Pickup tweak

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Antall liker
90
F.E. skrev:
Nightpuma skrev:
Kult du skriver på dialekt Filip, det er sjeldent

Puma
Prøve å begrense mæ så at alle skal forstå,håpe ikkje vår danske venn eller andre slit med å forstå en Harstadværing ;) E det vanskelig ? Svar ærlig :) Kan skrive på bokmål ;)

mvh Filip
No problems... vil spørre om jeg ikke forstår :)

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Hehe,kanskje æ hiv mæ tel i helga,må finne noe å slipe med først.Nu går det i cd :eek: Må jo høre Beatles remasters i stereo ;)

mvh Filip

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Freako skrev:
F.E. skrev:
Nightpuma skrev:

Puma
Prøve å begrense mæ så at alle skal forstå,håpe ikkje vår danske venn eller andre slit med å forstå en Harstadværing ;) E det vanskelig ? Svar ærlig :) Kan skrive på bokmål ;)

mvh Filip

No problems... vil spørre om jeg ikke forstår :)
Flott ;) Hyggelig at man blir forstått :) Nu e kanskje ikkje min dialekt den vanskeligste da ;)

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
E det bare mæ eller e vinylavdelinga beste avdelinga på HFS ;D

mvh Filip

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Antall liker
90
Hehe... næh, nok ikke! Har læst alle årgange af Fidelity på nettet, og i begyndelsen generede det nynorske mig en smule, bl.a. ordet "bikkja" som jeg stadig ikke forstår. Jeg har jo ingen ordbog! Ellers går det grei !

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Antall liker
90
F.E. skrev:
E det bare mæ eller e vinylavdelinga beste avdelinga på HFS ;D

mvh Filip
Det er i hvert fald vældig hyggeligt her! Skønt at få dialog med dere gode nordmænd!

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Kor bra,du va nu en trivlig danske :D Vel,e ikkje like enkelt med dansk,har dog en fordel i og med at æ les en del dansk på jobb.Men syns det e enklere å lese dansk enn svensk.PS bikkja betyr hunden ;D

mvh Filip

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
F.E. skrev:
Nightpuma skrev:

Puma

mvh Filip
E ska åvåsette viss de bler umuli å sjønne får udleningå ;D

Puma

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Nå har jeg lytta litt mer, og intrykket er at bassen også er blitt litt tightere. En annen ting derimot er at jeg synes kanskje litt av helheten og sammenhengen er tapt. Toppen er blitt litt løsrevet synes jeg. Jeg tror det er en god idè å slipe litt av gangen og høre, ta f.eks halvparten, lytte litt, og så ta mer hvis det virker OK. Jeg kjørte en "close shave" på direkten. Det er uansett sikkert at tweaket tilfører 103 en dose high-end :)

Puma

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Hmm,nu blei æ litt skeptisk.Har den blitt hardere i toppen eller kun meir nivå? Og e det i toppen eller presens,dvs nedre diskant/øvre mellomtone,2-3KHz...der øret e mest følsomt

mvh Filip

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Antall liker
90
Nightpuma skrev:
Nå har jeg lytta litt mer, og intrykket er at bassen også er blitt litt tightere. En annen ting derimot er at jeg synes kanskje litt av helheten og sammenhengen er tapt. Toppen er blitt litt løsrevet synes jeg. Jeg tror det er en god idè å slipe litt av gangen og høre, ta f.eks halvparten, lytte litt, og så ta mer hvis det virker OK. Jeg kjørte en "close shave" på direkten. Det er uansett sikkert at tweaket tilfører 103 en dose high-end :)

Puma
Nå tar det vel en tid før øret venner sig til den nye lyden. Helheden, sir du, ja, det er tydeligere at høre at det er flere instrument, som kansje ikke er inspillt på samme tiden. I hvert fald på visse plader. Men er det ikke mere "HiFi" enn før synes du? Kansje burde jeg skrive "mer High End"? Sådan føles det for mig. En del af det at ha et high-end anlæg er jo bl.a. at man hører alting tydeligere, også fejlene... :) (Ikke at jeg har et high-end anlæg, det er blot god hifi!)

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
E nok ikkje umulig det,må nok lytte litt før det "sitter" ;)

mvh Filip

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Antall liker
90
F.E. skrev:
Hmm,nu blei æ litt skeptisk.Har den blitt hardere i toppen eller kun meir nivå? Og e det i toppen eller presens,dvs nedre diskant/øvre mellomtone,2-3KHz...der øret e mest følsomt

mvh Filip
Jeg er spændt på hvad Puma vil svare her! Hos mig er toppen mere udstrakt og bestemt ikke hårdere. Toppen ligesom "svæver" mer udad højttalerne, i stedet for at blive "pumpet" ud af disse. Altså mere frit og let. Håber Puma har samme oplevelse...

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Det håpe æ og :) Vil IKKJE ha meir ved presens...

mvh Filip

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Antall liker
90
F.E. skrev:
Det håpe æ og :) Vil IKKJE ha meir ved presens...

mvh Filip
Jeg har nu ikke indtryk af nogen nivåændringer noget sted i frekvensområdet, snarere er det hele blevet mer vægtløst, hvis man kan sige det sådan. Du hører simpelthen tydeligere hvad som sker i optagerummet, i stedet for at høre på højttalere... Min oplevelse...

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Jeg er enig med freako, toppen er ikke blitt hardere, men mer utstrakt. Mer high-end PU rett og slett. Jeg skal fortelle litt mer når det hele har sunket litt. Akkurat nå kan det føles litt som hodet har mista litt kontakten med magen, eller nei, mer som den har fått litt laaaaaang hals

Puma

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Antall liker
90
Nightpuma skrev:
Jeg er enig med freako, toppen er ikke blitt hardere, men mer utstrakt. Mer high-end PU rett og slett. Jeg skal fortelle litt mer når det hele har sunket litt. Akkurat nå kan det føles litt som hodet har mista litt kontakten med magen, eller nei, mer som den har fått litt laaaaaang hals

Puma
;D

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Freako, hvor langt inn slibte du din? Er det noget tilbage af nålefanen? Det jeg tenker på er at vi kan jo konstatere at det endrer lyden, og da vil det være logisk at man kan gradere endringen alt efter hvor meget man sliber af, ik?

Puma

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Antall liker
90
Der er efter min mening (!) meget mere af samme slags high-end lyd at hente ved afkobling af PU'en...

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Antall liker
90
Nightpuma skrev:
Freako, hvor langt inn slibte du din? Er det noget tilbage af nålefanen? Det jeg tenker på er at vi kan jo konstatere at det endrer lyden, og da vil det være logisk at man kan gradere endringen alt efter hvor meget man sliber af, ik?

Puma
Jeg tog materiale bort i to omgange. Først til ca. ½ mm fra "limklatten" på oversiden af nålefanen. Senere, efter at have konstateret forbedringen, tog jeg bort mere enda. Nu er en anelse af limklatten også slebet væk.

Du har ret. En tættere slipning betyr bare endnu mere "luft", hvor en forsigtig slipning betyr noe mer, men ikke helt så meget. Jeg kan desværre ikke ta billeder så tæt på med spejlrefleksen....

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Antall liker
24
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Nightpuma skrev:
Puma
Har du mulighet til å prøve tweak nr 2 også, med "resonansdæmpende skumgummi" -kanskje kombinasjonen av begge mods gir en bedre helhet?

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Antall liker
90
yzfr17 skrev:
Nightpuma skrev:
Puma
Har du mulighet til å prøve tweak nr 2 også, med "resonansdæmpende skumgummi" -kanskje kombinasjonen av begge mods gir en bedre helhet?
Jeg er klar over at spørgsmålet bliver stillet til Puma, men for en god ordens skyld vil jeg alligevel gerne prøve at beskrive min oplevelse af begge tweaks i kombination.

1) Slipning af spidsen af nålerøret giver en mere vægtløs, udstrakt, hurtigere, mere åben og tydeligere diskant, som i mine ører lyder helt naturligt på 103'eren. Alle transienter bliver ligeledes forbedret en smule. Hvis dine højttalere har tendens til at hvisle på "S"erne, bliver dette sikkert også mere hørbart.

2) Afkobling af pickup'en medfører et lydbillede, som kan sammenlignes med lyden fra en højttaler, der slipper lyden bedre "fri" af kasserne. Hele lydbilledet bliver mere gennemsigtigt, placeringen af de medvirkende musikere bliver tydeligere, både i bredden og især i dybden. Der kommer noget større "ro" i lydbilledet, og alle detaljerne bliver mere hørbare. Som tidligere beskrevet bliver alting renere, hvorfor det godt kan opfattes som om f.eks. bassen bliver dæmpet en anelse. Det bliver den dog ikke efter min mening, den bliver kun renere og mere ægte. Jeg mener at der - afhængigt af arm/pickup kombinationen - vil være store forskelle på graden af oplevede forbedringer, ligesom virkeligt dyre kombinationer nok vil profitere mindre af dette tweak end middelmådigt prissatte kombinationer, men dette er blot et gæt fra min side. Jeg oplever kort sagt at anlæggets lyd i stuen og især i godstolen, nu er mere i retning af high-end.

Jeg glæder mig til evt. at høre fra andre som har prøvet begge dele. Jeg har på fornemmelsen at deres erfaringer vil ligne mine i høj grad. De få virkeligt gode anlæg jeg har hørt, har netop haft disse egenskaber i større eller mindre grad. Jeg kan slet ikke stoppe med at spille mine gamle plader! Heldigvis har jeg mange, så jeg kan lytte til "nye" plader en lang tid endnu :)

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Hmm,trur æ våger i løpet av helga.Fant noe 1,8mm tynn gummi som kan brukes,får kappe tel og teste ;)

mvh Filip

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Hvis dere tar på lesebrillene og går litt tilbake i tråden vil dere se at min DL-103 er montert på en Isolator fra The Catridge Man. ;) And I like it ;D

Måske må jeg tage min 103 med ud til Amager for en shootout ;)

http://www.thecartridgeman.com/isolator.htm

Puma

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Antall liker
90
F.E. skrev:
Hmm,trur æ våger i løpet av helga.Fant noe 1,8mm tynn gummi som kan brukes,får kappe tel og teste ;)

mvh Filip
1,8 mm er måske for tykt? Jeg kan næppe forestille mig det kan lade sig gøre uden en del besvær. Tænk på skruernes længde...

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Går boltene tvers igjennom heile sulamitten eller e det som æ nevnte tidligere;Helt frakoblet som et motorfeste ;)

mvh Filip

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Antall liker
90
Nightpuma skrev:
Hei

Hvis dere tar på lesebrillene og går litt tilbake i tråden vil dere se at min DL-103 er montert på en Isolator fra The Catridge Man. ;) And I like it ;D

Puma
Du skal da være velkommen, men du kommer til at lytte på et par højttalere du ikke kender, og som ikke er ret gode... :(

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Freako skrev:
F.E. skrev:
Hmm,trur æ våger i løpet av helga.Fant noe 1,8mm tynn gummi som kan brukes,får kappe tel og teste  ;)

mvh Filip
1,8 mm er måske for tykt? Jeg kan næppe forestille mig det kan lade sig gøre uden en del besvær. Tænk på skruernes længde...
Har lange nok,kjøpte et sett på svalander med mange forskjellige lengder :) http://www.svalander.se/vinyl/mont.htm

mvh Filip

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Antall liker
90
F.E. skrev:
Går boltene tvers igjennom heile sulamitten eller e det som æ nevnte tidligere;Helt frakoblet som et motorfeste ;)

mvh Filip
Hvem spør du?

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei Filip

Som et motorfeste, boltene henger i aluplatene på hver side av skumgummien. Skulle ikke være sååå vanskelig å lage en DIY version av.

Asbjørn

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Freako skrev:
Nightpuma skrev:
Hei

Puma
Du skal da være velkommen, men du kommer til at lytte på et par højttalere du ikke kender, og som ikke er ret gode... :(
Tak for det, vi kan jo se hva vi kan finde ud af :)

Puma

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Nightpuma skrev:
Hei Filip

Som et motorfeste, boltene henger i aluplatene på hver side av skumgummien. Skulle ikke være sååå vanskelig å lage en DIY version av.

Asbjørn
Ok,regna nesten med det ;)

mvh Filip

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hvis du skal igang, gjør som Freako, ta halvparten først. Sett i etterpåklokhetens lys, ville jeg nok ha stoppa før jeg kom helt inn til limet. I hifitermer er alt blitt bedre, men jeg likte nok klangen på originalen bedre. Når det er sagt har jeg ikke justert på VTA/VTF ennå, og det skal jo til siden det nå egentlig er en annen PU.

Asbjørn

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Ja Asbjørn,skal nok ta det litt piano ang slipinga,vil jo ikkje ta kål på PUen ;) Så at 103R vant i gruppetest i juli 09 i HifiNews mot DV 10x5,AT OC9ML/II,Goldring Eroica LX og Ortofon Salsa ;D Skål førr 103,en vellykket 40åring ;)

mvh Filip

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Antall liker
90
Nightpuma skrev:
Hvis du skal igang, gjør som Freako, ta halvparten først. Sett i etterpåklokhetens lys, ville jeg nok ha stoppa før jeg kom helt inn til limet. I hifitermer er alt blitt bedre, men jeg likte nok klangen på originalen bedre. Når det er sagt har jeg ikke justert på VTA/VTF ennå, og det skal jo til siden det nå egentlig er en annen PU.

Asbjørn
Jeg er da ked af at du ikke er nået helt i mål... :(

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Freako skrev:
Nightpuma skrev:

Asbjørn
Jeg er da ked af at du ikke er nået helt i mål... :(
Det skal du da ikke være ked af, litt tweaking må der altid til for at få god lyd.

Puma

Topp Bunn