Pick Up vekt...

O

om.s

Gjest
Brukte også Shure vekten før, syntes ikke den var nøyaktig nok, alltid litt variasjon når jeg kontroll veide etter en stund, syntes også det var litt "krøkket" å prøve seg fram, det blir litt "dillete" for å si det sånn. Så kjøpte jeg den som er i linken nedenfor og mine bekymringer forsvant, du får vekten akkurat der du vil ha den og det fineste av alt er at det er så lett å prøve deg fram til den optimale vekten, du bruker kun sekunder på å forandre/sjekke, denne anbefales sterkt!

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=29730&section=music
Vekten nedenfor er trådens " hovedperson" ;)
Fosse: 750 kr er en billig og sikker oppgradering/kvalitetssikring av vekten....

mvh

T

tjn

Gjest
Vekten nedenfor er trådens " hovedperson"  ;)
Fosse: 750 kr er en billig og sikker oppgradering/kvalitetssikring av vekten....

mvh
Hadde ikke fått det med meg, sorry.....
Fosse! Gjør som om.s sier og du får en ny hverdag!

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
114
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
helt enig , jeg kjøpe en slik vekt fra svalander. antagelig en av de beste investeringene i år.

jakr

P

Parelius

Gjest
Elektronisk pickup vekt er etter min erfaring alfa og omega innefor den genre 8).
Feil (og likevel rett). Har en Technics, men magnetene på MC-pu innvirker. Så den absolutte vekt er ikke "riktig", dog blir den relativt riktig innenfor bruk av en og samme pu. Andre vekter har muligens ikke denne skavanken.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.624
Torget vurderinger
27
Bestilt:)

Nå har jeg investert i skikkelig protractor så da må man vel ha skikkelig vekt også.

O

om.s

Gjest
Bestilt:)

Nå har jeg investert i skikkelig protractor så da må man vel ha skikkelig vekt også.
Hyggelig! håper du blir like fornøyd som undertegnede, som har lånt bort vinylriggen sin i påvente av ny arm ;D

mvh

O

om.s

Gjest
Ser at det gjennom hele linken ikke har vært fremme ett bilde av den nevnte vekta, her komme det ett inkl futeralet...

mvh

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Har i mange år nå brukt den mekaniske vekta til Ortofon (50-, Nok) og trodd at dette var nøyaktig nok.
MEN bestillte meg en digital vekt igår, og var og hentet den på posten nå ved middags tider (Kjappt levert Robert hos Audio Concept i Stockholm).
Dags for test, etter en enkel kalibrering og batteribytte var det ut i stua med vekta, trodde jeg hadde prikket 2gr på PU, men nei, her var det mye nærmere 1 gr enn de tiltenkte 2gr, å justere seg opp til ønsket 2gr var en lek  ;D

Så nå lever jeg i mer nøyaktig visshet, og rådet? Kjøp en dere som ikke har en allerede, for 1200,- Sek er ikke dette store penger, og det er mer nøyaktig enn noen mekanisk jeg har opplevd/hørt.

Her kan den sees:
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=2692

mvh

Hvafornoe???
Dette har du ikke sagt noe om. Ta den med neste gang du kommer......please. Jeg kunne tenkt meg å sjekke.

O

om.s

Gjest
Hvafornoe???
Dette har du ikke sagt noe om. Ta den med neste gang du kommer......please. Jeg kunne tenkt meg å sjekke.
He he, minn meg på det når jeg skal oppover så tar jeg den med, det gode er at den har sunket i pris til 750,- Sek, og det er den verdt, greit med noen overraskelser inni mellom også vel ;) ;D ....

mvh

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
;D Kjøpte en av de billige vektene som jeg viser til i linken i det forrige innlegget mitt!
Etter kontrollveiing viser det seg at den er helt nøyaktig (med margin 0,02g)

Kjempeinvistering ;-)

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
50,51 pund inkl. frakt frå Origin Live. Nokon betre?

Sigurd

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.624
Torget vurderinger
27
Denne digitale vekta, kjøpt hos Svalander, viser jo bare at Shure er som tidligere antatt, neppe nøyaktig. Det skilte faktisk vel 0,1g mellom de to på mitt stiftetrykk.

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Det er vel kanskje ikkje så nøye. Eg hadde berre Ortofon-vekta og der blir det ganske unøyaktig når vekta nærmar seg 2gr.

Sigurd

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.624
Torget vurderinger
27
Nei, hvis du utelukkende setter stiftetrykk etter hva som låter best så fungerer det. Men da har du ikke bruk for noen vekt heller egentlig. Shurevekten bare forstyrret meg, da klarer jeg meg meg bedre med bare å lytte meg frem. Men, jeg liker å vite at jeg ligger i nærheten av anbefalt verdi. 0,1 gram synes jeg det er stor forskjell på lydmessig.

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Enig i at det er greit å vite kva faktisk trykk er. Når du seier at du høyrer forskjell på 0,1g får eg tru deg på det (sjølv om eg tenker at då må du ha godt anlegg og gode øyrer). Med digital vekt kan eg prøve ut sjølv. Såg at eg hadde 1,83g på ATOC9. Det var omtrent det eg hadde tenkt under innspeling. Kjekk den vekta.

Sigurd

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.624
Torget vurderinger
27
Ok, jeg skal moderere meg og ikke påstå at det er stor forskjell. Men, jeg mener at forskjeller på 0,1-0,2 absolutt er hørbare hvis du har gjort de andre innstillingen relativt nøyaktig og kjenner låten og anlegget. Men, det er mulig at ikke alle pu-er har like snevert trivselstrykk. Min Lyra skal ha 1,7-1,8g. Mens min Benz oppgir ofte 1,7-2,2, med 1,8-2,0 som optimalt.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Ser at det gjennom hele linken ikke har vært fremme ett bilde av den nevnte vekta, her komme det ett inkl futeralet...

mvh
Utrolig deilig å endelig få kjøpt vekta!
500 kr på messa. ;D ;D

O

om.s

Gjest
500 kr på messa. ;D ;D
Godt å få trimmet vinylen litt, selv hentet jeg min (brukte) EPS (batteripakke) til Audionet riaaén, og den er testet litt ut i kveld, og dette er bare moro på den nye SME V armen, det er lenge siden jeg har hørt cd så grundig banka som i min lille uvitenskapelige hjemme test ikveld ;D ;D ;D

mvh

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Godt å få trimmet vinylen litt, selv hentet jeg min (brukte) EPS (batteripakke) til Audionet riaaén, og den er testet litt ut i kveld, og dette er bare moro på den nye SME V armen, det er lenge siden jeg har hørt cd så grundig banka som i min lille uvitenskapelige hjemme test ikveld ;D ;D ;D

mvh
Ingen tester er så bra som dem man utfører selv ;)
Tenker du storkoste deg ;D
Hva består resten av riggen av?

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Antall liker
909
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
500 kr på messa. ;D ;D

Hvem selger vekta i Norge? Og hva er prisen utenfor høymessa?

Gunzi

O

om.s

Gjest
Ingen tester er så bra som dem man utfører selv ;)
Tenker du storkoste deg ;D
Hva består resten av riggen av?
SME 10/SME V
Benz Micro LP
Audionet PAM (riaa)
Audionet EPS (batteripakke)
Cardas Golden Reference Phono kabler

Se forøvrig Fidelity #23 "hjemme hos om.s" reportasjen på s.82 ;)

mvh

Topp Bunn