Pers lille anlegg med den store lyden....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Smått stresset her med en vilter unge og lavt blodsukker, men gikk etterhvert. Ikke helt sikker på om skjønner dette regnestykket de setter opp, men er ikke noe jeg behøver å forstå i dag uansett :) God helg Mil!

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Takk for det Antonsen :) Knapt fått spilt noe i kveld, men har noen uåpnete skiver som jeg tar når sola står opp i morgen tidlig med en kopp kaffe. Det lille jeg har hørt lover svært bra så dette blir morro!

Ha en fin helg du også!

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Takk for det J.J, har sittet en stund og spilt skiver nå, og kan ikke si jeg angrer på kjøpet for å si det slik :) Støynivået har sunket noe voldsomt og da kommer musikken servert på en helt annen måte. Tror jeg og ASR skal bli gode venner etterhvert!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med lekker riaa. Har hatt forgjengeren og det spilte bra. Nå er det bare en ny pu om et par års tid? :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hehe. Vi får se hvor lang tid det tar. Fikk nyss i at otello pickupen ikke et noen match for rega armen så jeg får forske litt videre. At33ev er jo en relativt billig sak som får mye skryt!

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.918
    Torget vurderinger
    3
    Gratulere med ny riaa pahf. alltid moro med no nytt. Går villt utover DIY budsjettet det her vel :) :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Neida, DIY budsjettet er fortsatt vedlikeholdt, dvs det som blir igjen etter oppussingen av rommet er definert som diy budsjett :)
    Prøver å være litt langsiktig å kjøpe ting jeg ikke ønsker å bytte ut på lang tid, slik som Coda, RP6 og ASR MBE.

RF-63 ønsker jeg heller ikke å kvitte meg med for å finansiere ett diy prosjekt, er svært fornøyd med de, men lysten til å prøve ut noe jeg selv har laget er så stor at den må få utløp etterhvert. Med eget rom er det ikke noe problem å ha ett par stående bak i perioder, blir jeg overvettes fornøyd med diy prosjektet så kan det være at klipsch må ut, men vi får se.

Pr idag er det tre aktuelle kandidater. Nagaoka, CornScala og OB. Evnt bare OB i bassen.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.918
    Torget vurderinger
    3
    Rommet er iallefall viktig det er helt sikkert. Bare muligheten til å rote på som man vil er jo uvurdelig :)
    På DIY skalaen er vel Nagaoka den med mest arbeid iallefall :) Cornscala synes jeg var ett morsomt prosjekt.
    Men jeg hadde litt problemer med å få liv i bassen på lavt volum i mitt rom.
    OB i bassen er veldig kult synes jeg. Det er grunnen til at jeg ikke selger de 4 *15" elementene jeg har liggende her :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Å velge det prosjektet som krever mest arbeid med minst kunnskap på forhånd er meg i ett nøtteskall.
    Rommet er helt klart førsteprioritet, og det får ta så lang tid det vil for å bli ferdig. Jeg skal ha det på min måte, og det er helt klart at dette ikke blir ett rom som ser ut som ett lydstudio med diffusorer, bassfeller og alskens andre styggheter som fjerner den gode opplevelsen. Noen akustikkplater kan selvfølgelig gå, men dette blir min lille oase med fokus på trivsel og velvære, så om frekvenslinjen ikke er snorrett så gjør det ingenting.

Jeg har sjeldent opplevd å fått go`fot av snorrette frekvensganger, men derimot har jeg hatt noen av de største opplevelsene på plasser der jeg har fått "live" opplevelsen. (Men i disse dager skal man vel gå litt forsiktig ut når det gjelder å si hva man foretrekker her på berget. Jeg er heldigvis av den typen som er betraktelig tøffere i det virkelige liv enn disse tastatur-ninjaene vi ser en stadig økning på :) )

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.918
    Torget vurderinger
    3
    Å starte krevende prosjekter med lite forkunnskap viser at du har baller. så det er kult.
    Helt selvsagt at lytterom skal være ett sted å kose seg. ikke dyrke hifinevroser pakka inn i glava.
    Så da ser jeg for meg Nagaoka med all out OB bass system i det ferdige rommet.
    Jeg har trua :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, godt det er noen som har trua! Driver og letter etter ett snekkerverksted som kan sage til meg, så ting er ihvertfall under planlegging :)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Har sett reklamer på face for verdal snekkeri, ser ut som de har cnc hvertfall. Nøye kapping er knall viktig, for mye utenfor og man er ute å kjører.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ahh, flott tips Mil! Det skal jeg sjekke nøyere ut. Har ikke nubbsjans til å klare noe kapping selv så må til fagfolk å da fortrinnsvis fagfolk med cnc :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Flere ganger har det blitt sagt at svigers nærmeste naboer har en vanvittig samling med fotoutstyr, men jeg hadde aldri i min villeste fantasi klart å anslå omfanget av hvor mye fotoutstyr det var snakk om. Her snakker vi 1 garasje og en hel 2etg + noen rom til proppet med fotoutstyr. Ikke minst en vanvittig engasjert eier som gjerne viser samlingen og deler av sin kunnskap.

