ujevn vertikal respons (horisontalt i ditt tilfelle).
trykkleif rettet fra min side

ja, har lest at MTM har ujevn respons men da et godt stykke opp og ned vertikalt, jeg har aldri hatt problemer med å lytte på f eks dali 104

jeg la ikke merke til at disse Lyngdorf linjene hadde noen problemer med responsen på Asker messa, snarere tvert i mot, det var messas beste lyd i min bok, og jeg satt til og med ganske nærme, ref min hang up på toe in

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Antall liker
496
Torget vurderinger
5
Ja jeg tror fordelene med MTM ofte overveier bakdelene, det er min erfaring også. Det er jo heller ikke slik at andre løsninger styrer klar av disse utfordringene (med noen få unntak 🙂).

Sist redigert:
Topp Bunn