PC-basert delefilter

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
639
Antall liker
702
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Jeg leter etter nøyaktig det samme, og har til nå kommet over Audio Hijack Pro. Fungerer bra med Firium VST EQ, men er litt for knotete å sette opp etter min mening. Man er nok litt bortskjemt der..
;)
Fant også audiohijackpro for en stund siden. Problemet nå er å finne en god eq som er universal binary. Har lastet ned en drøss med forskjellige, men alle må kjøres i rosetta, og da går ting i sirup.

Håper firium eller hva det nå heter om dagen snart dukker opp for intel mac.
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Jeg har ingen front-end PC nei. RME'en er koblet mot en gammal laptop, og her går delefilteret og romkorreksjonen, samt eventuell PC-basert playback av WAV og MP3 filer. Men intet annet! Bruker den ikke til web-surfing og sånt. CD-playback gjør jeg via en DVD-spiller koblet på SP/DIF inngangen på RME'en.
OK, da tolket jeg deg litt feil. Grunnen til at jeg spør er at jeg også bruker PCen som kilde for video, og da inkludert en del tung filtrering (ffdshow etc.) som spiser en del ressurser. Hvis dette medfører hakkete lyd e.l. når en ser på film er det mindre fristende.

Blir vel kanskje et spm. om prosessorkraft? Ved å få over til et tokjerne-oppsett hvor en kan få litt styring på hvilken kjerne som tar seg av spesifikke prosesser burde vel dette gå greit?
 
T

theStig

Gjest
Det handler ikke bare om prosessorkraft, men også om systemressurser i Windows (som man normalt ikke ser noe til). Dessuten om prosesser og services i Windows som har en tendens til å kjøre i Realtime prioritet, og dermed "kuppe" CPU'en uansett.

Jeg har prøvd å styre prosessenes prioritet og CPU affinity, uten at dette har hjulpet på det snev av ustabilitet jeg hadde. Mulig at det går på en moderne dual core maskin, men da må man prøve. Uansett drar et delefilter og rom-EQ ganske lite CPU.

Det jeg vil anbefale hvis stabiliteten er viktig, er å kjøre delefilter og EQ/romkorreksjon i en egen dedikert PC tilkoblet f.eks en RME Fireface. Kjør så PC-basert playback i en annen PC, og koble lyden fra denne via SP/DIF til delefilter-PC'en. Det blir to PC'er, men det er lettest å få dette stabilt.
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Riktig interessant lesing Stig!! anngående PC baserte filtere, og EQ. :D
 
T

theStig

Gjest
Nå driver jeg med revidering av filter-løsningen min..... igjen.

Jeg har gjort høyttaler-EQ med filtre som også gir fase-drei, og det er en god ting, for da retter man ut både fase og frekvensrepons på elementene. Så lang er alt vel.

Men - jeg har også laget selve delefiltrene med EQ som gir fasedrei. Nå er det tvilsomt om fasedrei er direkte hørbart i seg selv, men jeg bestemte meg for å gå for en linear-phase løsning på selve filtrene. Dette delvis fordi i min nåværende løsning har jeg vært nødt til å snu den absolutte fasen på mellomtonene.

Jeg testet litt på linear phase filtre i går, og det er lovende. Det kan virke som det låter mer oppløst og med mindre grums.

Jeg kommer med fler detaljer senere!
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Jeg har gjort høyttaler-EQ med filtre som også gir fase-drei, og det er en god ting, for da retter man ut både fase og frekvensrepons på elementene. Så lang er alt vel.

Men - jeg har også laget selve delefiltrene med EQ som gir fasedrei. Nå er det tvilsomt om fasedrei er direkte hørbart i seg selv, men jeg bestemte meg for å gå for en linear-phase løsning på selve filtrene. Dette delvis fordi i min nåværende løsning har jeg vært nødt til å snu den absolutte fasen på mellomtonene.

Jeg testet litt på linear phase filtre i går, og det er lovende. Det kan virke som det låter mer oppløst og med mindre grums.

Jeg kommer med fler detaljer senere!
Dette er spennende! Kan du si noe mer om hvilke filtre du benytter deg av for å få til dette?

