Pickup til Yamaha PX2

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rørsus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    230
    Antall liker
    348
    Har fått pusset opp en Yamaha PX2 hos Elektronisk Bureau. Ser helt ny ut🤩 Hva slags pu vil passe denne best?
    Utstyret ellers er SE 300B og Supravox fulltoner. RIIA er Audiolab 8000ppa. Setter pris på forslag. Beklager rotete bilde, midlertidig da jeg venter på nytt rack.
    20231210_154036.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.318
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte å foreslå en at vm95ml.... litt greit å vite hvilken pris du tenker på.
     

    rørsus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    230
    Antall liker
    348
    Hei, takk for svar. Jeg er egentlig åpen for det meste, både mm og mc opp til kr.15.000. Dersom noen vet om en god match til under kr. 8.000 ville det passet budsjettet best akkurat nå:) Det er jo ikke akkurat en standard arm, så derfor litt usikker.
     

    rørsus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    230
    Antall liker
    348
    Den kostet forståelig nok en brøkdel på 80 tallet.
    Ser det ligger noen for rundt 1000 Euro, men jeg tror jeg går for noe nytt i første omgang (kanskje brukt i Norge). Skal sjekke ut AT 33:) Hva med Benz Glider, den har jeg lest noen anbefaler?
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Nå er det en stund siden jeg hadde PX 2 (og PX3), så skal ikke være for skråsikker, men Soundsmith Aida var veldig sprek og engasjerende i de spillerne. Prøvde alt mulig rart, fra Stanton 881 til SPU, men soundsmith er vel den som festet seg. Hvis jeg skulle valgt pickup i dag til en slik spiller hadde det uten tvil blitt en DS audio E1. Kan skaffes brukt for rundt 15k med tilhørende phonotrinn. Jeg har storebroren 003 på min Yamaha GT 2000 nå, og liker den bedre enn alt jeg har hatt av magnetiske pickuper (og det er maaaange!). Hadde E1 først som overbeviste stort.
     

    rørsus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    230
    Antall liker
    348
    Nå er det en stund siden jeg hadde PX 2 (og PX3), så skal ikke være for skråsikker, men Soundsmith Aida var veldig sprek og engasjerende i de spillerne. Prøvde alt mulig rart, fra Stanton 881 til SPU, men soundsmith er vel den som festet seg. Hvis jeg skulle valgt pickup i dag til en slik spiller hadde det uten tvil blitt en DS audio E1. Kan skaffes brukt for rundt 15k med tilhørende phonotrinn. Jeg har storebroren 003 på min Yamaha GT 2000 nå, og liker den bedre enn alt jeg har hatt av magnetiske pickuper (og det er maaaange!). Hadde E1 først som overbeviste stort.
    Spennende med DS E1, absolutt innenfor budsjett brukt. Soundsmith har jeg fått anbefalt, og vurderer Carmen som er innenfor mitt budsjett. Hva med en Denon 103r som vente pu mens jeg sparer til noe bedre? Blir den for stiv?
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Når jeg tenker meg om brukte jeg en moddet dl103 i min, og forsøkte også diverse ortofon SPU. Siden effektiv masse kan endres ved å flytte loddet på armrøret eller bruke et tungt headshell gikk det helt fint (da må en bruke nåletrykkvekt i stedet for skalaen bak).
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    min kompis på Nesodden brukte en Koetsu Red
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Hva med en classisk PU på en klassisk PU?
    Shure V15 type IV med en ny nål fra Jico? Så kan du leke med ulike nåler. Elliptisk,Hyperelliptisk,Microline(SAS/B).
    Omtrent som dette( forskellen på selve generator på III og IV er ikke stor). Vil tro de nye nålene passer bedre med medium tung arm enn de originale
    Hva som fungerer og ikke på en tangensialarm vet jeg for lite om

    PS er det meningen at platespilleren skal stå på gulvet rett ved høyttaler?
     
