Pickup og Stift til Sansui SR- 525 /SR- 626

ArildSV

Medlem
Ble medlem
08.02.2016
Innlegg
7
Antall liker
3
Hei!

Eg vurderer å kjøpe en gammel Sansui SR- 626 platespiller, og lurer på om noen vet om det er mulighet til å få tak i pickup og stift til disse gamle spillerene? Eventuelt hva som funker bra...

Har ikkje så mykje peiling på Platespillere og stifter da eg er helt ny på platespillerfronten...

Håper på positive tilbakemeldinger!:)
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.939
Antall liker
51.320
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Hei
Du kan bruke mange forskjellige PU'er på den spilleren. Jeg hadde SR 929 med ortofon MC 20 super og det låt veldig bra.
Ellers med MM PU'er kan jeg anbefale audio technica og ortofon sine :) men som sagt er det mange merker som kan brukes.
Mvh

O
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.153
Antall liker
2.715
Sted
Kongsberg
Hei.

SR-626 er flotte spillere. Jeg hadde selv Sansui SR-525, som vel i praksis er samme spilleren, men med kjedelig grå finish - i
stedet for flott finer. Er prisen den rette så er dette en utmerket platespiller. Bare pass på at hastigheten på tallerkenen er
stabil og at armlagrene er i orden (ikke slærk)!

Som alle japanske spillere fra denne tiden er spilleren (heldigvis) utstyrt med en god S-formet - medium masse - tonearm,
med utskiftbart headshell (med SME-fatning). Det betyr at du kan sette på de aller fleste pickupene med vanlig 1/2 toms
hullavstand (som er standarden).

Originalpickupen (om den fortsatt står på) er nok ikke noe å rope hurra for, så hele pickupen bør byttes. Du sier ikke noe om
budgett, men her er et utvalg som bør fungere greit på denne spilleren:

Kr. ...449,- Audio Technica AT-95E - Audio Technica AT95EBL MM - Mala Audio
Kr. ...998,- Ortofon 2M Red - https://www.hifiklubben.no/tilbehor/platespillertilbehor/ortofon-2m-red--pickup/
Kr. 1.898,- Ortofon 2M Blue - https://www.hifiklubben.no/tilbehor/platespillertilbehor/ortofon-2m-blue--pickup/
Kr. 3.298,- Ortofon 2M Bronze - https://www.hifiklubben.no/tilbehor/platespillertilbehor/ortofon-2m-bronze--pickup/
Kr. 2.999,- Audio Technica AT-150MLX - Audio Technica AT-150MLX MM - Mala Audio
Kr. 4.899,- Audio Technica AT-33EV - Audio Technica AT33EV MC - Mala Audio
................(OBS. bare om du har MC RIAA)
Kr. 5.598,-
Ortofon 2M Black https://www.hifiklubben.no/tilbehor/platespillertilbehor/ortofon-2m-black-pickup/
Kr. 5.598,- Ortofon Quintet Bronze - https://www.hifiklubben.no/tilbehor/platespillertilbehor/ortofon-quintet-bronze-pickup
................(OBS. bare om du har MC RIAA)
Kr. 6.000,- Dynavector DV-10X5 (ca-pris) - PlanetSnapa | Sorry, no low-fi
................(Det var sannsynligvis forgjengeren til denne; DV-10X2, jeg brukte med godt resultat på min Sansui SR-525).
Kr. 7.000,- Sound Smith Carmen (ca-pris) - http://audioakt.no/index.php?route=product/product&path=64_76&product_id=318

De tryggeste valgene (som gir mest for pengene) er vel kanskje (uthevede) Billig: AT-95, Medium: AT-150 og Dyr: DV-10X5.
Outsiderne kan være AT-33EV og Quintet Bronze (strippet), om du har en RIAA som takler low output MC (Moving Coil).

mvh
Gunnar Brekke
 
Sist redigert:

ArildSV

Medlem
Ble medlem
08.02.2016
Innlegg
7
Antall liker
3
Hei!

Tusen takk for de raske og gode svarene. Dette var virkelig til hjelp! Etter samtale med en fra Hifi-Klubben tidligere, var eg redd for at det det ikkje gikk an å finne pickuper som passet til denne spilleren..


Nå håper eg bare at eg får se spilleren snart, og at den er i orden! :)
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.939
Antall liker
51.320
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Hei!

