PC + CD (drivverk) + DAC, Hjelp!

Tiltman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.08.2007
Innlegg
68
Antall liker
0
Hei;

Jeg har en plan om å benytte PC og CD spiller (eller ihvertfall drivverk) som kilde.
Planen er å koble sammen både PC og spiller/drivverk til samme DAC. Eventuelt en CD/SACD spiller med digital inn slik at PC'en kan benytte denne spillerens DAC (vil ikke benytte en DAC i PC'en).

En evt. DAC må veksle mellom to digitale innganger og her er et lite problem siden det sjelden er fjernkontroll til disse for å skifte kilde...(?)

Om noen har gode tips eller linker blir jeg veldig takknemlig!

Trenger altså både CD/SACD spiller og evt. en DAC. Pris er litt ubestemt, opp til 20k kanskje...

Utstyr ellers: EC 4.7, EC 250R, Kappa 9.2i
 

Tiltman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.08.2007
Innlegg
68
Antall liker
0
johna skrev:
Velkommen Tiltman! :)
takk, takk.
johna skrev:
Dette vet jeg lite om, men jeg vet at det finnes mange her som begynner å få en rimelig god oversikt over emnet.
Har du sett her inne? :
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/board,11.0.html
Joda, jeg har lest og lest... og lest... diverse steder på nettet.
Dataavdelingen her på hifisentralen blir litt for PC orientert, akkurat den biten har jeg kontroll på.
Har hatt en DAC (RME ADI-2) på besøk ei stund, men det blir ikke ideélt siden den ikke er beregnet for to samtidige digitale kilder (det går, men er tungvindt).

Det er derfor jeg spør her inne;
Finnes det en DAC fra hifi produsenter beregnet for flere enn en digital kilde ?
eller
En CD/SACD spiller med bra DAC som også har digital inngang ?
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.381
Antall liker
1.893
Accuphase DP-57

Høyst oppegående DAC. Spilleren har 2 digitale innganger. En coax og en TOS-link.
Veksler mellom dem på fjernkontrollen. I tillegg har denne også digitale utganger og
volumkontroll på analogutgangen.

Denne DAC'en får til og med godt komprimerte MP3-filer til å høres akseptable ut.
Men så spørs det da hvor mye du tenkte å la pengeboka blø med...
Denne er vel den rimeligste spilleren i sortimentet. Tror de dyrere spillerne har samme
muligheter.


Mvh. Leif
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hadde en stund en Proceed DAP

Digitale innganger: Coax RCA, Coax BNC, Toslink og AES/EBU
ut: S/PDIF, RCA SE, XLR bal. (Fast el. variabel)

Disse er ikke så dyre nå, hvis du får tak i dem.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Audio Aero Capitole! Da kan du selge forforsterker, og du har digitale innganger! Denne CD-spilleren har virkelig alt.
Er ikke sikker på prisen brukt, men når du har solgt 4.7 for 7-8000, så tror jeg du skal få deg et eksemplar ganske enkelt ;D

Og velkommen til forumet!
Mvh

PK
 
K

Khanate

Gjest
Ikke egentlig svar på ditt spørsmål, man kanskje et godt alternativ?

http://www.quad-hifi.co.uk/model.php?sector_id=2&range_id=3&model_id=6&content=1#details

Quad spilleren har variabel utgang (forforsterker kan elimineres) og 6 digitale innganger (tre coax og tre optiske).

Så vidt jeg forstår er det en stund siden denne spilleren kom på markedet, så for alt jeg vet er det andre ting som er mer "up to date". På den annen side; de gamle dp-dapene er jo fortsatt poppulære.

MVH Khanate
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Belcantodesign dac3 gjør det du vil med fjernkontroll. Har den selv og den sparker rompe.
cd, digital kabeltv og pc digitalt rett i dacen og null preamp :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.317
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
Tiltman skrev:
...
Joda, jeg har lest og lest... og lest... diverse steder på nettet.
Dataavdelingen her på hifisentralen blir litt for PC orientert, akkurat den biten har jeg kontroll på.
Har hatt en DAC (RME ADI-2) på besøk ei stund, men det blir ikke ideélt siden den ikke er beregnet for to samtidige digitale kilder (det går, men er tungvindt).

Det er derfor jeg spør her inne;
Finnes det en DAC fra hifi produsenter beregnet for flere enn en digital kilde ?
eller
En CD/SACD spiller med bra DAC som også har digital inngang ?
Trenger du SACD?

Dersom ikke så kan Cambridge 840C være et forholdsvis rimelig alternativ. Den har optisk og elektrisk S/PDIF inngang. Da kan du veleg å koble PC siden til enten via lydkort med S/PDIF ut eller med en Squezzeboks eller noe annet.

Dersom du «trenger» SACD så blir det veldig få, om noen, alternativer/muligheter; jeg vet ikke om noen i aktuell prisklasse.

mvh
KJ
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.367
Antall liker
6.766
pks skrev:
Audio Aero Capitole! Da kan du selge forforsterker, og du har digitale innganger! Denne CD-spilleren har virkelig alt.
Er ikke sikker på prisen brukt, men når du har solgt 4.7 for 7-8000, så tror jeg du skal få deg et eksemplar ganske enkelt ;D

Og velkommen til forumet!
Mvh

PK
Enig med du.
En Audio Aero Capitole mk II går vel for drøyt 30k på bruktbørsene, og har en innebygd pre som i alle fall ikke jeg ville vurdert å bytte med EC 4,7 en gang.

