PC audio setup  ...server eller?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.963
Antall liker
13.315
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Til Godmode:
Kan ikke musikkpc´n være tilkoblet husets trådløse router uten å ha internettforbindelse?Eller vil den få det via laptopens forbindelse enten jeg aktiverer mail og internett på musikkpc´n eller ikke?
Tenkte meg en usb forbindelse til dac´n og anlegget.
En trådløs forbindelse mellom laptop og musikkpc via trådløse nettverket,men kun for å styre musikkpc´n fra laptopen på salongbordet.
Ripping med nedlasting av filer og evt. albumcover vil skje på laptopen.
Mvh
Leif
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Noe sånn her feks.
Takker, men det ser ut som det blir batteridrift på meg, men må nok teste forskjellige løsninger for å se om jeg finner klart hørbare forskjeller dem imellom.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Har nå testet den optiske usb kabelen.
Fikk usb extension versjonen, likte ikke helt det, i steden for han USB kabel i begge ender, er det en hun i den ene enden, dermed må jeg bruke en egen usb kabel i tillegg, hadde regnet med å slippe det (samme du har LMC?). Skal bestille den andre kabelen som er nøyaktig slik jeg vil ha den, men fant den kun i bruksanvisningen og ikke på nettet hos leverandøren, får førhøre meg med dem.
Kabelen kommer med power-trafo med kun USA plugger, loddet på en norsk utgave på enden av USA type pinnene.
Med denne kabelen, er jeg sikkret mot inntrenging av elektriskstøy via usb kabelen. Den gamle usb kabelen går tett opptil noen strømkabler og elektrisk utstyr, ikke særlig bra, men hadde ikke mye valg heller. Nå fikk jeg mulighet til å unngå dette og bruker den optiske kabelen over det elektriske minefeltet, den vanlige usb kabelen som jeg har satt på i enden, går utenfor det meste av støyfeltet. Ved lytting etter oppsett av den nye kabelen, er det klart at noe er skjedd, jeg kan skru høyere opp en normalt uten å bli plaget, kan jo komme av endret nivå pga. konverting til/fra optisk, men merker også at støynivået er betydelig lavere, selv om jeg ikke har merket støyen før, er det nå tydelig at denne faktisk fjerner støy, finner dette logisk da gammel usb gikk over det elektriske støyfeltet.
Prisen som endte på underkant av 2000kr inkl. frakt synes jeg var ok for denne oppgraderingen, men vi får se om en stund om jeg er like fornøyd, kommer til å bytte noe frem og tilbake for grundigere test.
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Intressant den der kabelen, selv om jeg selv har et ganske så avslappet forhold til kabler. Kunne jeg godt tenkt meg å teste ut en slik en. Jeg har mulighet til å lodde på en han-plugg på dacen slik at jeg da kun hadde brukt denne kabelen hele veien. Så kom gjerne tilbake med erfaringer over tid jan, det hadde vært flott.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Har nå testet flere løsninger på flere forskjellige pc'er, og her er hva jeg kom frem til.
For enkeltheten skiller jeg bare mellom stasjonær og bærbar pc.

Test 1:
Test av pc og laptop med optisk kabel mot DAC.

PC'en fremstår klarere og med mere dynamikk.

Test 2:
Test av pc og laptop med Usb kabel mot DAC.

Samme konklusjon, pc'en fremstår klarere og med mere dynamikk.

Usb kontra optisk:
Optisk virker mer skinnende og feilfri, men etter å ha svitsjet en del frem og tilbake, er støyen jeg trodde den fjernet, faktisk noe av krispet i stemmene som forsvinner. Så etter å ha testet enda mer, vinner USB kabelen. Altså motsatt av det jeg mente i går.

Test 3:
Test av pc og laptop med Usb kabel med ekstern Usb hub med eget power.

Samme konklusjon igjen, PC'en fremstår klarere og med mere dynamikk.

Usb kabel kontra kabel med ekstern Usb hub med eget power:

Testet flere forskjellige huber, her var det også forskjeller, men holder meg til den beste av dem.
Usb kabel med ekstern usb hub og eget power, er en suveren vinner, den fremstår enda klarere og med enda mer dynamikk. Det er krisp i stemmene som er totalt overlegent de andre og virker mer ekte og engasjerende, forskjellene på instrumenter er veldig merkbare, en gitar har et bedre anslag og blir også bedre plassert i lydbildet.

Forskjellene jeg ser hele veien, tipper jeg kan knyttes til Usb signalet som nok er høyere og mer stabilt på en stasjonær pc med skikkelig power. Det samme skjer nok igjen når ekstern Usb huben med eget power gir et nytt puff til signalet, men ikke misforstå, det virker ikke som lyden blir særlig høyere enn de andre løsningene, men mer ekte og engasjerende og krispy, rett og slett mer Live!
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Tror jeg holder meg til den kabel løsningen jeg har nå. Har du langt kabelstrekk Jan ?
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Tror jeg holder meg til den kabel løsningen jeg har nå. Har du langt kabelstrekk  Jan ?
Nå er kabelstrekket på ca 2m, men skal prøve å korte det ned, men har for øyeblikket bare 1m usb kabler og bruker 2 av disse for å få koblet innom usb huben.
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Nå er kabelstrekket på ca 2m, men skal prøve å korte det ned, men har for øyeblikket bare 1m usb kabler og bruker 2 av disse for å få koblet innom usb huben.
Har selv loddet usb kabelen på print kortet 1meter kabel. Bruker en 3meter forlenger. Kan bruke kun den ene, men da blir det som cdspiller uten fjernkontroll ;) Skal teste litt angående akkurat det der, endag kondisjonen føles bra ;D
 
Topp Bunn