Tusen takk for de raske og gode svarene. Dette var virkelig til hjelp! Etter samtale med en fra Hifi-Klubben tidligere, var eg redd for at det det ikkje gikk an å finne pickuper som passet til denne spilleren..


Nå håper eg bare at eg får se spilleren snart, og at den er i orden! :)
Får håpe den er i orden ja,Sansui lagde noen flotte spillere på 70 tallet.

O
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.467
Antall liker
17.214
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Etter samtale med en fra Hifi-Klubben tidligere, var eg redd for at det det ikkje gikk an å finne pickuper som passet til denne spilleren..
Var det virkelig en fra HFK som hevdet at det ikke var mulig:confused:
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.467
Antall liker
17.214
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Etter samtale med en fra Hifi-Klubben tidligere, var eg redd for at det det ikkje gikk an å finne pickuper som passet til denne spilleren..
Var det virkelig en fra HFK som hevdet at det ikke var mulig:confused:
Det stemmer, han sa det ikkje ville gå siden spilleren var så gammel... :eek:
Kanskje på tide at HFK begynner å sette et minimumskrav til at de som ansettes i hvertfall innehar et snev av kompetanse på det de driver med.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.939
Antall liker
51.320
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Etter samtale med en fra Hifi-Klubben tidligere, var eg redd for at det det ikkje gikk an å finne pickuper som passet til denne spilleren..
Var det virkelig en fra HFK som hevdet at det ikke var mulig:confused:
Det stemmer, han sa det ikkje ville gå siden spilleren var så gammel... :eek:
Hvar det stift eller PU han sa ikke kunne skaffes ? Orginal stift til den er litt værre og skaffe for HFK enn ny PU ;)

O
 

ArildSV

Medlem
Ble medlem
08.02.2016
Innlegg
7
Antall liker
3
Det var generelt både stift og PU som ikkje kunne skaffes sa de, var ikkje snakk om originaldeler :)
 

ArildSV

Medlem
Ble medlem
08.02.2016
Innlegg
7
Antall liker
3
Eg har ett spørsmål til, han som eg skal kjøpe spilleren av bruker ikkje orginalt Headshell, og derfor mangler de tynne små kablene fra orginalt Headshell, til PU..

Er det noen som veit hvor eg kan få tak i slike?

Eg får heller ikkje med det andre, uorginale headshellet når eg kjøper spilleren.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.858
Torget vurderinger
3
Litt gammel tråd men jeg prøver å stille spørsmålet her. Jeg har akkurat fått tak i en sansui sr-525. Også leser jeg Gunnar Brekke nevner det å passe på slark i armen.
Det er jo knivlager i armen. Hva skal jeg kjenne etter av slark. I den jeg har fått tak i er det ikke slark når jeg rikker på armen frem og tilbake. Men det er mulig å bevege armen sideveis ved senter arm. Er dette normal slark i ett knivlager :) Må spørre siden jeg aldri har tatt i en sånn spiller før.
 

Oblivion

Medlem
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
31
Antall liker
7
Litt gammel tråd men jeg prøver å stille spørsmålet her. Jeg har akkurat fått tak i en sansui sr-525. Også leser jeg Gunnar Brekke nevner det å passe på slark i armen.
Det er jo knivlager i armen. Hva skal jeg kjenne etter av slark. I den jeg har fått tak i er det ikke slark når jeg rikker på armen frem og tilbake. Men det er mulig å bevege armen sideveis ved senter arm. Er dette normal slark i ett knivlager :) Må spørre siden jeg aldri har tatt i en sånn spiller før.
Hei,fikk du noe svar på dette? Har en 525 her,og den har bevegelighet sideveis og frem/bak. Bevegeligheten er ikke stor,noen mm hver vei vil jeg tro.
Mvh
Hans-Olav K.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.114
Antall liker
20.461
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Det var generelt både stift og PU som ikkje kunne skaffes sa de, var ikkje snakk om originaldeler :)
Om du vil ha´ den helt original, så het den originale pickuppen SV-27 (rebranded Audio Technica).
Denne var montert som standard på både SR-525 og SR-626.
Nålen som erstattning heter SN-27 og få´s stadig, eksempelvis hos Thakker i Tyskland:

https://www.thakker.eu/en/needles/sn-27-stylus-for-sansui-sv-27-generic-stylus/a-5499/

En ikke så dyr og bedre låtende oppgradering kunne vært Audio Technica AT-VM95-ML.
Da får du en bedre pickup med vesentlig bedre nåleslipning for småpenger ;)
 
Topp Bunn