ssm skrev:
zimon skrev:
Er som regel delte meninger om det meste som du vet. Som f.eks. sitatet under demonstrerer, selv om det ikke akkurat handler om valg av type børste.
Sitatet hentet fra Michael Fremers test av Rega P3 i Stereophile i 1996,
min uthevning:
http://stereophile.com/turntables/184rega/index1.html skrev:
Roy Gandy, Rega's designer and main man, is a confirmed iconoclast. In the instructions that come with both models, he implores you to use the dustcover. Mainstream thinking on dustcovers these days is that they act like giant resonating chambers that cloud the sound. Gandy says "use 'em," both because they keep the dust off the record and because they may make the turntable sound better. I don't see why that would be the case, but who am I to argue with a guy who makes his platters out of glass and gets great sound anyway?
Gandy also warns against cleaning records with fluids and/or cleaning machines. He claims a little dust isn't really a problem, because the stylus simply pushes it out of the way. Better a little dust, he figures, than cleaning the record with liquids on a machine. I don't agree with any of this, but I pass it on for your consideration.
Se der ja , nok en gang faller påstandene til Roy Gandy igjennom......Og han skal liksom ha jævlig peiling ??
Nå vet ikke jeg hva Hr. Gandy mener og sier i dag. Fremer siterer jeg fra noe han skrev i 1996. Om vi så forutsetter at det var enda noen år tidligere at Gandy ga uttrykk for sin mening, så kan man jo f.eks sette utsagnet inn i en kontekst som åpner for litt mer barmhjertig tolkning av det han sier. Konteksten kan f.eks ha vært "uvettig bruk" av diverse rensevesker, noe som vel bredde om seg en stund. Husker godt de blå flaskene (AM?) med hvit kork og blå klut inni korken (edit: blå veske, gjennomsiktig plastflaske) som vi kjøpte på 80-tallet. Den vesken satte varige spor på mange plater. Ikke bare fordi folk overdrev bruken, men også fordi man trodde at vesken ville dampe bort av seg selv uten å sette spor. Derfor slurvet man med tørken. Mener å huske at bruksanvisningen på nevnte flasker anbefalte "flytende avspilling" av platene for ekstra "dyp-rens". Altså, hell vesken på platen og stiften svømme i dette. Tørk så av overskuddet. Sporene av dette ser vi fortsatt. Er vel ikke alene om fortsatt å finne bruktplater som bærer preg av å ha blitt "badet" i slik og tilsvarende renseveske? Prøvde den jo selv, har jo sett det. Anyway,
i en slik kontekst, så vil vel Hr. Gandys meninger (slik de er gjengit av Fremer) kanskje ikke høres så gale ut som de i lys av dagens kontekst med mer skånsomme platevaskere og -vesker for noen kan gjøre....
Men, om han nå mener og sier det samme idag så er det vel liten grunn til bli opprørt over akkurat det da. Uten eksentriske mennesker med sære meninger ville hifi-verden knapt ha vært til å kjenne igjen, tror nå jeg da. Da hadde vi hatt "blå-hvite" musikkanlegg alle sammen. Markedet trenger slike mennesker, de som tenker mot strømmen, det er slik det blir utvikling av (men det betyr jo selvsagt ikke at alle med avvikende syn på ting derved "har rett" i alt de sier og gjør)