Pers lille anlegg med den store lyden....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.691
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Jeg holdt på å si; kanskje like greit - men det ville vært litt slemt og,
    så det sier jeg ikke.....

ShineySmileysSaint.jpg

/ Morten

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, Skal få noen som kan det til å måle for å se om det er noe som stikker seg ut, men i mellomtiden er gleden tilbake.

Enda blir det vel når jeg får inn 4 slike om noen dager. 4 stk Electro Harmonix rør jeg bestilte etter anbefaling fra forrige eier.
    Vis vedlegget 165631

Noen klare anbefalinger på signalrør med det samme? Om det er lov og ønske vil jeg ha åpenhet i toppen og snert i bunn ;)
    Bra nyproduserte signalrør er JJ/Tesla 803S eller Golden Dragon Trostworthy 12AX7 dersom det er ECC83 du skal ha..

mvh
    lassemann

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Suverent tips Lassemann! Får vel straks utgangsrørene i posten så utflukt til nærmeste ClasOhlson er planlagt idag, slik at multimetret er i orden når de ankommer.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Da løste jeg støy problemene ved å lodde på nye plugger, en helt annen lyd enn det som var i går. Ikke minst satt på 2g nålvekt, og kjøpt platebørste MEN alle platene hakker, og vobbler, de er rett og slett skeive, det kan ha noe med oppbevaring i eske på bod å gjøre går jeg utifra, eller er det innstillinger som kan endres på?

Trist hvis de fleste platene er ødelagt pga lagring...

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Endelig kan jeg sette meg ned i sofaen og kose meg med platene!! Hele problemet besto i at pickupen sto skeivt på, sluttdelen av armen var ikke festet ordentlig noe som medførte både hakking,skurring og knitring.

Fikk rettet opp pickupen og alt av uroelementer forsvant, igjen sitter jeg med herlig analog lyd. Bruce Springsteen - Born in the usa er spilt mye her i gården, både på cd, flac og spotify, men slik spilleglede som nå..... Vel :cool:

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    5 dager etter jomfrufødselen av vinyl på hovedalteret er det nok noen som vil si jeg romantiserer det hele litt for tidlig, men det får gå.

I barndommen var dette stort sett eneste avspillningsmedium her hjemme, men de siste 20årene har cd og etterhvert mp3/flac fått regjere. Sporadisk har jeg fått lytte til ulike oppsett med vinyl som avspillende medium, men det har i stor grad vært messe/butikk oppsett av den betraktelig dyrere sorten. Spesielt Terjetroll sin demo i fjor sommer satte sine spor.
    Hva kunne jeg forvente av en spiller med snart 25år på baken og en riaa i den svært rimelige enden av skalaen.

Siden torsdagskveld har det stort sett snurret plater hvert minutt jeg har hatt anledning, jeg har pløyd igjennom samlingen som står pent stablet i hyller ved siden av meg med ukritisk overmot, her blandes alle sjangre med like stor entusiasme og glede.
    At vinyl ikke er feilfritt var jeg klar over, men hvor kritisk det ville bli for meg med knitring var jeg usikker på, på en måte var det muligens den største utfordringen for mine ører. For det første er det svært lite knitring, og for det andre så glemmer man slike artifakter temmelig kjapt for vinylen har en magisk måte og dra deg inn i musikken på, det er en slik spilleglede og realisme uansett hvilken plate jeg setter på at en kan ikke gjøre annet enn å sitte der å trampe takten og smile bredere og bredere for hver nye plate som legges på spilleren.

To ting er temmelig sikkert, dette er ett medium jeg er meget villig til å bruke penger på, både hardware og software! Den andre tingen er at fra nå av er dette hovedmedium her i gården. Streaming er riktignok enklere å mer praktisk, men den kan ALDRI måle seg med spillegleden vinyl har!

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.691
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Dette var hyggelig lesning!

Det er også morsomt å registrere hvor fort vi kommer inn i vanen med å snu platesider,
    fordelene oppveier ulempene, for å si det slik....

