Plastcover og statisk elektrisitet? (yttercover)

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
For noen år siden plukket jeg av alle ytter-plastcover på hele LP samlingen. Dels for lettere å kunne lese på ryggen av LP coverne uten å måtte dra platene ut av hylla for å finne ut hva som var hva (spesielt gjorde plastcover med sveiset kant det vanskelig å lese på ryggen), men dels også fordi jeg trodde friksjon mellom plastcoverne når jeg dro platene inn/ut bidro til statisk elektrisitet og følgelig støvansamling og knitring på platene. Tok jeg feil i sistnevnte antakelse, og/eller er den statiske elektrisiteten som måtte genereres på den måten for uvesentlig å regne hva gjelder støvansamling/ knitring på LPene? Erfaringen min tilsa at jeg ikke gjorde feil, men det kan jo være litt sånn at man hører det man ønsker å høre. Gjør eventuelt et plastcover mer nytte en "skade" ved å stenge støv ute?

Har fortsatt de gamle plastcoverne i en eske i boden, regner med de har ligget godt der og kan brukes igjen. Kjekt å kunne bevare LP-coverne uten synlig slitasje, men for min del er dette ikke viktigere enn å holde platene knitrefri. De fleste LP-coverne overlever nok meg uansett.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Plater uten plastcover har ikke noe godt hjem. Over tid ser de jo alle ut som uteliggere. :(

har aldri hatt noe problem med statisk elektrisitet med mine skiver, og ja, alle har selvsagt plastcover.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Hmmm, spørsmålet ble mulig noe forenklet, for det er kanskje også en funksjon av inneklima? Som i: Lav luftfuktighet, plastcover kan gi problem av typen jeg nevnte. Høy-luftfuktighet, mindre/intet problem?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.277
Antall liker
4.637
Torget vurderinger
1
En passe dose luftfuktighet + jording av platespiller mm + evt ESD-tøfler mm. er det viktigste forå unngå for mye trøbbel med statisk elektrisitet. Worst case så kan du evt investere i en zerostat.

mvh
KJ
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.816
Antall liker
406
Torget vurderinger
3
Har aldri skjønt vitsen med plast yttercover hvis platene behandles som de skal. De har nok sin misjon hvis coveret brukes som øl-brikker og askebegre, men jeg har kommet over den alderen ;)
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Plast yttercover kastes. De har ingen misjon og tar opp masse verdifull hylleplass. Du skal lete lenge før du finner noen av mine yttercover fra 70-tallet og frem til idag som har slittasje. Limet har jo tørket ut på noen slik at de ikke henger skikkelig sammen, men det har ingenting med slitasje å gjøre.

Mvh
Geir
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
ErosLoveking skrev:
Plater uten plastcover har ikke noe godt hjem. Over tid ser de jo alle ut som uteliggere.  :(
Platenes hjem er da like godt. Covernes hjem, derimot...

Jeg har tenkt en del på om jeg skal skaffe meg plastic fantastic.

Men det er noen kroner. Ikke bare er det nye yttercover til alt, hyllekapasiteten må utvides også..
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Skjønner ikke at platecoverne ikke blir utsatt for slitasje hvis de ikke har plastomslag. Hvordan er det mulig?
Mener jeg har et over normalt møblert platehjem med egnede hyller, platerenser og cover på, og ikke anklag undetegnede får å bruke platene som askebeger (røyker ikke), ølbrikker (drikker så absolutt), eller freesbee. :-\

Shrinkwraps taes selvsagt av. Pappcoveret kan ved temp. og fuktsvingninger bøyes, tildels mye.

Skrytebilde av den ene veggen. Evt. tomrom i LP-hyllene på bildet er nå fyllt opp.




Selvsagt koster det noen kroner, men ikke så mye når du først er igang. Noe ekstra plass tar det, ca 4-5 cm pr. 100de lp. Har alltid handlet i større kvanta, og for egen del tok jeg spranget og handlet relativt stort med remedier sist sommer. Bagasjerommet så sånn ut etter at jeg plukket opp forsendingen. ::)

 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg slipper nok vesentlig billigere unna enn deg, Eros.  ;D

Men vi snakker om et par tusen stykk, for å ha en stund.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.655
Antall liker
1.418
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hehe, noe plass må det jo ha tatt i hylla ;)

En skal og huske på at plast ikke er godt for papir og papp pga syrer?
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Skink_123 skrev:
Hehe, noe plass må det jo ha tatt i hylla ;)

En skal og huske på at plast ikke er godt for papir og papp pga syrer?
Bare litt ekstra plass, men jeg mener det er verdt det. Ingenting er som å ta frem en skive kjøpt for 20 år siden, like strøken som den gang, selv om den er spilt mye. Mulig at enkelte vil påpeke at god vinylhygiene nødvendigvis ikke er helt det samme som god mentalhygiene, men det kan diskuteres. ;D

Til sammenligning ser mine 20 år gamle CD'er temmelig sorgen ut. (har et par kasser med tomcover der også som jeg skifter ut ved akkutt behov)

Når det gjelder plast og syrer, er ikke det noe problem med dedikerte produkter. (syrefritt)
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Ser at jeg ikke er alene om ikke å bruke plastcover, og godt er det. :) Forstår det slik at de som er for bruk av plastcover primært benytter disse for å bevare orignal-coverene. Fult ut forståelig det, det estetiske er viktig også i denne hobbyen. LP-coverne er jo en del av pakken som gjør vinly mer tiltalende enn CD i så måte.

Selv ser jeg at original-covrene slites noe ved bruk. Ryggen er noe av det første jeg merker det på. Holder på å legge samlinga inn i en database (Platearkivet, Catraxx som det heter på engelsk), går treigt, men anyway: Kjappest måten å finne katalog-nummer på ei LP er vel å titte på cover-ryggen, står som oftes der. Men ryggen av coveret synes å være første stedet man merker slitasje på, bl.a i den grad at man ikke lengre klarer å lese katalog-nummeret eller annet som har stått der. Kommer vel av at ryggen på coveret hviler mot håndflaten når man tar plata ut av coveret, og når man legger den inn igjen, samt at man "griper" mot ryggen når man trekker plata ut fra hylla. Bruk av plastcover kan vel skåne mot slikt dersom man har plastcover-åpningen samme vei som åpningen på pappcoveret. Når jeg hadde plastcover på alle platene før hadde jeg de derimot slik at original-coveret måtte ut av plast-coveret når plata skulle ut (mest mulig støvtett på den måten tenkte jeg). Og da blir det jo litt slitasje på ryggen uansett.

Når det gjelder statisk elektrisitet så har jeg ikke noe stort problem med dette i dag, selv om jeg ikke har planter i rommet, bare en luftfukter som jeg av og til slår på. Men så bruker jeg altså ikke plastcover nå...litt derfor jeg lurte på dette da, om noen har erfart at platene blir mer statiske når plastcover benyttes. Vurderte om jeg skal finne de fram igjen, bl.a. fordi jeg ser hvordan ryggen på noen cover er slitt (og da tenkte jeg altså å sette plast-coverne på "rett vei" denne gangen). Men som sagt, de fleste coverne jeg har overlever nok meg, og da jeg heller ikke har ambisjoner om å starte salg av brukt vinyl, så blir det vel til at jeg fortsetter som før da. Er dessuten lettere å slå seg til ro med den tanken når man ser at det er mange andre som gjør samme "feil" som en selv, å ikke bruke plastcover :)

Når det gjelder "zerostat gun", så har jeg en svart sak som jeg tror det står AM på, fra 80 tallet (ligger hjemme, på jobb nå). Er ikke ofte i bruk, bare noen ganger. Btw. blir slike ting utslitt med årene? På tide å kjøpe ny? Noen spesielt anbefalt om så?
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
zimon skrev:
Når det gjelder "zerostat gun", så har jeg en svart sak som jeg tror det står AM på, fra 80 tallet (ligger hjemme, på jobb nå). Er ikke ofte i bruk, bare noen ganger. Btw. blir slike ting utslitt med årene? På tide å kjøpe ny? Noen spesielt anbefalt om så?
Talking to my self again. På esken til en ny-i-butikken "Milty Pro Zerostat 3" står det "Zerostat lasts for at least 50.000 trigger operations". Minst 50.000 avtrekk altså. Da loggen for min gamle nå viser 47.204 avtrekk, inklusiv bruk som lekepistol, og jeg dertil antar at byggekvaliteten på disse har blitt noe bedre med årene (håper jeg ikke tar feil!), så tenkte jeg det var best å "investere" i en ny. Den blå Milty Pro esken ble derfor med meg hjem i går. Utgiftsføres på konto for "kjekt å ha". Før jeg tok denne avorlige beslutningen var jeg ute på veven og tittet på en batteridrevet sak med vifte fra Furutech. Men før jeg begynte å søke etter andres erfaringer med denne tittet jeg på prislappen, og det ble med det. Et slikt kjøp måtte i så fall føres på konto for "must have", og det mener jeg ikke lar seg forsvare med tanke på at det i mitt tilfeller bare er snakk om å dekke behov som oppstår sporadisk.
 

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
zimon skrev:
For noen år siden plukket jeg av alle ytter-plastcover på hele LP samlingen. Dels for lettere å kunne lese på ryggen av LP coverne uten å måtte dra platene ut av hylla for å finne ut hva som var hva (spesielt gjorde plastcover med sveiset kant det vanskelig å lese på ryggen), men dels også fordi jeg trodde friksjon mellom plastcoverne når jeg dro platene inn/ut bidro til statisk elektrisitet og følgelig støvansamling og knitring på platene. Tok jeg feil i sistnevnte antakelse, og/eller er den statiske elektrisiteten som måtte genereres på den måten for uvesentlig å regne hva gjelder støvansamling/ knitring på LPene? Erfaringen min tilsa at jeg ikke gjorde feil, men det kan jo være litt sånn at man hører det man ønsker å høre. Gjør eventuelt et plastcover mer nytte en "skade" ved å stenge støv ute?

Har fortsatt de gamle plastcoverne i en eske i boden, regner med de har ligget godt der og kan brukes igjen. Kjekt å kunne bevare LP-coverne uten synlig slitasje, men for min del er dette ikke viktigere enn å holde platene knitrefri. De fleste LP-coverne overlever nok meg uansett.
Bruker konsekvent plastcover mener at utseenet og formet på vinyl formatet er en av de mange årakene til at vinylsnurring gir mening i en ellers trist hverdag, (funksjon er vel ikke den eneste drivene faktoren for valg av f.eks. Hi-Fi komponenter, design for de fleste "relativt" viktig)
Jeg skaffer meg stadig tilskudd til samlingen og selv om platene har plastcover på i butikken er det ikke vanskelig å se at mange plater (dvs yttercover) ikke har fått den kjærlighet de fortjener i et tidligere liv, det er da sosialarbeideren vokser fram i meg og jobben med å rense platene og sette på cover (både inner og yttercover) føler at jeg bidrar til å rette opp for noe av all uretten som begåes i verden i dag.

Rent praktisk er det min platesamling heller ikke mulig å merke platene med arivnr. (uten å ødelegge platene med labels ol.) derfor settes arkivnr. på yttercoveret i venstre øvre hjørnet og man slipper å lage eselører på platene for å se nr og lete etter rett plate.
Jeg arkiverer etter innkjøpsdato og platene løper kronologisk fra 1 -> skal jeg finne en plate må jeg sjekke i arkivet.

Tilbake til ditt oprinnelige spørsmål statisk elektrisitet: kan ikke se at yttercover har noen innvikning på dette, lav luftfuktighet har mere innvirkning på det.
ser ikke bort fra at fenomenet muligens kan oppstå når man drar platene ut men det har jeg ingen erfaring med da jeg ikke drar platene ut, jeg setter ikke platen tettere enn ca 260 plater per er 95cm (dvs per hylle) det gir rom til å bla i platene og løfte de ut og inn.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.765
Antall liker
8.073
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Plastcover har ein svært liten (om i det heile tatt) effekt på statisk elektrisitet. Dette problemet skuldast etter mi erfaring inneklimaet. Ha mange potteplantar, og ver forsiktig i fyringssesongen - ved, oljefyr og varmevekslar kan ha negativ innverknad.
Mange brukte luftfuktarar i gamle dagar, men dette synte seg å vere bakteriebomber...eg har ikkje hatt slikt sidan 80-talet. Satsar på 50 potteplantar i staden...
 

