Phillips 212 - gummimatte

Andreas_Aa

Fersking
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
0
Hei!

Kjøpte meg nettopp en Phillips 212 platespiller. Eneste som er feil med den er at den "gummimatta" som ligger på toppen av selve plata er løsnet på to punkter. Dette gjør at det blir en opphøyning på den ene siden av plata og alle platene jeg prøver å spiller hakker. Er det noen som skjønner hva jeg prater om? :) Og har forslag til hvordan dette kan fikses. Tenker at jeg kanskje kan prøve å lime fast dette, men vet ikke hvordan dette egentlig skal gjøres? Litt dumt å lime det liksom, om det ikke er så smart :p

På forhånd takk for hjelpen 8)

O

OldBoy

Gjest
Velkommen til HFS!

Jeg hadde en slik Philips 212 i over 15 år, inntil jeg ga den bort til en trengende slektning, som hadde glede av den enda ganske mange år, før den omsider ga opp ånden.

Lar det seg gjøre å trykke ned gummimatten der den har løsnet slik at det blir helt plant, og uten at gummien spretter opp noen andre steder? I så fall burde det kunne la seg gjøre å feste den igjen. Hvor store er områdene hvor gummimatten har løsnet?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Andreas_Aa skrev:
Hei!

Kjøpte meg nettopp en Phillips 212 platespiller. Eneste som er feil med den er at den "gummimatta" som ligger på toppen av selve plata er løsnet på to punkter. Dette gjør at det blir en opphøyning på den ene siden av plata og alle platene jeg prøver å spiller hakker. Er det noen som skjønner hva jeg prater om? :) Og har forslag til hvordan dette kan fikses. Tenker at jeg kanskje kan prøve å lime fast dette, men vet ikke hvordan dette egentlig skal gjøres? Litt dumt å lime det liksom, om det ikke er så smart :p

På forhånd takk for hjelpen 8)
«Vælkømmin tel sentraln»

Et alternativ er evt. å løsne hele matta og bare la den ligge «flytende» oppå tallerkenen. Du kan evt. også forsøke å «krympe» matta med en hårføner eller varmluftpistol (Merk: vær evt. forsiktig med oppvarmingen). Evt. å bytte den med noe annet (som evt. er aktuelt dersom matta ikke er plan): aktuelle DIY-alternativer kan være kork, resirkulering av utslitte vinylskiver, ulike gummimatter etc.

mvh

KJ

O

OldBoy

Gjest
Jeg tenkte på dette, jeg også, men min Philips 212 hadde en stroboskopring festet i gummimatten. Jeg vet ikke om alle utgavene av denne spilleren hadde denne "finessen". Det ville være litt synd hvis denne ringen skulle bli ødelagt. Ikke det at den har noen uunnværlig funksjon, men den hører på en måte med til spilleren.

Andreas_Aa

Fersking
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
0
Den har en slik ring som er omtrent 2-3cm brei midt inne i seg denne gummimatten ja. Er det dette du prater om?

Det går an å presse ned punktene ja, uten at det popper opp noen andre steder, så jeg tror i utgangspunktet en liming skulle ha funger..

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
16
Hei! jeg hadde også en sånn en gang,og fikk nøyaktig samme problem.Jeg vet on de er heelt like men på matta mi var det i tillegg en nedlimt metallring(ca 1,5 cm bred)i gummien på matta.Av en eller annen grunn så stemte ikke gummien og metallet overens etter noen år,og da plukket jeg rett og slett av denne ringen.Om din er slik vet jeg ikke,men om den er,så prøv det.Den skal i tilfelle være limt med kontaktlim,så den er relativt enkel å fjerne.Da skal du se gummien føyer seg fint nedtil igjen.PS det er ikke på denne ev ringen stroben er,for denne skal i tilfelle sitte oppå gummien.
Mvh Rune :) :)

O

OldBoy

Gjest
Andreas_Aa skrev:
Den har en slik ring som er omtrent 2-3cm brei midt inne i seg denne gummimatten ja. Er det dette du prater om?

Det går an å presse ned punktene ja, uten at det popper opp noen andre steder, så jeg tror i utgangspunktet en liming skulle ha funger..
Hvis denne ringen du tenker på, er full av mørke og blanke felter, er det den samme som jeg tenker på. I 50Hz-belysning og med riktig hastighet, skal det se ut som om ringen står stille. Hastigheten reguleres ved å dreie på noen dertil egnede reguleringsknotter. Det finnes løse stroboskopskiver å få kjøpt, og de gjør egentlig bedre nytte, for da kan du regulere hastigheten mens platespilleren er belastet med bremsekreftene fra stiften.

Men tilbake til limingen. Én mulighet er at du stikker hull på gummien ved hjelp av en syl og prøver å klemme litt superlim inn i hullet. Ikke noen store mengder, og så klemmer du bare til. Går alt som jeg tror at det gjør, skal gummi og platetallerken bli uadskillelige for all fremtid. Men dette er kanskje litt for enkelt....lufta skal jo ut også. Må nok tenke litt mer her......

Andreas_Aa

Fersking
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
0
Takk for alle tipsene folkens!

Jeg har limt den nå. Tok godt gammaldags superlim og fylte inn rundt hele kanten på undersiden av gummimatta, og litt lenger under der det var ordentlig løst. Dette ser ut til å funke som varmt smør i gammel snø (eller hvordan de der uttrykkene er) ;D

Virker i alle fall som alt funker som bare det! Nå sitter jeg bare å venter på plugger til mine ny-innkjøpte hi-fi system 12 tandberghøyttalere :) Så får tiden vise hvordan det står til med de! :)

Vi prates!

Topp Bunn