Peak Consult

Chr. R.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2010
Antall liker
13
Sted
Danmark
Og der er endnu en nyhed på vej i den eksklusive Serenity serie:

Denne højtaler (de to enheder til venstre) er baseret på en model fra den nuværende serie, en model som nu bliver versionen nu større på alle måder. Dels kommer der flere enheder i, og så øges størrelsen på basenheden med 1". På et senere tidspunkt vil jeg poste et sammenligt foto af den nye og gamle version, som vil vise hvor stor ændringen er. Prisen for denne nyhed vil kun stige marginalt i forhold til den nuværende model.

Således har Peak Consult nu næsten en hel håndfuld spændende nyheder på vej i den helt tunge klasse, og personligt ser jeg frem til at stifte bekendtskab med et par af dem ;)

Chr. R.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2010
Antall liker
13
Sted
Danmark
Så er endnu en nyhed på vej i topserien kaldet Serenity, nemlig modellen Jeanne d'Arc. Jeg så kabinettet for ca. 9 måneder siden, og da så det sådan ud:

Siden da, er der selve kabinettet nu næsten færdigt, og således mangler der "kun" delfilter og enheder. Sådan ser Jeanne d'Arc ud i dag:

Jeg får snarest postet lidt mere information om modellen.

Chr. R.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2010
Antall liker
13
Sted
Danmark
Så er der mere nyt på vej fra Peak Consult, og denne gang med 2 nyheder fra deres top serie Serenity.
...
En anden nyhed, og den jeg ser mest frem til, er dette ligeledes lille sæt, som vil få en højde på 176cm + fødder. Denne højtaler forventes færdig før the Typhoeus Ultimate System, selvom billederne her viser noget andet.

Af begge fotos fremgår det tydeligt, det designkoncept Peak Consult tilstræber, nemlig mest mulig membran areal, som om nødvendigt, kommer fra flere ens enheder.

Og nyheds strømmen stopper bestemt ikke her, men mere herom senere.
Så har Peak netop frigivet det første foto af den nye Kepheus II model, og her i Momentum udgaven:

Som det kan ses, så har den nye model fået 2 basenheder mere placeret "ovenpå". Delfrekvenserne er uændret, ligesom prisen også forventes at forblive næsten den samme.

Lidt data om den nye model:
H: 176 cm,
W: 27 cm,
D: 70 cm
Vægt: 185 kg

Idet den gamle Kepheus model, efter min mening, var ubetinget den bedst lydende model fra Peak, så ser jeg frem til at stifte bekendskab med denne udgave :cool:

Chr. R.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2010
Antall liker
13
Sted
Danmark
Jeg har netop modtaget et billede af en nyhed der er på vej, og overraskende for mig, monteret med Scanspeak diskant. Mere følger... :cool:

Chr. R.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2010
Antall liker
13
Sted
Danmark
Jeg har netop modtaget et billede af en nyhed der er på vej, og overraskende for mig, monteret med Scanspeak diskant. Mere følger... :cool:
Her er så et foto af den teaser jeg skrev om for nogle timer siden:

Den super velspillende Incognito i standerversion, som måske vender tilbage i en opdateret version.

Chr. R.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2010
Antall liker
13
Sted
Danmark
Så er endnu en nyhed på vej i topserien kaldet Serenity, nemlig modellen Jeanne d'Arc. Jeg så kabinettet for ca. 9 måneder siden, og da så det sådan ud:

Siden da, er der selve kabinettet nu næsten færdigt, og således mangler der "kun" delfilter og enheder. Sådan ser Jeanne d'Arc ud i dag:

Jeg får snarest postet lidt mere information om modellen.
Efter endnu et udbyttesrigt besøg hos Peak Consult, har jeg nu set højtaleren som den fremstår som her på sidste foto. Visuelt bedømt, så er dette ubetinget en af de pæneste modeller som Peak har skabt, og selv om modellen var iklædt et tykt lag støv, så fremstod den gudesmuk :p

Modellen kommer til at hedde Jeanne d'Arc, og vil blive lanceret senere i år. Da vil den indgå som modellen støre end den nuværende Heracles, og altså indgå som standerhøjtaler i Serenity serien. Enhederne til højtaleren ankom få dage efter mit besøg, så efter sommerferien vil Peak kunne arbejde på, at færdigegøre Jean d'Arc. Prisen vil blive lige knap 70.000 euro + moms.

