Pick-up til VPI Scout

alter603

Medlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
13
Antall liker
0
Torget vurderinger
3
Har nå bestilt VPI Scout og lurer rett og slett på hvilken pick jeg bør velge.....Forslag?
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg bruker en Dynavector Karat 17d3. Jeg kjøpte Scout'en pent brukt, ferdig oppsatt med denne p.u'en og med Dynavector P75 MkII riaa. Har ikke sett noen grunn til å endre på det.

Jeg har også en Ortofon mc70 Anniversary som jeg såvidt har prøvd på spilleren. Den er også veldig bra, men kanskje noe mindre dynamisk, snillere på en måte, og gir litt mindre i bunn enn 17d3'en. Det kan ha sammenheng med at Ortofonen har ligget ubrukt i mange år.

Jeg har en plan om å kjøpe en ekstra arm, alt over nåla - slik at jeg kan svitsje mellom disse to på en enkel måte.

Ta en telefon til PlanetSnapa, de har god peil på Dynavector; http://www.planetsnapa.com/Pickup.htm
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
I den grad Scout ligner Scoutmaster, ville jeg gått for en litt 'frisk' pu. En som ikke har redusert nivå fra øvre mellomtone og opp, i hvert fall.

Jeg ville nok sett nærmere på Audio Technica/Ortofon/Lyra i stedet for Benz/Dynavector (med unntak av 17D, som går for å være lystklingende i forhold til andre DV'er).

Jeg pleier å yppe til 'krangel' med Tor hos Lyric hver gang jeg er innom. Det skal ikke stort til. Bare foreslå alternativer til Benz, så er det i gang...  ;D

Men helt oppriktig: Jeg mener Benz er daffe saker på VPI. Jeg har Ortofon Jubilee på min Scoutmaster og er veldig fornøyd, selv om jeg av og til spiller kliniske og kalde '80-tallsskiver som 'ønsker seg' litt DV-varme.
 
J

J.J

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Men helt oppriktig: Jeg mener Benz er daffe saker på VPI.
Jeg har Benz Micro Glider SL S på min Classic 30 Ann.
Og jeg må nok si meg litt enig - det er veldig "korrekt" - men litt vel snillt.
 

alter603

Medlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
13
Antall liker
0
Torget vurderinger
3
Takk for synspunkter. Jeg leste på nettet som likte Clearaudio Virtuoso MM-noen som vet noe om denne?
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
12.166
Antall liker
28.139
Sted
Oslo/Grebbestad
Har tru på att en DV17d3 kan va en bra match på VPI scout, hørte den på en Rega P3-24 der bev den i friskaste laget.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
alter603 skrev:
Takk for synspunkter. Jeg leste på nettet som likte Clearaudio Virtuoso MM-noen som vet noe om denne?
Er usikker på om den vil funke så veldig bra med JMW 9-arma og Scout'en. Clearaudio er analytisk, litt mot det kjølige, luftige etc., altså litt av det flere Clearaudiospillere er kjent for. Og så er det en MM- pickup, og Vpi'ene fortjener mc-pickup'er, spør du meg. Men til prisen, skal det være en rasende god m.m.-p.u. Særlig sammen med en Clearaudio-spiller, Black Pearl f. eks.

Jeg anbefaler deg å prøve en Karat 17d3. Jeg er overbevist om at du blir fornøyd!

En anna oppgradering av Scout'en som du bør prøve, er å bytte ut originalbeina med Vpi's mini-TNT-feets. Jeg har sånne, og har prøvd frem og tilbake. Mini-TNT'ene gir meir ro over lydbildet, og betydelig meir trøkk i bunnen.
 

richbecke

Medlem
Ble medlem
25.08.2010
Innlegg
8
Antall liker
6
Zomby_Woof skrev:
Men helt oppriktig: Jeg mener Benz er daffe saker på VPI. Jeg har Ortofon Jubilee på min Scoutmaster og er veldig fornøyd, selv om jeg av og til spiller kliniske og kalde '80-tallsskiver som 'ønsker seg' litt DV-varme.
Jeg hadde selv en Benz Glider L2 på min Scout, helt enig i at det var "daffe saker". Kjører nå en Dynavector XX2 mkII, og er kjempefornøyd med denne kombinasjonen. Det virker kanskje litt umake med en PU som koster mer enn platespilleren, men jeg mener Scout'en yter XX2'en rettferdighet.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.794
Antall liker
16.515
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Dynavector vil etter mine preferanser være et godt valg. For å gi deg litt større spenn å velge i,
kan du tilføye disse på listen din over anbefalte pu'er til Scout'en din:

ZYX R50 Bloom
Shelter 301 II
Shelter 501 II:







Vennlig hilsen
Jan P.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Interessant....har faktisk aldri prøvd Shelter på noen av mine vinylspillere. Hvordan er disse sett i forhold til D3 Karat'en? Pris??
 
Topp Bunn