Perfekt romstørrelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Hei
    Jeg sitter med planer om å bygge ut rekkehuset og lage nytt hifi/kino-rom i kjelleren.
    Det eneste jeg er rimelig sikker på er bredden som vil bli ca 3.6 meter.
    Takhøyden vil jeg tro vil bli max 2.35 meter.

Flott om det er noen som klarer å regne ut de mest velegnede mål på takhøyde og lengde, så rommet vil ha de beste forrutsetninger for god akustikk.

Takker også for tips om hva jeg bør bruke mellom lecablokkene og malingen ;) (uten at det koster skjorta).

Mitt nåværende lytterom har de umulige målene på 4.35 x 4.35 x 2.15 meter. det gir en håpløs boom nesten uansett høyttalere eller elektronikk.
    Er det mulig for meg å forbedre rommet ved å sette opp en ny vegg på langsiden, så rommet blir mindre. Og i så fall hva blir de nye målene?

Mvh
    Bjørn

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    472
    Sted
    Nøtterøy
    Mange regner lengdene i det gyldne triangel som ideelle forhold mellom disse lengdene. Da blir forholdet som følger:
    2/(1+sqrt(5)):1:(1+sqrt(5))/2,eller enklere (med litt avrunding): 0,6:1:1,6.
    Mvh Roger

oyn

Fersking
    Ble medlem
    02.11.2009
    Antall liker
    0
    Hei! Jeg tror jeg har hørt at forholdet mellom høyde, bredde og lengde på et ideelt lytterom er 1:1,6:2,6, dvs at hvis du har en takhøyde på 2,35 m så bør bredden være ca 3,7 m og lengden ca 6,1 m.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.277
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oyn skrev:
    Hei! Jeg tror jeg har hørt at forholdet mellom høyde, bredde og lengde på et ideelt lytterom er 1:1,6:2,6, dvs at hvis du har en takhøyde på 2,35 m så bør bredden være ca 3,7 m og lengden ca 6,1 m.
    Hvilket er det samme som 0,6:1:1,6......bare at her er den midterste lengden satt til 1.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Flott, da er jo saken biff om det blir utbygging til våren.

Som nevnt innledningsvis, så har jeg i dag en kjeller stue som blir benyttet til hifi og kino-rom.
    Det er 100% kvadratisk med en takhøyde på det halve av lengde/bredde.

Jeg kunne tenkt å bygge om dette rommet også, så det ble mindre og mer rektangulært.
    Som sakt var rommet 4.35 m i lengde og bredde, samt en takhøyde på 2.15 meter.

Hvordan skal jeg få utnyttet dette rommet maximalt av potensialet (eller mangelen på potensial).
    Takhøyden vil fortsatt være 2.15 meter, men hva bør resten av rommet ha som mål?

Kan kutte rommet på ene siden med inntil 90 cm, om det er til noe hjelp.

Suomela

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2009
    Antall liker
    40
    Sted
    Jönköping, Sverige
    Hej Bjørn,

Tyvärr tror jag inte att det finns allmängiltiga akustiska "golden ratios" for ett hifi/kino-rom. Detta då dess akustiska egenskaper utover størrelse på rommet i stor grad påverkas av materialval mm.

For teoretiska beräkningar av de flesta akustiska parametrar kan du lasta ned filen Predicting the basic acoustic properties... (Office 2007 eller Excel 97-2003) fra whealy.com i vilken du også finner hänvisningar till kildematerial.

Då du avser att kombinera musikk med kino kan du som komplettering även lasta ned en zippad Excel-fil från det svenska forumet Component her i vilken forslag till lämplig sittavstånd från duk eller storbilds-TV, akustiktilltak mm tangeras.

På nettet finns vidare en massa material runt rumsakustik. Några grundläggande artiklar fra Custom Audio Designs finner du her, andra publicerade på audioholics.com finner du her.

Romakustik är inte enkelt och har du en hög ambitionsnivå foreslår jag att du konsulterar en "musik-akustiker" før du gör dina beslut.

