Hei.
Ikke så veldig oppløftende å lese det Gunnar Brekke skriver om drivverk som har vært byttet to(!) ganger, og mye av det Niels nevner har jeg jo fått med meg fra andre forum. Var litt usikker på om det bare var noen få som hadde vært ekstremt uheldige med spillerne sine, men kan jo virke som det er regelen snarere enn unntaket at disse er ustabile.
Husker når jeg begynte med DVD for en god del år siden og kjøpte meg en Micromega spiller som hadde fått kjempeomtale i et norsk hifi blad, da særlig p.g.a. den gode lyddelen og lyden ut i to kanaler. Tok ikke lange stunden før spilleren sluttet å virke og måtte leveres inn, men heldigvis hadde jeg fått det skriftlig på kvitteringen at jeg hadde fem års garanti på den, så OHC var veldig greie og ga meg en mye dyrere demo modell de hadde isteden, som også låt enormt mye bedre. Frustrasjonen steg derimot til nye høyder når også denne konket ut etter relativt kort tid
Etter det har jeg vært ferdig med Micromega som merke, for å si det sånn. Gunnar nevner Thule også, som et annet merke med mye problemer, noe jeg også har hørt om tidligere med bl.a. forsterkere som eksploderer o.s.v.
Skulle ønske bladene som anbefaler disse produktene tok mer ansvar i det å advare oss forbrukere mot produsenter og merker som er belemret med mye feil, til slutt er det jo ofte vi som kjøper disse apparatene som må ta støyten hvis det skjer noe etter at garantitiden er gått ut, eller man opplever at enkelte ting er nærmest uselgelige på bruktmarkedet grunnet et frynsete rykte (jeg har en Micromega Premium DVD til salgs som ikke vil lese plater, om noen er interessert).
Jeg mener ikke å være surmaget ovenfor skribenter som eventuellt har anbefalt problemprodukter her utfra deres gode ytelse, men at kanskje det kunne vært en redaksjonell linje å i det minste opplyse litt mer om slike ting som at enkelte modeller eller merker har en uforholdsmessig høy feilprosent når det blir kjent, og at man eventuellt opplyser om dette når det blir kjent, og tar forbehold i.fh.t tidligere positiv anmeldelse.
BDP 9600 har jo så vidt jeg vet fått opptil flere gode anmeldelser, som jeg sannsynligvis ville tatt for god fisk hvis jeg ikke hadde sjekket litt rundt på nettet først. Så takk til både Niels og Gunnar for ærlige og usminkede tilbakemeldinger.
Heller mer og mer mot Cambridge nå merker jeg, selv om den koster omtrent dobbelt så mye som Philipsen. Kan desverre ikke bruke Panasonic da den ikke har analoge utganger for mer enn stereo, hele poenget for meg er å få dekodet de nye høyoppløste formatene i spilleren så jeg fortsatt kan bruke surroundforsterkeren min som kun har dekoding for DD og DTS, men allikevel er utstyrt med en helt glimrende analog del.
Edit: ser jeg tok feil angående Panasonic og analoge utganger, må ha forvekslet de billigere utgavene som ligger ute på nettsidene til Elkjøp, Hifi-klubben o.l.