Piggdekk i Bergen

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
442
Sted
Bergen
Jeg tenkte at hifisentralen er stedet å spørre om så mangt. :)

I Bergen skal det innføres avgift for bruk av piggdekk. Jeg har en tilårskommen bil som har en vinter eller to igjen av sin tid. Jeg har hatt den i over fire år og piggdekkene som fulgte med er sannsynligvis 5 år i vinter. Dekkene ser fremdeles fine ut men de aller fleste piggene inntakt og god mønsterdybde.

Hva skal jeg gjøre?

- benytte anledningen til å kjøpe noen nye vinterdekk og få 800 kroner av kommunen i innbytte?

-ta ut piggene av dekket?

Avgiften på bruk av piggdekk er 1200 kroner og det er uaktuelt.

Dersom jeg tar ut piggene men synes dekkene blir for dårlig, kan jeg likevel bytte dem inn som piggdekk? Er piggdekk uten pigger lovlige vinterdekk?

Takk for alle eventuelle svar. Til slutt må jeg si at dette er en tåpelig løsning av Bergen kommune ettersom andelen av piggfrie dekk er svært høy i Bergen. Jeg har imidlertid kjettinger klar for det ene eller andre dagen det blir isete og speilbankt i vinter.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Enkelt: Velg den løsningen som er billigst. Men å ta piggene ut er neppe forsvarlig, piggdekk uten pigger er ikke det samme som piggfrie vinterdekk.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Piggdekk uten pigger er ikke vinterdekk lenger. Tipper det blir bot om du blir stoppa. Noen bruker å slite ut piggene for å "bruke opp" dekkene om sommeren. Hvis du ikke vil betale avgifta må du nok legge om til piggfritt.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Piggdekk uten pigger er ikke vinterdekk lenger. Tipper det blir bot om du blir stoppa. Noen bruker å slite ut piggene for å "bruke opp" dekkene om sommeren. Hvis du ikke vil betale avgifta må du nok legge om til piggfritt.
Det er mønsteret som avgjør om det er vinterdekk, ikke hvorvidt det er pigger i dekkene eller ikke.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Og gummiblandingen, vel?

Såvidt jeg vet er lamellene på piggfrie vinterdekk oppbygd på en helt annen måte enn på piggdekk.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
442
Sted
Bergen
Gummien blir jo ikke akkurat bedre med årene. Dekket det er snakk om var regnet som et bra piggdekk. Goodyear Ultra Grip om jeg ikke husker feil. De piggfrie jeg har på den andre bilen, Continetal ContiVikingContact synes jeg på de fleste føre er bedre, men ikke på våt is og snø som er blitt blankslitt av spinning fra andre biler.

Det er forresten et poeng, dersom ingen har dekk som rusker opp litt i snøen kan det bli svært glatt for alle sammen.

Fremdeles usikker utifra svarene deres:

er piggdekk uten pigger lovlige dekk?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Facit:

"Vinterdekk er spesielt merkede dekk med mønsterdybde minst 3 mm. Vinterdekk er merket med disse alternativene: (M+S, MS, M&S, M-S eller «Mud and snow»). "Vinterdekk" som har mønsterdybde mindre enn 3 mm, (med eller uten pigger), tilfredsstiller ikke kravet til vinterdekk.

Det er følgelig opp til føreren å vurdere om kjøretøyet er sikret tilstrekkelig veggrep på vegen en skal kjøre med de dekkene en bruker."

Kilde

S

slowmotion

Gjest
Hvis du får 800kr for de gamle dekkene ville jeg bytta til piggfritt med en gang. De fleste dekkfirmaer har tilbud på rimelige piggfrie dekk.

;)

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
er piggdekk uten pigger lovlige dekk?
Ja, men det er ikke det samme som at det er fornuftig å bruke dem uten pigger. Vinterdekk som er mer enn 4-5 år begynner å bli harde i gummien og har mistet mye av gripeevnen, og hvis du i tillegg fjerner piggene begynner du å nærme deg begrepet "kjelke".