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Jeg skjønner ikke helt poenget med plastcover. Er man interessert i vinyl, bør platene ha et dedikert skap; gjerne med dør og med faste skillevegger med ca 15 cm mellomrom. Da står cover og plate beskyttet og loddrett, med jevnt trykk fra begge sider. Bleking av cover pga stråling fra lystoffrør og sparepærer unngås også. Plastcover skaper bare statisk elektrisitet, ekstra friksjon og slitasje når coveret tas ut og inn, og ujevnt trykk fra sidene (fordi plasten ikke ligger jevnt an mot coveret). Greit nok for plater som lever et litt hardt liv, men unødvendig og uheldig om man behandler platene godt.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
TomVe skrev:
Jeg skjønner ikke helt poenget med plastcover. Er man interessert i vinyl, bør platene ha et dedikert skap; gjerne med dør og med faste skillevegger med ca 15 cm mellomrom. Da står cover og plate beskyttet og loddrett, med jevnt trykk fra begge sider. Bleking av cover pga stråling fra lystoffrør og sparepærer unngås også. Plastcover skaper bare statisk elektrisitet, ekstra friksjon og slitasje når coveret tas ut og inn, og ujevnt trykk fra sidene (fordi plasten ikke ligger jevnt an mot coveret). Greit nok for plater som lever et litt hardt liv, men unødvendig og uheldig om man behandler platene godt.
Dette funker kanskje for noen, men har man 1000 vinyltitler eller mer, kommer skapet til å bli ganske stort er jeg redd... ;)
Vet du forresten hvor man kan få kjøpt et skap av denne typen?
 

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Montana har fine skap med faste skillevegger, men de er svindyre. Selv bruker jeg en utgått type fra Ikea (husker ikke navnet) med glassdør og hjemmesnekrede skillevegger av MDF med ca 14 cm mellomrom. Funker kjempebra til mine 700 LPer. 30 år gamle LPer er fortsatt som nye, med perfekte covere.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.153
Antall liker
8.519
Torget vurderinger
1
TomVe skrev:
Jeg skjønner ikke helt poenget med plastcover. Er man interessert i vinyl, bør platene ha et dedikert skap; gjerne med dør og med faste skillevegger med ca 15 cm mellomrom. Da står cover og plate beskyttet og loddrett, med jevnt trykk fra begge sider.
Problemet er at hvis platene er i bruk, dvs spilles, så slites covrene når du trekker dem inn og ut av hylla. Såkalk "ringwear" er typisk. Selv kjøpte jeg plastcover på midten av 90-tallet; da så jeg at mange av platene mine som var 10-15 år gamle begynte å vise tegn på slitasje på coverne. Dessuten er plastcover en godt investering; en strøken plate kan være verdt tildels mye etter noen år....
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.153
Antall liker
8.519
Torget vurderinger
1
zimon skrev:
For noen år siden plukket jeg av alle ytter-plastcover på hele LP samlingen. Dels for lettere å kunne lese på ryggen av LP coverne uten å måtte dra platene ut av hylla for å finne ut hva som var hva (spesielt gjorde plastcover med sveiset kant det vanskelig å lese på ryggen),
Jeg bruker gatefold-plastcover på plater med utbrettcover - her er ryggen lett å lese.....
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.655
Antall liker
1.418
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Voff skrev:
zimon skrev:
For noen år siden plukket jeg av alle ytter-plastcover på hele LP samlingen. Dels for lettere å kunne lese på ryggen av LP coverne uten å måtte dra platene ut av hylla for å finne ut hva som var hva (spesielt gjorde plastcover med sveiset kant det vanskelig å lese på ryggen),
Jeg bruker gatefold-plastcover på plater med utbrettcover - her er ryggen lett å lese.....
Ja, har en kompis som sverger til de, men hvor får en tak i de?
 
Topp Bunn