Pianojazz?

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
41.558
Antall liker
89.479
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
Hei. Jeg trenger hjelp til å finne rolig pianojazz. Kriterier: rolig mainstreamjazz, gjerne trio med ståbass og trommer eller kvartett med sax. Helst instrumental (uten syngedame). Har Liza Ekdahl med Peter Nordahl Trio og den synes jeg er ok, men mye svisker. Noen gode tips anyone?
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
41.558
Antall liker
89.479
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
Glemte å si: allerhelst på vinyl
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.654
Antall liker
228
Tja, lyttet til noe Diana Krall?
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
41.558
Antall liker
89.479
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
Ikke stort. Har bare hørt Popsicle toe som jeg har på iPhonen. Er ikke overbegeistret.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.997
Antall liker
6.234
Torget vurderinger
32
Fire rett fra hofta:

Enrico Pieranunzi, Ballads



Brad Mehldau Trio, Live



Joe Chindamo Trio, plays the Paul Simon Songbook



Helge Lien Trio, Hello Troll

 

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
538
Antall liker
0
Jan Johansson. Kanskje ikke veldig mainstream...

-trio+Dompan
-ikke vokal


Jon A
 

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
538
Antall liker
0
Det lar seg gjøre å få Jan på vinyl...

Jon A
 

Vedlegg

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
41.558
Antall liker
89.479
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
Takker så mye for alle tips. Ser ut til at det blir mye vinylkjøp fremover.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.353
Antall liker
11.313
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
For ikke lenge siden lå det en anbefaling ute om denne boksen (10 cd'er) med Peterson

og jeg var rask og skaffet meg en for veldig lite penger. Nå er den visst utsolgt hos amazon.com, men hvis du skulle komme over den hos andre må du ikke nøle. Det er en skattkiste!
 

geirs

Medlem
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
36
Antall liker
0
Siden ingen har nevnt det, og sjangermessig det jeg oppfatter at du etterspør:
Lynne Arriale (opptrer som regel i trioformat). i tillegg er hun landskvinne til o petersson. Canada altså - for den som måtte bry seg om sånt.

Hilsen Geirs.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Rolig piano-jazz er flott , prøv skivene til Jachinta....

Lush life , den har jeg ----er knallbra!

Jachintha is her name ,er også kjempebra.

Espen
 
R

RL69

Gjest
Prøv Steve Khun.
Lett å finne på CD, men har ikke prøvd å finne noe på vinyl.

MVH
KOL69
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.813
Antall liker
404
Torget vurderinger
3
Alle trio-platene du kan komme over på vinyl fra Bill Evans, unntatt de han spiller el-piano på. Spesielt skivene med Scott LaFaro på bass er suverene. Bedre blir det ikke.........
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
815
Antall liker
588
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
Du kommer ikke utenom Herbie Hancock når det gjelder pianojazz. Disse to er bare fantastisk. Lydkvalitet blant det aller fremste også.
 

Vedlegg

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
breuer skrev:
Du kommer ikke utenom Herbie Hancock når det gjelder pianojazz. Disse to er bare fantastisk. Lydkvalitet blant det aller fremste også.
"River" er en knallperle. Beundringsplater kan lett bli klebrige og overfladiske, men i dette tilfelle evner Hancock å trekke ut det essensielle i stykkene. Skal ikke se bort fra at Larry Klein skal ha sin del av æren også.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Syns Herbie er litt vel hypet opp, ufortjent legendestatus, er det det det heter? Spiller litt rart, har en tung og litt apatisk teknikk som er litt kjedelig spør du meg, men dere trenger ikke det da... ;)
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Legendestatusen skyldes foruten Miles’ annen kvintett det arbeidet han gjorde innen fusion og for så vidt som ikke alt av dette har tålt tidens tann var han en av pionerene. Head Hunters står seg like bra i dag som tidligere.

