Pick-up-forslag til Thorens TD 295 mk.4

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Hei !

Har nylig kjøpt en Thorens TD 295 mk.4 platespiller.Er kjempefornøyd med den.Beste spiller jeg har hatt noensinne ! Den fabrikkmonterte pic-up'en er en Audio Technica AT 95.Spiller fint den,men her burde det være muligheter for betydlig oppgradering.Soundgarden kan være behjelpelig med å bytte,og de kan sikkert fremskaffe mange alternativer her.Kan strekke meg opp til 2500 kr. for en ny pick-up.Er det noen som kjenner spilleren og kan komme med anbefalinger ? Tips og innspill mottas med stor takknemmelighet !

Bilde :

mvh. s,

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Glemte å nevne at jeg har en Cambridge 651 riia,slik at jeg også har muligheter for moving coil.Vinylsamlingen min består av ca.500 lp'er kjøpt mellom '82 og i dag.Hovedsaklig pop og rock.

mvh. s,

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Lytt til Cobras råd, Mike...2M Bronze groover skikkelig- vil dra ut MASSE av den Thorensen din...Sveitsertyskeren kler nemlig en slik pickup uten å bli skarp på noensomhelst måte, slik Pro-Ject har en tendens til å bli uten passende hensyntagen til den østerrikske "huslyden" i valg av samarbeidende riaa osv..du slipper et klassisk østerriksk problem: Å lure på hva du kan gjøre for å forbedre den allerede før du gidder å spille ei hel plate..Kos deg!

Sist redigert:

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Mange takk for tips her ! Ortofon er jo et merke jeg kjenner fra før.Tenker jeg bestiller en slik en av de første dagene.

mvh. s,

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Husk bare riktig setup, og en lang innspillingstid, gjerne 200-500t---som en høyttaler...

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Visste ikke at det var så lang innspillingstid,men tusen takk for info !

mvh. s,

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Da har jeg bestilt denne Ortofon'en.Tusen takk for hjelpen folkens ! Handler på Soundgarden,da dette er nærmeste butikk.Trenger hjelp til å få den montert der.

mvh- s,

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.112
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Angående innspillingstid så høres 200-500 timer noe i overkant. Litt trist at den er utslitt samtidig
Ortofon angir levetid til stift som:
If normal attention has been paid on cleaning record as well as phono stylus, we find that 600 hours up to 1000 hours is possible without degradation of performance

Så vinduet fra innspilt stift til ferdig stift er kort!

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Gratulerer, Mike! PRØV MED EN 40-50T ISTEDEN...Jeg var visst litt hard på talltastene her..hehe..beklager..Men jeg kan love dette blir morsomt!

S

SAH

Gjest
Har også bestilt Thorens TD 295 mk.4 og vil nok på litt sikt skifte ut den medfølgende PU. Ble det Ortofon 2M Bronze? Fint om du kan gi meg tips/tilbakemelding når du har fått testet den nye PU'n. Er det en komplisert affære å bytte PU og hvilke justeringer kreves i ettertid?

S

SAH

Gjest
Har fått tips om Goldring 2400 evt. 2500 til Thorens TD 295 MK 4. Ser at disse har fått svært gode omtaler. Er det noen som har testet disse og har formeninger om disse matcher denne spilleren? Tar gjerne i mot tilbakemeldinger.

Vedlegg

Sist redigert av en moderator:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Avhenger av hvilken signatur du ønsker av Thorensen din, SAH..Goldring er ikke fullt så groovy og PÅ som Bronze. Så hvis du syns Thorens låter varmt nok fra før, skal du IKKE sette Goldring på. Men bruk den gjerne om du ønsker mer vintagepreg på lydbildet ditt. De Goldringene er-som også Bronze- hysterisk gode! Beste jeg har hørt de på pr dato er en Hanss-rigg..