Tilføjelse d. 22-7-2013: Efter en uges velfortjent ferie, har Peak nu fået monteret enhederne i Jeanne d'Arc samt fået fjernet støvet. Dermed kommer modellen til at se således ud:

Jeg følger i den kommende tid op med både flere fotos og flere nyheder, samt et indtryk af de 3 modeller jeg fik lejlighed til at lytte til.

Sist redigert:

Chr. R.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2010
Antall liker
13
Sted
Danmark
Her er så et foto af den teaser jeg skrev om for nogle timer siden:

Den super velspillende Incognito i standerversion, som måske vender tilbage i en opdateret version.
Også denne model fik jeg set, dog ikke lyttet til.

Siden mit sidste indlæg, har Peak Consult modtaget så mange forhåndsordre, at det er besluttet at sætte versionen i produktion. Der vil blive tale om en begrænset serie, som muligvis blot navngives "Anniversary" eventuelt sammen med et nummer som angiver dette er en limited edidtion model. Der vil være 2 afvigelser i modellen der her er vist, og så til den endelige version. Dels vil der komme til at stå "Peak Consult" på støvhætten, samt at man fremover vil se navneskiltet - her "Anniversary" - indfræset i kabinettet. Jeg fik ikke spurgt til prisen, omend modellen nok vil bliver væsentlig dyre end den gamle InCognito Signature version, og det med tanke på, at der i denne jubilæumsversion er anvendt de bedste komponenter på markedet til projektet. Heldigvis har dette ikke afskrækket kunderne, som dermed nu vil kunne erhverve sig et sæt af den nok bedst kendte Peak Consult højtaler til dato.

Den anvendte diskant vil finde anvendelse i mindst en anden (større) model.

Her et foto taget fra produktionen, hvor man er i gang med at få skåret råkabinettet ud til de første versioner:

Den nuværende InCognito gulvmodel vil fortsætte som hidtil.

Chr. R.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2010
Antall liker
13
Sted
Danmark
I produktionsområdet samt på lageret, fandt jeg en masse højtalere der skulle shippes inden ferien.

Et par skud derfra, viser en masse Zoltan og Princess stander højtalere der blot manglende den sidste montering af enhederne og den afsluttende test/måling, inden de pakkes ned og sendes videre til de distributøre der har bestilt dem. Den opmærksomme læser vil nok have bemærket, at Princess stander ikke længere er at finde i det nuværende officielle modelprogram, med der er intet problem med at få leveret et specielt produkt, såfremt man laver en fast bestilling. Personligt finder jeg Princess standerhøjtaleren yderst vellykket, men desværre lever mine fotos ikke op til modellens elegance.

Jeg fandt og frem til det sæt Zoltan, som en kunde jeg har været i dialog med, havde bestilt:

Snart vil der følge information og fotos af flere nyheder, samt lytteintryk af de højtalere jeg fik lyttet til. Bemærk at jeg har fået opdateret mit Jeanne d'Arc indlæg med et foto at den færdige højtaler.

Chr. R.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2010
Antall liker
13
Sted
Danmark
Så er jeg nået til en af de helt store nyheder, og det omhandler den nok mest kendte model i det nuværende modelprogram, nemlig The Dragon i den ekslusive Serenity serie.

Her sker der nu meget store ændringer, som jeg her vil forsøge at sætte ord på. The Dragon som vi kender i dag, består af 2 versioner, nemlig varianten Dragon og så varianten i den helt ekstreme Dragon Momentum udgave, hvor sidstnævnte indeholder bl.a. andre enheder og med de helt ekstreme delfilter komponenter fra Duelund. Det medførte en prisforskel på lige knap 50.000 euro på de to modeller.

Nu udgår begge modeller efter op til 7 års levetid (modellen kom frem i 2007), men de bliver erstattet af 2 nye Dragon modeller, nemlig Dragon IIX og Dragon Legend.