Dersom du bruker pianister av typen Jarret/Argerich som målestokk er det mulig han virker ”tung” og ”kjedelig” men da misforstår Hancock’s forsett. Hør på ”Maiden Voyage”, ”1+1” (m/ Shorter) eller f.x. stykket ”Both Sides Now” så hører du en pianist som understøtter melodiene og det rytmiske fundamentet uten at han av den grunn fremstår som blass eller feig. Mannen er rett og slett musisk, du har bare ikke hørt det enda!
 
R

rico

Gjest
Hancock er en av de virkelig store, og da (for meg..) spesielt i nevnte Miles kvintett og ikke minst "Mayden voyage" som for meg er en av de beste BN platene fra midt 60. Kommer forøvrig snart ut på Analog Prouction sin 45 RPM og SACD serie. Mye av de fusion greiene blir ikke spilt her lenger men er enig i at Headhunters er tøff. Når det gjelder "River" så kan jeg jo si det sånn at jeg synes nok ikke at det er en perle...

Mannen er musikk, enig.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
rico skrev:
Når det gjelder "River" så kan jeg jo si det sånn at jeg synes nok ikke at det er en perle...
Muligens litt i overkant, men akkurat som perlen synes jeg denne platen er liten og rund men bestandig og vakker. Musikken balanserer mot det kjedelige, men 4-5 av stykkene har en underfundig og introspektiv tone som gir musikken liv. Også Shorter da!
 
R

rico

Gjest
Pesquera skrev:
rico skrev:
Når det gjelder "River" så kan jeg jo si det sånn at jeg synes nok ikke at det er en perle...
Muligens litt i overkant, men akkurat som perlen synes jeg denne platen er liten og rund men bestandig og vakker. Musikken balanserer mot det kjedelige, men 4-5 av stykkene har en underfundig og introspektiv tone som gir musikken liv. Også Shorter da!
Ja Shorter er en nytelse og resten av folkene på plata er jo også medlemmer av a-laget, for ikke å snakke om komposisjonene. Er helt enig i den fine beskrivelsen din og tror plata hadde stått seg enda bedre om den var blitt kortet ned med ett par tre låter.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Pesquera skrev:
Legendestatusen skyldes foruten Miles’ annen kvintett det arbeidet han gjorde innen fusion og for så vidt som ikke alt av dette har tålt tidens tann var han en av pionerene. Head Hunters står seg like bra i dag som tidligere.

Dersom du bruker pianister av typen Jarret/Argerich som målestokk er det mulig han virker ”tung” og ”kjedelig” men da misforstår Hancock’s forsett. Hør på ”Maiden Voyage”, ”1+1” (m/ Shorter) eller f.x. stykket ”Both Sides Now” så hører du en pianist som understøtter melodiene og det rytmiske fundamentet uten at han av den grunn fremstår som blass eller feig. Mannen er rett og slett musisk, du har bare ikke hørt det enda!
kanskje jeg er litt rastløs....skal gi'n noen nattskift til da..... :D ;)

fusiontingene på 80-tallet var jo artig til sin tid!
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
hifiguru skrev:
Pesquera skrev:
Legendestatusen skyldes foruten Miles’ annen kvintett det arbeidet han gjorde innen fusion og for så vidt som ikke alt av dette har tålt tidens tann var han en av pionerene. Head Hunters står seg like bra i dag som tidligere.

Dersom du bruker pianister av typen Jarret/Argerich som målestokk er det mulig han virker ”tung” og ”kjedelig” men da misforstår Hancock’s forsett. Hør på ”Maiden Voyage”, ”1+1” (m/ Shorter) eller f.x. stykket ”Both Sides Now” så hører du en pianist som understøtter melodiene og det rytmiske fundamentet uten at han av den grunn fremstår som blass eller feig. Mannen er rett og slett musisk, du har bare ikke hørt det enda!
kanskje jeg er litt rastløs....skal gi'n noen nattskift til da..... :D ;)

fusiontingene på 80-tallet var jo artig til sin tid!
Er kanskje greiest å begynne med ”Maiden Voyage”, dropp diskoepoken. Dersom du skal ha musikk til arbeidet så ligger det masse på Spotify. Gi gass, du vil ikke angre!
 
Topp Bunn