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
442
Sted
Bergen
Takker og bukker. Hifisentralen er stedet å ha!!

En eneste ting gjenstår; dersom jeg tar ut piggene men blir misfornøyd med egenskapene. Tror dere dette fremdeles regnes som "piggdekk" i returordningen? (800 kroner i innbytte ved bytte innen dette år)

P

Parelius

Gjest
Jeg ingen ekspert, men ut fra det jeg vet, så må du gjerne ta ut piggene av dekkene, og fremdeles kunne si du kjører på piggfrie vinterdekk. På den annen siden; det er forskjell i gummiblandingen, så et piggdekk uten pigger, er egentlig et veldig dårlig vinterdekk. I tillegg så er jo dekk "ferskvare" (såvidt jeg har forstått), dvs. "gummien blir ikke akkurat bedre med årene" (jf. OKA).

Så jeg slutter meg til slowmotions forslag: Bytt til (ekte) piggfritt! (Det er da litt dårlig galskap å gå dårlig skodd, er det ikke?)

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Du kan jo bare sette på plass en pigg igjen før du leverer dem inn, da er det jo et piggdekk. ;D

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
442
Sted
Bergen
Takk for alle svar (som ramler så fort inn at innen jeg svarer på et innlegg er det kommet 3-4 i mellomtiden)

Jeg tror jeg følger anbefalingen deres om å kjøpe nye dekk, selvom bilen snart er klar for utskiftning. Det er jo kanskje ingen grunn til å spare på akkurat slike ting som dette...

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Takk for alle svar (som ramler så fort inn at innen jeg svarer på et innlegg er det kommet 3-4 i mellomtiden)

Jeg tror jeg følger anbefalingen deres om å kjøpe nye dekk, selvom bilen snart er klar for utskiftning.  Det er jo kanskje ingen grunn til å spare på akkurat slike ting som dette...
Det billigste for deg er jo gebyret på 1200 kroner.
Så vidt jeg forstår er piggdekkene dine ok, og bilen har kun 1 til 2 år igjen av livet.
Hvorfor kjøpe nye dekk til en bil som skal skrotes snart.
Det er ikke sikkert at de kan brukes på din neste bil, så da må du kjøpe nye igjen.
Selv gebyr i 2 år er billigere en ett sett med vinterdekk.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Er det ikke litt risikabelt å skulle "prøve" om dekkene er gode nok. Det kan jo fort bli en smell av det.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.292
Torget vurderinger
0
Det er vel ikke lov å linke til butikker her på HFS, men prøv denne adressen:

Fjøsangerveien 70A.

Der får du piggfrie vinterdekk for 390,- + moms. Da er det ikke så dumt å bytte.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hvordan fungerer denne ordningen egentlig?
Om man er på besøk i byen med piggdekk, hva da, og hvordan sjekker de hvem som har betalt osv?

Der hvor mine foreldre bor er det så dårlig brøyting at skal de fortsette å bo der uten piggdekk, så må Bergen kommune virkelig gjøre noe med strøingen og brøytingen sin... men det kommer vel neppe til å skje.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hvordan fungerer denne ordningen egentlig?
Om man er på besøk i byen med piggdekk, hva da, og hvordan sjekker de hvem som har betalt osv?

Der hvor mine foreldre bor er det så dårlig brøyting at skal de fortsette å bo der uten piggdekk, så må Bergen kommune virkelig gjøre noe med strøingen og brøytingen sin... men det kommer vel neppe til å skje.
Her i tigerstaden må man kjøpe oblater som klistres på bilen før man krysser bygrensen. Selges fra egne automater.