/Suomela

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.454
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg vil nok anbefale deg å tenke litt mindre på størrelsene og heller bygge så stort du kan.

Det gir deg mulighet til å ha mer avstand mellom høytalerne og sidevegg, mer luft mellom lytteposisjon og bakvegg og i det store og hele et langt mer brukelig rom. De ekstra kvadratmeterne er også veldig billig når du først skal bygge på!

Mvh
    OMF

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.343
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De lærde strides om hva som er "ideelle" proporsjoner for et lytterom. Det finnes ingen "korrekt" løsning, men noen er bedre enn andre. Det viktigste er å unngå dimensjoner som er like eller som er multipler av hverandre, som f eks 1:1:1 eller 1:2:4. Da får du stående bølger ved de samme frekvensene i alle retninger. Du vil heller spre modene i rommet så jevnt i frekvens som mulig, sånn at du ikke fremhever noen bestemte frekvensområder fremfor andre. Dessuten endrer dette seg litt både med størrelsen på rommet og materialvalget, sånn at det som er "ideelle" proporsjoner for et rom på 50 kubikkmeter med betongvegger er ikke nødvendigvis like ideelt for et rom på 100 kubikk med vegger av reisverk og trepanel. Perfekt blir det uansett ikke.

Et par linker til:
    http://www.acoustics.salford.ac.uk/acoustics_info/room_sizing/?content=methods
    http://www.rpginc.com/news/library/roomsizer.pdf

Større er gjerne bedre, men hvis du skal bygge nytt, burde du også se på muligheten for skrå sidevegger for å styre førsterefleksjonene derfra. Noen timers hjelp fra en akustiker kan være lurt. I det minste bør du ta deg tiden til å lese Everett "Master Handbook of Acoustics" for å få med deg det grunnleggende. Det er litt sent å oppdage ting når rommet er bygget ferdig. :)

Suomela

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2009
    Antall liker
    40
    Sted
    Jönköping, Sverige
    Hej igen,

Auralex® Acoustics' boklet Acoustics 101 - Practical Guidelines For Constructing Accurate Acoustical Spaces (52 sid pdf) är ytterligare ett kilde for inspiration.

Vill nevne att løsninger foreslått av en akustisk / leverandør ikke alltid oppleves som gode av en annen. Derfor anbefales som tidligere nevnt noen home-research før du bestemmer deg på en investering i akustiske tiltak.

/Suomela

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.343
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Suomela skrev:
    Auralex® Acoustics' boklet Acoustics 101 - Practical Guidelines For Constructing Accurate Acoustical Spaces (52 sid pdf) är ytterligare ett kilde for inspiration.
    Jeg bladde gjennom den. Den er god! Hvis du har alle frihetsgrader til å forme rommet, bygnings- og familiemessig, så ser skissen til kontrollrom i appendix interessant ut. Fell inn studio-monitorer i veggene (sånn at ingen ting reflekteres bakfra) og bruk elektronikk til å forme frekvens- og faseresponsen, så er det state-of-the-art mht akustikk. Et slikt "rom" kan settes opp inne i et eksisterende rektangulært rom med f eks betongvegger.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Tusen takk for all info og råd :D

Dessverre så kan jeg ikke bygge ut bredden på mer enn 4 meter (tipper jeg da ender opp med 3.6 meter innvendig.
    Men takhøyden kan jeg justere selv, og rommet kan max bli 6.4 meter langt.

Min nåværende kjellerstua har muligens norges verste lytteforhold, så om det er noen der ute med litt kunnskap, som holder til på romeriket/oslo. Ta gjærne kontakt med meg på PM for en titt (lytt) :)

PS: Et lite regnestykke for de skoleflinke, da jeg sliter litt ;)
    Om jeg bygger et nytt rom <inni> min nåværende kjellerstue på : Lengde 4.35 meter, bredde 4.35 meter, høyde 2.15 meter.
    Om jeg lar takhøyden bli som den er, finnes det da noen nye mål for rommet som kan fungere uten å minske det alt for mye?