Her inne gikk timene fort :

Det ble fort klart at vi har to vidt forskjellige definisjoner av "reisekamera"
    IMG_3153.JPG

IMG_3155.JPG

IMG_3156.JPG

IMG_3157.JPG

IMG_3158.JPG

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Her er en absurd mengde ulike typer apperater fra alle aldre og alle mulige teknikker, selv om det slår meg at Vidar selv foretrekker det analoge og mekaniske fremfor datachipper og sdkort.
    IMG_3163.JPG
    IMG_3168.JPG
    IMG_3169.JPG
    IMG_3172.JPG
    IMG_3178.JPG
    IMG_3179.JPG

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Informasjon om de ulike produsenter, objektiver og teknikker ble villig vekk fortalt, og jeg trenger fortsatt noen dager før jeg klarer å fordøye alt.

IMG_3180.JPG
    IMG_3182.JPG

I 2 etg av garasjen er det helt proppet, men sirlig organisert med ulike tidsskrifter og gamle aviser fra Hedemarks området, kunne brukt flere dager her oppe bare for å lest meg opp på historiens gang fra 1800 tallet og oppover.
    Men i 2 etg av huset derimot står de "små" kameraene, veggrad på veggrad stråler mot deg i det du kommer inn, her blir øyet aldri mettet det er helt sikkert.
    IMG_3210.JPG
    IMG_3211.JPG
    IMG_3212.JPG
    IMG_3213.JPG
    IMG_3214.JPG

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    IMG_3218.JPG
    IMG_3217.JPG
    IMG_3215.JPG
    IMG_3219.JPG

Som en liten side kuriositet er pinhole fotografering av ulike art svært populært her i huset, bildet nedenfor her er tatt med en vinboks og litt mekanikk fra ett kamera som ikke kunne reddes.
    IMG_3221.JPG
    IMG_3222.JPG

Vi fortsetter videre med skapene, her er det alt av kjente merker, og for min del en hel drøss av fullstendig ukjente merker.
    IMG_3225.JPG

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    IMG_3227.JPG
    IMG_3226.JPG

Selv om det er Nikon som er det foretrukkede format, finner vi da ett skap dedikert til Canon her i huset også.
    IMG_3229.JPG
    IMG_3230.JPG
    IMG_3231.JPG
    IMG_3235.JPG
    IMG_3236.JPG

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Siste rest av bildene.
    IMG_3238.JPG
    IMG_3240.JPG
    IMG_3245.JPG
    IMG_3251.JPG

Jeg som ihuga Canon fantast klarte ikke å skjule engasjementet når vi kom til Nikon skapet som siste avdeling på turen.

Dette huset som er i 24karat gull er det ikke mange av, men siden det er eierens favoritt Nikon kamera, falt det seg naturlig å anskaffe ett slikt også, det har vel aldri blitt brukt, og skal vel heller aldri brukes.
    IMG_3257.JPG
    IMG_3258.JPG
    IMG_3259.JPG

Da er vi kommet ved veis ende, kan legge ut noen bilder av alt småtteriet som bestå av blant annet en stor mengde gamle radiorør, orginale Mullard manualer, en drøss av 78plater, vanvittige mengder tidsskrifter,skrivemaskiner og eldre kalkulatorer, ikke minst en god del artikler som beskriver Hamar oppigjennom tidene.

Neste gang Katrine sier jeg samler på for mye har jeg avtalt at hun shippes med første fly til Hamar og loses direkte inn til Vidar for en ekstremt nøye gjennomgang av hva en samling er for noe ;)

olisn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    706
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Imponerende rett og slett! Har du flere bilder av Leicaene?

mvh. Ole G

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Beklager olisn, hadde gjerne skulle tatt mer enkeltbilder, men da hadde jeg nok stått der enda ett par dager. :)

Men at det er imponerende er det ingen tvil om, rett og slett herlig galskap satt i system.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tar du det like langt på audio fronten blir jeg imponert... ;)... Takk for at du deler ..

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, det tror jeg ikke jeg har verken økonomi eller plass til, men som eier sa i går så er det jo bare å bygge ut når det blir fullt ;) Det er vistnok ett mellomlager som huser de enda større radioene, båndspillerne og slikt. Kunne vært morro å fått sett seg om inn der også.

Jeg har riktignok en svært liten kamerasamling selv som består av betraktelig nyere utstyr og i en helt annen prisklasse, men at jeg fant noen hus fra fordums tid jeg skal se om jeg får eierskap til selv etterhvert er ikke til å stikke under en stol etter dette besøket. ;)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Var forøvrig innom denne karen en tur i helga, men virker som om han er mest opptatt av å drikke kaffe med kompiser enn å drive butikk(samme erfaring som sist mao.) , fikk raska med meg noen plater om ikke annet.

IMG_3142.JPG

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Arild er en koselig fyr. Men har vel inntrykk at det er mer hobby enn butikk han driver ja... Litt kjedelig når en har kjørt et stykke også sikkert.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Selve turen er ikke mer enn 10 minutter, men var noe småtteri jeg var nysgjerrig på. Tviler ikke på at Arild er hyggelig, har vært der noen ganger når det ikke har vært flere der og da har det ikke stått på kundeservicen, men når jeg tripper rundt i 20 min uten at noen så mye som ser opp fra kaffekoppen så er i grunn min tid over i den butikken ;)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Her er noen smakebiter av alt annet som lå lagret i garasjen. Blant annet aviser utgitt av NS i ´44, proppfulle av propaganda, ikke minst kunngjøring i frihetsdagene.
    Sikkert ikke like interessante for alle, men har du en viss historisk interesse er det mye godbiter her.

IMG_3187.JPG
    IMG_3188.JPG
    IMG_3194.JPG
    IMG_3195.JPG
    IMG_3199.JPG
    IMG_3200.JPG

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ferie er nå engang ferie, men klokka 06.45 i morrest startet jeg på min lille ekspedisjon lengre sør i landet. Å sende en stakkars trønder som knapt er vant til 2 felts 22 mil som innebærer både 4-felt og rushtrafikk i oslo er nærmest som ett selvmordsoppdrag å regne, spesielt siden jeg hadde snø frem til jeg passerte innkjørselen til ring 3. Nuvel..

Etter 3.5 timer sto jeg altså ca 100m fra Lassemanns ringe bolig, og ble kjapt peilet inn til riktig hus, å jeg kan med engang si at både Lasse og fruen er akkurat så hyggelig å imøtekommende som det kan virke som i ulike tråder og billedreportarsjer her ifra! Etter en deilig nybakt pai og kaffe fikk den sagnomsuste Coplanden min seg en liten lynservice så den er oppegående igjen. (Glemte i all kakemomsingen og ta bilder ;) )
    _DSC4387.JPG

Nå som rørene er blitt varme var det på tide å ta anlegget i nærmere øyensyn. For min del var stort sett alle komponenter helt ukjente bortsett fra squeezeboxen. Tviler på om det hadde hatt noe å sagt hvis jeg hadde kjent de ulike komponentene siden svært lite er i orginal stand lengre.
    _DSC4379.JPG
    _DSC4384.JPG
    _DSC4385.JPG
    _DSC4391.JPG
    _DSC4395.JPG

Å beskrive dette anlegget er som å ramse opp alle lydfloskler jeg kan, for å si det pent så spiller dette oppsettet noe så vanvittig bra i mine øyne. Det er ingen deler som stikker seg spesielt ut, men det er en homogenitet fra topp til bunn, og med en oppløsning jeg sammenligner med Adyton oppsettet på OHFC.

Jeg og Lasse har gått ulike veier for å nå samme mål kan det virke som, jeg verdsetter stort de attributter dette oppsettet kan by på og hadde uten tvil kunne levd svært lykkelig med dette oppsettet i egen stue. Vi spilte både vinyl, spotify og cd, men det spilte liten rolle for musikken ble servert på sølvfat uansett.
    Spesielt imponert ble jeg av Proac clonene som er naturstridig både i bass og oppløsning, finn meg den ferdighøytaleren til under 10 lapper som serverer samme kvalitet og jeg spanderer middag på deg!

Etter litt kom Morten(Lagga) inn dørene, og heller ikke han kan beskrives som annet enn en genuint hyggelig fyr som det er såre lett og finne tonen med (Selv om jeg siklet meg igjennom Monica Zetterlund sin "Waltz for Debby" i det Lagga kom inn dørene så det er mulig han trodde jeg var en bruker Lasse hadde tatt med hjem fra jobb)

_DSC4403.JPG
    _DSC4402.JPG
    _DSC4401.JPG

Mens praten gikk lett og ledig snurret det plate på plate på NAS spilleren og AT33EV pickupen serverte de nydeligste toner. Hadde jeg ikke måttet tilbake til svigerfars bursdag hadde jeg nok sittet enda!

Det levner liten tvil om at jeg nok kommer tilbake til Østfold igjen, men da skal jeg ha såpass tid at jeg kan besøke Lagga også, og gjerne flere om det er mulig. Dere øssfollinger` virker å være like omgjengelige som oss trøndere. Så før jeg dro hadde jeg både hjemmebrygget øl og en fungerende copland i bagasjerommet. På turen hjem skimtet jeg en rs blå Octavia på e6`n som det aner meg kan være godeste Griffenfeldt sin(?).

Lasse og Morten, Jeg kommer tilbake vær dere trygg, men passerer dere Trondheim i retning nordover så står det en blå dør på vidt gap i det røde huset :)

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Takker pahf for hyggelig omtale ;-) Blir jo rent smigret av dette, og anlegget er jo svært uforandret de siste år. Jeg spiller bare musikk nå om dagen og bryllup har fanget all oppmerksomhet siden jul. Likevel, ting vil skje etterhvert :)

Vi snakkes!

mvh
    lassemann

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    I disse tider hvor alt skal ha en måling før det kan bekreftes er det en glede å få lytte til ett anlegg bygd opp for musikk uten å ha tanke for målinger,omtaler og andre uviktige beskrivelser. For uansett hvordan det måtte måle så spiller det musikk med stor M.
    De planene dine har jeg tro på, Troels Gravesen har tydeligvis skjønt endel ting som mange av de store aktørene har gått glipp av :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har hørt en variant av Troels sine høyttalere med Thorhauge elektronikk. meget analogt og varmt lydbilde, lett å like helt klart. Den viktigste MÅLINGEN er uansett den imellom øra, hvordan en selv synes det høres ut. Og om en kan trives med dette. Jeg ser at min vei blir stadig smalere i seleksjonen, men jeg trives forsåvidt med dette. Jeg har gjort meg de erfaringer jeg har, og derav tar jeg de valgene som er rett for meg..

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Tror nok du har mye rett i det HCS, er ikke noe problem at seleksjonen er smal sålenge den passer dine preferanser. :)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.876
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Etter litt kom Morten(Lagga) inn dørene, og heller ikke han kan beskrives som annet enn en genuint hyggelig fyr som det er såre lett og finne tonen med (Selv om jeg siklet meg igjennom Monica Zetterlund sin "Waltz for Debby" i det Lagga kom inn dørene så det er mulig han trodde jeg var en bruker Lasse hadde tatt med hjem fra jobb)
    Ja, jeg snek meg inn på kjøkkenet så du, og fikk meg en god kopp kaffe og deilig kake av Fru Lassemann, til jeg var sikker på at det var trygt og entre musikkstuen....

ShineySmileysGrin.jpg

Lasse og Morten, Jeg kommer tilbake vær dere trygg, men passerer dere Trondheim i retning nordover så står det en blå dør på vidt gap i det røde huset :)
    Hjertelig velkommen skal du være, veldig hyggelig å hilse på deg!

ShineySmileysSmile.jpg

/ Morten

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ja den kaken burde man absolutt ikke gå glipp av!

Var innom playekompaniet idag, og jaggu ble ikke både Waltz for Debbie, Count Basie og en gammel John Mayall skive med hjem.
    Fra før av har jeg snappet opp Waits sin Nighthawks at dinner og noe annet småtteri. Så man kan trygt si det har vært en produktiv ferie :)

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ja den kaken burde man absolutt ikke gå glipp av!

Var innom playekompaniet idag, og jaggu ble ikke både Waltz for Debbie, Count Basie og en gammel John Mayall skive med hjem.
    Fra før av har jeg snappet opp Waits sin Nighthawks at dinner og noe annet småtteri. Så man kan trygt si det har vært en produktiv ferie :)
    Se her ja, det er gutten sin! Bra musikk det der virkelig! Det var sentralens cash.se som skaffet meg den Debby skiva. Har den på CD også, men det er vinylen som svinger :)

mvh
    lassemann

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Noen skiver setter seg med engang, og dette var uten tvil en av disse. Må se og få plukket opp litt Marillion skiver etterhvert også så jeg ikke sliter ut Fugazi :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn