Philips BDP 9600

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.643
Sted
Smurfeland
Trenger ny spiller i anlegget, og vurderer Philips sin spiller med 7.1 analoge utganger, BDP 9600. Ser det er mange hjemmekinoentusiaster som er godt fornøyd med både lyd og bilde på denne, men hva sier hifi-folket? Noen som har denne og har positive eller negative erfaringer? Mye tull med den? Hvordan er lydkvaliteten, både som filmavspiller og cd-spiller?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Tja, mange har hatt litt problemer med denne ellers fine spilleren.
Vil kanskje anbefale Cambridge BD751 istedet, mange har veldig gode erfaringer med den.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.643
Sted
Smurfeland
Har lest at det har vært en del snags og problemer på denne spilleren, og det var vel litt det jeg fisket litt etter i tillegg til den rene ytelsen. Om hvorvidt dette var overkommelig og lot seg fikse greit med firmware oppdateringer, eller om det var rent hat og helvete å ha spilleren p.g.a. dette.

Jeg er veldig klar over Cambridge spilleren også, men nå ligger Philipsen på omtrent halvparten i pris så hadde jo ikke gjort noe om man kunne slippe unna med det ekstra utlegget sånn rett før jul :) Men Cambridgen har stått stadig tydeligere fram i bevisstheten som det muligens beste valget etter at jeg startet denne tråden, det skal sies.

ksveen73

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2005
Antall liker
30
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
niels skrev:
Tja, mange har hatt litt problemer med denne ellers fine spilleren.
Vil kanskje anbefale Cambridge BD751 istedet, mange har veldig gode erfaringer med den.
Hva slags problemer snakker vi om?

Kjetil

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.887
Sted
Kongsberg
Hei.

Philips har vel flere funksjonsfeil enn sine japanske (og koreanske)
konkurrenter og det er synd da Philips er et firma som virkelig lykkes
med både lyd- og billed-kvalitet på sine BD-spillere (og TVer).
Litt som - men heldigvis ikke helt som Thule...

Jeg sitter selv med BD-9500 (som mangler 3D men har en ennå mer
påkostet lyddel) - forløperen til 9600. Gir god lyd og ennå bedre bilde
så lenge den virker. Desverre er ikke det alltid. Mitt eksemplar har vært
inne for bytte av drivverk to ganger. Heldigvis dekket av garantien.
Håper inderlig ikke det skjer igjen.

Skal du ha deg en spiller i rimelig prisklasse ville jeg gått for den dyreste
Panasonicspilleren du kan finne (BDP-300 ?). Da får du minst like godt bilde
på BD-plater, nesten like god lyd og uendelig mye mer holdbarhet.
Disse holder bare.

Om du kan nøye deg med tokanals kino er det bare å kjøre en ennå billigere
Panasonic - koblet til en god DAC. Jeg bruker Abrahamsen V6,0 (handlet for
2k under tilbudet på Elkjøp) og dette gir kremlyd - om enn bare i to kanaler.

Er du villig til å bruke ennå mer penger er selvfølgelig Cambridge BD751 et
utmerket alternativ.
OPPO BDP-95EU er et ennå bedre (og dyrere) alternativ (se forrige og neste
Fidelity for 2. opinion).
Electrocompaniets nye EMP-2 er (sannsynligvis) et ennå bedre alternativ igjen
men da begynner det å koste langt mer enn du forestilte deg.
Alle disse alternativene er basert på drivverk fra OPPO, noe som bør gi deg
langt bedre holdbarhet enn spillere fra Philips.

Lykke til.

Gunnar Brekke

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Skal ikke si jeg er oppdatert på bildesiden, har fortsatt min Philips DVD963SA så jeg kjender dette elsk/hat forholdet man har til Philips..., men BDP9600, ja, mange opplever hakking med filmer, hovedkort og drev har måttet skiftes, noen spillere blir veldig varme, strømmen må tas på den for å resette, tikkende lyd ved avspilling, den husker ikke nettverket, så ja, mange ting her minder mye om 963SA sine problemer. Men ja, til prisen er det jo en veldig god spiller, overveide den selv, men tror faktisk jeg går for Cambridge om jeg må ha, men som Gunnar skriver, er det noen vits når lyden likevel skal inn i min dac?
På Elkjøp får man jo en Philips BDP2600 til kr 400,-! Den har ikke wifi eller karaokefunksjon men jeg tror faktisk jeg kan klare meg uten det.
På bildesiden er BD spillere vel veldig like, lite forskjeller ute å gå om man bare har en vanlig tv tror jeg.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.643
Sted
Smurfeland
Hei.

Ikke så veldig oppløftende å lese det Gunnar Brekke skriver om drivverk som har vært byttet to(!) ganger, og mye av det Niels nevner har jeg jo fått med meg fra andre forum. Var litt usikker på om det bare var noen få som hadde vært ekstremt uheldige med spillerne sine, men kan jo virke som det er regelen snarere enn unntaket at disse er ustabile.

Husker når jeg begynte med DVD for en god del år siden og kjøpte meg en Micromega spiller som hadde fått kjempeomtale i et norsk hifi blad, da særlig p.g.a. den gode lyddelen og lyden ut i to kanaler. Tok ikke lange stunden før spilleren sluttet å virke og måtte leveres inn, men heldigvis hadde jeg fått det skriftlig på kvitteringen at jeg hadde fem års garanti på den, så OHC var veldig greie og ga meg en mye dyrere demo modell de hadde isteden, som også låt enormt mye bedre. Frustrasjonen steg derimot til nye høyder når også denne konket ut etter relativt kort tid :D Etter det har jeg vært ferdig med Micromega som merke, for å si det sånn. Gunnar nevner Thule også, som et annet merke med mye problemer, noe jeg også har hørt om tidligere med bl.a. forsterkere som eksploderer o.s.v. :p
Skulle ønske bladene som anbefaler disse produktene tok mer ansvar i det å advare oss forbrukere mot produsenter og merker som er belemret med mye feil, til slutt er det jo ofte vi som kjøper disse apparatene som må ta støyten hvis det skjer noe etter at garantitiden er gått ut, eller man opplever at enkelte ting er nærmest uselgelige på bruktmarkedet grunnet et frynsete rykte (jeg har en Micromega Premium DVD til salgs som ikke vil lese plater, om noen er interessert).
Jeg mener ikke å være surmaget ovenfor skribenter som eventuellt har anbefalt problemprodukter her utfra deres gode ytelse, men at kanskje det kunne vært en redaksjonell linje å i det minste opplyse litt mer om slike ting som at enkelte modeller eller merker har en uforholdsmessig høy feilprosent når det blir kjent, og at man eventuellt opplyser om dette når det blir kjent, og tar forbehold i.fh.t tidligere positiv anmeldelse. :)
BDP 9600 har jo så vidt jeg vet fått opptil flere gode anmeldelser, som jeg sannsynligvis ville tatt for god fisk hvis jeg ikke hadde sjekket litt rundt på nettet først. Så takk til både Niels og Gunnar for ærlige og usminkede tilbakemeldinger.

Heller mer og mer mot Cambridge nå merker jeg, selv om den koster omtrent dobbelt så mye som Philipsen. Kan desverre ikke bruke Panasonic da den ikke har analoge utganger for mer enn stereo, hele poenget for meg er å få dekodet de nye høyoppløste formatene i spilleren så jeg fortsatt kan bruke surroundforsterkeren min som kun har dekoding for DD og DTS, men allikevel er utstyrt med en helt glimrende analog del. :)