Dragon VIII (= romertal 8 ), angiver at denne modelvariant er kommet i det 8. leveår for modellen. Både teknisk og ikke mindst ydelsesmæssigt, vil den reelt svare til den gamle Dragon Serenity. Hvis man skal foklare hvor forskellen mellem Dragon Momentum og Dragon VIII primært ligger, så er det i selve delfilteret. Der anvendes således de samme Momemtum enheder osv. i den nye/kommende 8'er, som også var at finde i den gamle Dragon Momemtum. Det gamle delfilter er nu blevet videreudviklet til 8'eren, og performer således som det der sidder i den gamle Momemtum. Reelt set, så løftes den gamle Dragon variant til Momemtum niveau med lanceringen af Dragon IIX. Størrelsen på kabinettet, enheder osv. vil fortsat være det samme. Prisen stiger i forhold til den gamle basismodel, men langtfra så meget at det nærmer sig Momemtum prislejet. Dragon VIII kommer til at koste 119.995 euro, og således bliver den næsten 30.000 euro billigere end den gamle Momemtum version.

Dragon Legend bliver herefter den nye topmodel blandt Dragon varianterne. Den skal som sådan ikke afløse Dragon Momemtum, idet det gør Dragon VIII, men den er en overbygning i mere end en forstand. Et foto af råkabinettet forklare mere end ord hvad jeg mener:

Her til højre i fotoet, står det første råkabinet af den kommende Dragon Legend, og ved siden af står kabinetterne til en anden stor projekt højtaler.

Det fotoet viser, er kort fortalt en Dragon nu med et basmodul monteret ovenpå, dog er det ikke hele sandheden. Hvor den kendte Dragon højtaler benytter 2 stk. 11" basenheder, monteret under diskant/mellemtone sektionerne, så vil Dragon Legend benytte 2 stk. 13" enheder, hhv. en over og en under diskant/mellemtone sektionerne. At de kommende 13" enheder er designeret til at flytte noget luft, ses ved de dobbelt porte som hvert basmodul bliver udstyret med:

Nærbilleder af råkabinettet i et Dragon Legends basmodul

Dragon Legend er tiltænkt de helt store lytterum. Teknisk set vil modellen matche Dragon VIII, og altså er modellen en slags "Legend Momemtum". Når modellen rammer markedet, vil prisen tilmed igen blive lavere end den gamle Dragon Momemtum, da Dragon Legend er prissat til 144.995 euro. Efter en kort ferie, er arbejdet med modellen genoptaget, og forventes på markedet senere i år.

Jeg håber at kunne bringe et foto at råkabinetter af en Dragon VIII og Dragon Legend ved siden af hinanden, således man kan se forskellen mellem de navnemæssige ellers ens modeller. Jeg får bragt mere data når det foreligger.

Der var mere nyt i Serenity serien til mig, og her fik jeg tilmed mulighed for at lytte. Mere herom i et senere indlæg ;)

Chr. R.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2010
Antall liker
13
Sted
Danmark
Så er tiden kommet til mit næstsidste indlæg omkring mit besøg hos Peak Consult. Dette indlæg vil omhandle de 2 sæt Serenity højtalere jeg lyttede til, hvilket gav anledning til nye overvejelser hos både mig og Per fra Peak Consult.

Lad mig bare allerede afsløre, at de 2 højtalere jeg her skriver om, de begge nu er placeret på min egen personlige top-3 liste med bedste højtalere.

Heracles

Først til Heracles som aldrig rigtig er blevet markedsført af forskellige grunde. Visuelt er Heracles en Kepheus uden bas elementer, men derimod fastmonteret på sine standere.

Denne gang var højtalere placeret inde i det lille lytterum, som i udformning minder om det lytterum som mange af os har. Kun beklædningen af bagvæggen samt det manglende bord foran sofaen, er medvirkende til at forbedre forholdene for lyden. Derimod er sofaen placeret helt op af en ydervæg, med vinduer i mange meters bredde. Desuden er hele væggen til højre for højtalerne, placeret anslået 4-5 meter tættere på højtalerne end den tilsvarende væg i venstre side. Endelig er væggen til højre for højtalerne, altså den væg der står tættest på, ikke en normal væg, men derimod en glasvæg strækkende sig fra gulv til loft. Altså er der rig mulighed for både uønskede og uens refleksioner fra både bagvæg og siddevæggene.

Efter en kommende nyhed (herom i mit næste indlæg) havde givet plads til Heracles sættet, så valgte jeg at give højtalerne de nok sværeste betingelser jeg kunne opstille. Således blev der valgt et setup bestående af en Vitus cd-afspiller, som også skulle fungere som pre. Signalet blev derfra ført direkte ned i en Threshold Stasis 8 effektforstærker. Som musiknummer blev dobbeltalbummet fra Kraftwerks Minimum-Maximum valgt, og det i den sjældne og yderst velproduceret SACD udgave (Vitus'en kan dog ikke håndtere et SACD signal).

Jeg fik mig placeret i sofaen, og lagde ud med skivens første nummer, nemlig The Man Machine. Netop dette nummer stiller meget store krav til et anlæg, da det bl.a. indeholder en masse detaljer og udstyret med en dyb ond bas. Det var hvad de små 5" mellemtone/bas enheder nu skulle håndtere.

Da vi først havde fået justeret højtalerne ind, hvilket var dejligt nemt og faktisk viste sig at modsvare den opstilling jeg selv har herhjemme på mine egne højtalere , blev det tid til at lytte. Dette blev den største positive overraskelse jeg har oplevet indenfor hi-fi! Lukkede man øjnene, så var der et KÆMPE og et fuldt ud kontrolleret lydbillede og tilmed basgengivelsen gik ned i de dybeste oktaver. Lyden var så eminent god, at jeg her oplevede et setup. hvor man vitterlig ikke sad tilbage og manglede bare et eller andet. Dette havde jeg kun oplevet en gang tidligere, nemlig med Kepheus modellen.

Selvsagt bør gengivelsen kunne gøres bedre, det f.eks. med de mest oplagte emner, nemlig tilføje en vellydende og matchende pre, fjerne glasvæggen og få skabt luft bag lyttepositionen samt dæmpet refleksionerne fra bagvæggen/vinduerne. Men sikke et super udgangspunkt man her får at arbejde videre på ;)

Desværre er Heracles nu klemt af både snart kommende Jeanne d'Arc model samt Cerberus (sidstnævnte fortsætter i modelprogrammet). Men da der i dag mangler en standerhøjtaler i 'Reference Line', har jeg opfordret Per til, om muligt, at få "klemt" Heracles derned og det med en pris der vil modsvare den nok mest kendte og anerkendte high-end standerhøjtaler som TAD i dag står bag. Tiden må vise om min opfordring lykkes. Der er i hvert fald ingen tvivl om, at Heracles fortjener et langt større udbredelse end tilfældet er i dag.

Opstillingen af Heracles før og efter justeringen fra lyttepositionen. For andre Peak ejere der skal have justeret deres højtalere ind, så er vinklingen på det sidste foto et godt udgangspunkt, og prøv det med højtalerne placeret ca. 47 cm fra bagvæggen.

Kepheus

Herefter blev det tid til det store setup, og det setup som jeg havde set mest frem til, nemlig den nye Kepheus Momentum. Ligesom med Dragon (se tidligere indlæg), så vil nu også Kepheus modellerne blive opgraderet, og det næsten på tilsvarende måde som med Dragon. Så lidt forenklet, så vil dette ske:

* Kepheus modellen udgår, og vil blive erstattet af en Kepheus V (romertal 5). Enheder mm. vil blive opgraderet til at matche den gamle Kepheus Momentum, således at Kepheus V vil performe som den nu gamle Momentum variant. Med udgangspunkt i den gamle Kepheus Momentum, så falder prisen fra 93.995 euro til blot 74.995 euro. Forsat rigtig mange penge, men dog også en direkte besparelse på over 20%.

* Den oprindelige Kepheus Momentum udgår helt, mens navnet dog overtages af en ny model, hvilket er den højtaler jeg nu skulle lægge øre til. Den nye Kepheus Momentum er således en Kepheus V med 2 ekstra bas enheder bygget ovenpå. Prisen for denne højtaler er/bliver 119.995 euro.

Visuelt er det en meget smal samt også høj højtaler at betragte. Den har ikke den skønhed som Typhoeus besidder når man står foran den (Typhoeus er dog heller ikke fotogen - den skal ses), ligesom den heller ikke leder tankerne hen på Kepheus. Den er med andre ord helt sin egen, og fremtræder nærmest voldsom og kompromisløs høj. Lyden derimod, den finder jeg som værende i samme lyd kategori som hhv. Heracles og Kepheus - WOOOW ;)

Her oplevede jeg for først gang en højtaler, der nærmest skreg til mig "spil højere - spil højere", og det selvom det allerede var skruet _godt_ op for styrken. Sikken en ro og overskud, samt ikke mindst et nærmest skræmmende stort lydbillede. Alt lød ganske enkelt korrekt, og igen manglede jeg intet i lydbilledet. Det skulle da lige være et sæt Kepheus V, som jeg gerne ville høre denne højtaler op imod.

