Så er tiden kommet til mit næstsidste indlæg omkring mit besøg hos Peak Consult. Dette indlæg vil omhandle de 2 sæt Serenity højtalere jeg lyttede til, hvilket gav anledning til nye overvejelser hos både mig og Per fra Peak Consult.
Lad mig bare allerede afsløre, at de 2 højtalere jeg her skriver om, de begge nu er placeret på min egen personlige top-3 liste med bedste højtalere.
Heracles
Først til Heracles som aldrig rigtig er blevet markedsført af forskellige grunde. Visuelt er Heracles en Kepheus uden bas elementer, men derimod fastmonteret på sine standere.
Denne gang var højtalere placeret inde i det lille lytterum, som i udformning minder om det lytterum som mange af os har. Kun beklædningen af bagvæggen samt det manglende bord foran sofaen, er medvirkende til at forbedre forholdene for lyden. Derimod er sofaen placeret helt op af en ydervæg, med vinduer i mange meters bredde. Desuden er hele væggen til højre for højtalerne, placeret anslået 4-5 meter tættere på højtalerne end den tilsvarende væg i venstre side. Endelig er væggen til højre for højtalerne, altså den væg der står tættest på, ikke en normal væg, men derimod en glasvæg strækkende sig fra gulv til loft. Altså er der rig mulighed for både uønskede og uens refleksioner fra både bagvæg og siddevæggene.
Efter en kommende nyhed (herom i mit næste indlæg) havde givet plads til Heracles sættet, så valgte jeg at give højtalerne de nok sværeste betingelser jeg kunne opstille. Således blev der valgt et setup bestående af en Vitus cd-afspiller, som også skulle fungere som pre. Signalet blev derfra ført direkte ned i en Threshold Stasis 8 effektforstærker. Som musiknummer blev dobbeltalbummet fra Kraftwerks Minimum-Maximum valgt, og det i den sjældne og yderst velproduceret SACD udgave (Vitus'en kan dog ikke håndtere et SACD signal).
Jeg fik mig placeret i sofaen, og lagde ud med skivens første nummer, nemlig
The Man Machine. Netop dette nummer stiller meget store krav til et anlæg, da det bl.a. indeholder en masse detaljer og udstyret med en dyb ond bas. Det var hvad de små 5" mellemtone/bas enheder nu skulle håndtere.
Da vi først havde fået justeret højtalerne ind, hvilket var dejligt nemt og faktisk viste sig at modsvare den opstilling jeg selv har herhjemme på mine egne højtalere , blev det tid til at lytte. Dette blev den største positive overraskelse jeg har oplevet indenfor hi-fi! Lukkede man øjnene, så var der et KÆMPE og et fuldt ud kontrolleret lydbillede og tilmed basgengivelsen gik ned i de dybeste oktaver. Lyden var så eminent god, at jeg her oplevede et setup. hvor man vitterlig ikke sad tilbage og manglede bare et eller andet. Dette havde jeg kun oplevet en gang tidligere, nemlig med Kepheus modellen.
Selvsagt bør gengivelsen kunne gøres bedre, det f.eks. med de mest oplagte emner, nemlig tilføje en vellydende og matchende pre, fjerne glasvæggen og få skabt luft bag lyttepositionen samt dæmpet refleksionerne fra bagvæggen/vinduerne. Men sikke et super udgangspunkt man her får at arbejde videre på
Desværre er Heracles nu klemt af både snart kommende Jeanne d'Arc model samt Cerberus (sidstnævnte fortsætter i modelprogrammet). Men da der i dag mangler en standerhøjtaler i 'Reference Line', har jeg opfordret Per til, om muligt, at få "klemt" Heracles derned og det med en pris der vil modsvare den nok mest kendte og anerkendte high-end standerhøjtaler som TAD i dag står bag. Tiden må vise om min opfordring lykkes. Der er i hvert fald ingen tvivl om, at Heracles fortjener et langt større udbredelse end tilfældet er i dag.
Opstillingen af Heracles før og efter justeringen fra lyttepositionen. For andre Peak ejere der skal have justeret deres højtalere ind, så er vinklingen på det sidste foto et godt udgangspunkt, og prøv det med højtalerne placeret ca. 47 cm fra bagvæggen.
Kepheus
Herefter blev det tid til det store setup, og det setup som jeg havde set mest frem til, nemlig den nye Kepheus Momentum. Ligesom med Dragon (se tidligere indlæg), så vil nu også Kepheus modellerne blive opgraderet, og det næsten på tilsvarende måde som med Dragon. Så lidt forenklet, så vil dette ske:
* Kepheus modellen udgår, og vil blive erstattet af en
Kepheus V (romertal 5). Enheder mm. vil blive opgraderet til at matche den gamle Kepheus Momentum, således at Kepheus V vil performe som den nu gamle Momentum variant. Med udgangspunkt i den gamle Kepheus Momentum, så falder prisen fra 93.995 euro til blot 74.995 euro. Forsat rigtig mange penge, men dog også en direkte besparelse på
over 20%.
* Den oprindelige Kepheus Momentum udgår helt, mens navnet dog overtages af en ny model, hvilket er den højtaler jeg nu skulle lægge øre til.
Den nye Kepheus Momentum er således en Kepheus V med 2 ekstra bas enheder bygget ovenpå. Prisen for denne højtaler er/bliver 119.995 euro.
Visuelt er det en meget smal samt også høj højtaler at betragte. Den har ikke den skønhed som Typhoeus besidder når man står foran den (Typhoeus er dog heller ikke fotogen - den skal ses), ligesom den heller ikke leder tankerne hen på Kepheus. Den er med andre ord helt sin egen, og fremtræder nærmest voldsom og kompromisløs høj. Lyden derimod, den finder jeg som værende i samme lyd kategori som hhv. Heracles og Kepheus - WOOOW
Her oplevede jeg for først gang en højtaler, der nærmest skreg til mig "spil højere - spil højere", og det selvom det allerede var skruet _godt_ op for styrken. Sikken en ro og overskud, samt ikke mindst et nærmest skræmmende stort lydbillede. Alt lød ganske enkelt korrekt, og igen manglede jeg intet i lydbilledet. Det skulle da lige være et sæt Kepheus V, som jeg gerne ville høre denne højtaler op imod.
På første foto ses setupet på dagen, hvortil jeg havde medbragt min Wadia (placeret nederst i racket). Af foto 2 fremgår det, at højtaleren er opbygges af flere seperate kabinetter, hvilket er medvirkende til at løfte både lyd,og selvsagt også bygge omkostningerne.
Da vi havde aftalt og gennemførte et eksperiment med forskellige afkoblingsmuligheder, så endte det selvsagt pludselig op med, at tiden desværre også gik langt hurtigere end forventet, ja klokken havde endda passeret midnat med en god margen, men efter 14 timer den dag, så var mine øre ikke til flere inputs, så selvom jeg gerne havde nydt 1-2 dage mere med Herakles og det nye Kepheus Momentum sæt, var det blevet tid til at pakke sammen og få sagt pænt farvel.
Tak herfra til Peak for endnu et åbent og godt besøg, som i den grad igen fik rykket nogle grænser for mig.
Tilbage er nu kun det sidste indlæg fra mit besøg, hvilket jeg blot afventer et 'ok' før det kan postes. Jeg kan da røbe så meget, at der er tale om endnu en betydelig nyhed, dog fra en anden serie.