Moderne piggfrie dekk er så bra, at man trenger ikke piggdekk. Under forhold med dårlig brøyting vil jeg tro at piggfrie er best. ;)

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
I Bergen er det ikke mange dager i løpet av vinteren at det er snø i det hele tatt. Kanskje et par uker tilsammen i gjennomsnitt. Sentrum har så mange brosteinsgater at piggdekk er en direkte ulempe der, og på kalde dager ligger støvet som et lokk over sentrum (her må selvsagt vedfyring ta på seg mye av skylden). Synes egentlig det er helt greit med et forbud.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.292
Torget vurderinger
0
Må nok inrømme at jeg bruker pigg, mest av gammel vane. I følge de som påstår å vite er det kun på våt is at piggdekk er bedre. Men et annet spørsmål er hva som holder best, piggfritt eller piggdekk ?

Kjøpte for noen år siden bruktbil fra Oslo, den kom med piggfritt. De virket bra helt til de sluttet å virke, for å si det slik. Det var godt med mønster igjen, men plutselig ble de glatte som bare pokker og med aksellererende hastighet ble de glattere og glattere. Var på langtur og måtte bare kjøpe nytt der og da, turde faktisk ikke kjøre lengere ! En slik oppførsel har jeg aldri opplevd med piggdekk. Kan jo selvsagt være en tilfeldighet, men..... ?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Må nok inrømme at jeg bruker pigg, mest av gammel vane. I følge de som påstår å vite er det kun på våt is at piggdekk er bedre. Men et annet spørsmål er hva som holder best, piggfritt eller piggdekk ?

Kjøpte for noen år siden bruktbil fra Oslo, den kom med piggfritt. De virket bra helt til de sluttet å virke, for å si det slik. Det var godt med mønster igjen, men plutselig ble de glatte som bare pokker og med aksellererende hastighet ble de glattere og glattere. Var på langtur og måtte bare kjøpe nytt der og da, turde faktisk ikke kjøre lengere ! En slik oppførsel har jeg aldri opplevd med piggdekk. Kan jo selvsagt være en tilfeldighet, men..... ?
eg har kjørt piggfritt i 8 år, og har aldri opplevd noe slikt.
Det som imidlertid er sikkert, er at egenskapene på piggfrie dekk vat så som så i begynnelsen. De blir bedre for hver sesong, og er nå en fullgod erstatning for piggdekk på alle underlag, med unntak for våt is. Men den dagen tar jeg buss.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Her i tigerstaden må man kjøpe oblater som klistres på bilen før man krysser bygrensen. Selges fra egne automater.

Moderne piggfrie dekk er så bra, at man trenger ikke piggdekk. Under forhold med dårlig brøyting vil jeg tro at piggfrie er best. ;)
Må man kjøpe det hver gang?

Lite snø i Bergen ja, men er det noe som er sikkert så er det at det kommer snø hver gang vi skal der, og at den smelter og fryser på og blir til klink is...Dette vet jeg, for sånn er det hvert år...

Vi fikk med piggdekk ved en feiltagelse sist vi kjøpte bil, og det er ikke lenge siden, så det er ikke aktuelt med nye dekk for en bytur i alle fall..

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Må man kjøpe det hver gang?
Jeg tror man kan kjøpe for en dag, for lengre perioder, og for hele vinteren.

Jeg vet ikke sikkert, jeg kjører piggfritt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.292
Torget vurderinger
0
Jeg tror man kan kjøpe for en dag, for lengre perioder, og for hele vinteren.

Jeg vet ikke sikkert, jeg kjører piggfritt.
I Trondheim er det slik at besøkende kan kjøpe dag for dag. Til og med går det an å betale piggavgift med SMS. Blir sikkert slik i Bergen også, kanskje ? Det er jo endel som er bedre i Trondheim enn i Bergen, fotballlaget for eks. ;D ;D ;D ;D ;D

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Det billigste for deg er jo gebyret på 1200 kroner.
Det billigste er å drite i gebyret og fortsette med piggdekkene. Her i Oslo er sannsynligheten minimal for å bli avslørt for å ikke ha betalt gebyr mikroskopisk, med mindre du til stadighet parkerer på kommunale parkeringsplasser i Oslo sentrum.

Folk som gidder å betale gebyr for å kjøre gjennom Oslo er enten tjukke i hue eller ekstremt lovlydige (eller begge deler).

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Det siste jeg ville gjort er å bruke piggdekk uten pigger på vinters tid. Å spare penger med livet som innsats bør man helst unngå. Piggfrie dekk har en helt annen type gummi enn piggdekk, som gir bedre feste. På snø er piggfrie dekk bedre enn piggdekk. På våt is bør man nesten ikke kjøre bil uten pigger eller kjetting. At bilen er gammel gjør det bare enda viktigere med gode dekk, da de er mye farligere å krasje med.

K

kbwh

Gjest
Piggdekk i Bergen er en absurditet. "Nordiske" piggfrie også. Vinterdekk for det europeiske kontinent passer klimaet bra.

M

Mulelid

Gjest
Piggdekk i Bergen må være for folk som ikke kan kjøre bil i de hele tatt, noe de ikke kan i Bergen. De klarer jo knapt nok å bruke en rundkjøring, noe som en veiingeniør klarte å fastslå. Skal en ikke-bergenser kjøre i byen må hun/han ta lappen på nytt hos en kjørelærer i byen for å unngå en eller flere trafikkonfrontasjoner med en amatørkjørende bergenser av typen "Vet jeg var 30 sekunder etter deg fram til krysset, men jeg kom først..." Piggdekk på bar asfalt forlenger bremselengden, noe som da er utmerket for oss andre siden vi da helt automatisk får dekket evt. skade.. Hehe.. Her i Sogn er saken en helt annen, for her er det glatt på veiene om vinteren. :)

G

Gjestemedlem

Gjest
Piggdekk er ikke nødvending for kjøring til og fra sentrum. Men denne nye avgiften gjelder jo alle som er innom kummunegrensen selv om de er milevis fra sentrum.

Dette er ikke annet en en ekstra skatt.

Å hevde at dette er innført av av miljøhensyn er å holde folk for narr.

Det blir som med bompengeringen i Bergen. Den ble innført fordi man ville senke trafikken til sentrum i rushtiden, av miljø og trafikkhensyn. Etter et par sesonger da ferre folk kjørte gjennom den fikk de angst og la på prisen for at ferre kjørte bil til sentrum, og at de derfor hadde problemer med å nå budgettert inntekt fra ringen.

Greit nok at de trenger penger i bykassen til alt mulig rart. Men de trenger ikke dikte opp gode unskyldninger for det.

A

Affa

Gjest
Piggdekk er først og fremst nødvendig I byen da det er der isen er sterkt polert av alle idiotene uten pigger. Lange køer i kryss der spinnende homodekk skodde biler ikke kommer i gang. Folk med piggfrie dekk kan ikke engang parkere i slake bakker.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Piggdekk er først og fremst nødvendig I byen da det er der isen er sterkt polert av alle idiotene uten pigger. Lange køer i kryss der spinnende homodekk skodde biler ikke kommer i gang. Folk med piggfrie dekk kan ikke engang parkere i slake bakker.
Homodekk, den var ny. Gamlingdekk er vel den rette betegnelsen på piggdekk.

Jeg har kjørt piggfritt i Oslo i 15 år og føler ikke noe stort savn i forhold til å bruke piggdekk, veiene er stort sett bare om vinteren uansett. Problemet er mangelfull brøyting, strøing og salting, særlig på småveiene. Hvis kommunen hadde vært flinkere, hadde nok enda flere gått over til piggfritt.

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Piggkjetting er vel enda bedre.

Frode

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Homodekk? ! ? Er det fordi brukerne av slike tenderer mot å trenge inn i forankjørende pikkdekk.. nei, piggdekkbrukerne bakfra?
Jeg har forresten hørt at brukerne av heterodekk er oftere innblandet i i ulykker enn de med homodekk. Er det fordi de som kjører med piggen ute forter seg så jævelig hele tiden?

Honkey

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Leste at det ikke blir noe av piggdekkavgiften i Bergen, så da er det vel greit da?

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Var litt kjapp, leste bare overskriften. De fjerner den, men det blir etter årets sesong. Beklager.

Topp Bunn