Jeg har sett litt på Phase Arbitrator fra Thuneau.com som ser ut til å være en løsning som gjør dette mulig ved å spesifisere manuelt X-over og avrulling for høyttalerne og generere filter på bakgrunn av dette - er det denne du tester hos deg?
 
T

theStig

Gjest
Det er Waves jeg bruker nå, både Paragraphic EQ (med fasedrei) og LinEq (uten fasedrei). I tillegg tester jer Voxengo Sampledelay for time-alignment.
 
T

theStig

Gjest
Ok folkens, da har jeg en ny filter-løsning på plass. Jeg bruker Waves Paragraphic EQ til høyttalerkorreksjon, og Waves LinEq til delefiltrene, slik at nå har jeg ikke noe fasedrei i systemet lengre. Jeg bruker også Voxengo Sample Delay til å gjøre time alignment.

Har oppdatert artikkelen min med siste nytt her:
http://member.newsguy.com/~stigerik/html/digital_revolution.html
 

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
184
Antall liker
1
Hei,
jeg har et utrolig saktegående prosjekt gående for å få til noe liknende. Jeg har et par 44cm bånddiskanter som jeg tenker å parre med dipol mellomtone og dipol bass. Jeg har skaffet meg nødvendig software (console, waves etc) og et bra lydkort med ASIO støtte (EMU 1616M). For tiden jobber jeg med å lage en ti-kanal volumkontroll til systemet. Jeg trenger egentlig bare seks, men det er jo greit å ha litt å vokse på :)

Jeg stusser litt på at Stig kjører med volumkontroll i software. Man kaster jo bit ut av vinduet her? Greit at dspen jobber med masse bit internt, men til slutt skal det jo ut av en dac. Mulig jeg er paranoid? Hvis man justerer gain på hver effektforsterker til et ok grunnivå, ender man kanskje opp med å ikke miste så mye...

Inntil noen overbeviser meg om noe annet, turer jeg videre med volumkontrollen min. Jeg bruker 5stk PGA2311 etterfulgt av ti stk AD797 som buffer. Det hele kontrolleres via optokoblere fra en atmel mikrokontroller med fjernkontroll og display. Har en kompis som har snekret sammen en stereo-prototype på vero-board.

mvh,
Øyvin Eikeland
 
T

theStig

Gjest
Til info:
Jeg regulerer skjelden ned mer enn til -8 dB på lydkortmikseren ved kritisk lytting. Dessuten foregår mye lytting ved 0 dB også. Selv ved -20 dB er jeg ikke i stand til å detektere noe hørbart tap. Oppløsningen går selvsagt ned, men lydnivået går jo også ned, og da er egentlig "oppløsningen" den samme. Sammelign det med et rolig parti i musikken som kanskje ligger på -40 til -50 dB, det har jo faktisk mye mye lavere oppløsning enn man får ved å attenuere et full-scale signal 20 dB i software.

Jeg må legge til at man må balansere ut nivåene mellom de forskjellige elementene på et vis også. Jeg gjør dette i software. Diskanten har jeg dratt ned 9 dB for at den skal matche resten.
 
K

knutinh

Gjest
Hvis du har "normalisert" resten av kjeden din til at full-scale PCM og digital volum satt på 0dB er rett over smertegrensen gitt analog gain utover så høres dette logisk ut.

Men dette kan være noe å tenke på dersom man både har romkorreksjon med mange dB EQ, replaygain (for låt-normalisering) og volumkontroll for situasjonsavhengig nivåkontroll. Ingen D/A er vel bedre enn 18-19 effektive bits, så du får fort en oppløsning lavere enn 16 bit, samtidig viser det seg vel fort at 16 bit er mer enn nok for mange situasjoner, typisk de situasjonene hvor man har skrudd volumet krafitg ned :)

-k
 
T

theStig

Gjest
Systemet mitt er justert inn slik at 0 dB FS på volumkontrollen er ca. 102-103 dB peak i lytteposisjonen. Dette passer meg perfekt til klassisk musikk.

