pickup innspilling?

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
249
Antall liker
35
Torget vurderinger
2
Har kjøpt meg pickup, ny-retippa av Van den Hul men den har forvrenging i enkelte toneleier i musikken, nokon som har vert borti dette , enkelte plater verre en andre , er det innspillingene på dei forskjellige platene som blir meir avslørte med denne pickupen eller? ???

mvh sota
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
pickup

Hvilken PU er det og i hvilken arm. Kan det være noe mismatch her?
Hvilket stifttrykk bruker du?
Kan det være at den rett og slett ikke sporer optimalt? Har du prøvd å øke stifttrykket?
 

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
249
Antall liker
35
Torget vurderinger
2
pickup

FZ skrev:
Hvilken PU er det og i hvilken arm. Kan det være noe mismatch her?
Hvilket stifttrykk bruker du?
Kan det være at den rett og slett ikke sporer optimalt? Har du prøvd å øke stifttrykket?
Grasshopper pu , Ittok arm, har stillet dette inn som det skal vera, stifttrykk på 1,5g antiskait 0,5 , har jo prøvd att og fram og tilbake men er å blir det samme så derfor om nokon her inne har vert borti dette.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
pickup

Kjenner ikke PU'en, men 1,5 gram er ikke veldig mye for en MC PU. Har du prøvd med 2 gram? Har du en nåletrykksvekt så du er sikker på at trykket er riktig?
Hvorfor stiller du anti-skatingen så lavt. Skal normalt være det samme som stift-trykket.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
pickup

Lavt stiftetrykk er typisk for en VdH MC pu. 1,5 er ikke så lavt. Min Frog sporet perfekt med 1,35g. Denne hadde også en anbefalt VTF på 1,35 - 1,50g. VdH anbefaler også lav antiskating på sine PUer, men jeg endte opp med å kjøre denne opp på nogenlunde samme tall som VTF. Dette bør lyttes til.
Noe som slår meg er at jeg brukte svært lang tid på å finne nøyaktig justering av VdH Frog. Den reagerte svært fort på ørlite feilvinkling og azimuth. En lupe er imo et must til denne jobben :)

En annen ting er om armen er godt matchet med PUen. Dette vet jeg ingenting om da jeg ikke kjenner armen din.
 

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
249
Antall liker
35
Torget vurderinger
2
pickup

FZ skrev:
Kjenner ikke PU'en, men 1,5 gram er ikke veldig mye for en MC PU. Har du prøvd med 2 gram? Har du en nåletrykksvekt så du er sikker på at trykket er riktig?
Hvorfor stiller du anti-skatingen så lavt. Skal normalt være det samme som stift-trykket.
Det er det Van Den Hul anbefaler til stifttrykk og antiskat på denne , eg har vekt så problemet ligg ikkje der har prøvd med meir trykk på stiften å ha lik antiskat men det er å blir det samme, lurer på om det har med att den skal spilles inn nokon timer, men er dette att nokon plater er bra andre ikkje.

mvh sota
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
pickup

Litt spesiell denne Van den Hul-karen. Mener også at jeg har lest at han anbefaler å heve armen i bak-kant istedet for å ha armen parallelt med plata. Dette er ingen god ide på en arm som det ikke går an å justere azimut på, som f.eks. Linn Ittok.
 

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
249
Antall liker
35
Torget vurderinger
2
Sota skrev:
Har kjøpt meg pickup, ny-retippa av Van den Hul men den har forvrenging i enkelte toneleier i musikken, nokon som har vert borti dette , enkelte plater verre en andre , er det innspillingene på dei forskjellige platene som blir meir avslørte med denne pickupen eller? ???

mvh sota
Når det gjeld pickup kva skjer når det gjeld inspilling er det sjølve nåla eller er det andre ting , nokon som veit noko om dette ?.

mvh sota
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Tipper det vesentlig er opphenget til nåla og kanskje det skjer noe med tråden i spolen, who knows.................
 
Topp Bunn