PayPal kontra Bank transfer

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
62
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Og bruke PayPal er vel sikrere enn og bruke Bank Transfer?

Jeg diskuterer en handel med en fra Canada, og han aksepterer bare vanlig bank overførsel "bank transfer"
Dette er vel kansje ikke så smart og gjøre hvis man skulle bli svindlet?
Eller har man en form for sikkerhet ved og bruke bank transfer?

U-96

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2008
Antall liker
4
Er det på eBay du handler ville eg ha brukt PayPal.

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Såvidt jeg vet, har du ingen sikkerhet eller "angremulighet" etter at pengene er sendt via bankoverføring.

Frode

N

nb

Gjest
unison skrev:
Og bruke PayPal er vel sikrere enn og bruke Bank Transfer?

Jeg diskuterer en handel med en fra Canada, og han aksepterer bare vanlig bank overførsel "bank transfer"
Dette er vel kansje ikke så smart og gjøre hvis man skulle bli svindlet?
Eller har man en form for sikkerhet ved og bruke bank transfer?
I praksis har du nok få muligheter om selger bestemmer seg for å lure deg. Det er langt til Canada og nok mye byråkrati å komme gjennom om du tar det gjennom formelle kanaler. Bruker du PayPal har du vel forsikring opptil 500 dollar eller hva det nå er, så det er kanskje ikke allverden det heller om det er en veldig kostbar vare. Jeg har brukt både PayPal og bankoverføringer, men generelt overfører jeg ikke mer penger til konto til en ukjent person enn det jeg kan tape uten å måtte ergre meg over det i mer enn ca tre minutter, dvs for meg rundt 1000 kroner. Jeg har aldri hatt problemer med noen handel, de aller fleste er jo ærlige sjeler, men det er vanskelig å vite på forhånd hvem som er det...

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Paypal er vel det beste alternativet.

Men selger må betale noen % mener jeg for denne eventuelle transaksjon til Paypal.
Mange plusser dette på totalbeløpet etter å ha informert kjøper om dette - gjerne før handelen.

Har forsåvidt ikke hatt problemer med noen av betalingsalternativene.

Hos Ebay har jeg fått refundert utlagt beløp noen ganger hos Paypal - dvs. alle ganger der varene ikke dukket opp, dyre var de heller ikke.

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
62
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Summen dreier seg om godt og vel 20k
Hvis man blir svindlet er man like hjelpesløs om man bruker paypal eller bank overføring?
Jeg mener og ha hørt at det er slik at man kan få tilbake pengene hvis man blir svindlet og bruker PayPal?

N

nb

Gjest
unison skrev:
Jeg mener og ha hørt at det er slik at man kan få tilbake pengene hvis man blir svindlet og bruker PayPal?
Mulig det er enklere, men jeg er temmelig sikker på at garantien fra PayPal kun er opptil 500 dollar eller noe slikt. Sjekk vilkårene til PayPal.

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
62
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
nb skrev:
unison skrev:
Mulig det er enklere, men jeg er temmelig sikker på at garantien fra PayPal kun er opptil 500 dollar eller noe slikt. Sjekk vilkårene til PayPal.
Ok, det var ikke det helt store i denne samenhengen!

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
62
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
U-96 skrev:
Er det på eBay du handler ville eg ha brukt PayPal.
Jeg oppdaget dette på ebay, og sendte selger et spørsmål.
Dette ble ikke solgt, så jeg ble kontaktet i ettertid, men nå vil selger bruke bank transfer i stedet for Paypal.
Jeg føler at det er litt bedre med paypal, der man kan igjennom den opprette en "dispute" mellom meg selger og paypal.
Hvis det skulle skje noe.

N

nb

Gjest
unison skrev:
Dette ble ikke solgt, så jeg ble kontaktet i ettertid
DET brude få det til å ringe en del bjeller.... ganske vanlig utgangspunkt for scams så vidt jeg har skjønt, uten at det automatisk betyr at så er tilfelle her.

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
62
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
nb skrev:
unison skrev:
DET brude få det til å ringe en del bjeller.... ganske vanlig utgangspunkt for scams så vidt jeg har skjønt, uten at det automatisk betyr at så er tilfelle her.
Nei det vanskelig og si, på ebay har han 119 possetive 100% karrakterer!

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Bruker du Paypal og blir lurt, og Paypal ikke gir deg tilbake pengene p.g.a "manglende" bevis, kan du gå gjennom kredittkortselskapet ditt eller banken ditt og likevel få igjen pengene. Det som skjer da, er at du sannsynligvis blir livstid svartelistet hos Paypal. Men DA vil Paypal gå etter svindleren for å få igjen pengene *dems*, selv med "manglende" bevis. Dette vet svindlere, og derfor velger de bankoverføring istedet.

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
62
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Man skrev:
Bruker du Paypal og blir lurt, og Paypal ikke gir deg tilbake pengene p.g.a "manglende" bevis, kan du gå gjennom kredittkortselskapet ditt eller banken ditt og likevel få igjen pengene. Det som skjer da, er at du sannsynligvis blir livstid svartelistet hos Paypal. Men DA vil Paypal gå etter svindleren for å få igjen pengene, selv med "manglende" bevis. Dette vet svindlere, og derfor velger de bankoverføring istedet.

Dette var greit og vite!

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
unison skrev:
nb skrev:
unison skrev:
Nei det vanskelig og si, på ebay har han 119 possetive 100% karrakterer!
At han har 100% positive karakterer på ebay sier ikke noe om hvordan det har gått med salg utenom ebay.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det er helt vanlig at svindlere bygger seg en god feedback på paypal (finnes mange måter å gjøre det kjapt og enkelt) før de gjennomfører den store scammen. Jeg ville aldri i verden ha brukt bankoverføring, paypal har gode klagemuligheter og det er selger som har bevisbyrden. Dessuten er det en innebygget forsinkelse slik at han ikke bare kan ta pengene og stikke av før du har fått sukk for deg.

U-96

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2008
Antall liker
4
Eg kjøpte ein forsterkar på eBay for ca. eit år sidan. Beløpet var ca. 10-11000 kr overført via PayPal og selgar var frå tyskland. Må ærlig innrømme at eg satt med hjarte i halsen etter at eg vant auksjonen, fyren var umulig å kommunisere med, heilt ubrukelig i engelsk og lite serviceinnstilt. Hadde dårlige vibbar heilt til eg fikk forsterkaren i posten. Kjem aldrig meir til å ta slike sjansar med so store beløp.

I ditt tilfelle unison ville eg ha vert meget skeptisk, det luktar humbug av det du har fortalt so langt.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis du har en uggen følelse eller noe virker fishy så dropp handelen. 20k er nok til at det svir godt hvis det stemmer. Det kommer dukker alltid opp noen andre gode kjøp senere. Hvis handelen virker så fantastisk at man er beredet til å risikere at det er en svindel, så er sjansene desto større for at det er nettopp det. Don't be greedy.

my 2c

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.433
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det der med å bli kontaktet i etterkant av en auksjon med tilbud om å kjøpe siden "varen ikke ble solgt" er en veldig vanlig svindel-metode, og vedkommende vil alltid bruke "wire transfer" (A.K.A. Western Union). Du ser aldri varen, og har ikke mulighet til å få pengene tilbake.

Bruk alltid PayPal (e.l.) som du betaler med et kredittkort og evnt. tilby o legge på den ekstra kostnaden til selger. Om selger er legitim, burde ikke dette være noe problem. Om selger godtok paypal på ebay, og nå bare godtar WU, kan det bety at kontoen er kapret av andre.

Vær forsiktig med selgere som tilbyr s.k. "Escrow services". Mange av disse svindelvariantene er basert på opplegg, der det blir opprettet en tilsynelatende legitim escrow-tjeneste.

En liten variant er Tyskland - der foregår nesten alt via bankoverførsel, og da må en velge om en vil gjøre handelen og ta risken eller droppe det hele.

Her er en liten guide: http://pages.ebay.com/securitycenter/mrkt_safety.html

Johan-Kr

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
unison skrev:
Jeg oppdaget dette på ebay, og sendte selger et spørsmål.
Dette ble ikke solgt, så jeg ble kontaktet i ettertid, men nå vil selger bruke bank transfer i stedet for Paypal.
Jeg føler at det er litt bedre med paypal, der man kan igjennom den opprette en "dispute" mellom meg selger og paypal.
Hvis det skulle skje noe.
Ligg LANGT unna! Dette advares det mot både hos paypal og ebay. Med paypal kan du protestere både til paypal og kredittkortselskapet ditt, og oftest få igjen pengene hvis varen ikke komemr eller er slik som beskrevet. (Kredittkortselskapene er mer effektive enn Paypal, siden selgerne jo er Paypals kunder, som de gjerne er forsiktige med.)

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
62
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Nå har denne selger lagt varen ut på ebay igjen, og nå venter jeg på svar om han forsatt kun vil aksepere bank transfer eller om jeg nå kan bruke Paypal.
Hvis denne selger kun vil akseptere bank transfer selv om handlen går om ebay, vil dette være sikkrere for meg, eller like usikker pga. at paypal ikke brukes?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.433
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Om selgeren kun aksepterer bank transfer, så gi beskjed paypal or no deal. Vil han ikke ha pengene dine via et betalingssystem som sikrer deg mot svindel, bør det være hans problem. Ligg unna!

Salg via ebay garanterer absolutt ingenting, om du benytter deg av usikre betalingsmåter.

Johan-Kr

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.205
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
hva er det som er sååå unikt til 20K at du ikke klarer å glemme det?
det er jo nettopp det som er "honningfella" i hele scammet!
ligg unna!
jeg bruker ALLTID PayPal begge veier
mvh
Leif

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
62
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
LMC skrev:
hva er det som er sååå unikt til 20K at du ikke klarer å glemme det?
det er jo nettopp det som er "honningfella" i hele scammet!
ligg unna!
jeg bruker ALLTID PayPal begge veier
mvh
Leif
Ja det er kansje det beste, her er siste e-mailen fra han som netopp kom:

Hello,

I have explained you several times how we will proceed. I have been offered you the product for 3500$ shipping taxes included. If you will be buying i will keep my promise and when i will be sending you the payment invoice from eBay i will make you the reduce from $3690 to $3500. You will have to pay as agreeded. You will be receiving the product via DHL and the payment will be via bank transfer. If you have any other question or so please let me know.

Step1: You are buying the product from my auction for the price of $3600+$90 Shipping.
Step2: Before sending you the invoice i will apply the 190$ reduce.
Step3: You are paying via bank transfer to my company account the amount of $3500 representing the value of the bought product.
Step4: I will be sending you the product via DHL.

Første gangen jeg så den på ebay kostet den $3600 pluss $90 i frakt.

Når aksjonen var gått ut kontaktet han meg, og jeg skulle få den for $3500 inkl. frakt, dette var utenom ebay.
Men nå som han la den ut igjen på ebay for at jeg skal kunne kjøpe den igjennom ebay, så er prisen $3600 pluss $90 i frakt igjen.
Det er dette han sier han vil redusere etter at handlen er gjort???!!!
PayPal vil han ikke at jeg bruker uansett!

N

nb

Gjest
unison skrev:
Tipper de 100 dollarene det er snakk om er cuten ebay skal ha for å hoste auksjonen. Selger han utenfor ebay så slipper han å betale det. Virker som han gjør for at du skal handle via eBay og ikke privat (antar at du har sagt at du helst vil handle via eBay) og han er villig til å gå ned på pris for å få solgt.

Jeg hadde styrt unna dette, og særlig siden duden insisterer på bankoverføring for betaling. Hadde aldri overført 20.000 kroner via konto til en fyr jeg ikke vet noe om i Canada. Engelsken er heller ikke veldig imponerende for en Canadier, men det trenger ikke bety så mye.

Er 3500 dollar påfallende billig for varen?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.205
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
den engelsken får ALLE mine alarmklokker til å ringe for full guffe!
styr unna eller bli ferdig med det og blås 20K ! ::)
mvh
Leif

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.325
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Dersom du er villig til å svi av 20k, så kan du heller få mitt kontonummer ;D

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
62
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
nb skrev:
unison skrev:
Tipper de 100 dollarene det er snakk om er cuten ebay skal ha for å hoste auksjonen. Selger han utenfor ebay så slipper han å betale det. Virker som han gjør for at du skal handle via eBay og ikke privat (antar at du har sagt at du helst vil handle via eBay) og han er villig til å gå ned på pris for å få solgt.

Jeg hadde styrt unna dette, og særlig siden duden insisterer på bankoverføring for betaling. Hadde aldri overført 20.000 kroner via konto til en fyr jeg ikke vet noe om i Canada. Engelsken er heller ikke veldig imponerende for en Canadier, men det trenger ikke bety så mye.

Er 3500 dollar påfallende billig for varen?
Du er nok inne på noe her, jeg ville helst handle igjennom ebay. Og selv om han la den for salg igjen på ebay så vil han fremdeles ikke godta paypal.
Jeg styrer unna denne!

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
høres unektelig merkelig ut.
Både eBay og PayPal opererer med prosentvis cut av salgspris, så det blir selvsagt ekstra utlegg for selger, men der kunne dere evt. komme til enighet at du betale deler av det. Det har jeg gjort ved et par tilfeller ved kjøp at pricy singler.
Dere er forøvrig klar over hvem som står bak PayPal? Begynner e og slutter på y.........

N

nb

Gjest
ErosLoveking skrev:
Dere er forøvrig klar over hvem som står bak PayPal? Begynner e og slutter på y.........
Jepp, vet du om det betyr at de generelt er mer villige til å hjelpe folk som blir lurt om handelen har skjedd på eBay kontra om PayPal kun er brukt som betalingsmiddel i en transaksjon utenfor eBay?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
unison skrev:
Nå har denne selger lagt varen ut på ebay igjen, og nå venter jeg på svar om han forsatt kun vil aksepere bank transfer eller om jeg nå kan bruke Paypal.
Hvis denne selger kun vil akseptere bank transfer selv om handlen går om ebay, vil dette være sikkrere for meg, eller like usikker pga. at paypal ikke brukes?
Hadde det vært meg, hadde jeg ikke kjøpt noe av den selgeren, men jeg er kanskje for forsiktig.

"Hvis noe virker for godt til å være sant, er det ofte ikke sant", sies det jo.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
nb skrev:
ErosLoveking skrev:
Jepp, vet du om det betyr at de generelt er mer villige til å hjelpe folk som blir lurt om handelen har skjedd på eBay kontra om PayPal kun er brukt som betalingsmiddel i en transaksjon utenfor eBay?
Ingen formening.

Vet bare at eBay/PayPal løper kjøpers ærend, og endel seriøse amerikanske aktører/selgere for lengst er drittlei scam, spesielt fra enkelte søreuropeiske kjøpere (les: Italia). Innenfor mitt interessefelt havner mer og mer på privatlister, pluss at det jobbes frem gratis auksjonsteder som begynner å fatte interesse.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
hedr lukter det muggent labg vei ligg unna

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
9
Jeg har handlet mye på Audiogon der jeg har betalt med "wire transfere". Dette har vert forsterkere, høyttalere, Cd-spillere,DACer og mye kabler som har vert kjøpt fra ulike plasser slik som Singapore, Australia og USA og opp til summer på 50-60k uten et eneste problem! En må se selger an, og feedback er viktig!! Uten noen feedback blir jeg skeptisk!
Er faktisk mer skeptisk til selgere i Norge og Europa.......

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Har som sagt ikke hatt problemer med betaling via Paypal.
Har sogar fått pengene tilbake 3 - 4 ganger ved handel gjennom Ebay.

Alle kan ta seg betalt via Paypal, de må ha en konto registrert der, og en betalingsadresse som er brukers epostadresse.

Har betalt mye via Paypal til private selgere som hadde konto der.

Vanlig bankoverføringer koster for meg ca 200,- kr til utlandet.

Men Western union har jeg fått tips om å holde meg unna, dvs. ikke bruke deres betalingstjenester.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
unison skrev:
Man skrev:
Bruker du Paypal og blir lurt, og Paypal ikke gir deg tilbake pengene p.g.a "manglende" bevis, kan du gå gjennom kredittkortselskapet ditt eller banken ditt og likevel få igjen pengene. Det som skjer da, er at du sannsynligvis blir livstid svartelistet hos Paypal. Men DA vil Paypal gå etter svindleren for å få igjen pengene, selv med "manglende" bevis. Dette vet svindlere, og derfor velger de bankoverføring istedet.

Dette var greit og vite!
Jeg betalte for katta i sekken(ingen vare mottatt) via paypal, og fikk ingen hjelp fra paypal,emn kredittkortsselskapet som paypal kontoen var knyttet mot tok saken,og refunderte meg pengene.. ingen tegn til svartelisting av meg hos peypal..

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
rock skrev:
Men Western union har jeg fått tips om å holde meg unna, dvs. ikke bruke deres betalingstjenester.
Du mener vel at du har fått tips om å ikke handle fra selgere som forlanger Western Union. For det å bruke WU har du vel ikke fått noen advarsler mot, antar jeg. Jada, jeg vet at jeg pirker nå. Jeg vil bare nevne at WU er glimrende til det bruket som det er beregnet på. Jeg bruker Western Union jevnlig, og hadde noen ganger ikke klart meg uten. Sammen med AmEx og Moneygram er de uunnværlig for oss som sender penger til fjerne steder, der det ikke finnes norske banker. Det tok meg en gang over en mnd å overføre penger på vanlig måte til en lokal afrikansk filial av Barclays Bank. Etter det skiftet jeg praksis til AmEx, og nå bruker jeg Western Union.

Beklager OT, men jeg syntes det var på sin plass å poengtere at WU ikke er problemet, men enkelte brukere.

Topp Bunn