Den har digitale og analoge innganger, balansert og ubalansert så her er det bare å koble til det meste.

Det eneste er at den ikke har SACD, men til gjengjeld spiller den vanlige CD'er vel som bra som SACD-spillere spiller SA, i følge omtalene.
 

Tiltman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.08.2007
Innlegg
68
Antall liker
0
Tusen takk for mange innlegg, jeg setter pris på det.

Dette er ikke lett! Det virker som digital inngang på CD (Evt SACD) spillere stort sett bare dukker opp på utstyr som slår stygt ut på bankkontoen. Unntaket er Cambridge 840C, men hvor bra denne egentlig spiller er jeg usikker på (en Cambridge !? ...) . Jeg synes det er underlig at ikke NAD / Marantz / Denon etc. har noe lignende (dvs. En ok spiller med digital inn).

Til dere som foreslår DAC'er så vil jeg trenge et et drivverk for CD (kan ikke bare ha PC som digital kilde), finnes det noe egnet drivverk til anstendig pris (som ikke har alt mulig rart jeg ikke trenger) ? Ble foresten en smule overrasket over antallet DAC'er med fjernkontroll det finnes der ute!

Tror ikke jeg kan selge 4.7en sånn uten videre selv med en DAC/Spiller med preamp, en har da ikke bare digitale kilder i heimen (ihvertfall ikke foreløpig).

Det virker som den hittil "beste" løsningen (ihverfall for bankkontoen) er å kjøpe en DAC til PC'en og en ok CD/SACD spiller ved siden av. Evt. speide etter brukte High End spillere (Audio Aero, Cary, Accuphase etc). Evt. den Cambridge'n dersom den er ok.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.705
Antall liker
298
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Tiltman skrev:
Tusen takk for mange innlegg, jeg setter pris på det.

Dette er ikke lett! Det virker som digital inngang på CD (Evt SACD) spillere stort sett bare dukker opp på utstyr som slår stygt ut på bankkontoen. Unntaket er Cambridge 840C, men hvor bra denne egentlig spiller er jeg usikker på (en Cambridge !? ...) . Jeg synes det er underlig at ikke NAD / Marantz / Denon etc. har noe lignende (dvs. En ok spiller med digital inn).

Til dere som foreslår DAC'er så vil jeg trenge et et drivverk for CD (kan ikke bare ha PC som digital kilde), finnes det noe egnet drivverk til anstendig pris (som ikke har alt mulig rart jeg ikke trenger) ? Ble foresten en smule overrasket over antallet DAC'er med fjernkontroll det finnes der ute!

Tror ikke jeg kan selge 4.7en sånn uten videre selv med en DAC/Spiller med preamp, en har da ikke bare digitale kilder i heimen (ihvertfall ikke foreløpig).

Det virker som den hittil "beste" løsningen (ihverfall for bankkontoen) er å kjøpe en DAC til PC'en og en ok CD/SACD spiller ved siden av. Evt. speide etter brukte High End spillere (Audio Aero, Cary, Accuphase etc). Evt. den Cambridge'n dersom den er ok.
Stello DAC og drivverk, ev. cd spiller med innebygget DAC fra samme produsent.
Har aldri savnet SACD...
 

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Innlegg
526
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Tiltman skrev:
En evt. DAC må veksle mellom to digitale innganger og her er et lite problem siden det sjelden er fjernkontroll til disse for å skifte kilde...(?)
Bør ikke være noe problem hvis du har fjernkontroll som kan slå på/av CD-spilleren. DAC'en bruker den inngangen som det er aktivitet på, så når du skal spille fra PC'en så skrur du bare av CD-spilleren.

Anbefaler denne: http://www.mutine.com/Bancs/Banc_CEC_DA-53_UHF_72_En.pdf
 

Ste-Reo.

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.07.2006
Innlegg
82
Antall liker
0
Vil absolutt anbefale Stello.. Denne har dessverre ikke fjernkontroll, men du verden for en lydkvalitet. -Og masse muligheter!
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.317
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
Tiltman skrev:
... Unntaket er Cambridge 840C, men hvor bra denne egentlig spiller er jeg usikker på (en Cambridge !? ...) . Jeg synes det er underlig at ikke NAD / Marantz / Denon etc. har noe lignende (dvs. En ok spiller med digital inn).
...
Cambridgen har fått nokså panegyriske omtaler i britisk presse, selv om det antakelig skal tas med en liten klype salt. På mange måter er det vanskeligere for en «midfi-produsent» å bevege seg opp i prisklassene, enn det er for en «highend-produsent» å bevege seg nedover, uten at det har noe som helst med kvalitet å gjøre, kanskje aller minst med lydkvalitet. Det virker som Cambridge har lagt mye innsats i å lage en svært kompetent spiller, men den appellerer kanskje mer til de «teknofile» enn til de «audiofile»? Men igjen, det har antagelig mer med markedsposisjonering og image å gjøre enn med egentlig lydkvalitet. Om den passer til dine ører og din smak vedr. lyd, design, funksjonalitet, image etc. er det kun du som kan svare for.

mvh
KJ
 
Topp Bunn