Takk på forhånd
    Mvh
    Bjørn

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Her er tabeller med oversikt over optimale rom-ratios for lytterom. Dette gjelder for rom opp mot 50m2.

Jeg har tabeller med rom-ratios for rom mellom 50m2 og 100m2, og rom mellom 100m2 og 150m2.
    Disse kan legges ut hvis ønskelig.

Ble liten skrift dette :-[

Klikk på den aktuelle tabellen du ønsker å studere. Da får du blåst opp skriften :D

Disse tabellene er utarbeidet med tanke på å få de beste bass egenskapene ut av lytterommet ditt.

Vedlegg

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Du mener kubikmeter og ikke kvadrat. ;) Hvordan finder jeg en tabel for 68 m3 ? Forstår ikke hvordan tabellen skal bruges.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.922
    Torget vurderinger
    1
    jonas skrev:
    ...
    Om jeg bygger et nytt rom <inni> min nåværende kjellerstue på : Lengde 4.35 meter, bredde 4.35 meter, høyde 2.15 meter.
    Om jeg lar takhøyden bli som den er, finnes det da noen nye mål for rommet som kan fungere uten å minske det alt for mye?
    ...
    Det grunnleggende problemet er at alle rommets dimensjoner bidrar til en resonans for ved ca 80 Hz + heltalsmultipler av 80 Hz. Dersom du evt kan endre en rommdimensjon til å gi en grunnresonans på f.eks. 50Hz, i stedet for ca 40Hz, så vil noe være løst, dvs ca 3,4 meter. Mye enkelere og reverserbart er det dog å plassere en helmholzresonator i hvert hjørne tunet til 80Hz.

mvh
    KJ

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.343
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De regnearkene finnes også her: http://www.acoustics.salford.ac.uk/acoustics_info/room_sizing/?content=best, og der er det kanskje forklart litt bedre.

Hvis vi skal være litt praktiske, så starter vi med de største dimensjonene du har tilgjengelige, som er 2,15 x 4,35 x 6,4 meter, dvs med å slå ut den ene veggen i kjellerstua. Jeg går ut fra at de målene er helt inn på de rå veggene, sånn at eventuell lydisolasjon kommer utenpå og "stjeler" litt plass. Det er 59 kubikkmeter, og forholdstallene er 1 : 2,02 : 2,98. Ikke så hakkandes gæli, men likevel utenfor de mørke områdene på kartet. Den nærmeste "øya" ligger rundt 1 : 2,18 : 3,0.

Bredden vil bli den dimensjonen som begrenser. Du kan starte med å skru fast 48 x 48 mm stendere i sideveggene, 60 cm senteravstand, og med uregelmessige "stigetrinn" horisontalt, som beskrevet i Acoustics 101. Deretter legger du 50 mm Glava eller Rockwool i hulrommene og skrur og limer fast to lag 13 mm gipsplate med ca 1 mm Green Glue mellom. Jeg ville dessuten brukt et elastisk lim som f eks Tec 7 både i endene på "stigetrinnene" og mellom stenderne og den første gipsplaten for å være helt sikker på at ingen ting begynner å røre på seg, og fuget med silikon i skjøtene for at den grønne gørra ikke skal stikke av.

Det hele blir 75 mm tykt, så rommet er plutselig bare 4,20 bredt. Skal du prøve å treffe nærmeste "ideelle" forholdstall på 1 : 2,16 : 2,97 må du fôre ned taket med 21 cm til 1,94 (det er litt lavt...), lydisolere kortveggene med 75 mm pr side, og hvis du bygger 45 cm dype skap, platehyller, eller lignende på den andre kortveggen, har du den riktige lengden 5,77 og de "ideelle" forholdstallene 1 : 2,16 : 2,97.

