Plagiat av komposisjoner og rettsaker

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.619
Sted
Pt. Høvik
Hva amerikanere finner på når det gjelder å saksøke hverandre!? Dødsboet til Spirit-medlemmene saksøker Led Zeppelin for å ha plagiert introen på "Taurus" på sin "Stairway to Heaven". Og dette 46 år efter utgivelsen av Spirit-albumet og 43 år efter at LZ´s IV utkom.

Men, det kryr jo av eksempler opp gjennom årene hvor folk både har tapt og vunnet frem.

Bedøm selv i dette tilfellet:

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Hehe

Ja, hvis alle Zeppeleppelin har "lånt grovt" av skulle begynne å saksøke, så ville kanskje de feite lommebøkene til Page og Plant etter kvert begynne å ligne på hvermansen's lommebok.

Men ja, det er jo en del fellestrekk mellom Spirit låta og sth, men tviler på de får medhold i søksmålet. En kromatisk skala er lissom ikkje copyrighta heller vel?

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.619
Sted
Pt. Høvik
Det skal fader meg ikke mye til før man roter seg borti strofer, anslag, tekstsnutter hos andre og deres utgivelser, før det blir bråk. Noe av det mest kjente er vel George Harrison. Saken ble løst utenfor rettsalen. Harrison fikk skrivesperre efter dette. Ikke så merkelig.

Men, finnes det fra tidligere av en egen tråd som omhandler dette temaet?

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.619
Sted
Pt. Høvik
Hehe

En kromatisk skala er lissom ikkje copyrighta heller vel?
Leste litt om kromatiske skalaer på forskjellige instrumenter. Kunne du ta deg bryet med å forklare; tror mange som hører mye på musikk vil ha nytte av det (i sammenheng med at mye låter likt).

stingrayV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
245
Sted
Skodje
Torget vurderinger
4
En kromatisk skala består av halvtonetrinn. I synkende rekkefølge vil en kromatisk skala som starter i A bli slik: A, Ab, G, Gb, F, E, Eb, D, Db, C, B, Bb, A. Dette er helt instrumentuaavhengig.
Akkordprogresjonen i STH er Am, G#aug, C/G, D/F#, Fmaj7, Am/B Am Det blir vel en slags Naturlig moll skala eller noe i den dur. ;)

Jeg er ingen teoretisk musiker, og har aldri lært meg å lese noter, så jeg kan ikke forklare dette noe dypere. Men jeg har en enkel mening.
En akkordprogresjon er -på lik linje med en skala- ikke noe en musiker kan hevde er deres oppfinnelse. Disse to låtene har ganske bestemt samme grunntrinnene i nesten hele akkordprogresjonen. Men de har ikke samme akkordene, og avslutter på ulikt sted, med ulik akkord.
Om Page har bevisst tatt progresjonen og brukt den til å lage en egen låt er jo egentlig uinteressant. Det er to vidt forskjellige låter med unntak av denne likheten. Jeg synes det er litt tynt at boet saksøker nå. Det er en vesensforskjell på denne likheten, og det Townes viser til.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.270
Torget vurderinger
96
Interessant tema. Det er garantert mange kjente låter hvor artisten og/eller komponisten har lånt, ubevisst eller bevisst, av andre. Kanskje noen av de aller største hits har blitt til mens noen har gått forbi en gatemusikant, vært på fest og hørt noen dra noen kule strofer, sett et garasjeband osv. Trenger nødvendigvis ikke være utgitte låter som blir plagiert.
Ellers var Zeppelin ganske frekke på låtene Townes linket til.

Sist redigert:

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.271
Sted
'
Her er en litt mindre rocka verson av riffet til "Smoke on the water"..

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.271
Sted
'
Siden jeg nevnte Purple og gitar-riff..

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.058
Sted
Sortland
ok...så Led Zeppelin var ikke de visjonære innovatørene de fremstilles som.

Flott at Will Dixon fikk det han fortjente ihvertfall.

I utgangspunktet tebkte jeg som Jan at Spiritarvingene ikke har noen sak, -så likt er det ikke - men; etter å ha hørt gjennom dette,
som deres advokat også helt sikkert kommer til å gjøre, er jeg ikke like sikker. Med så mange plagiat bak seg kan det vel godt hende at
dommeren tenker at: faen heller, la de betale...! Og det vil vel egentlig være helt greit - når man hører hva de har sluppet unna med.

Hilsen Hans

(som fortsatt heier på Black Sabbath :rolleyes: )

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.834
Torget vurderinger
1
Når vi er inne på Deep Purple. Her er originalen til Child in Time.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Hehe

En kromatisk skala er lissom ikkje copyrighta heller vel?
Leste litt om kromatiske skalaer på forskjellige instrumenter. Kunne du ta deg bryet med å forklare; tror mange som hører mye på musikk vil ha nytte av det (i sammenheng med at mye låter likt).
Er ingen teoretiker, men StingrayV forklarte vel det eg tenkte. Halvtone-trinn, slik basnnedgangen på STH er innledningsvis (og som er det som er mest likt med spirit låta).

N

nb

Gjest
ikke alle som er så originale
(denne er gammel, men tåler godt gjensyn)
[video=youtube;5pidokakU4I]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=5pidokakU4I[/video]

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.055
Sted
Bergen
Virker jo litt seint å saksøke Led Zep nå. Har de ikke hørt Stairway to heaven før nå? Eller kanskje famillie medlemene ikke har hørt Taurus?

At Zeppelin lånte og knabbet i øst og vest er jo en kjent sak. Men å saksøke alle låter som ligner litt på noe man har laget selv blir helt feil og vi vil ende med masse parodiske rettsaker slik som f.eks. Apple og Samsung holder på med.

Man får gjøre som Neil Gaiman gjorde når mange mente at han måtte saksøke Rowling for at hun kopierte hans Books of Magic serie når hun skrev bøkene om Harry Potter. Likhetene er jo mye større enn i Led Zep/Spirit tilfellet, men Gaiman sa at hans historie heller ikke var spesielt original og at de begge hadde lånt fra andre kilder (T.H White). Eller drukket fra den samme brønnen var vel det han sa. Gaiman skriver for øvrig 1279 ganger bedre en Rowling.

Topp Bunn