Selv om signalet inn til det digitale filteret når 0 dB FS, så vil ikke noen av kanalene ut normalt kunne gjøre det, fordi man jo tar vekk store deler av frekvensbåndet. Jeg ser at på mye pop-musikk som peaker grovt til 0 dB FS (og klipper digitalt) skjelden når over -6 dB peak etter filteret. Derfor kan jeg justere volumet (som er etter filteret) til over 0 dB uten å klippe også.

Når jeg skal spille riktig høyt, så stepper jeg opp det analoge nivået fra DAC'en med 12 dB... da kan jeg spille minst 115 dB peak i lytteposisjonen... ;D
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.958
Antall liker
4.396
theStig,

Siden du både sitter på utstyr, lytterom og eget kildemateriale. Har du eksperiementert med hva som er det maksimale hørbare signal/støy forholdet hos deg? Med 115 dB peak i lytteposisjonen, så skulle du jo være i stand til å få utbytte av 20 bits - i hvert fall om musikken har variert og god dynamikk.

Har du testa?
 
T

theStig

Gjest
Har ikke målt støynivået hos meg. Vil tro jeg ligger rundt 30 dB pga et par PC'er som surrer litt. Dette får jeg ikke målt, for egenstøyen i målemikken er ca. 40 dB.....

Uansett hører jeg godt bakgrunnsstøy på alle klassiske plater jeg har, så begrensningen ligger nok uansett i kildematerialet.
 

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
184
Antall liker
1
Hei,
takk for alle nyttige svar om volumkontroll. Jeg satt uansett i hele går og routa kort. Ca halvveis nå. Kjekt å ha display, ir og en stor(!) volumknapp å skru på.

Noen spørsmål til Stig igjen:
Har du funnet noen god midi-controller til volumstyring? Det billigste jeg har funnet så langt, ser slik ut:
http://tinyurl.com/nrw94
Man kan jo hacke sammen noe greier med microcontroller og greier sjøl, men da bygger jeg heller ferdig volumkontrollen min.

Og så lurer jeg litt på upsampling. Hører du noen forbedring når du kjører 88khz eller 96khz ut? Hva med 24 bit i forhold til 16 bit? Det forsvinner vel noe data i avrunding om man kjører 16bit/44khz både inn og ut.

misunnelig hilsen,
Øyvin
 
T

theStig

Gjest
Jeg skal innom Norsk Musikk i mårra og se på en Behringer MIDI kontroller til ca. 5-600 spenn. Denne her:
http://www.behringer.com/BCN44/index.cfm?lang=ENG
Tenkte å modde den med å lage en egen ekstern stor fet volumknapp til erstatning for en av vri-knappene, og så gjemme den stygge Behringer kladden vekk en plass.

Gjennom systemet mitt så vil dataene gå i 32-bit floating-point format, selv om input er 16 bit. Ut så kommer det 24 bits faktisk, som er redusert fra de 32 bit'ene. Derfor tror jeg et evt. tap av data er minimalt, og i hvertfall ikke hørbart.

Uansett sover jeg godt om natta, for det digitale delefilteret mitt med høyttaler og rom-korreksjon spiller fullstendig fletta av enhver analog løsning jeg har hatt, og det med svært god margin.
 
K

knutinh

Gjest
Jeg skal innom Norsk Musikk i mårra og se på en Behringer MIDI kontroller til ca. 5-600 spenn. Denne her:
http://www.behringer.com/BCN44/index.cfm?lang=ENG
Tenkte å modde den med å lage en egen ekstern stor fet volumknapp til erstatning for en av vri-knappene, og så gjemme den stygge Behringer kladden vekk en plass.
hva med denne?


Koster sikkert skjorta... :)
Gjennom systemet mitt så vil dataene gå i 32-bit floating-point format, selv om input er 16 bit. Ut så kommer det 24 bits faktisk, som er redusert fra de 32 bit'ene.  Derfor tror jeg et evt. tap av data er minimalt, og i hvertfall ikke hørbart.

Uansett sover jeg godt om natta, for det digitale delefilteret mitt med høyttaler og rom-korreksjon spiller fullstendig fletta av enhver analog løsning jeg har hatt, og det med svært god margin.
Men gitt at ingen D/A yter mer enn 19 effektive bit (eller noe sånt) så vil vel ingen økning i oppløsning på mellomprosessering fjerne det faktumet at dersom du attenuerer ditt 16bitsignal under de tilgjengelige 19 bits så mister du noe? Om det er hørbart eller relevant er en helt annen diskusjon og høy oppløsning i prosesseringen er selvsagt fordelaktig for å unngå avrundingsfeil.