ShineySmileysBlink.jpg

/ Morten

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

Det er også morsomt å registrere hvor fort vi kommer inn i vanen med å snu platesider,

Vis vedlegget 166831

/ Morten

Noen av oss løser problemet/minker ulempene ved å kjøpe flere platespillere, slik at de kan unngå avbrudd i den analoge gleden, som de reneste DJ-er! ;)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.691
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3

Vis vedlegget 166831

/ Morten

Noen av oss løser problemet/minker ulempene ved å kjøpe flere platespillere, slik at de kan unngå avbrudd i den analoge gleden, som de reneste DJ-er! ;)
    Ti hii.......
    ShineySmileysGrin.jpg

/ Morten

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8

Vis vedlegget 166831

/ Morten
    Det er en ubeililighet som meget fort blir en vane ja, tar ikke mange platene før en ikke tenker over det. Dessuten er det litt kos å tjone med det å da, i mine øyne får man ett mye større forhold til de ulike utgivelsene enn hva digitalis gjør, leser litt i cover osv osv.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8

Vis vedlegget 166831

/ Morten

Har allerede funnet flere aktuelle arvtagere etter denne ;) Slik jeg ser det bør en ihvertfall ha 2-3 i hus ;)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.691
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Ingen sak å finne plass til en platespiller eller to ekstra, hadde jo selv en ferdig tegnet løsning for å sette
    fire platespillere, to på hver side av CDspilleren, på alteret hjemme.

Av forskjellige grunner, bl.a. blindgjengeren av en Luxman, som kostet meg en del tusenlapper, er det
    ikke blitt slik.

Men det er i det minste tre ARMER i drift, og jeg leker med tanken om å sette en arm til på GyroDec'en og...

ShineySmileysGrin.jpg

/ Morten

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hahaha, ingenting er som litt mangfold å velge i når man skal spille musikk :)

Driver og leker med tanken om ny arm på Thorensen, Lassemann byttet vel til en rega arm tar jeg ikke helt feil, ser ikke bort ifra at den løsningen blir realisert utover våren her.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Jeg byttet til en Rega arm på min Thorens 166, definitivt et skifte til det bedre. Var ikke store jobben heller, hvertfall ikke på min spiller såfremt man får tak i riktig armboard :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Se der ja, godt å høre det ikke er det verste jobben å gjøre. Ikke minst at jeg har en i noenlunde nærhet å spørre når jeg står fast! Må bare google meg opp på hva armboard er ;) Litt usikker på om jeg skal vente og bytte pickup samtidig, ser for meg at det er like greit å gjøre alt i en jobb hvis en først skal demontere gamle helter :)

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hahaha, ingenting er som litt mangfold å velge i når man skal spille musikk :)

Driver og leker med tanken om ny arm på Thorensen, Lassemann byttet vel til en rega arm tar jeg ikke helt feil, ser ikke bort ifra at den løsningen blir realisert utover våren her.
    Gledelig at du har fått til spilleren pahf! Nå skal du la det "nye" mediet få spille seg inn så du blir godt kjent med vinylens magi :) Jeg har jo hatt helt lik spilleren din som jeg selv kjøpte ny på Hifiklubben i 1987! Da levert med en Denon PU DL160 high output MC.. Veldig god lyd den gangen husker jeg.. Spilleren havnet på boden i nærmere 15 år etter at CD kom i hus og tilgang på vinylplater forsvant.

Jeg har som nevnt oppgradert den flere ganger de par siste åra den stod i mitt nåværende oppsett, bl.a. med en lettere modifisert Rega RB 300 arm. Lyden ble bedre, men jeg er faktisk usikker om det var verdt slitet. Det er entusiaster som mener dette er supre spillere på høyde med det det beste når de er riktig satt opp og justert. Likevel vil jeg hevde at fjæringssystemet på denne spilleren og ikke minst lageret har sine begrensninger. Bladfjærene er ikke lette å justere opp skikkelig og de har svakheter overfor spiralfjærer. Mitt råd er å bruke denne spilleren som en intro til vinylen og bruk god tid på eventuelt å tenke på en ny. For meg var forbedringene flere kvantesprang opp ved å bytte drivverk nettopp fra TD318 til Nottingham Analogue Spacedeck og veldig mange penger var det heller ikke snakk om i mellomlegg på bruktbørsen..

Skal ikke brodere mer på dette, men litt erfaring fra en eldre hifinisse kan sikkert ikke skade:)

God helg!

mvh
    lassemann

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Takk for svar lassemann! Veldig greit å få hørt noen med erfaring fra samme spiller og samme arm som jeg vurderer. For å være helt ærlig så er jeg ikke kjempe entusiastisk over å måtte knote veldig mye med spilleren ;) Til det har jeg for lite erfaring, ikke minst er jeg svært redd for at jeg gjør mer skade enn godt når jeg først starter opp med et sånt prosjekt. Å bruke spilleren som innsteg til vinylverdenen er jeg helt åpen for, og ikke minst så koser jeg meg veldig slik som det står nå, men som de fleste andre i denne hobbien så kverner det jo konstant rundt hva oppgraderinger gjelder :)

Det som irriterer pedanten i meg er at jeg ikke får strammet "sluttstykket" som pickupen sitter på skikkelig så jeg har måtte ty til teip, dette kunne jeg gjerne tenkt meg å fått byttet, eventuelt i sammenheng med en liten oppgradering på pickup siden, regner med at det ikke skader å la den til årskommende Ortofonen få pensjonere seg etterhvert. Har du noen ide' om hvor jeg kan få kjøpt slike deler løst? Eller må jeg finne meg en nr 2 Thorens og plukke deler fra den?

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Har en Thorens tp11 arm liggende, ser at headshell (den delen du ikke får strammet skikkelig) hvertfall ser lik ut. Du kan få headshellet fra armen min om du vil. Kan evt. prøve å få sendt den med posten imorgen. Armen ligger her bare å samler støv uansett :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ahh, det hadde jo vært kanon Milenko!!! :)

Sender pm med adresse og slikt!

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Etter mye mailutveksling med Tubedepot som hadde sendt rørene mine til Memphis fikk jeg idag mail om at de tok på seg ansvaret og nye var sendt. Jeg slo meg til ro med det og dro på jobb, vel hjemme etter kveldsvakt står denne bunten på bordet til meg.

IMG_4002.jpg

Eneste skår i gleden er at husfruen har jintekveld i stua, så far tar med seg en slik en og trekker på loftet. Apple TV og Netflix får duge i kveld, så får jeg se på biasjustering og slikt over helga.

IMG_4009.jpg

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Det er endel som tyder på at de gamle Golden Dragon rørene var klar for bytte, uinnspilte EH rør med justert bias er vanvittig mye mer frempå, og med mye mer trykk i bunn enn hva de gamle GD rørene hadde. Blir spennende og se hva flere timer gjør med disse nye EH rørene :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Det skal være sikkert og visst! David Bowie spiller inn helga her nå, og placebo eller ei, men EH rørene tilfører mye mer energi og futt enn de gamle GD rørene!

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Det er definitivt forskjeller på rør :) Ble litt forvirret da jeg av og til lytter til bandet Placebo, så ikke sammenhengen med Bowie med unntak av det androgyne muligens :) (bad joke)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Haha, måtte lese igjennom den setningen ett par ganger før jeg skjønte sammenhengen ;) Placebo er forøvrig ett ukjent band her hjemme, burde jeg sjekke det ut?

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Kommer helt an på hva man liker ellers, har likt dem siden studietiden, finnes på spotify, wimp og youtube. Er store innenfor alternativ/indie rock scenen, meget habilt live band.

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Sitter og surfer litt på nettet i kveld og tror du jammen ikke at gamlefar på YS audio har lyttet til sine kunder - han tilbyr nå en SE versjon av preampen jeg har som jeg vet du har snust litt på. Og denne har jeg tro på som grunnmodell. Med DALE 23 steps atternator og forbedrede kopplingskondensatorer vil den nok låte bra "rett fra esken". Drøye 800 dollar pluss frakt er jo heller ikke prisen så ille..