Edit: ser jeg tok feil angående Panasonic og analoge utganger, må ha forvekslet de billigere utgavene som ligger ute på nettsidene til Elkjøp, Hifi-klubben o.l.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
På min Philips BD spiller (BD3000) sluttet displayet å virke etter et halvt års tid eller så. Spilleren funker fint men det gir meg ikke akkurat lyst til å kjøpe Philips igjen

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
300
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Hei

Har selv BDP 9600, har vel brukt den i 1 års tid nå. Brukes kun til film, med to kanals lyd. Blandt alle de filmer jeg har (som begynner å bli en del) så er det kun EN film jeg har opplevd problemer med, dette da i form av "hakking" i lyd og bilde. Dette er animasjonsfilmen "RIO". Har meldt inn dette til Philips Norge, som skulle ta det videre og ser ikke bort fra at en oppdatering etter hvert kan løse dette.

Har spilleren trådløst koblet til nett, og har ikke hatt problemer med at den har "falt ut" av nettet. Har opplevd at spilleren har gått i "heng" 2 ganger i forbindelse med at jeg har søkt etter oppdatering på nett, at den blir stående i en evighet å "søke", og har da måtte ta strømmen. Når det gjelder oppdateringer finner jeg dette oftere på Philips sine nettsider (via pc) enn spilleren klarer å finne på nett selv av en eller annen grunn, så jeg oppdaterer stort sett via usb brikke isteden.

Utover det har jeg ikke opplevd noen problemer med spilleren (bank i bordet får jeg vel si etter å ha lest i denne tråden her!), og den har meget god bildekvalitet på både bluray og dvd.

Spilleren blir forøvrig ganske varm som noen antyder her, men slik jeg har forstått det så er visst det normalt for denne spileren.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.643
Sted
Smurfeland
Hei

Hyggelig å se at det ikke bare er sorgen med denne spilleren, men tror nok ikke jeg kommer til å gå for denne allikevel nå. Frister ikke å gamble på at jeg skal få en av de spillerne som fungerer greit, når man allikevel kan være så uheldig å få en spiller som sannsynligvis vil irritere mer enn den gleder.

Egentlig skikkelig synd, for dette hadde vært en veldig interessant spiller om det ikke var for alle problemene folk rapporterer om. Kjipt at Philips ødelegger for seg selv på denne måten.

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
300
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Skulle jeg kjøpt ny spiller i dag hadde nok valget, basert på hva jeg har lest av diverse tester og omtaler, falt på Cambridge BD751 tenker jeg. Det får heller bli ved neste korsvei. Så lenge jeg ikke har særlig problemer med BDP 9600 får den duge ;)

Når jeg kjøpte BDP9600 var jo også prisen på denne langt høyere enn den er i dag :p

Jeg har hatt 2 Samsung spillere før denne forresten, og det var mer tull med de, i alle fall med tanke på filmer som ikke lot seg spille av riktig osv.

Arnt M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
40
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
10
Kjøpte Philips bdp 9600 for 14 dager siden da jeg solgte min Oppo bdp 95. Oppo er en fantastisk spiller til prisen, men jeg brukte bare digital utgang rett i min dac (2 kanal) og syntes det ble litt "overkill". XLR utgangene på Oppo er meget bra, men ikke på Hi-End nivå.
På bildesiden er begge helt i toppen og på min Pioneer full HD skjerm ikke store forskjeller.
For meg sto valget mellom flere, men jeg valgt Philips først og fremst p.g.a tester/solid-tung/ og ikke minst jordet strømforsyning slik at man kan bruke en god strømkabel.
Hvor bra den er driftsmessig vil tiden vise, men jeg er strålende fornøyd nå og håper den varer ;D

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Hei,
Jeg kjøpte denne siden eg trong 7.1 (egentlig 5.1) analoge utganger og den fungerer godt synes eg, eneste ankepunktet synes eg er at den er litt treg å laste og samme da hvis det er en plate i den få til eject, må nesten vente til den har "lest seg opp", men det kan jo være at det er eg som gjør litt feil
Ellers en solid spiller da, men eg bruker den hovedsaklig kun til film da