-k
 
T

theStig

Gjest
Men gitt at ingen D/A yter mer enn 19 effektive bit (eller noe sånt) så vil vel ingen økning i oppløsning på mellomprosessering fjerne det faktumet at dersom du attenuerer ditt 16bitsignal under de tilgjengelige 19 bits så mister du noe? Om det er hørbart eller relevant er en helt annen diskusjon og høy oppløsning i prosesseringen er selvsagt fordelaktig for å unngå avrundingsfeil.-k
Jo, klart man mister noe. Men et poeng er jo også at når man attenuerer, så går S/N automatisk også ned fordi det faktiske lydnivået i rommet går ned.

19 bits dynamikk får man uansett ikke til i praksis i et lytterom heller, så 19 bits burde være meeer enn nok..... 16 bits også for den saks skyld...
 
K

knutinh

Gjest
Jo, klart man mister noe. Men et poeng er jo også at når man attenuerer, så går S/N automatisk også ned fordi det faktiske lydnivået i rommet går ned.

19 bits dynamikk får man uansett ikke til i praksis i et lytterom heller, så 19 bits burde være meeer enn nok..... 16 bits også for den saks skyld...
Helt klart. Alt dette ble diskutert i tråden jeg refererte til:
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=elteori;act ion=display;num=1139401585;start=0#0

mvh
Knut
 
T

theStig

Gjest
Nå har jeg handlet en Behringer BCN44, og etter litt kløing i skallen (pga. feilkoblede MIDI-kabler) så ha jeg nå en hardware volumkontroll-knott på min RME Fireface.

Jeg slipper nå altså å bruke PC'en for å justere volumet! :)

Boksen ser sånn ut:

 

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
120
Antall liker
10
Uansett sover jeg godt om natta, for det digitale delefilteret mitt med høyttaler og rom-korreksjon spiller fullstendig fletta av enhver analog løsning jeg har hatt, og det med svært god margin.
Hei.

Lydopplevelsen din sammenfaller med mine erfaringer med Lyngdorf TDA2200 som har masse digital eq og fase + dig xo opp til 8 ord. Med tilhørende ATB målesystem for måling i lyttepos og korrigering med TDA, blir resultatet meget bra. Helt enig i at når man får rettet ut frekvensgangen virker det som allt blir renere, naturligere og man hører lettere detaljer. Tror ujevn frekvensgang og resonanser maskerer mye. Det er selvfølgelig romavhengig hvor mye man trenger å korrigere. Dessuten har jeg enkelt sydd sammen endel "rare"to veissystemer på kort tid ( TDA har ett delfilter ) som låter! Feks en 10" + åpen baffel 3" TB med 3-600Hz 8 ord deling. 10" + BG 3 med 1500Hz deling. Dette er gøy , og så enkelt. Tenk å lage passive filtre til dette.. hadde tatt vinter og vår.
Dette er en ny verden- så låter det knall også.

Mvh BA
 

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
184
Antall liker
1
Nå har jeg handlet en Behringer BCN44, og etter litt kløing i skallen (pga. feilkoblede MIDI-kabler) så ha jeg nå en hardware volumkontroll-knott på min RME Fireface.

Jeg slipper nå altså å bruke PC'en for å justere volumet!  :)
Hmm, da har jeg ikke mange kort igjen på hånden. Fjernkontroll? Er det mulig å få til det tro? Jeg fortsetter med prosjekt volumkontroll i kveld. "Alle" trenger en ti-kanals preamp ;)

Øyvin
 
T

theStig

Gjest
Midi-kontroller med remote... ja, det burde jo finnes. Skal lete....
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.958
Antall liker
4.396
Fjernkontrollkit til PC:

http://www.soundgraph.com/Eng_/main.aspx

Denne har makroer med tastekommandoer.

For en PC-nevenyttig person tar det ca 3 minutter å finne ut hvordan man skal legge inn en volumkontroll forutsatt at denne kan styres fra tastaturet.
 
T

theStig

Gjest
Problemet mitt er at min RME fireface kun kan fjernstyres via MIDI. Hadde den latt seg styre via Windows sin mikser, så hadde alt vært mye enklere..... sukk.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.958
Antall liker
4.396
I dette tilfellet holder det som sagt at den har et brukergrensesnitt i PC-en som kan styres fra tastaturet. Kan den det, så kan den også styres med IMON.
 
T

theStig

Gjest
I dette tilfellet holder det som sagt at den har et brukergrensesnitt i PC-en som kan styres fra tastaturet. Kan den det, så kan den også styres med IMON.
RME sin Totalmix software for Fireface 800 kan dessverre ikke styres med tastaturet heller.... det er teit, men sånn er det. RME har tenkt litt etterhvert, og den nye Fireface 400 er integrert med Windows mikseren, og da funker volumkontroll-knappene på et vanlig keyboard helt ut av boksen. Jeg håper de kommer til å få støtte for dette på Fireface 800 også.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.380
Sted
Saksvik - Trøndelag
Hei!

Jeg ser at du har kommet i mål med prosjektet ditt, og må i den anledning gratulere og takke for en inspirerende artikkel som er mye ryddigere enn tilsvarende ting jeg har funnet på nettet.

Ikke overraskende at det fungerer bedre med phase-linear filtre, DEQX legger stor vekt på dette i markedsføringen sin uten at det selvfølgelig låter bedre av den grunn...

Et spørsmål angående platespiller: Bruker du ekstern RIIA, eller kjører du platespilleren rett i RMEen?

Hvis tilfellet er det siste, er det uproblematisk for RMEen å ta i mot et så svakt signal? Hvordan tror du dette vil fungere med ADC uten innebygd preamp? Har du programmert RIIA-kurve i PCen, i såfall, er dette vanskelig? Bruker du noen form for impedanse-tilpasning mellom platespiller og ADC?

Dette var mange unødvendige spørsmål dersom det viser seg at du bruker ekstern RIIA. Men skal man først gå for fulldigitalt ser jeg ingen grunn til å bruke penger på dette.

Jan Egil
 
T

theStig

Gjest
Hei!

Jeg ser at du har kommet i mål med prosjektet ditt, og må i den anledning gratulere og takke for en inspirerende artikkel som er mye ryddigere enn tilsvarende ting jeg har funnet på nettet.

Ikke overraskende at det fungerer bedre med phase-linear filtre, DEQX legger stor vekt på dette i markedsføringen sin uten at det selvfølgelig låter bedre av den grunn...

Et spørsmål angående platespiller: Bruker du ekstern RIIA, eller kjører du platespilleren rett i RMEen?

Hvis tilfellet det siste, er det uproblematisk for RMEen å ta i mot et så svakt signal? Hvordan tror du dette vil fungere med ADC uten innebygd preamp? Har du programmert RIIA-kurve i PCen, i såfall, er dette vanskelig? Bruker du noen form for impedanse-tilpasning mellom platespiller og ADC?

Dette var mange unødvendige spørsmål dersom det viser seg at du bruker ekstern RIIA. Men skal man først gå for fulldigitalt ser jeg ingen grunn til å bruke penger på egen dette.

Jan Egil
Jeg føler meg ikke "i mål" sånn endelig. Er det noe jeg har lært så er det at ingenting er perfekt - man vil alltid klare å komme videre og forbedre ting. Jeg foretrekker helt klart en vitenskapelig approach her. Tweaks og tullball har jeg lagt bak meg for lengst - et passert stadium i mitt hifi-liv kan du si... ;)

Jeg er i hvertfall godt fornøyd med løsningen nå, men har noen ting jeg kommer til å kikke på etterhvert.

Platespilleren kjører jeg gjennom en ekstern (analog) RIAA, mest fordi jeg har en preamp fra før. Det jeg kunne gjort er å dra signalet rett fra pickup inn på mikrofon-inngangene på RME'en. Her er det nok gain til at dette skulle gå bra. Så kan jeg lage et digitalt RIAA-filter i CONSOLE med Waves EQ, noe som burde være meget enkelt. Dette kommer jeg til å se på etterhvert tror jeg.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.380
Sted
Saksvik - Trøndelag
I mål kommer man vel aldri, hva skal man finne på da? Lytte til musikk? ::) Største utfordringen for meg for å prøve å kjøre et sånt system er antakelig å få det stabilt. Jeg er forholdsvis grønn på data-ting, så jeg blir fort hjelpesløs hvis det er noe som ikke funker.

Kunne selvfølgelig testa Tact eller DEQX, men det blir foreløpig for dyrt, samt at man reduserer muligheten til å oppgradere med bedre dac osv.

For min del blir jeg sikkert sittende på gjerdet en stund til, men jeg er overbevist om at dette er veien å gå i fremtiden.
 

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
184
Antall liker
1
Hei igjen,
da har jeg lekt litt mere. Jeg har skaffet meg console og nødvendig software (kremt). Har lekt litt med waves lineq og parametrisk eq. Kjempegøy :)

Utfordringen nå er å få på beina en dedikert delefilter-pc. Har prøvd meg med en 550mhz amd k6-II, men det var altfor tregt. Neste forsøk blir med en PIII 1Ghz med 256mb ram. Det bør gå greit, eller? Noen som har prøvd noe liknende? Jeg må ha en pc som drar lite strøm (stille) og som ikke koster skjorta.

Fra Stig Erik Tangens web-side:
---snip---
I did once run my solution on an 5 year old IBM Thinkpad A30p with no more than a 1,2 GHz PIII Mobile CPU, and it works perfectly and is completely stable, although it used ~60% of the CPU time.
---snap---

mvh,
Øyvin Eikeland
 
T

theStig

Gjest
Noen svar:
Waves Lineq drar minst 10 ganger mer CPU enn Waves Q10 parametrisk, så bruk Lineq med fornuft. Jeg har kun laget delefiltrene her, bruker Q10 til alt annet.

CPU er viktig her. Mengde RAM er mindre kritisk, litt avhengig av hvilket OS man kjører. Windows 2000 går supert på alt over 128 MB. XP vil nok ha minst 512 MB for å gå brukbart.

En annen ting å tenke på er lydkortet. Hva kjører du med her? Firewire eller USB løsninger er vanskeligere å få stabile enn PCI lydkort.

Ellers er det genialt å bruke en laptop - som regel får man det totalt støyfritt. Jeg har satt min inn i et skap nå, og hører den overhodet ikke.

Kjører nå på en helt ny IBM Thinkpad T60. Dyr maskin, men særdeles bra.
 

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
184
Antall liker
1
Jeg har et EMU-1616M til min laptop (Dell inspiron 9300). Har ikke bestemt meg enda for hva jeg skal kjøre på den stasjonære, men tenker å holde meg til EMU pga pris. Det geniale med dem, er at de har en cat-5 kabel mellom kortet i pcn og den eksterne boksen. Jeg har testa med 10 meter kabel, og det går fint :) Dessuten får jeg galvanisk skille mellom pc og stereoanlegg(jeg har målt). Billigste løsning blir nok å kjøpe et E-mu 1212M og bruke EMU-1616M boksen sammen med det. "The E-MU 1212M Digital Audio is also upgradable with the Audiodock-M".

Når det gjelder windows versjoner har jeg et lite tips. Søk litt rundt etter tinyxp. Det kjører ganske greit med 256mb ram.

Jeg må innrømme at jeg kopierte oppsettet ditt og kjørte q10 som eq og lineq til delefilter. En kanal spiser 16% cpu på min dell og litt over 100% på amd-maskina ;) I min desperasjon, målte jeg impulsresponsen til det ferdige filteret ved å lage en kobling i console og måle med samplechampion. Deretter kjørte jeg folding med den målte impulsresponsen i en gratis fir plugin jeg fant. Dermed gikk cpu-forbruket ned fra 16% til 3% pr element på laptopen. På amd k6-II-maskina gikk det verre: over 34% pr element :(

http://tinyurl.com/yganrr
http://tinyurl.com/zjzmz
http://sourceforge.net/projects/convolver/

mvh,
Øyvin Eikeland
 
Topp Bunn