Symphonies plus-SE

AE SE.jpg

mvh
    lassemann

Sist redigert:

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Haha, måtte lese igjennom den setningen ett par ganger før jeg skjønte sammenhengen ;) Placebo er forøvrig ett ukjent band her hjemme, burde jeg sjekke det ut?
    Hei!
    Du burde så absolutt sjekke ut "Meds"... Men ikke minst fantastiske "Without you im nothing"!
    Synes de blir en slags skitten hybrid mellom tidligere Manics, Muse og Suede.
    På sitt verste synes jeg de blir noe repeterende og masende, på sitt beste genialt :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Det skal jeg se nærmere på, må vel blåse støvet av squeezeboxen å spotify igjen, dette er vel første gang i historien at den har fått stått urørt i snart en mnd, kun gått i vinylspilling her den siste tiden.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Sitter og surfer litt på nettet i kveld og tror du jammen ikke at gamlefar på YS audio har lyttet til sine kunder - han tilbyr nå en SE versjon av preampen jeg har som jeg vet du har snust litt på. Og denne har jeg tro på som grunnmodell. Med DALE 23 steps atternator og forbedrede kopplingskondensatorer vil den nok låte bra "rett fra esken". Drøye 800 dollar pluss frakt er jo heller ikke prisen så ille..

Symphonies plus-SE

Vis vedlegget 169658

mvh
    lassemann
    Ahh, se der du! Det der kan ligne på noe av det jeg er ute etter ja. Tror nok jeg må sende den godeste opphavsmannen en mail og høre ut, men til knappe 1000usd så ser det ut til å være mye for pengene i mine øyne :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    På tide med noen nye bilder, selv om lommekamera er greit må jeg nok innrømme jeg er mer komfortabel med dslr og raw format :)

IMG_3985.jpg
    IMG_3989.jpg
    IMG_3998.jpg

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har vært litt bekymret denne gang, men tradisjontro blir det julegave fra den audiofile nissen til far i huset i år også!

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Der kollapset Copland forsterkeren igjen..... Tror det er såpass enkelt som at på-bryteren ikke er helt i vater, den klikker uten noen reaksjon.
    Får vel finne frem min gode gamle Doxa 70B igjen mens jeg finner noen med kapable evner til å finne ut hva som er galt.

Vanvittig surt siden jeg har nye signalrør på vei i posten :(

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.691
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Hmmm, få hjelp til å koble deg forbi hele av/på-bryteren kanskje.....?

/ Morten

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Der kollapset Copland forsterkeren igjen..... Tror det er såpass enkelt som at på-bryteren ikke er helt i vater, den klikker uten noen reaksjon.
    Får vel finne frem min gode gamle Doxa 70B igjen mens jeg finner noen med kapable evner til å finne ut hva som er galt.

Vanvittig surt siden jeg har nye signalrør på vei i posten :(
    Hmm, legg ut et bilde av innmaten og på baksiden av bryteren så kunne jeg se hvordan det så ut.. Du kunne loddet power direkte/bypass midlertidig og slått den av og på med støpselet.

Edit; se der kom Lagga meg i forkjøpet..;)

mvh
    lassemann

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Det er en mulighet som har slått meg, om ikke annet bare for å ha avdekket om det faktisk er problemet eller om det ligger noe mer trøblete bak. Skal se om jeg ikke får tatt bilder etter arbeidshelga lassemann så får du se.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Det er veldig mye i mine øyne som tyder på at det er power knappen det er noe feil med, nok runder med av-på så starter den og da virker den helt utmerket igjen. Får satse på at det holder igjennom julen så far får spilte juleplatene han har bestilt på vinyl så blir det en runde innom nærmeste radio/tv verksted så fort vi finner frem januar 2013.

Forøvrig var årets julepresang til far en Abrahamsen V6.0, har svært gode minner med abrahamsen/source oppsett og dette er ett lite steg i det jeg mener er riktig retning :)

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Svært god DAC det der.. Har stått noen år i mitt anlegg den der, meget brukervennlig og god lyd! Gratulerer med en god D/A konverter :)

mvh
    lassemann

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn