Pc for musikkavspilling?

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Antall liker
0
BX får besked til uka hvilket hovedkort han velger ut vet bare at han skulle
undersøke litt først og kortet vil ligge på 2,6Gb i størrelse.
Hvordan kan en kontrolere vite om feks en SPD utgang er bra eller dårlig
uten å prøve det eventuelt teste flere opp i mot hverandre?
Kanske en del spørsmål som ikke er så lure,men jeg er grønn her og prøver
like vel lærer vel etter hvert.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.623
holger1 skrev:
BX får besked til uka hvilket hovedkort han velger ut vet bare at han skulle
undersøke litt først og kortet vil ligge på 2,6Gb i størrelse.
Hvis du kjører et hovedkort med støtte for core duo så kan du få til svært lavt strømforbruk. Det hovedkoret jeg bruker varierer klokkefrekvens og arbeidsspenning på CPU-en fortløpende. Mesteparten av tiden så arbeider CPU-en med ca 0.9 v og 600 Mhz frekvens. Så går det opp til 1.25 og 1800 MHz når arbeidsbelastningen tilsier det.

Det er omtrent som å kjøre bil med cruise control og automatgear ;D

Jeg synes også at siste generasjon Realtek er overraskende bra over de analoge utgangene (begynner å ligne habil CD-spiller kvalitet).

Hvordan kan en kontrolere vite om feks en SPD utgang er bra eller dårlig
uten å prøve det eventuelt teste flere opp i mot hverandre?
Nei si det?

Prøvelytting er en god ide. Det er jo også en "risiko" for at standardutgangene fungerer helt utmerket med den rette DAC'en.

Edit: skrivefeil over: Arbeidsspenningen går opp til 1.25 Volt om jeg husker rett - ikke 1.8.

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Antall liker
0
Takker så mye BX du har hjelpt meg mye med din kunnskap, trenger flere'
som deg her ute. ;D

K

knutinh

Gjest
Bx skrev:
dataoverføring (av typen SPDIF) til å låte bra. Ikke bitperfekt, men nære nok.
Min midprice Sony DVD-spiller sammen med mitt halvgamle m-audio stereophile lydkort greide å overføre en hel CD av Katie Melua over spdif uten en eneste bitfeil.

Jeg kaller det bitperfekt.

-k

K

knutinh

Gjest
Haraldl skrev:
At alle drar frem jitter som noe "stort" problem, tror jeg kommer av noen veldig teoretiske artikler på nettet. Det går ann å være klar over problemet uten å se seg blind på det.....i denne tråden for man nesten inntrykk av at jitter ødelegger hele morroa, mens det i virkeligheten er mer en bagatellmessig overføringsfeil i lydsignalet, som er vanskelig å unngå uten at det koster det hvite i øyet.
Jeg drar ikke fram jitter som et "stort" problem. Jitter er en reell, målbar effekt som man kan søke å redusere med reelle (dvs ikke-magiske) virkemidler.

Den praktiske, hørbare effekten av jitter som vi finner i praktiske produkter er derimot svært tvilsom. Jeg har ikke sett blindtester hvor man beviser at hørbar degradasjon er introdusert av jitter i hifi-komponenter.

-k

K

knutinh

Gjest
holger1 skrev:
Mye lærerikt fra dere her ute har bestilt ny pc kommer til uka har valgt en
pc med hardisk på 320gb han som bygger den sier det er ikke så bra og
sette i større hardisk i selve pckabinettet fordi den vil jobbe noe tyngre.
han mener det er bedre å kjøpe en hardiskboks ved siden av og sett inn
flere hardisker etter behov der,samtidig kan en slå av den vis en bruker
pcen til vanlig og maskinen vil jobbe bedre.Pc vilkomme på ca 12000 iberegnet et lydkort til ca 1500kr.
Jeg forstår ikke rådene du har fått om harddisk.

Det er reelle forskjeller mellom harddisker fra forskjellige leverandører hva gjelder ytelse, varme og støy. Men det er ikke mulig å si at 320GB er "bra" mens større disker er "dårlige".

Å sette dem i et eksternt kabinett ser jeg heller ikke poenget med.

Jeg har skissert noen tips i denne tråden:
http://avforum.no/forum/generell-htpc/45496-redusere-stoyen-htpc-uten-rore-hardware.html

TRIKS FOR Å FÅ MINDRE PC STØY UTEN Å RØRE EN SKRUTREKKER

INNHOLD:
1. Demping av viftestøy
2. Demping av CD/DVD-støy
3. Demping av harddisk-støy
...
Harddisk-støy
Recommended Hard Drives | silentpcreview.com

Harddisker kan også bråke, spesielt merker du dette når du har fått viftestøy ned på et ok nivå =) Aberet med støydemping er at den kraftigste støykilden fort overdøver svakere kilder. Mao, hvis du har dempet viftestøyen til 3 dB lavere enn harddisk-støy så får du veldig lite igjen for å dempe viftestøy ytterligere uten å samtidig dempe harddisk-støy.

Den eneste muligheten man har til å endre støyen fra en harddisk som allerede er kjøpt inn uten å røre den mekanisk er "AAM". Denne ofrer noe harddiskytelse mot lavere støy.
Support | Downloads
...
www.silentpcreview.com er guruene på feltet reduksjon av pc-støy. Artikkelen under skisserer test-oppsettet deres.

http://www.silentpcreview.com/article242-page1.html

Litt mindre dyptløyende, men oftere oppdatert er www.tomshardware.com

Sjekk f.eks denne sammenigningen av Samsung sine siste terabyte-disker med konkuransen:
http://www.tomshardware.com/2007/11..._a_bang/page10.html#drive_surface_temperature

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
knutinh skrev:
holger1 skrev:
Mye lærerikt fra dere her ute har bestilt ny pc kommer til uka har valgt en
pc med hardisk på 320gb han som bygger den sier det er ikke så bra og
sette i større hardisk i selve pckabinettet fordi den vil jobbe noe tyngre.
han mener det er bedre å kjøpe en hardiskboks ved siden av og sett inn
flere hardisker etter behov der,samtidig kan en slå av den vis en bruker
pcen til vanlig og maskinen vil jobbe bedre.Pc vilkomme på ca 12000 iberegnet et lydkort til ca 1500kr.
Jeg forstår ikke rådene du har fått om harddisk.

Det er reelle forskjeller mellom harddisker fra forskjellige leverandører hva gjelder ytelse, varme og støy. Men det er ikke mulig å si at 320GB er "bra" mens større disker er "dårlige".

Å sette dem i et eksternt kabinett ser jeg heller ikke poenget med.
Hvis man tenker på ytelse kan det være gunstig å ha en egen disk kun for OS og programmer som er mye brukt. Da gjerne en spesielt rask og liten disk, som en WD Raptor.

Selv bruker jeg 2 * 37Gb Raptordisker i RAID 0, og for lagring bruker jeg eksterne disker. Det er ikke noen annen fordel at disse er eksterne annet en at de er transportable og at de kommer med egen strømforsyning og ikke belaster PCens. Men det er ingeting i veien for å sette inn et par interne 500GB disker i tillegg til bootdisken.

K

knutinh

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Hvis man tenker på ytelse kan det være gunstig å ha en egen disk kun for OS og programmer som er mye brukt. Da gjerne en spesielt rask og liten disk, som en WD Raptor.
Sikkert. Men jeg mener at det ikke er så kritisk i en stue-pc. Da ville jeg bekymret meg mer for støynivået fra raptorene.
Selv bruker jeg 2 * 37Gb Raptordisker i RAID 0, og for lagring bruker jeg eksterne disker. Det er ikke noen annen fordel at disse er eksterne annet en at de er transportable og at de kommer med egen strømforsyning og ikke belaster PCens. Men det er ingeting i veien for å sette inn et par interne 500GB disker i tillegg til bootdisken.
http://www.silentpcreview.com/article28-page1.html

AMD A64-4800+ X2 EE (2.4 GHz, 65W TDP) socket 939
DFI RS482 Infinity motherboard
2 x 1024MB Corsair DDR2-6400 RAM
ATI Radeon X1800GTO PCIe graphics
Seagate 7200.7 80GB SATA hard drive
Maxtor Diamondmax 10 300GB SATA HDD
Seasonic SS-400HT ATX PSU
Zalman 9500 HSF w/ Nexus 92 fan
1 x 120mm fan
AMD dualcore maskinen over trekker 140W fra PSU, PSU trekker 175W fra veggen ved maksimal belastning (PCMark05). Ved idle trekker den 69W fra PSU.

En moderne 1-terabyte harddisk trekker 10-20watt ved access og 5-8watt idle.

Jeg har en strømforsyning på 450 (målte) Watt. Jeg bekymrer meg ikke for strømforbruket ved en ekstra disk.

Ved å bare titte rått på tallene (og urealistisk anta at PSU kan levere all effekten over vilkårlig rail) så burde en slik PC sammen med en slik PSU kunne ha tilknyttet 15-30 disker på 1 terabyte av den typen jeg linker til over, og aksessere alle diskene fullt ut samtidig som den kjørte PCMark05 før PSU er på 100% utnyttelse.

-k

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Antall liker
0
Takker så mye for den .
Knutinh anngånde hardisk på bare 340gh var noe jeg ble foreslått.
Kabinette er ikke stort den sklir veldig nydelig med de anndre hi-fi
produktene jeg har.
Det som gjelder å få flere hardiskker inn i en stuepc må vel bli vannskelig
pågrunn av plassen,men det kan vel ikke ha noe å si og sette in en på
500 eller større?
Hvor stor hardisk kan en få i en kasett allså mener lagringskapasitet i GH i
1 kasett.
Det han mente med harddisker i en box ved siden av var vel også ment å brukes for backup for den musikken en har lastet ned fra før.

Må høre litt med han i morgen om størrelse på hardisken reagerte også
at 340GH var for lite.

K

knutinh

Gjest
holger1 skrev:
Takker så mye for den .
Knutinh anngånde hardisk på bare 340gh var noe jeg ble foreslått.
Kabinette er ikke stort den sklir veldig nydelig med de anndre hi-fi
produktene jeg har.
Det som gjelder å få flere hardiskker inn i en stuepc må vel bli vannskelig
pågrunn av plassen,men det kan vel ikke ha noe å si og sette in en på
500 eller større?
Hvor stor hardisk kan en få i en kasett allså mener lagringskapasitet i GH i
1 kasett.
Det han mente med harddisker i en box ved siden av var vel også ment å brukes for backup for den musikken en har lastet ned fra før.

Må høre litt med han i morgen om størrelse på hardisken reagerte også
at 340GH var for lite.
Jeg tror du får enkelt disker med i alle fall 1000GB nå. Merk at de aller største diskene ofte er dyrere pr MB.

Jeg har kabinettet på bildet. Det har plass til 4 harddisker, eller rundt 4000MB.

Hvis du trenger enda mer lagringsplass så ville jeg vurdere en ekstern server for lagring, koblet opp med stuepc-en via nettverk.

Eksterne disker er veldig greit for å kunne flytte på store datamengder. Jeg synes dog at stua mi ser penere ut med ett PC-kabinett med alt rælet inni, enn med mange løse bokser. Jeg forstår at det er en smakssak.

Mange løse bokser:

-k

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.566
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg kjøpte en 750GB WD-disk til off-sitebackup i går, og den kom seg på 1345kr. En billig USBboks koster vel ca 400,-. Ingen ting i veien med en slik løsning heller, annet enn at det blir litt herk med hyppig backup; en kan f eks legge cdene som ikke har blitt tatt BU av i en bestemt hylle så BU-en enkelt kan gjøres ajour ved et kræsj. Det ble dog litt for mye bry, så jeg har 3 400GBdisker stående i RAID 5, og off-siteBU på en 400 og en 750. Det blir vel så jeg bygger på RAIDet med en 400 disk til ganske snart. TB-diskene er foreløpig for dyre for meg, blir vel menneskepriser henimot sumarstid...

Bernt K

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Antall liker
0
Den så veldig pen ut Knutinh, ja jeg får høre med han som bygger vil
ivertfall ha en på 1000 eller to stykker på 500 i stuepcen,vis det lar seg gjøre.
Vis ikke det holder får en utvide med exstern,men tror ikke det
blir nodvendig på år.

Det går jo ann og gå for et annet kabinet også en er jo ikke bindt på
byggestadiett så lenge en ikke har kjøpt deler produkter alt.

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Antall liker
0
Enig med deg berxter de er dyre ennå det blir vel billigere etterhvert.

Topp Bunn