Hvis du beholder takhøyden på 2,15 og lydisolerer veggene med 75 mm rund baut, har du forholdstallet 1 : 1,95 mellom takhøyde og bredde. Da kan vi slå opp i tabellen over "nest beste" dimensjoner, og ser at lengder fra 2,65 til 2,8 ganger takhøyden vil fungere brukbart. Det blir lengder fra 5,7 til 6,0 meter, sånn at platehyllene langs bakveggen kan være 24 - 48 cm dype, når vi trekker fra de 75 mm lydisolasjon på hver vegg. Husk også at velfylte plate-, CD- og bokhyller er brukbare diffusorer. Det vil være akustisk smart å dekke hele den ene enden av rommet med sånne.

Vanskeligere behøver det ikke være. Så kan du begynne å eksperimentere med plassering av høyttalere og lytteposisjon, Rockwool-absorbenter i førsterefleksjonspunktene, bassfeller i hjørnene, tepper på gulvet, og diverse andre justeringer etter behov.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    KJ skrev:
    jonas skrev:
    ...
    ...
    Det grunnleggende problemet er at alle rommets dimensjoner bidrar til en resonans for ved ca 80 Hz + heltalsmultipler av 80 Hz. Dersom du evt kan endre en rommdimensjon til å gi en grunnresonans på f.eks. 50Hz, i stedet for ca 40Hz, så vil noe være løst, dvs ca 3,4 meter. Mye enkelere og reverserbart er det dog å plassere en helmholzresonator i hvert hjørne tunet til 80Hz.

mvh
    KJ
    Mener du at jeg vil få bedre resultat om bredden på rommet krympes til 3.4 meter, mens lengde/høyde forblir som i dagens tilstand?
    Slike helmholzresonator kan jeg jo skaffe etter hvert uansett. har sjekket ut disse før, men finner ingen oppgitte priser?

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Tabellene brukes slik: et ideelt lytterom er feks 1:1,6:2,6, dvs at hvis du har en takhøyde på 2,35 m så bør bredden være ca 3,7 m og lengden ca 6,1 m.

Værre er det ikke ;)

Diy Duke skrev:
    Du mener kubikmeter og ikke kvadrat. ;) Hvordan finder jeg en tabel for 68 m3 ? Forstår ikke hvordan tabellen skal bruges.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.922
    Torget vurderinger
    1
    jonas skrev:
    ...
    Mener du at jeg vil få bedre resultat om bredden på rommet krympes til 3.4 meter, mens lengde/høyde forblir som i dagens tilstand?
    Slike helmholzresonator kan jeg jo skaffe etter hvert uansett. har sjekket ut disse før, men finner ingen oppgitte priser?
    Jeg ville ha startet med et par-tre-fire resonatorer og sett hvor lang det hjelper, evt diy i første omgang. Det er litt voldsomt å bygge om et rom bare for de akustikken er litt uggen.

mvh
    KJ

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    KJ skrev:
    jonas skrev:
    ...
    Jeg ville ha startet med et par-tre-fire resonatorer og sett hvor lang det hjelper, evt diy i første omgang. Det er litt voldsomt å bygge om et rom bare for de akustikken er litt uggen.

mvh
    KJ
    Jeg har i flere år prøvd med basstraps/ommøblering/nærfelt lytting og demping, men ingen ting har hjulpet. Faktisk, så har det ikke blitt særlig bedre engang. En kjent kar i hifi miljøet i over 30år var innom og sa at han aldrig hadde hørt verre bassproblemer. Ombygging av rommet er virkelig en mulighet jeg vurderer, da interessen fortsatt er sterk, selv mange tilbakeslag de siste årene (etter at jeg flyttet)

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Endre Askeland skrev:
    Tabellene brukes slik: et ideelt lytterom er feks 1:1,6:2,6, dvs at hvis du har en takhøyde på 2,35 m så bør bredden være ca 3,7 m og lengden ca 6,1 m.

Værre er det ikke ;)

Diy Duke skrev:
    Tjae jeg har rædselsfulde 1:2:2 og har dog opnået rigtig god lyd ved hjælp af lavt Qts, rigelig møblering og extra dæmpning. 2,6m x 4,95 x 5,20

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.343
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da forstår jeg bedre hvorfor du har en "død" halvkube bak høyttalerne.

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    asbjbo skrev:
    Da forstår jeg bedre hvorfor du har en "død" halvkube bak høyttalerne.
    What ? Jeg har flere basstraps hvis det er det du mener. 2 stk Foamzorb 60x60 cm og 2 stk blackholes fra WM acoustics. Uden dem går det ikke.

Y

ymir

Gjest
    hei
    Dersom jeg måtte forandre rommets lengde ville jeg brukt ledig plass (her,47cm) til ett (2) lukket kabinett til bruk som helmholtz resonator.Da hadde resonatoren (ene 2stk) "forsvunnet",og fått et brukbart volum.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Jeg holder til i oslo området, men er det noen forhandlere i nærheten som selger f,eks basstraps?
    Hva er prisen(e) på helmholzresonator?

Ble medlem
    13.02.2008
    Antall liker
    0
    Når du først skal i gang med å bygge så lag et nytt stenderverk inne i rommet med perforerte plater eller f.eks.rockwool akustikkplater. Fyll alt bak med glava/steinull og du har løst alle problemer med stående bølger for all framtid. Se tegning.

Hvis du i tillegg monterer akustikkplater på veggen og taket i en vinkel fra høyttalerne som gjør at du demper de tidlige refleksjonene. Tenk deg et speil i taket og veggen med en vinkel som gjør at du ser høyttalerne, så har du et lytterom for evigheten.

Per M (Lydtekniker) ;)

Vedlegg

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    permorten2@live.no skrev:
    Når du først skal i gang med å bygge så lag et nytt stenderverk inne i rommet med perforerte plater eller f.eks.rockwool akustikkplater. Fyll alt bak med glava/steinull og du har løst alle problemer med stående bølger for all framtid. Se tegning.

Hvis du i tillegg monterer akustikkplater på veggen og taket i en vinkel fra høyttalerne som gjør at du demper de tidlige refleksjonene. Tenk deg et speil i taket og veggen med en vinkel som gjør at du ser høyttalerne, så har du et lytterom for evigheten.

Per M (Lydtekniker) ;)
    Hei Per
    Skjønner tegningen sånn nogenlunde, men du holder vel ikke til i mitt området (oslo), og har mulighet til å komme på befaring. Eller om du kjenner noen andre.
    Mvh
    Bjørn

Ble medlem
    13.02.2008
    Antall liker
    0
    jonas skrev:
    Jeg holder til i oslo området, men er det noen forhandlere i nærheten som selger f,eks basstraps?
    Hva er prisen(e) på helmholzresonator?
    Helzholmer-resonator er ikke bare noe man går og kjøper, dette bør lages etter hvilke problemfrekvenser man ønsker og dempe. Dette består ganske enkelt av en kasse som man utifra problemfrekvensen regner ut volum og front-platens samlede perforerings-areal og tyngde. Dette gjør at frontplatens egenresonans begynner å vibrere ved den gitte frekvensen og drepes derved av dempemateriale man fyller kassen med (f.eks glava).

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.100
    Torget vurderinger
    1
    Støtter OMF. Du skal sikkert ikke bo/bruke det til hifi for all fremtid. Det er heller ikke sikkert at ideal målene gir ønsket resultat…….

Ekstra plassen kan du uansett bruke til akustiske tiltak, og våger du å være kreativ så integrerer du noen av tiltakene i nybygget.

Helmholtzere fås kjøpt flere steder og har variabel port, de er stor og ikke veldig vakker her er 2 v6 fra svanå de er 61x61x114cm

Før slike drastiske tiltak iverksettes vil jeg foretatt målinger så du vet hva problemene består av.

Mvh Roald

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn