Plassering av høyttalere i surreound uten passer eller gradskive

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.120
Antall liker
20.477
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jobber mer med rommet og etter noen dager med bytte av side/bakhøyttalere så er jeg klar for å montere dette en gang for alle.

Har funnet en plan for hvor dette skal plasseres i henhold til Dolby Digital og DTS ( HD lydformatene)

Standard_7.1_surround_sound_speaker_placement.png


Og har funnet ut hvor høyt jeg skal sette bakhøyttalerene. Lager en hylle på veggen på 120cm høyde.

Så til spørsmålet. Jeg tenkte jeg skulle forsikre meg at jeg er innenfor anbefalingene fra både DTS og DD. Hvordan finner jeg ut av det uten hverken passer eller gradskive.

0 og 90 grader er greit. og om jeg husker tilbake til barneskolen riktig så skal bakhøyttalerene med 135-150grader, plasseres i midten mellom senterlinjen bak meg og sidehøyttalerene på 90 grader? men hvordan gjør jeg det med frontenene?

Noen som har noen å tilføre?
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.109
Antall liker
3.817
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
En litt primitiv, men ganske effektiv måte å gjøre dette på uten å gå spesielt vitenskapelig til verks, er jo å tegne opp rommet ditt i korrekt skala, sammenligne plassering med tegningen, og så måle opp avstander med linjal og regne ut hvilke avstander som må gjelde når du skalerer det opp igjen. Regner med at du har målebånd eller lasermåler tilgjengelig.

Alternativt er det mulig å lage fullskala passer med hyssing eller en stang, dersom du vil leke barneskolegeometri i fullskala i rommet.
Det er ganske enkelt å strekke opp de grunnleggende vinklene som 90 og 60 grader, og sammen med muligheten til å halvere vinkler, ender du opp med å kunne få til stort sett hva som helst. Det er selvsagt fordelaktig med en hjelper som kan holde ting på plass, uansett om du benytter hyssing eller en fast stang av noe slag.

Eksempel:
Til frontene står det at det er 30 grader relativt til senteren. Dette betyr samtidig at det er 60 grader relativt til sidene. Så det du trenger å gjøre er å tegne opp 60 graders vinkler (som er den enkleste vinkelen å finne med barneskolemetoden) med den horisontale linjen mellom de to sidehøyttalerne som base, og med nullpunktet i lytteposisjon.

A er lytteposisjon
B er retningen ut mot sidehøyttaler
D er retningen mot fronthøyttaler

Diameter på sirklene er irrelevant, så lenge du har samme diameter på begge sirklene.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.120
Antall liker
20.477
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Aha! smart har faktisk mikrofonstativ, hyssing og stang....
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.120
Antall liker
20.477
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Joda, var innenfor ja, så da er alt klart for tillaging av bakveggen.
 

druntblunt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2014
Innlegg
156
Antall liker
169
Sted
Jar
Torget vurderinger
1
Jeg vet ikke om det var det du spurte om, men hvis du vil ha en grei måte å finne ut hvor mye du skal vri en høyttaler for å få en ønsket vinkel er det veldig lett å bruke de trigonometriske regnereglene. For eksempel hvis fronten på høyttaleren din er 40 cm bred og du ønsker å vri den 25 grader. Punsj inn på en kalkulator sin(25)*40. Dette blir ca 16,9. Det betyr at du vrir det innerste hjørnet 16,9 cm inn fra grunnlinjen. Sinus til en vinkel er forholdet mellom motstående katet og hypotenus, i dette tilfellet ca 0,42. På f.eks windows kalkulatoren (eksponentiell modus) punsjer du "25 sin * 40 ="
 
Topp Bunn