Plassering av sub?

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Lurt på hvordan dere andre med sub og monitorer plasserer suben? Har drevet og eksprimentert en del selv. Men ikke funnet den helt optimale plassen enda. Men den hittil beste er sube bak racket midt mellom høyttalerne! Noen gode forslag?

Monitorer: Jmlab Micro Utopia BE
Sub: Velodyne DD10
Rom: http://www.kvartetten.no/leilighet.asp?leilighetsnr=8

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Antall liker
0
Min er plasert til venstre for sitteplassen iet hjørne med membranet pekende mot h. høytaler.

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
35
Torget vurderinger
2
Eg har prøvd litt forskjellig plasering av sub , har den nå bak
til høyre for rack bak rack og høyttaler leste ein eller anna plass att dette var den rette plaseringa , føler att eg har truffe den rette plaseringa der.

Drake-Audio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2006
Antall liker
5
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
1
prøvd mine subbere på hver side av Focalene,funket vel egentlig greiest. har oxo prøvd bak racket.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Alt står og faller på omstendighetene. Ikke minst delefrekvens.
REL SetUp er generelt veldig god for subsoniske bass-systemer, men ikke egnet for høyere delefrekvenser, og iallefall ikke for type høypass-til-hovedhøyttalerne (som jeg vanligvis ikke liker uansett, så det er et fett for meg).

Mvh Vidar P

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
35
Torget vurderinger
2
Hei kva meiner du med subsoniske bass-systemer.

Alt står og faller på omstendighetene. Ikke minst delefrekvens.
REL SetUp er generelt veldig god for subsoniske bass-systemer, men ikke egnet for høyere delefrekvenser, og iallefall ikke for type høypass-til-hovedhøyttalerne (som jeg vanligvis ikke liker uansett, så det er et fett for meg).

Mvh Vidar P

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.304
Torget vurderinger
0
Lurt på hvordan dere andre med sub og monitorer plasserer suben?
Legger ved et bilde som viser hvordan subbene er plassert hos meg. Plassering/kalibrering er helt avgjørende for et optimalt resultat. RadioShack og Sinustoner er viktige verktøy for den jobben.

B

buster

Gjest
Legger ved et bilde som viser hvordan subbene er plassert hos meg. Plassering/kalibrering er helt avgjørende for et optimalt resultat. RadioShack og Sinustoner er viktige verktøy for den jobben.

Stakkars deg! Dette ser jo helt jævlig ut!!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei kva meiner du med subsoniske bass-systemer.
Subwoofere som fyller inn under hovedhøyttalerne, hovedsaklig i subsoniske frekvenser (>20-25hz).

Mvh Vidar P

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
26.729
Torget vurderinger
24
Flagerborg, spiller du på alt dette samtidig?
Beklager hvis spørsmålet låter tåpelig, det er oppriktig ment.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
What the...........!!
Flageborg, du er gal mann. Har du takstein igjen på huset? ;D
Hva er de høyttalerne som står ved siden av B&Wene?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.175
Torget vurderinger
4
En sub plasseres på kne foran deg......

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
516
Sted
Flekkerøy
Hei.

Normalt sett vil du få mest effekt av suben, da tenker jeg på mest trykk i de laveste frekvensene, ved en hjørneplassering med to ytter/tunge/massive vegger. Bruker du en radioshack lydtrykksmåler og sinustoner du kan laste ned her: www.lsound.no kommer du langt på vei med kalibreringen.

Denne plasseringen gav desidert mest hos meg.

Til Buster: den slags kommentar er fullstendig meningsløs og ondskapsfull, og du burde holde deg for god for sånt!

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.304
Torget vurderinger
0
Flagerborg, spiller du på alt dette samtidig?
Beklager hvis spørsmålet låter tåpelig, det er oppriktig ment.
Ja, jeg spiller på alt samtidig. Senterhøytalerne er kun til film/musikk i flere kanaler. Alle høytalere er nøye kalibrert og optimalisert i forhold til hverandre. Paret på utsiden av B&W801, sørger for "englestøvet" i toppen. Paret på innsiden av B&W801 er koblet på separat aktivt delefilter og spiller 80Hz - 120Hz med 8dB boost og sørger for "slamdunket" i brøstkassa.

SVSene - tuben i midten og en kasse på hver flanke er hovedansvarlige for SUB-området.

I tillegg har jeg BodyShakern(sofan) som spiller med innebygde elementer for SUB-området med 2x15" + 3x18".

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.304
Torget vurderinger
0
Hm !
Hvor er forsterkerne?
Du kan da vel umulig bruke lillegutt i midten?
Vh
S
Denon 4306 m/ Audyssey flerpunktsmålt romkorreksjon driver pt. kun bak-kanalene.

Bak fronthøytalerne har jeg skjult 4 separate effekt-trinn som driver 3 sett fronthøytalere og 1 sett center-høytalere.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.304
Torget vurderinger
0
What the...........!!
Flageborg, du er gal mann. Har du takstein igjen på huset? ;D
Hva er de høyttalerne som står ved siden av B&Wene?
Høytalerne ved siden av B&W er egne konstruksjoner produsert på en høytalerfabrikk i Sverige for ca. 14 år siden - med Beyma HiFi-elementer.

Du er hjertelig velkommen på en demo - du også. Vi er jo nesten naboer...... ;)

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.304
Torget vurderinger
0
Stakkars deg! Dette ser jo helt jævlig ut!!
Så lenge det gjengir musikken i all sin helhet - og lyset dempes når lyden skal nytes - kan jeg ikke annet enn å nyte opplevelsen....... ;D

Selvfølgelig er du hjertelig velkommen til en demo ;)

Bare sånn at du også har fått muligheten til - "hearing is believing..."

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
De så spennende ut. Bånddiskant? Vet du delefrekvensen(e)?
Jeg vil svært gjerne ta meg en tur en gang. Ser jo helt sinnsjukt gøy ut.
Takker for innbydelse :)

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Antall liker
6
Hehe, jeg tenkte det samme som buster når jeg så bilde. Men til å være så mye "tjafs" i ett og samme rom så skal det visst låte ganske bra i følge akto. ;D

edit: cheers!

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.304
Torget vurderinger
0
De så spennende ut. Bånddiskant? Vet du delefrekvensen(e)?
Jeg vil svært gjerne ta meg en tur en gang. Ser jo helt sinnsjukt gøy ut.
Takker for innbydelse :)
Regner med du mener høytalerne på utsiden av B&W801?!

De er bestykket med 3x8" og en spaltetweeter i front + 1 stk. 8" på baksiden. De er videre bestykket med KUN høypassfilter - dempet 3dB på diskanten - fordi diskanten er på 107dB 1w/1m

Det er opp til deg å finne en dato, for her er det - moro med LYD ;D

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Mulig jeg skal ha en tur til Oslo for å hente en bil nå snart, så da kunne vi jo slått 2 fluer.
Du hører fra meg.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.304
Torget vurderinger
0
Mulig jeg skal ha en tur til Oslo for å hente en bil nå snart, så da kunne vi jo slått 2 fluer.
Du hører fra meg.
Jeg er nesten ukentlig i Oslo - så hvis det passer for deg - kan du gjerne sitte på innover - etter en demo  ;)

Regner med at det er lettere å hente en bil på den måten?!

Det er bare å sende en SMS til 92 44 45 48

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.304
Torget vurderinger
0
Kan jeg også være med Flageborg? :) Kjenner Thomand.
Helt klart!!! Det er bare å la alle få sin del - i SweetSpot.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Jeg er nesten ukentlig i Oslo - så hvis det passer for deg - kan du gjerne sitte på innover - etter en demo ;)

Regner med at det er lettere å hente en bil på den måten?!

Det er bare å sende en SMS til 92 44 45 48
selvfølgelig. Men jeg må mest sannsynlig ta fly til Oslo og kjøre hjem igjen. men du kan få sitte på hjem hvis det hjelper.

R

Rojoh

Gjest
Du hører fra meg.
Sitter ikke balanseorganet/svimmelhetsduppeditten i øret da? Kan jo bli katastrofalt å kjøre bil hjem igjen... ;D

Mvh. Johan

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
35
Torget vurderinger
2
Ja selvfølgeligt, no er eg med ,takk.

Subwoofere som fyller inn under hovedhøyttalerne, hovedsaklig i subsoniske frekvenser (>20-25hz).

Mvh Vidar P

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
35
Torget vurderinger
2
Ser veldigt bra ut , er som i ein vindtunell, får vell bakoversveis
når du fyrer i gang dette.

O

omholt

Gjest
Når jeg så Flageborg sitt anlegg første gangen på bildet tenkte jeg; Ah, ikke rart mannen sverger til romkorreksjon (eller hva det heter) til hifi. Men Flageborg kan sine saker, og tviler ikke på at det låter bra.

Til trådstarter: Det er slik som det blir sagt av andre her at du må måle for å finne beste plassering. Det er ingen fasit svar på beste posisjon til sub, det varierer fra rom til rom. Hvis ikke du kommer i mål på egen hånd, så kan Flageborg og Kringlyd leies inn til assistanse.

B

buster

Gjest
Hei.

Normalt sett vil du få mest effekt av suben, da tenker jeg på mest trykk i de laveste frekvensene, ved en hjørneplassering med to ytter/tunge/massive vegger. Bruker du en radioshack lydtrykksmåler og sinustoner du kan laste ned her: www.lsound.no kommer du langt på vei med kalibreringen.

Denne plasseringen gav desidert mest hos meg.

Til Buster: den slags kommentar er fullstendig meningsløs og ondskapsfull, og du burde holde deg for god for sånt!
BEKLAGER veldig mye!! Har dårlig samvittighet. Alle gjør slik de føler er best! Men det var veldig mange høytt. på en gang! :p

B

buster

Gjest
Så lenge det gjengir musikken i all sin helhet - og lyset dempes når lyden skal nytes - kan jeg ikke annet enn å nyte opplevelsen....... ;D

Selvfølgelig er du hjertelig velkommen til en demo  ;)

Bare sånn at du også har fått muligheten til - "hearing is believing..."
Beklager igjen! Dett espiller sikkert fantastisk dynamisk. Hvilken musikk spiller du mest? Tipper på heftig rock!

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94

Dette får meg straks til å tenke på Hifi-huset i Bærum ;D

Ble medlem
17.08.2006
Antall liker
0
Hvordan er dette anlegget delt?

Med sinustoner og lydtrykksmåler, hvordan går du fram for å få dette til å låte bra?

Akustikk er merkelige greier, og mange veier fører til resultatet man vil ha. Kan godt hende jeg tar feil, men alt jeg vet om dette, sier meg at dette rommet er fylt til randen av interfersproblemer, fasefeil, flat bass og svært ujevn frekvensgang. Om du slår av alt, bortsett fra B&Wene, garanterer jeg at du vil få mer dynamisk, ren og "riktig" gjengivelse av musikken...

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
For å kommme litt tilbake til hva tråden handler om så fikk jeg et tips fra en butikk i byn, ikke sikker på hvorvidt det lar seg gjennomføre: Sett suben der du vanligvis sitter omtrent (ikke i sofaen da men på gulvet foran f.eks) og gå rundt i rommet. Der du opplever den beste lyden setter du suben, deretter er det bare å sette seg ned å nyyyte

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.304
Torget vurderinger
0
Hvilken musikk spiller du mest?
Nå går det mest i disse musikalske "perlene":

Allan Taylor
Antonio Forcione
Chris Jones
Adrian Legg
Ambra
Bjørn Berge
B-Tribe
Charlie Haden & Pat Metheny
Hans Theessink
Midnight Choir - 6 Songs Live
Victor Bailey

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.304
Torget vurderinger
0
Dette får meg straks til å tenke på Hifi-huset i Bærum ;D
Det har blitt noen besøk hos André etterhvert - jeg har lenge igjen til all gulvplass er okkupert av høytalere.......;)

B

Back_Door

Gjest
Dette var imponerende!!
Går ut fra at hovedfokus er film?

Hvordan fungerer de akustiske forhold i dette rommet?

Topp Bunn