1/2 Tam
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 30.10.2015
- Antall liker
- 6.701
Kan du vise test eller måle resultater?
Kan du vise test eller måle resultater?
HalloSa han ikke akkurat at vi hittil ikke har sett en test som gir statistisk konklusivt resultat? Vi kan klare oss uten "kan du bevise at Fantomet ikke finnes"-argumentasjon. Hvis noen påstår at han finnes er det de som har bevisbyrden.
Ut ifra hva jeg ser så er dette ikke en blindtest
Var det mange som prøvde å påvise forskjeller på audio kabler? Har du en link? Kunne vært interessant å lest om.james Randi hadde i sin til en pris på svimlende 1 million dollar til den som kunne få disse fjonge kablene identifisert i en abx dbt.
dete sto fra 2007 til 2015 og gjett hva…. Ingen kunne kassere premien. Ganske skuffende da en skal vite at mange prøvde.
Nei, men det er en seriøs måling.Ut ifra hva jeg ser så er dette ikke en blindtest
Ble ikke noe av for min del, så det kan jeg ikke svare på.hcs. Du bar vel kontrollør på en ab test. Og den var også et nullresultat mener jeg å huske.
det var ikke engang en. Abx. Det er du som kan forklare da jeg ikke engang var tilstede.
Jeg bare etterspør "de mange" som tok abx tester innrettet ifht kabler. Men, slik jeg leser deg, har du ikke noe konkret å komme med.. Uansett, slike data kan sikkert fremkalles om det er behov, hadde bare håpet du visste om noen konkrete linker til såkalte audiofile tester. Takk for innspill.den får du ikke se lengre da den ble terminere i 2015. dette var det så mye skriblerier om og det var en liste på flere sider med nullresultater. hadde jeg visst da at du etterspør bilder fra det så skulle jeg vært henseende og tatt skjermdumper til deg.
beklager at jeg ikke så den komme.
Er det denne magikeren her du mener?den får du ikke se lengre da den ble terminere i 2015. dette var det så mye skriblerier om og det var en liste på flere sider med nullresultater. hadde jeg visst da at du etterspør bilder fra det så skulle jeg vært henseende og tatt skjermdumper til deg.
beklager at jeg ikke så den komme.
Når man ikke klarer å reprodusere et systematisk positivt resultat får man ikke noe resultat. Vi kan selvsagt lage dokumentasjon på at vi ikke har klart å reprodusere et positivt resultat, men hva slags interesse skulle det ha? Det beviser ikke noe som helst.Hallo
Jeg ber om beviser for alle disse faila testene. Hvis det er gjennomført med så skuffende resultater (eller oppløftende) så må det jo finnes bevis.
Jeg er interessert i resultatet og hvordan disse ble gjennomført
Ooops, betyr det at kabelprodusentene ikke er så veldig keen på blindtester?Har googlet litt nå (james randi cable challenge). Er ikke mye å finne. Mest om Michael Fremer som ville ta testen, men så trakk produsenten Pear Cables seg.
Så du mener di ikke har noe kunnskap, i forhold til deg?Mangler nok evnen til å narre og juge for folk. Lever helt greit av tømrerfaget mitt.
Ikke så uventet, kanskje, men det jeg fikk med meg ved kjapp googling, var at de var uenige i testbetingelsene til James Randi. Sånn cirka.Ooops, betyr det at kabelprodusentene ikke er så veldig keen på blindtester?
det er vel ganske interessant når man slenger rundt om all slags tester utført. Dokumentasjon på at kabler ikke har noe å si (hørbart) må jo være atombomben innenfor denne bransjen og den som holder dette beviset innehar all makt. Virker for meg ulogisk å ikke bevise dette, men kanskje det var for det beste for menneskeheten.Når man ikke klarer å reprodusere et systematisk positivt resultat får man ikke noe resultat. Vi kan selvsagt lage dokumentasjon på at vi ikke har klart å reprodusere et positivt resultat, men hva slags interesse skulle det ha? Det beviser ikke noe som helst.
Det jeg har gjort har i hovedsak vært å forberede folk for å se om vi kan gjennomføre en AB-test. Dette har for eksempel vært gjort ved at de får lov til å teste å switche frem og tilbake selv og bare uttale seg om hvorvidt de systematisk hører forskjell. Jeg har så økt størrelsen på avviket inntil de føler seg sikre, og så de virkelig forstår hva de skal lytte etter, så har jeg redusert den igjen inntil usikkerheten blir total. På dette punktet har vi alltid tydelig målbare avvik igjen, men lytterne har forlatt sin opprinnelige sikkerhet og føler seg sikre på at de ikke lenger klarer å skille A og B. Da er det så langt igjen til noe som på papiret måler likt at å redusere forskjellen til 1/10 eller mindre av det de ikke hører forskjell på.
I dag er det fryktelig mange år siden sist jeg gjennomførte en ABX-test. Jeg syntes helt seriøst det var ganske uinteressant, den beviste at ingen i den aktuelle testen hørte forskjell på testobjektene. Det ble gjort på såkalte bybee-filtere, det ble sammenliknet trådspole mot foliespole, og det ble sammenliknet kabler. Jeg "stacket tweaks" for å få større forskjeller, men å stacke tweaks det ikke var relativt tydelige målbare forskjeller på ga heller ingen resultater.
Sist jeg var borti noe liknende var da vi sammenliknet en signalkanel fra Nordost til 180k mot en til under 1000kr. Det ble koblet via to identiske DAC-er inn på hver sin inngang på preamp slik at vi kunne skifte frem og tilbake. Forskjellene på kablene var mye mindre enn eksemplaravviket på DAC-ene (eller inngangene på preampen). Det var nok ikke fordi det var store eksemplaravvik, men fordi forskjellene mellom kablene var latterlig små. @Balle Clorin målte litt på LCR-parametrene og fant så vidt jeg husker ganske tydelige forskjeller, men ikke av en slik karakter at vi ville hørt forskjell med de aktuelle bufferimpedansene, og heller ikke i favør Nordost sin dyre kabel.
Men du har vel gjennomført en del tester selv? Hvordan har de gått?
Der jo i utgangspunktet ikke så mye å finne for en kabel som passer til grensesnittet (dvs LCR som henger på greip + gode kontakter og ev skjerm): ingen vesentlig forvrenging, ingen vesentlig støy og ingen vesentlige avvik i frekvensrespons. Da er det heller ingen holdepunkter for at vi skal forvente lydlige forskjeller. Det er så enkelt og forutsigbart at en kan regne på det jf. Asbjørn sin eminente tråd : Hvilke egenskaper må apparatene ha for å "avsløre" forskjeller mellom kabler?det er vel ganske interessant når man slenger rundt om all slags tester utført. Dokumentasjon på at kabler ikke har noe å si (hørbart) må jo være atombomben innenfor denne bransjen og den som holder dette beviset innehar all makt. Virker for meg ulogisk å ikke bevise dette, men kanskje det var for det beste for menneskeheten.
Selv har jeg jo testet selv også, mener nå og ha hørt noe forskjell men jeg hører jo ikke all verdens heller. Feks når jeg hører på høyttalere mener jeg at de låter svært likt. Det er ikke før jeg kobler en av hver sammen (l/r eller motsatt) jeg virkelig hører forskjell- Kanskje det kommer av problemer med å huske hvordan det låter, jeg vet ei..
Så har du noen beviser for at det er utført tester med mange kabler som alle er godt nok og viser at det ikke er noe hørbare forskjeller?Der jo i utgangspunktet ikke så mye å finne for en kabel som passer til grensesnittet (dvs LCR som henger på greip + gode kontakter og ev skjerm): ingen vesentlig forvrenging, ingen vesentlig støy og ingen vesentlige avvik i frekvensrespons. Da er det heller ingen holdepunkter for at vi skal forvente lydlige forskjeller. Det er så enkelt og forutsigbart at en kan regne på det jf. Asbjørn sin eminente tråd : Hvilke egenskaper må apparatene ha for å "avsløre" forskjeller mellom kabler?
mvh
KJ
Nei en godt gjennomført blindtest med nullresultat avgjør ikke debatten, det bruker å bli noen sider opp og sider ned med mer eller mindre velbegrunnet kritikk av blindtester som metode, bl.a. at det er et stressende «lytteformat» som ikke evner å skille/få frem nyanser mm., at ABX ol. er nytteløst fordi det «bare» gir nullresultater etc.Jeg er en enkel sjel, jeg ber bare om beviser for at det har skjedd, hvordan det ble gjennomført og (aller helst) hva resultatet ble.
Min mistanke er at dette er noe som slenges rundt seg akkurat som den andre siden slenger rundt seg.
Tenk deg så deilig hvis kabeldebatten endte uavgjort.
Verdensfred på forumet, begge sider har svelget kameler
Så da må man se hvilken kabel som brukes for å kunne høre forskjellen?Jeg finner analogien med kabelbytter ekstremt nærliggende... man MÅ se og VITE hva man lytter til.. ellers er det selvsagt ingen vits i å teste...
De har nok mye mer kunnskap enn meg på business. Direkte kunnskap på elektronikk har ikke jeg, men jeg kan lese og forstå det grunnleggende av hva F.eks Asbjørn, Arman, snikcers-is m.fl. skriver her inne. Veldig mye svada i den "ypperste" high end eliten - Unntak er det alltidSå du mener di ikke har noe kunnskap, i forhold til deg?
så det di kan er kun å narre og lyge til folk.
Men bra du lever helt greit av tømrerfaget ditt da.
At det ikke finnes så mye dokumentasjon på slike feilede tester er jo mest sannsynlig fordi de som forsøkte ønsket å høre forskjell, så det er ikke så gøy å dokumentere at man ikke klarte det. Ellers er det jo litt jobb, så det er nok overraskende få som har prøvd.Jeg er en enkel sjel, jeg ber bare om beviser for at det har skjedd, hvordan det ble gjennomført og (aller helst) hva resultatet ble.
Min mistanke er at dette er noe som slenges rundt seg akkurat som den andre siden slenger rundt seg.
Tenk deg så deilig hvis kabeldebatten endte uavgjort.
Verdensfred på forumet, begge sider har svelget kameler
ogConclusions
To many in the engineering community, blind ABX is an accepted experimental design. Using the blind ABX protocol, we failed to hear any differences between an assortment of generic power cords and Nordost Valhalla. Therefore, we cannot conclude that different power cords produce a difference using the blind ABX protocol. However, we also cannot conclude that there are no differences. We simply failed to prove that differences can be detected to a statistically significant degree using a blind ABX protocol.
Siden jeg helst lytter i mørket og/eller med øya lukket så fungerer ikke bling og tweaks for meg.... Må i stedet ha utstyr som faktisk fungerer som det skalDette er jo et viktig punkt. Musikk handler jo i stor grad om følelser, og kan eksempelvis bling (eller fravær derav) bidra til å forsterke disse følelsene, er det jo bare å kjøre på.
Og det er jo greit. Folk er forskjellige. Jeg foretrekker å lytte med øynene åpne fordi det for meg forsterker dybdeillusjonen. Men jeg liker ikke å ha noe alter. Elektronikken står parkert bortenfor høyre høyttaler. Ikke har jeg noen fete, kule kabler heller, så de er godt skjult.Siden jeg helst lytter i mørket og/eller med øya lukket så fungerer ikke bling og tweaks for meg.... Må i stedet ha utstyr som faktisk fungerer som det skal
Interessant, da er det gjennomført diverse tester som stort sett konkluderer med at det er liten til ingen forskjell.Angående blindtester av kabler. Fant noen referanser i farten.
og
ogThe Audio Society of Minnesota Conducts Cable Comparison Tests
Between listening sessions, cabled were switched.www.stereophile.com
Welcome Secrets of Home Theater and High Fidelity
Home Theater Systems and Audio Components | Audio Visual Equipment Product Reviews, Technical AV Guides, Home Theater Equipment and Product Reviewshometheaterhifi.com
og
Interconnect Cable Blind Listening Test
Evaluating four different types of cables for differences in audio qualitywww.audio-forums.com
Og en gammel artikkel som mange kjenner til
The Dishonesty of Sighted Listening Tests
An ongoing controversy within the high-end audio community is the efficacy of blind versus sighted audio product listening tests. In a blind...seanolive.blogspot.com