Mvh
Geir

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.643
Sted
Smurfeland
Da ble det Cambridge på meg, jeg klinte likesågodt til og kjøpte Azur 751BD først som sist :)

Venter fortsatt på å få tilbake forsterkeren min fra service, så har ikke giddi å koble den opp med bare tv-lyd enda. Men tror det blir en fin romjul i år, liggende på sofaen foran flatskjermen med denne. ;D

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Gratulerer med veldig fin spiller. Må innrømme jeg vakler imellom 9600 og Cambridge BD651 selv. Klarer selvfølgelig ikke å ta en avgjørelse her. Har jo også bare stereo så er litt redd for sync spøkelset men kanskje det ikke er noe problem, hvem vet.
Har noen sacd skiver men spiller de aldrig, de er rippet til harddisk.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.643
Sted
Smurfeland
Takk for det, Niels. :)

Selv er jeg ikke i så veldig tvil om hvilken spiller jeg hadde valgt av de to, av samme enkle grunn som at jeg valgte 751 istedenfor 9600. Den høye rapporteringen om feil og bugs på 9600 gjør at iallfall jeg valgte å styre unna, men om du er villig til å ta sjansen på at du ikke får problemer med den eller tror du kan leve med disse feilene er det vel bare du selv som kan svare på.

Lipsync problemer er noe dritt, men det kan vel korrigeres for i spilleren? Har som sagt ikke koblet opp min egen enda, så vet ikke hvor stort problem dette eventuellt er. Men jeg ville nå uansett valgt den spilleren jeg tror ville gitt minst mulig problemer og feil. Lite som er så kjipt som når nye leker man har kjøpt seg går i stykker og ikke virker som de skal lenger.

http://www.whathifi.com/review/cambridge-audio-azur-651bd

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Gunnar_Brekke skrev:
Hei.

Philips har vel flere funksjonsfeil enn sine japanske (og koreanske)
konkurrenter og det er synd da Philips er et firma som virkelig lykkes
med både lyd- og billed-kvalitet på sine BD-spillere (og TVer).
Litt som - men heldigvis ikke helt som Thule...

Jeg sitter selv med BD-9500 (som mangler 3D men har en ennå mer
påkostet lyddel) - forløperen til 9600. Gir god lyd og ennå bedre bilde
så lenge den virker. Desverre er ikke det alltid. Mitt eksemplar har vært
inne for bytte av drivverk to ganger. Heldigvis dekket av garantien.
Håper inderlig ikke det skjer igjen.

Skal du ha deg en spiller i rimelig prisklasse ville jeg gått for den dyreste
Panasonicspilleren du kan finne (BDP-300 ?). Da får du minst like godt bilde
på BD-plater, nesten like god lyd og uendelig mye mer holdbarhet.
Disse holder bare.

Om du kan nøye deg med tokanals kino er det bare å kjøre en ennå billigere
Panasonic - koblet til en god DAC. Jeg bruker Abrahamsen V6,0 (handlet for
2k under tilbudet på Elkjøp) og dette gir kremlyd - om enn bare i to kanaler.

Er du villig til å bruke ennå mer penger er selvfølgelig Cambridge BD751 et
utmerket alternativ.
OPPO BDP-95EU er et ennå bedre (og dyrere) alternativ (se forrige og neste
Fidelity for 2. opinion).
Electrocompaniets nye EMP-2 er (sannsynligvis) et ennå bedre alternativ igjen
men da begynner det å koste langt mer enn du forestilte deg.
Alle disse alternativene er basert på drivverk fra OPPO, noe som bør gi deg
langt bedre holdbarhet enn spillere fra Philips.

Lykke til.

Gunnar Brekke
Lager OPPO virkelig sine egne drivverk fra scratch?
Det tviler jeg på. Bare de "store" som har råd til sånt.

Topp Bunn