Pioneer legger ned flatskjermsproduksjonen

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Alle elsket Pioneers plasmaer, men "ingen" kjøpte de. Slikt blir det blodrøde tall av.

Mvh Vidar P

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.760
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Vidar P skrev:
Alle elsket Pioneers plasmaer, men "ingen" kjøpte de. Slikt blir det blodrøde tall av.

Mvh Vidar P

hvorfor solgte de så dårlig?
de var jo dritbillige de siste par årene, like billige som konkurrentene sine.

V

vredensgnag

Gjest
Karma skrev:
Kan vi nå snart forvente et gedigent billigsalg (opphørssalg) av Pioneers sluttlager av plasmaskjermer? "Få det ut og bli ferdig med det"?
Det er jo ikke så viktig å holde oppe prisen på en død hest?
Allerede begynt. Tror forhandlerne fikk et forvarsel. Soundgarden hadde 50" Full-HD 9. generasjons ute til 22.000 nylig.

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
166
Sted
Nes Romerike
Som første privatkunde i Norge med kjøp av Pioner 43" plasma så er det en kanon tv. Den var dyr, men det var kjerringa som ville ha den og vi har ikke angret et sekund. Tv titting fikk en annen dimensjon og man føler seg ikke sliten av å se på et kunstig sammensatt bilde. Det oser i hvert fall av kvalitet på alle områder og for vår del får vi håpe den varer i mange år til.

monitor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
20
Sted
Mysen
Torget vurderinger
5
At Pioneer med sine plasmaskjermer alltid har slått LCD-skjermer er jo nærmest en objektiv sannhet, især på skjermer på 50" og mer. Gapet er i ferd med å forsvinne, og snart lages det sikkert like bra LCD skjermer for filmelskere.

Det er dog trist at markedslederen på området ikke klarer å konkurere med de nestbeste pga. pris: det lille ekstra koster, og folk er ikke villige til å betale for kvalitet, fordi de får nesten like bra bilde for halve prisen.

Da hjelper det lite at du lager den desidert beste tv-en!

Det samme skjedde på lydsiden i 1993 da Sony sluttet å lage High-end cd-spillere, fordi de ikke solgte nok.

I ettertid vil mange gråte krokodilletårer, fordi en gigant har måttet gi opp sin filosofi om å lage verdens beste tv, og dette vil ikke gagne oss seere!!

Den som kjøper opp Pioneer sin teknologi vil få et forsprang ifht. konkurentene, men jeg mener at Pioneer har valgt feil løsning på sine økonomiske problemer: De burde ikke slutte å produsere verdens beste tv-er; det kan føre til fullstendig kollaps for konsernet, og det ville være en tragedie for alle som elsker lyd og bilde!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.378
monitor skrev:
Det samme skjedde på lydsiden i 1993 da Sony sluttet å lage High-end cd-spillere, fordi de ikke solgte nok.
Hmm..de mest ambisiøse CD spillerne fra Sony kom i 1999/2000 med SCD-1 og 777ES. Disse spilte også SACD.

Den som kjøper opp Pioneer sin teknologi vil få et forsprang ifht. konkurentene, men jeg mener at Pioneer har valgt feil løsning på sine økonomiske problemer: De burde ikke slutte å produsere verdens beste tv-er; det kan føre til fullstendig kollaps for konsernet, og det ville være en tragedie for alle som elsker lyd og bilde!
De slutter å produsere denne type TV'er i dette kvalitetssjiktet fordi de taper penger på hver produserte Tv. Det kan neppe redde konsernet å fortsette å lage produkter de ikke tjener penger på. Alternativet er å lage produkter som i større grad er lagd for å nå ned til et gitt prispunkt og ikke opp til en gitt standard, men der er jo Sony, Panasonic og Samsung så mye bedre i utgangspunktet, fordi de har større volumer.
Så jeg skjønner ikke helt logikken din...

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Gago skrev:
litt synd, men samtidig forståelig.
de har jo ikke utviklet seg designmessig de siste årene, og tviholder på den avlegse pianolakkramma som de fleste begynner å bli mektig lei av.
dessuten er jo plasma forbikjørt av lcd, de nye lcd'ene til sony tar jo kvelertak på plasma-konkurrenter i alle priskategorier.

Ja,ja det er med aua en ser ::)
Jeg visste ikke dette (med Pioneer) før nå i kveld da jeg tilfeldig kom over disse ryktene.
Trist og nesten uforståelig, og jeg hadde ingen planer om ny skjern på en god stund enda jeg bare har 4306 (6 gen.)
Nå aner jeg konturene av at det kanskje kan være direkte lurt å kjøpe en 50 tommer Kuro og kanskje blir det skikkelig prisras fremover (Hva er laveste pris nå?)

Ikke visste jeg heller at det er Panasonic som lager Kuro :eek: Er det virkelig sant?

Mvh.KW

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Panasonic lager ikke Kuro. Planen var i utgangspunktet at Panasonic fremover skulle produsere paneler til Pioneer, men nå har som nevnt Pioneer kuttet hele plasma produksjonen.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
bjornh skrev:
Da er det et faktum: Pioneer legger ned sin produksjon av flatskjermer innen 2010. Det vil vel i praksis si at skal du ha en Pioneer plasma, så kjøp den nå hvis du kan. Ikke bare taper Pioneer penger på TV-produksjon, produksjonen av bilnavigasjon og bilstereo går også med underskudd.

Det er dårlige nyheter for oss entusiaster, men det er langt verre for de 10 000 som nå mister jobbene sine.

http://www.na24.no/article2538206.ece

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7885175.stm
Jeg har ikke brydd meg om å kjøpe flat tv ennå, men etter å ha hatt 2008 modell Toshiba LCD i 7-8000 kr på hybelen , å jeg si at det er dritdårlig i forhold til min 12 år gamle 32" 4:3 Philips Blackline.

Men nå lurer jeg på om jeg må kjøpe Pioneer 50" plasma NÅ mens det ennå finnes, og før CRT'en går dukken? Seriøst ment!! Kona vil ha flatskjerm men synes 50" blir for dominerende (vi vil få knappe ca 3,746 m titteavstand med flatskjerm). Hva sier forståsegpåerne?

Er det som noen indikerte at Panasonic er en like god arvtager etter Pioneer??
Om TV'en koster 10 eller 20 k betyr ingenting. Bildet betyr mest for meg..

Hvis en 50" Pioneer blir for stor i stue nede, så passer den bra i loftstuen. Men der er det mye lys med sydvestvendte store vinduer.Er det et så stort problem som jeg har lest om ang plasma??

Sleiven

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Sleiven skrev:
bjornh skrev:
Da er det et faktum: Pioneer legger ned sin produksjon av flatskjermer innen 2010. Det vil vel i praksis si at skal du ha en Pioneer plasma, så kjøp den nå hvis du kan. Ikke bare taper Pioneer penger på TV-produksjon, produksjonen av bilnavigasjon og bilstereo går også med underskudd.

Det er dårlige nyheter for oss entusiaster, men det er langt verre for de 10 000 som nå mister jobbene sine.

http://www.na24.no/article2538206.ece

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7885175.stm
Jeg har ikke brydd meg om å kjøpe flat tv ennå, men etter å ha hatt LCD i 7-8000 kr på hybelen , å jeg si at det er dritdårlig i forhold til min 12 år gamle 32" 4:3 Philips Blackline.

Men nå lurer jeg på om jeg må kjøpe Pioneer 50" plasma NÅ mens det ennå finnes, og før CRT'en går dukken? Seriøst ment!! Kona vil ha flatskjerm men synes 50" blir for dominerende (vi vil få knappe ca 3,746 m titteavstand med flatskjerm). Hva sier forståsegpåerne?

Sleiven
Anbefaler å gå for det man i kjøpsøyeblikket synes er litt for stort. Det er en tilvenningssak, og større er bedre i mine øyne (men selvfølgelig innenfor visse rammer). 50" burde gå veldig bra. Kjøpte selv en 42" Pioneer for to år siden. Det virket stort den gang. Hadde virkelig ikke hatt noe imot 50" nå.

Ang. kvalitet, så vet du sikkert at moderne flatskjermer er kilne på signalet. Din gamle Philips kan være best nå fordi signalet er for dårlig og Philipsen er mest tilgivende, men dette vet jeg jo ingen ting om.

Mvh. Birdman

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Sleiven skrev:
Jeg har ikke brydd meg om å kjøpe flat tv ennå, men etter å ha hatt 2008 modell Toshiba LCD i 7-8000 kr på hybelen , å jeg si at det er dritdårlig i forhold til min 12 år gamle 32" 4:3 Philips Blackline.

Er det som noen indikerte at Panasonic er en like god arvtager etter Pioneer??
Om TV'en koster 10 eller 20 k betyr ingenting. Bildet betyr mest for meg..

Hvis en 50" Pioneer blir for stor i stue nede, så passer den bra i loftstuen. Men der er det mye lys med sydvestvendte store vinduer.Er det et så stort problem som jeg har lest om ang plasma??

Sleiven
42" er for lite på den avstanden. Har en kamerat som har den avstanden og spurte meg i råd om kjøp i høst. Jeg anbefalte 46", men konen ville ikke ha større enn 42". Det ble 42" og to uker etter sa damen at de godt kunne ha kjøpt litt større.... Veldig typisk. Til og begynne med synes man det er stort og så blir man vant med størrelsen og angrer at man ikke kjøpte større.

Panasonic kommer nå med nye skjermer og de vil puste Pioneer i nakken. Foreløpig har de bare sluppet de to rimeligste seriene (X10 og G10). X10 er ikke noe å vurdere, men G10 kommer i 46" og har fått meget tester. Tett på Pioneeren. De dyreste modellene slippes i løpet av de neste månedene. Vanskelig å gi noe konkret råd. Du vil i grunnen bli fornøyd med både en Panasonic og Pioneer. Noe helt annet enn LCDen du har, og de takler SD meget bra.

Refleksjoner er stort sett bare et problem hvis du ser på TV/film med mørke scener midt på dagen med mye lys. Pioneer bruker filter framfor glass og har derfor minst refleksjoner, men jeg tror ikke dette er noe du vil merke i det hele tatt.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
38.629
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
orso skrev:
Det er jo helst Pioneer KRP-500A man skulle ha kjøpt. Den er bedre enn 5090 og er verdens beste flatskjerm pr. dags dato, men koster også mer.
http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfoVnet.aspx?plid=120468
Vet ikke hvor mye bedre den er rent bildemessig, men den har flyttet mye av elektronikken i en separat boks - noe som er en fordel hvis man skal ha den på veggen.
Fås dessuten i hvit og beige, hvis man er lei av de sorte rammene. Er faktisk griselekker i hvit.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
soundscape skrev:
orso skrev:
Det er jo helst Pioneer KRP-500A man skulle ha kjøpt. Den er bedre enn 5090 og er verdens beste flatskjerm pr. dags dato, men koster også mer.
http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfoVnet.aspx?plid=120468
Vet ikke hvor mye bedre den er rent bildemessig, men den har flyttet mye av elektronikken i en separat boks - noe som er en fordel hvis man skal ha den på veggen.
Fås dessuten i hvitt og beige, hvis man er lei av de sorte rammene. Er faktisk griselekker i hvitt.
Den er bedre bildemessig på alle punkter også. Ellers hadde jeg ikke nevnt det. ;)
J.Haugen har linket til en en skikkelig dypde test, men finner ikke den i farten.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
50" på den avstanden går helt fint. Blir ikke for stort. Solgte 46" til en med 3m og det ble også veldig bra, ikke for stort. Du har nesten en meter lengre og det er bare 4 tommer, dvs. +10cm diag.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Her er en test av Panasonic 46G10:
http://reviews.cnet.com/flat-panel-tvs/panasonic-tc-p46g10/4505-6482_7-33497900.html?tag=mncol;txt

Elkjøpet har lagt den i sortimentet til 14k, men den er ikke på lager enda. V-serien blir en dyrere og bedre serie.

"The Panasonic G10 series is the new king. No, it's not as good overall as the soon-to-be-extinct Kuro Elite, but it comes closer than ever in the arena of black-level performance, and mounts a good fight in just about every other field of picture quality, with the exception of some color accuracy issues. Panasonic steeped the G10 in extra features compared with its less-expensive brethren, adding a THX mode that's largely responsible for its excellent picture, along with VieraCast for access to a limited range of Internet extras. The downside, as always, is that it costs significantly more than lower-end models, but if you're looking for the best picture quality in a post-Kuro world, the Panasonic TC-PG10 series is the safest bet so far this year. "

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Konas dom var klar og 50" Pioneer plasma er for stor. Kan ikke henges på vegg pga kollisjon med andre strukturer.En skråtrapp har en 20 cm utstikk som gjør at 50"skjerm vil måtte stå på et bord, og da er vitsen borte med flatskjerm i følge henne.
Hadde den vært 46" hadde den passet inn....
Hvis vi skal vi ha 50" plasma "må" den på en annen vegg. Men der er det et større vindu på motsatt vegg som nok gir plagsom refleks...?
Selgeren sa at plasma har refleksproblemer ( en annen ikke-Pioneer plasma som stod ugunstig i butikken hadde vitterlig masse refleks fra skjermen når den var av) , selger anbefalt meg meg vente 1-2 år til OLED TV var å få kjøpt...

Hva er deres erfaringer med refleks på Pioneer Plasma?
Ellers så så vi en Sharp 46"LCD til 15k som i neonlyset i butikken virket klarere enn Pioneer... Den hadde passet inn uten kollisjoner...
hmmm hva nuh?

Sleiven

Eller så er butikk demoer vanskelige, Sharpen som virket bedre enn Pioneer plamsa i en butikk , var den dårligte av alle i en annen butikk, den virket rett og slett defekt i forhold...

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Butikkdemo sier svært lite. Mange som opplever der at dårligere skjermer er bedre enn skjermer som egentlig er bedre. Plasma kommer dårligere ut i butikker p.g.a. den sterke belysningen fra spot light. Det er også grunnen til refleksjonen. Du har vel ikke sånne lysforhold hjemme? Refleksjoner er som sagt kun et problem med mørke scener i kombinasjon med mye sommerlys. Så ser du mye film på dagtid, bør du kanskje kjøpe en LCD ja...

Ha også i bakhodet at butikkene tjener mer på LCD enn plasma. Faren til en kamerat meg skulle nylig kjøpe en skjerm. Jeg anbefalte Panasonic PX80 som man får grisebillig nå. I butikken overbeviste de han om å kjøpe en LCD. Han endte opp med en Tandberg LCD som var over dobbelt så dyr som Panasonicen. Tandberg er en skjerm som også har fått veldig gode tester. Men han var ikke fornøyd med bildekvaliteten. Han endte opp med å bytte den i PX80 og er nå strålende fornøyd.

LED skjermene fra Samsung (en videreutvikling av LCD) er bra, men være klar over at de har veldig dårlig betraktnings vinkel. Mitt råd er at du kjøper deg en Panasonic 46G10.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Med Blue ray og demo bilder er jo Pioneer 50" plasma veldig bra.Men når jeg spilte av ett DVD opptak av fra NRK tatt på min Pioneer HR550H dvd opptaker i XP (beste) oppløsning var bildet laaangt fra så godt som på min CRT tv fra 2000. Det er nok den store skjermen og kvaliteten på opptakeren som spiller inn.,men jeg hadde forventet at bildet burde vært bedre og ikke en nedtur i forhold til billedrør tv!!.

Eller er det virkelig slik at selv de beste flatskjermene ikke når opp til billedrør på vanlige tv sendinger??
Da driter jeg i hele flatskjermen. Ser ikke noen grunn til få dårligere bilde bare for å få flatskjerm....
men jeg er kanske en av de få som ikke MÅ ha flatskjerm og ....
Sleiven

Sleiven

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du kan ikke trekke en konklusjon utifra et butikk besøk. Skjermene er ikke kalibrert skikkelig.
Sansynligvis vil Pioneeren gi deg vesentlig bedre bilde en din CRT hvis du du hadde sammenlignet de i samme størrelse.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
38.629
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Kjøpte meg akkurat en Pioneer PDP-LX5090H. Løp og kjøp sier nå jeg. Komplett hadde en kampanje til 20 k (uten stativ), ligger nå en tusenlapp dyrere.
Tror ikke man finner bedre TV , selv om man går opp i pris. Klart en 50 tommer er mere avslørende enn en 32 tommer CRT hvis kilden ikke er HD, men fremtiden er jo nettopp HD. Det skal sies at det er stor forskjell på billig og dyr BlueRay spiller også, særlig på oppscalering av vanlig DVD.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.372
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Litt av det som gjør Pioneer-plasmaene til verdens beste tv er er nettop at de viser et kanon-bilde, selv med et middels signal inn. Jeg har selv 506XDE, den er langt bedre på vanlige tv-sendinger fra parabol enn min kompis sprell nye Sony 40-tommerr LCD toppmodell. På dvd- filmer er det mindre forskjell, men pioneeren er klart å foretrekke når det er kveld, dvs mindre lys i rommet. Og det er som regel omkvelden jeg har anledning til å se tv..

Jeg kommer til å kjøpe meg en 600A etterhvert. Den har det mest utrolige bildet jeg har sett fra noen skjerm, i tillegg har den innebygget dekoder for både riks-tv og Canal Digital. Det samme gjelder versjonen i 50-tommer, 500A

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
38.629
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Forskjellen her ligger nok i bildeprosessoren. Tester av bildeprosessorer som DVDO iscan viser at forbedringen av bilde med og uten prosessor er større på en billigere/dårligere skjerm enn en bra - nettopp fordi de beste skjermene har bedre innebygde prosessorer.

V

vredensgnag

Gjest
Den som ikke ser forskjell på CRT og en god plasma fra Pioneer kan umulig ha stilt inn signal og oppskaleringen riktig?
Også viktig at man har rett innstilling i forhold til composite eller component signal, og RGB ut fra enheten man oppskalerer fra og RGB-component detection i skjermen signalet skal til.

Det er ganske mange som sitter og ser på flatskjermer med elendige bilder, uten å være klar over at alt som skal til er et enkelt valg i settings på kabelboks, eller source input på skjermen, og så har de et utrolig glassklart bilde som får CRT-bildet til å se hysterisk dårlig ut i sammenligning.

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Den som ikke ser forskjell på CRT og en god plasma fra Pioneer kan umulig ha stilt inn signal og oppskaleringen riktig?
Også viktig at man har rett innstilling i forhold til composite eller component signal, og RGB ut fra enheten man oppskalerer fra og RGB-component detection i skjermen signalet skal til.

Det er ganske mange som sitter og ser på flatskjermer med elendige bilder, uten å være klar over at alt som skal til er et enkelt valg i settings på kabelboks, eller source input på skjermen, og så har de et utrolig glassklart bilde som får CRT-bildet til å se hysterisk dårlig ut i sammenligning.
Det er en av tingene som gjør (i alle fall gjorde) Panasonic sine plasmaskjermer gode, fabrikkinstillingene var faktisk ganske spot on.

V

vredensgnag

Gjest
nb skrev:
vredensgnag skrev:

Det er en av tingene som gjør (i alle fall gjorde) Panasonic sine plasmaskjermer gode, fabrikkinstillingene var faktisk ganske spot on.
Enkelte skjermer analyserer signalet, og stiller seg riktig inn i forhold. Men selv da er det viktig å sende riktig signal UT fra kabelboks, o.l. På min Get-boks må jeg manuelt velge rett skjermformat (16:9) og velge RGB UT i stedet for PAL. Endelig noe innen A/V som er natt og dag!

Topp Bunn