På første foto ses setupet på dagen, hvortil jeg havde medbragt min Wadia (placeret nederst i racket). Af foto 2 fremgår det, at højtaleren er opbygges af flere seperate kabinetter, hvilket er medvirkende til at løfte både lyd,og selvsagt også bygge omkostningerne.

Da vi havde aftalt og gennemførte et eksperiment med forskellige afkoblingsmuligheder, så endte det selvsagt pludselig op med, at tiden desværre også gik langt hurtigere end forventet, ja klokken havde endda passeret midnat med en god margen, men efter 14 timer den dag, så var mine øre ikke til flere inputs, så selvom jeg gerne havde nydt 1-2 dage mere med Herakles og det nye Kepheus Momentum sæt, var det blevet tid til at pakke sammen og få sagt pænt farvel.

Tak herfra til Peak for endnu et åbent og godt besøg, som i den grad igen fik rykket nogle grænser for mig.

Tilbage er nu kun det sidste indlæg fra mit besøg, hvilket jeg blot afventer et 'ok' før det kan postes. Jeg kan da røbe så meget, at der er tale om endnu en betydelig nyhed, dog fra en anden serie.

Chr. R.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2010
Antall liker
13
Sted
Danmark
Her et helt frisk foto af Dragon Momentum (som altså alligevel ikke kommer til at hedde Dragon VIII), sammen med den nye Dragon Legend:

sp2u.jpg

Helt underligt at se, hvor lille selv en Dragon kan blive.

Chr. R.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2010
Antall liker
13
Sted
Danmark
Så blev Peak færdig med endnu en af de nyheder jeg så. Det er The El Diablo V som nu også kommer i en XE version, hvor ændringen af diskant er speciel synlig. Det er samme diskant type som anvendes i den kommende InCognito "Anniversary" (denne model er nu bekræftet at komme i produktion, men der mangler de sidste detaljer før jeg kan poste mere om modellen).

Som altid med en XE version (står for eXtreme Edition), så anvender der de bedste komponenter, hvilket selvsagt resultere i en høj pris. I dette tilfælde stiger prisen fra 54.995 som standard udgaven af The El Diablo V koster, til solide 79.995 euro. Altså mere end den nye Kepheus model, hvilket ville gøre valget let for mig, såfremt jeg skulle vælge mellem netop disse 2 modeller. Til Diabloen's forsvar, så er det en helt anden type højtaler, så reelt er det kun prisen de har (næsten) til fælles, idet disse 2 modeller henvender sig til helt forskellige kundegrupper, specielt mht. design, lyd og lytteposition.

Et foto af den nye The El Diablo V XE:

CC61231

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2014
Antall liker
181
Sted
Malmö
Tråden her virker lidt 'død' -sidste indlæg var fra 2013.

Er der ingen i Norge der kender til Peak Consult?

Jeg har lige fået et Peak Consult Princess System SE ind til test :)

Ved ikke om det bliver afløseren for mine Gryphon Mojo, men de leverer de grundtoner som Gryphon ikke formår i mit rum (som er totalt ca 90m2).

Spilleglæde som et sæt Wilson Sasha, men uden den fede amerikaner bas, som jeg syntes Wilson højttalerne kan lide under.

Updates følger..

//Chris

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
727
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Ja, det er stille om dette merket i Norge. Vi har ikke distributør av merket i Norge. Det var en test av Princess i Fidelity m/ Knut Vadseth for noen år siden.

Jeg har forøvrig et par Princess stående til lagring hos meg for en hus-byggende kamerat. Vurderer om jeg skal sette de opp og spille på de. Men det er litt jobb, og lette er de ikke.... Det er flotte høyttalere.
De ble forøvrig kjøpt direkte fra Peak Consult i Danmark, og kjørt av ny eier fra fabrikk til Norge.

Sist redigert:
Topp Bunn