S

SAH

Gjest
Avhenger av hvilken signatur du ønsker av Thorensen din, SAH..Goldring er ikke fullt så groovy og PÅ som Bronze. Så hvis du syns Thorens låter varmt nok fra før, skal du IKKE sette Goldring på. Men bruk den gjerne om du ønsker mer vintagepreg på lydbildet ditt. De Goldringene er-som også Bronze- hysterisk gode! Beste jeg har hørt de på pr dato er en Hanss-rigg..
Takk for svar. Ser ut som om det er mange gode PU'er i prisklassen inntil 3k. Da er det vel bare å velge den man tror låter best :)

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
God dag !

Tar opp igjen denne tråden da jeg endelig fått påmontert ny pick-up.Jaggu har det tatt sin tid,men det var kjempemye rot hos importøren av Ortofon.Det ble til at jeg gav meg på hele greia og kjøpte en Soundgarden har agenturet på og da selvfølgelig anbefalte.De ble en Clearaudio Artist som jeg fikk til spesialpris.Fikk den på nå torsdag.Førsteinntrykket er bra.Må belage meg på en 50-100 timers innspillingstid,men han som monterte den sa at jeg gradvis ville høre forskjell.Spiller nå endel nye lp'er som jeg har spart til den nye pick-up'en.

Vedlegger et par bilder av platespilleren og oppsettet mitt i stua.

mvh. s,

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Det kan vel hende det var lurt med tanke på Hegelene og Cambridgen din-den kombinasjonen har nemlig godt av litt varme i pickupen. Ellers låter den FLATT og KALDT..Men når det er sagt, ville jeg -i evt mangel av Ortofon - montert på en Goldring istedet..Uansett må jeg få gratulere..

Sist redigert:

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Takker Audtor ! En ny riia blir det nok også etterhvert.

mvh. s,

S

SAH

Gjest
Gratulerer med ny pick-up og håper du blir fornøyd med den:) Har sjøl i ganske lang tid sett etter en pick-up (til samme spiller) og som vil gi god match. Har endelig bestemt meg for Soundsmith Carmen, som vil bli kjøpt litt utpå høstparten. Vurderer også oppgradering av RIAA-trinnet og her er en Graham Slee Era Gold V høyt oppe på lista- uten at endelig beslutning er tatt. Vurdere også den nye Pro-Ject Tube Box DS. Ikke helt enkelt å bestemme seg, når man ikke har muligheter til å få testet pick-up og RIAA før kjøp.

Kom gjerne med tilbakemeldinger når den nye PU'n er innspilt.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Takker SAH,tilbakemelding kommer.Det er visst utrolig mange merker der ute,vanskelig å få oversikt,og som du sier små muligheter å få demonstrert.

mvh. s,

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Rolig , gutter...det der er enkelt. SAH: Med Era Gold V har du en highender! GLEM ØSTERRIKEREN, den har NULL på Eraen:cool:..Er visst også en av Gunnar Brekkes favoritter. Den mannen veit hva vinylgjengivelse på høyt plan er..
Mike: En MF VLPS 2 MED VPSU 2 eller du gjør som SAH..

S

SAH

Gjest
Rolig , gutter...det der er enkelt. SAH: Med Era Gold V har du en highender! GLEM ØSTERRIKEREN, den har NULL på Eraen:cool:..Er visst også en av Gunnar Brekkes favoritter. Den mannen veit hva vinylgjengivelse på høyt plan er..
Mike: En MF VLPS 2 MED VPSU 2 eller du gjør som SAH..
Har vel en mistanke om at jeg til slutt ender opp med en Graham Slee:)

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Vel, jeg endte opp med en Ortofon Winfeld...
Galskapen leve.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
RJEL: Galskap? Neida, det der er en krempickup som jeg har hatt lyst på i flere ÅR!! Og vel verd hver krone. Dynavector, Lyra, Transfiguration- ALLE sliter med å komme opp på dens nivå!! GRATULERER:cool: Hva har du satt den i ? Thorens?
SAH OG MIKE: Good luck, boys!

Topp Bunn