    Sist redigert:

    rørsus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    230
    Antall liker
    348
    Hva med en classisk PU på en klassisk PU?
    Shure V15 type IV med en ny nål fra Jico? Så kan du leke med ulike nåler. Elliptisk,Hyperelliptisk,Microline(SAS/B).
    Omtrent som dette( forskellen på selve generator på III og IV er ikke stor). Vil tro de nye nålene passer bedre med medium tung arm enn de originale
    Hva som fungerer og ikke på en tangensialarm vet jeg for lite om

    PS er det meningen at platespilleren skal stå på gulvet rett ved høyttaler?
    Hei, ja dette kan det være spennende å prøve ut! Det er jo en stor del av motivasjonen for å ta opp vinyl mediet igjen - å ha litt å forske på og teste ut😀
    Neida, hele racket som egentlig står på langveggen er flyttet til et annet oppsett. Jeg venter på nytt rack, alt er kun midlertidig satt opp fordi jeg var sugen på å prøve.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Tl tross for ordfeilen skjønte du hva jeg mente.
    I løpet av juleferien regner jeg med å a testet ut Shure V15 IV med både SAS/B=Microline fra Jico og Hyperellliptical varianten Tonar-6445 fra en annen Japansk produsent.

    Da vil jeg kunne rapportere frekvensgangen, crosstalk og forvregning som vist her.. OBS Dippen ved 6k er litt overdreven på denne testplaten.
    1702321458974.png
     
    Sist redigert:

    rørsus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    230
    Antall liker
    348
    Tl tross for ordfeilen skjønte du hva jeg mente.
    I løpet av juleferien regner jeg med å a testet ut Shure V15 IV med både SAS/B=Microline fra Jico og Hyperellliptical varianten Tonar-6445 fra en annen Japansk produsent.

    Da vil jeg kunne rapportere frekvensgangen, crosstalk og forvregning som vist her.. OBS Dippen ved 6k er litt overdreven på denne testplaten.
    Vis vedlegget 977278
    Kult, det gleder jeg meg til å høre om.
     

    rørsus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    230
    Antall liker
    348
    Etter å ha spilt en stund på Audio Technica UL-3 som fulgte med på kjøpet, har jeg endelig fått handlet noe som blir sittende på i en lengre periode. Dette låter fint, pent brukt fra en kjekk kar på finn.no
    Boheme.jpg
     

    rørsus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    230
    Antall liker
    348
    Lærer nye ting hele tiden :) Sitter å veksler mellom to platespillere, Yamaha PX2 med Soundsmith Boheme og en Consonance Reference LP 1.0 med en Fr 64 arm med en soundsmith moddet Denon DL 103. Det er altså mye mer åpen lyd i Denon. Boheme låter mørkere og mangler litt i toppen. Google hjelper meg til å finne en artikkel om at Yamaha PX2 har variabel masse på armen. Normalt stiller man inn bakvekten slik at armen er vektløs, så sklir man armloddet fremover på selve tonearmen til ønsket stifttrykk på en skala. Men, dette ender også massen på selve armen. Boheme er en medium compliance PU, så ved ovennevnte metode fikk armen for mye masse. Endgame ble å sette armloddet til 0, for så å sette stiftetrykket manuelt med bakloddet. Eureka - nå spiller det veldig åpent og fint. Armen har variabel masse fra 15.5 til 18.5 gram. Små ting gir store utslag. Når jeg bruker DL 103 på Yamaha PX2 må armloddet på max for å øke massen i armen.
     

    rørsus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    230
    Antall liker
    348
    Har fått testet litt forskjellig i dag - kreti og pleti av typer, alder og stand. Benz M0.9, Benz Glider 0,8mv, Zyx Airy3x, Shelter V15 med original VN5XMR nål, og Soundsmith Boheme. Vet ikke helt tilstanden på Zyx(ikke 100% rettvinklet nålefane) men kjenner meg helt klart igjen i andres beskrivelser. Får mest rillestøy av MM/MI pu'ene, men begge låter fint og åpent - Boheme vinner klart her med mer luft og friskere oppover i frekvens(tett på beste mc). Shelter vil bli brukt på eldre jazzinnspillinger på en annen platespiller, den gir varme, glød og kompetent bass.
    Best av MC'ene er helt klart Benz M0.9. Veldig gøy å prøve ut forskjellige pu'er, men vet ikke hvor mye jeg kommer til å veksle på, da den ene er klart å foretrekke.
    Spiller også veldig fint med Denon 103R med Soundsmith nål, men den har jeg levert tilbake til eieren - uansett bak Benz M0.9 på denne spilleren.
     

    rørsus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    230
    Antall liker
    348
    Fikk forresten inn radio fra Asia , gjennom Soundsmith Boheme og MM riia i Heed LaGrange i det andre anlegget. Vi har ikke radio i huset:) Noen som vet hvordan det kan forekomme?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Har fått testet litt forskjellig i dag - kreti og pleti av typer, alder og stand. Benz M0.9, Benz Glider 0,8mv, Zyx Airy3x, Shelter V15 med original VN5XMR nål, og Soundsmith Boheme. Vet ikke helt tilstanden på Zyx(ikke 100% rettvinklet nålefane) men kjenner meg helt klart igjen i andres beskrivelser. Får mest rillestøy av MM/MI pu'ene, men begge låter fint og åpent - Boheme vinner klart her med mer luft og friskere oppover i frekvens(tett på beste mc). Shelter vil bli brukt på eldre jazzinnspillinger på en annen platespiller, den gir varme, glød og kompetent bass.
    Best av MC'ene er helt klart Benz M0.9. Veldig gøy å prøve ut forskjellige pu'er, men vet ikke hvor mye jeg kommer til å veksle på, da den ene er klart å foretrekke.
    Spiller også veldig fint med Denon 103R med Soundsmith nål, men den har jeg levert tilbake til eieren - uansett bak Benz M0.9 på denne spilleren.
    Har du prøvd andre frå Benz?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fikk forresten inn radio fra Asia , gjennom Soundsmith Boheme og MM riia i Heed LaGrange i det andre anlegget. Vi har ikke radio i huset:) Noen som vet hvordan det kan forekomme?
    Store spoler i høyimpedante kretser er gode antenner. En MM/MI-achilleshæl det der.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.318
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Husker vi fikk tysk radio på vår 80-talls Yamaha hjemmeorgel en gang.
     

    Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    765
    Antall liker
    389
    Spennende med DS E1, absolutt innenfor budsjett brukt. Soundsmith har jeg fått anbefalt, og vurderer Carmen som er innenfor mitt budsjett. Hva med en Denon 103r som vente pu mens jeg sparer til noe bedre? Blir den for stiv?
    Denon dl103r spiller meget bra på den spilleren, hatt den selv i mange år, en annen pickup som funker bra er Ortofon mc 20 jubileum.
     

    rørsus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    230
    Antall liker
    348
    Har fått testet litt forskjellig i dag - kreti og pleti av typer, alder og stand. Benz M0.9, Benz Glider 0,8mv, Zyx Airy3x, Shure V15 med original VN5XMR nål, og Soundsmith Boheme. Vet ikke helt tilstanden på Zyx(ikke 100% rettvinklet nålefane) men kjenner meg helt klart igjen i andres beskrivelser. Får mest rillestøy av MM/MI pu'ene, men begge låter fint og åpent - Boheme vinner klart her med mer luft og friskere oppover i frekvens(tett på beste mc). Shelter vil bli brukt på eldre jazzinnspillinger på en annen platespiller, den gir varme, glød og kompetent bass.
    Best av MC'ene er helt klart Benz M0.9. Veldig gøy å prøve ut forskjellige pu'er, men vet ikke hvor mye jeg kommer til å veksle på, da den ene er klart å foretrekke.
    Spiller også veldig fint med Denon 103R med Soundsmith nål, men den har jeg levert tilbake til eieren - uansett bak Benz M0.9 på denne spilleren.
    Rettelse - jeg brukte feil VTF på Shure V15, hadde ikke fått med meg at det skal mer VTF når man bruker den påmonterte børsten. Denne er minst like god som Soundsmith, og mindre rillestøy:) De gamle er fortsatt eldst?
     

    rørsus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    230
    Antall liker
    348
    Jeg fortsetter søken etter den optimale pu'en til min PX2. Og detter er bra match,assa🤩 Har satt på det tyngste headshellet jeg har + muttere på skruene, men hadde kanskje blitt bedre med et enda tyngre. Får kjøpe inn i morgen.
    London Decca V(E) Grey med trefrakk
    20240425_205605.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn