Pickuplista mi er oppe og går igjen.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.112
Sted
Ute i skauen i Våler i Østfold.
Torget vurderinger
39
Farvel til AA og velkommen Norsk Hifi forum, nå er pickuplista lagt ut på nytt forum UTEN trojanere OG den er oppdatert litt........... OG i følge Trond Kjetil skal den bli enda bedre layoutmessig, så velkommen og ta en titt på :

http://www.norskhififorum.no/index.php?pid=2

Enjoy og som før kom så gjerne med innspill og din mening om enkelt pickuper, desto flere pickuper vi får med på listen, desto bedre blir den.

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Takker for at du har fått lagt ut denne igjen. Et veldig bra oppslagsverk.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.112
Sted
Torget vurderinger
39
Det er Trond Kjetil som ville ha listen på forumet sitt og siden ingen hverken har sett eller hørt noe i fra UNO de siste 6 mnd eller lenger så imøtekom jeg Trond Kjetil's ønske og lovord om at han ville følge opp og gjøre litt med listen for og forbedre den layout messig og i det hele tatt følge opp og gjøre forbedringer der det trengs.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Rudi skrev:
Det er Trond Kjetil som ville ha listen på forumet sitt og siden ingen hverken har sett eller hørt noe i fra UNO de siste 6 mnd eller lenger så imøtekom jeg Trond Kjetil's ønske og lovord om at han ville følge opp og gjøre litt med listen for og forbedre den layout messig og i det hele tatt følge opp og gjøre forbedringer der det trengs.
Da sier vi takk til begge to :)
Kommer du til å supplere etterhvert som du (evt) tester andre PU's også?

Mvh

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.112
Sted
Torget vurderinger
39
olaps skrev:
Rudi skrev:
Da sier vi takk til begge to :)
Kommer du til å supplere etterhvert som du (evt) tester andre PU's også?

Mvh

Er vel fare for det tenker jeg, har allerede noen updates, men liker at det er en 10-20 i slengen når jeg først skal sette meg ned med det hele.

J

JPMi

Gjest
Det hadde vært interessant med en vurdering av den nye varianten av Benz Micro Gold i forhold til den gamle. Det skal visst være en del endringer i "motoren" på den, med nye magneter og mindre kobber på spolene. Dessuten ny demping.

Det er naturligvis fortsatt en "billig" pickup, men den er sikkert interessant som første MC for flere enn meg.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hvorfor er det ingen som selger ATOC9 i Norge? Best buy i klassen og ingen gidder? Rart..

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Godt tiltak Rudi. Men hvordan har du sortert disse pu'ene ?? Det virker som du begynte med et system, men så blir det vanskeligre å skjønne systemet ditt... Kategorier og det hele blir bare rot... Kan du utdype hvordan du har tenkt kategoriene og sette de forskjellige pu'ene inn der etterhvert...? :)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.112
Sted
Torget vurderinger
39
HCS skrev:
Godt tiltak Rudi. Men hvordan har du sortert disse pu'ene ?? Det virker som du begynte med et system, men så blir det vanskeligre å skjønne systemet ditt... Kategorier og det hele blir bare rot... Kan du utdype hvordan du har tenkt kategoriene og sette de forskjellige pu'ene inn der etterhvert...? :)

Du er faktisk den første som har klaget på dette etter drøye 2 år........ har du lest forklaringen i innledningen ? Trodde det stod greit forklart der med kategorier fra 1 - 8 og hva de forskjellige kategoriene betyr, men det er mulig jeg må være enda tydligere, så du er velkommen til og komme med et bedre alternativt forslag så skal jeg vurdere det nøye opp i mot det som allerede er der og evt forbedre ut i fra det.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
"Kategorisering 1 -8, hvor 1 er varm, romantisk nesten for mye av det gode, 2 er varm, 3 er varm men nærmer seg også det nøytrale, 4 er nøytral men med f.eks en karakter som heller mot det varme, 5 er helt nøytral, 6 er nøytral men heller mot det analytiske, 7 er analytisk og "ren", 8 er superanalytisk på grensen til overkill. "+" = i grenseland til en karakter opp.

Desto dyrere pickup = desto større spennvidde, dvs at selvom en pickup har blitt plassert i f.eks kategori 5 så "kan" den spenne fra f.eks kat 3-7, de dyreste kan til og med produsere referanselyd i enda flere kategorier.
En Ortofon MC7500 kan lage referanselyd helt fra kategori 5-8, en Lyra Titan "i" kan gjøre det samme i kategori 3-8.
Ofte er det desverre slik at man får det man betaler for :D"

Er det slik å forstå at desto dyrere pickup dessto større antall kategorier ? Og derav større mulighet for ulik klangkarakter ?? Skjønner ikke hvordan dette kan ha kun sammenheng med pris... Men du kan jo prøve å forklare... ::)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Spesifikk (egen)klang fra en pu fra plate til plate er et resulat av farging fra pu'en, hvis man holder arm/drivverk etc utenfor.

Dyrere pu = mindre egenklang = mindre spesifikk farging = større spenn på klangfargepaletten. Logisk nok det?

En svinedyr og rågod pu, som f.eks Ortofon Winfeld eller DV XV-1S, vil i en god spiller kunne spille med stor åpenhet inn i innspillingen, med et stort spenn av forskjellige klangfarger/-egenskaper fra innspillingen, som igjen gjør den vanskeligere å sette i en egen enkelt kategori av fargingsegenskaper.

Mvh Vidar P

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.112
Sted
Torget vurderinger
39
HCS skrev:
"Kategorisering 1 -8, hvor 1 er varm, romantisk nesten for mye av det gode, 2 er varm, 3 er varm men nærmer seg også det nøytrale, 4 er nøytral men med f.eks en karakter som heller mot det varme, 5 er helt nøytral, 6 er nøytral men heller mot det analytiske, 7 er analytisk og "ren", 8 er superanalytisk på grensen til overkill. "+" = i grenseland til en karakter opp.

Desto dyrere pickup = desto større spennvidde, dvs at selvom en pickup har blitt plassert i f.eks kategori 5 så "kan" den spenne fra f.eks kat 3-7, de dyreste kan til og med produsere referanselyd i enda flere kategorier.
En Ortofon MC7500 kan lage referanselyd helt fra kategori 5-8, en Lyra Titan "i" kan gjøre det samme i kategori 3-8.

Er det slik å forstå at desto dyrere pickup dessto større antall kategorier ? Og derav større mulighet for ulik klangkarakter ?? Skjønner ikke hvordan dette kan ha kun sammenheng med pris... Men du kan jo prøve å forklare... ::)

Enkelt og greit hverken mer eller minde enn hva som står forklart.
Noen pickuper har større spennvidde enn andre og kan altså produsere referanselyd i flere kategorier enn den de i utgangspunktet er plassert i. Ofte er det slik at dyrere pickuper har større spennvidde enn billige. Ofte er det slik at billige pickuper ikke produserer referanselyd i noen kategori i det hele tatt, men de må jo med på listen for det.
Men som sagt kom med innspill om bedring, men som sagt du er den første som har et problem med dette.......... uansett er ikke dette ment som noen bibel.......... og jeg sitter ikke på den endelige sannhet ;D ;D ;D

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
HCS skrev:
Rudi skrev:
HCS skrev:

Enkelt og greit hverken mer eller minde enn hva som står forklart.
Noen pickuper har større spennvidde enn andre og kan altså produsere referanselyd i flere kategorier enn den de i utgangspunktet er plassert i. Ofte er det slik at dyrere pickuper har større spennvidde enn billige. Ofte er det slik at billige pickuper ikke produserer referanselyd i noen kategori i det hele tatt, men de må jo med på listen for det.
Men som sagt kom med innspill om bedring, men som sagt du er den første som har et problem med dette.......... uansett er ikke dette ment som noen bibel.......... og jeg sitter ikke på den endelige sannhet ;D ;D ;D
Kategoriseringslista er flott den. Men man kan selvsagt være enig, delvis enig, eller uenig i hvor de forskjellige PU'ene er plassert :D
Om man f.eks ønsker seg en Kategori 4 PU kan man jo se på denne kategorien først, deretter kanskje kategori 3 og 5 som vil ligge nærmest i egenskaper.
MEN: Om man har en spesiell PU eller to i kikkerten må man leite en del for å finne den/de......
Hva med rett og slett få lagt inn en søkefunksjon?
Men Ctrl + F funker jo greitt det også siden alt er lagt ut i en lang tekst (uten sideskift).......

Mvh

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
olaps skrev:
Hva med rett og slett få lagt inn en søkefunksjon?
Men Ctrl + F funker jo greitt det også siden alt er lagt ut i en lang tekst (uten sideskift).......

Mvh
Ingen dum tanke, driver og tenker på det selv. ;) Struktur og layout er under vurdering og utvikling, men enn så lenge får dere klare dere med Ctrl+F.

mvh
Trond Kjetil

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Rudi er jo en kjemperessurs for oss stigende vinylinteresserte...og har lagt ned en masse jobb i denne listen , endelig er den tilgjenglig for oss i gjen , takk Trod Kjetil og Rudi.....all honnør til dere for dette.!

Espen

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.112
Sted
Torget vurderinger
39
ixos_76 skrev:
Rudi er jo en kjemperessurs for oss stigende vinylinteresserte...og har lagt ned en masse jobb i denne listen , endelig er den tilgjenglig for oss i gjen , takk Trod Kjetil og Rudi.....all honnør til dere for dette.!

Espen

Takker og bukker, hyggelig med noen som ikke bare heller malurt i begeret ;).
............. og det er riktig det........ er et par timer som har godt med, ikke minst har jeg jo selv brukt mange timer på testing, men også innsammling og koordinering av innkommne data/meninger har tatt tid, men synes man det hele er intresant og man brenner litt for det så går det greit. Det jeg håper på er at listen skal bli enda bedre og vi skal få til litt større bilder av pickupene (er mange av de som er rene smykkene) og kanskje etterhvert kan vi få med litt data/tekniske spec.......... men det er jeg redd ligger litt fremover i tid, men nå blir iallefall ting gjort noe med kontra hvordan det har vært siste halvår.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rudi skrev:
Takker og bukker, hyggelig med noen som ikke bare heller malurt i begeret  ;)...
OT kanskje, men jeg smaker da virkelig ingen malurt i noen begere i denne tråden jeg da.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Rudi skrev:
................Det jeg håper på er at listen skal bli enda bedre og vi skal få til litt større bilder av pickupene (er mange av de som er rene smykkene) og kanskje etterhvert kan vi få med litt data/tekniske spec..........
Evt linker, om dét er mindre jobb :)
Mvh

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
Har lest igjennom denne listen et par tre ganger og ja den er god å ha tilgjengelig. Bra jobba Rudi :)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.112
Sted
Torget vurderinger
39

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
16
Har ikke fått svar enda Rudi,men om den ikke finnes på lager,så er i alle høve erfaringen at det går rimelig kvikt.-For min egen del det da..
Uansett må det da være enklere for det store flertall å bare få bestillt i Norge,og slippe å tenke på import,toll,mulige heftelser i Oslo , osv osv,selv om det skulle ta et par uker.Vet ikke pris,da jeg (enda) ikke har kjøpt denne.Det eneste jeg kan si er at fra tidligere erfaringer så ligger prisnivået hos Stiftservice i underkant av feks Svalander.Om det er interessant,skal jeg poste prisen her når det blir virkedag igjen.
Mvh Rune :)

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Meget flott liste Rudi,og lettforståelig synst nå ivertfall jeg !! ;)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.112
Sted
Torget vurderinger
39
Cobra2 skrev:

Takker, men jeg tør ikke og legge ut "erfaringer" fra denne listen da jeg ikke vet noen ting om testernes preferanser. Listen min er til nå basert kun på kunnskap fra folk jeg stoler på og meg selv. Men selvfølgelig kan det være artig og ta en titt eller ti på listen og sammenligne litt for og se om noe er helt på villspor :D

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Rudi skrev:
Rune.U skrev:
Skink_123 skrev:
Hvorfor er det ingen som selger ATOC9 i Norge? Best buy i klassen og ingen gidder? Rart..
Fremdeles OT,men jeg tror det kan være interessant for en del:
Stiftservice selger denne:
http://www.stiftservice.com/

Hva koster den der OG ikke minst finnes den på lager i Norge ?
Sendte en henvendelse til stiftservice om denne i går kveld.
Fikk svar allerede i morges og Han hadde ikke på lager, men kunne skaffe.
skulle få pris litt senere

Mvh Jan I

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Rudi skrev:
ixos_76 skrev:

Espen

Takker og bukker, hyggelig med noen som ikke bare heller malurt i begeret ;).
Må ikke ta det som malurt at jeg stille spm for å forstå tanken din bak lista Rudi ;). Jeg synes tvertimot at det er et veldig bra tiltak og har lest den med stor intr. Meget nyttig for en som er novise på dette med vinyl.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
HCS skrev:
Jeg synes tvertimot at det er et veldig bra tiltak og har lest den med stor intr. Meget nyttig for en som er novise på dette med vinyl.
Helt klart :)

Rudi:
Dumt spørsmål kanskje men er det kun din erfaring med pu's som gjelder eller kan andre slenge over en erfaring om en spesifik pu ?

/jan

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.147
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Flott liste Rudi! :)
Har vært gjennom lista di noen ganger, og jeg synes absolutt at den er en "rettesnor" som kan brukes når man er på utkikk i vrimmelen av PUer. ;) :D

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.112
Sted
Torget vurderinger
39
JanR skrev:
HCS skrev:
Jeg synes tvertimot at det er et veldig bra tiltak og har lest den med stor intr. Meget nyttig for en som er novise på dette med vinyl.
Helt klart :)

Rudi:
Dumt spørsmål kanskje men er det kun din erfaring med pu's som gjelder eller kan andre slenge over en erfaring om en spesifik pu ?

/jan

Neida, ikke noe dumt spørsmål.......... jeg er intresert i alle's erfaringer vedr pickuper, MEN jeg legger ikke ut andres erfaringer med mindre de sammenfaller med andres mening om samme pickup eller evt før jeg får testet samme pickup slik at vi er enige :).
Jeg er ute etter at listen er så presis som mulig og dette er den eneste og beste fremgangsmåten for meg.

Jeg har bare så det er sagt IKKE testet alle pickupene i listen........ mange av de ja, men langt i fra alle. Stort sett hver helg så diskuterer jeg pickuper og lyd med noen kompiser rundt omkring og vi deler erfaringer og meninger med hverandre og jeg kjenner disse folka's preferanser ganske godt og vet hva de forskjellige liker og ikke liker. En av kompisene tester og har testet for et meget kjent US tidsskrift i mange år og jeg har sett at mange ser opp til ham her på forumet så hans meninger står på listen uten at jeg selv kontrolerer om det er riktig eller ikke, men de gangene jeg har sjekket har det hele alltid samsvart med egne erfaringer så ikke noe problem der.

Men som sagt mange ganger før: listen kan bli bedre og det trengs hjelp fra flere........ ikke bare nå men også de kommende år skal det bli noe skikkelig ut av det hele ;D

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jan_I skrev:
Rudi skrev:
Rune.U skrev:
Skink_123 skrev:
Fremdeles OT,men jeg tror det kan være interessant for en del:
Stiftservice selger denne:
http://www.stiftservice.com/
gjerne del din pris!

Hva koster den der OG ikke minst finnes den på lager i Norge ?
Sendte en henvendelse til stiftservice om denne i går kveld.
Fikk svar allerede i morges og Han hadde ikke på lager, men kunne skaffe.
skulle få pris litt senere

Mvh Jan I

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Antall liker
28
Sted
Vestfold
Jeg er også blant de som er innom og kikker på lista fra tid til annen.
Den er fin og jeg føler den gir meg endel informasjon om hva slags type lyd jeg kan forvente.

Men jeg finner lite opplysninger om hvilken tonearm pickupene er prøvd i.
Compliance er jo veldig forskjellig på pickupene, og slik jeg alltid har trodd det med mine litt rustne vinylkunskaper, så er det viktig å ha riktig forhold mellom compliance og tonearmsmasse. Hardt oppheng på en tung arm og bløtt oppheng på en lett arm burde være regelen.

Og når jeg da leser for eksempel at en Grado (som jeg selv aldri har hørt) oppleves som noe svulstig/slapp og unyansert i bassen, så lurer jeg på om den da har stått på en optimal arm for akkurat den pickupen. Ville denne pickupen fremstå som mer nyansert og presis i en lett tonearm?

Jeg mener ikke å være kritisk, men jeg er bare veldig nysgjerrig :)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.112
Sted
Torget vurderinger
39
Arcturus skrev:
Jeg er også blant de som er innom og kikker på lista fra tid til annen.
Den er fin og jeg føler den gir meg endel informasjon om hva slags type lyd jeg kan forvente.

Men jeg finner lite opplysninger om hvilken tonearm pickupene er prøvd i.
Compliance er jo veldig forskjellig på pickupene, og slik jeg alltid har trodd det med mine litt rustne vinylkunskaper, så er det viktig å ha riktig forhold mellom compliance og tonearmsmasse. Hardt oppheng på en tung arm og bløtt oppheng på en lett arm burde være regelen.

Og når jeg da leser for eksempel at en Grado (som jeg selv aldri har hørt) oppleves som noe svulstig/slapp og unyansert i bassen, så lurer jeg på om den da har stått på en optimal arm for akkurat den pickupen. Ville denne pickupen fremstå som mer nyansert og presis i en lett tonearm?

Jeg mener ikke å være kritisk, men jeg er bare veldig nysgjerrig :)

Du er her inne på noe som egentlig er fullstendig avgjørende for hvordan det hele skal låte OG ikke minst et problem for meg som skal gjengi lytteinntrykk.
Men jeg kan svare deg som så: pickupene jeg personlig tester er som regel brukt i en av følgende armer:
Linn Ekos 2
Linn Akito 2b
Graham Phantom
SME serie V
SME 309
SME 3009 serie II Improved
SME 3009 serie III
Infinty Black Widow
Disse armene takler vel ca 98% av de pickupene som finnes der ute.
Når jeg så tester en pickup som bruker jeg alltid den armen som jeg mener er mest optimal for den gjeldene pickup.
Når det gjelder andres meninger/kommentarer som er tatt med på listen så vet jo jeg selvfølgelig ikke under hvilke forhold "de" har testet ut tingene, det er derfor jeg følger min egen politik med og kun legge ut andres "tester" etter at jeg har kontrolert på en eller annen måte at de sammenfaller med andres mening om samme pickup.

Håper dette var noe oppklarende ;)

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Antall liker
28
Sted
Vestfold
Ja, Rudi dette var oppklarende og fint å lese.

Det blir spennende å følge med på utviklingen av siden.

Topp Bunn