Frakt og sending personnr forespørsel ifbm fralt fra utlandet

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.962
Antall liker
13.311
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hei
har kommet ut for noe merkelig
har bestilt noen diesel og oljefiltre til båten fra UK
plutselig etter flere uker får jeg en mail, hvor de savner respons på en tidl mail, som ikke jeg finner
de hevder at trasportselskapet deres må ha mitt norske personnr. for å håndtere frakten
har handlet hundrevis av ganger over hele verden, inkl UK og aldri noensinne blitt spurt om dette.
fortalte de at det er det ingen som utleverer personnr.på den måten og at det er oppskrift for id tyveri og at det ikke kommer til å skje!
noe andre som har vært borti dette?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.516
Antall liker
9.286
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Har handlet en god del fra utlandet og dette har jeg ikke vært borti i. Høres absolutt ut som et forsøk på id tyveri.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.537
Antall liker
7.640
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Har vært borti det samme..... og jeg har reagert på samme måte som deg, de påstår at de trenger det for toll klarering i Norge, men aldri livet om jeg gir fra meg den slags personalia til hvem som helst........ tollvesenet i Norge har tilgang på denne info om de vil fra før.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.410
Antall liker
1.558
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Personnummer er vel ikke like hemmelig som det en gang var, men ikke snakk om jeg oppgir det frivilling i den type sammenhenger.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.339
Antall liker
3.551
Torget vurderinger
4
Har opplevd de samme med bestilling ifra Sverige og DBschenker. Mener jeg ringte dem direkte og det løste seg
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.962
Antall liker
13.311
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
eieren kom tilbake og hevder at pakken vil bli returnert av Tollen når de ikke får personnr med pakken og at den vil bli returnert for min regning...

sendte ham dette.
fra Tollens egne nettsider

Use of personal identity number for customs processing
Norwegian Customs do not require that you disclose your personal identity number to foreign sellers. However, it may be the case that the shipping agent requires the personal identity number when clearing the item for you.

When shopping from foreign online stores, you may be asked to disclose your personal identity number (11 digits). If you do not want to disclose your personal identity number to the online store, you may request that you disclose the number directly to the shipping agent if this is required.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.554
Antall liker
9.721
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er en personopplysning underlagt GDPR. Det innebærer at firmaet (om det er euopeisk) er forpliktet til å oppgi en he....tes mye informasjon til deg om behandlingsformål, behandling og bruk av underleverandører osv. Det er de nok åpenbart ikke i stand til siden de ber om å få dette pr epost (som ikke er en sikker kanal).
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.962
Antall liker
13.311
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
endte opp med å få navnet og tel nr til saksbehandler i DPD
så fikk de det over telefon
 

toral1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2005
Innlegg
176
Antall liker
76
Torget vurderinger
13
en sønn opplevde det samme ved bestilling av sykkeldeler fra england. vi ble enig om at personnummer i email ikke er innafor.
ingen handel som resultat
 
Topp Bunn