Platebørste nok en gang!

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
0
Dette er nok et tema som har gått igjen på vinylavdelingen.
Hva er den beste børsten til støvfjerning før avspilling?
Er det Decca-børsten?
Hvor får man tak i den?
Bruker i dag en Clearaudio karbon-børste men det må jo finnes noe bedre :)

Er det noen som har prøvd denne:
http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=MOBLPBRUSH

Mvh Theodor

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Jens skrev:
zimon skrev:
Jens skrev:
Har prøvd mange slike opp gjennom årene og foretrekker helt klart denne:
http://www.chemical-records.co.uk/sc/servlet/Info?Track=VDUOPAD
Trodde slike var fy fy jeg, at de dytter støvet ned i rillene?
Gjør de det ??? ??? ???
Hva jeg lærte en gang i tiden ja, at de bare tar det synlige overflatestøvet, men dytter samtidig micro-støvet ned i rillene...som stiften da får bryne seg på. Men mulig jeg tar feil, så vent å se hva andre og større bukker (les: mer oppdaterte) enn meg sier før du fyller søppelkassa. Er som regel delte meninger om det meste som du vet. Som f.eks. sitatet under demonstrerer, selv om det ikke akkurat handler om valg av type børste.

Sitatet hentet fra Michael Fremers test av Rega P3 i Stereophile i 1996, min uthevning:

http://stereophile.com/turntables/184rega/index1.html skrev:
Roy Gandy, Rega's designer and main man, is a confirmed iconoclast. In the instructions that come with both models, he implores you to use the dustcover. Mainstream thinking on dustcovers these days is that they act like giant resonating chambers that cloud the sound. Gandy says "use 'em," both because they keep the dust off the record and because they may make the turntable sound better. I don't see why that would be the case, but who am I to argue with a guy who makes his platters out of glass and gets great sound anyway?

Gandy also warns against cleaning records with fluids and/or cleaning machines. He claims a little dust isn't really a problem, because the stylus simply pushes it out of the way. Better a little dust, he figures, than cleaning the record with liquids on a machine. I don't agree with any of this, but I pass it on for your consideration.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Lille_Adam skrev:
Om platebørster er en uting så gjør nok minst 9999 av 10000 av alle vinylentusiaster daglig noe dumt. Jeg vet i alle fall ikke om en eneste person som spiller plater men ikke bruker en platebørste. Ellers er det flere gode forslag i forrige tråd:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=27782.0
Sa noen at platebørster er en uting her? Her er det vel snakk om valg av medium for å fjerne (mest mulig) støv fra platen før avspilling, ikke om man skal børste eller ikke. Selv mener jeg at den "puten" som ble foreslått her vel fjerner overflatestøv, men også trykker støv ned i rillene. Bruker karbonbørste selv, og ser at flertallet i den tråden du viser til jo gjør det samme. Er platen veldig støvete vil jeg tro at både og kan være svaret, pute/klut først (lett på hånden) for å få vekk det værste oveflatestøvet og annet smuss, så karbonbørste for "fin rens".

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Jeg fikk en slik Mobile Fidelity børste når jeg gjorde min første bestilling fra SoundStageDirect.com, jeg har brukt den på alle platene før førstegangs avspilling, men ser at så lenge jeg legger platene rett tilbake i Mobile Fidelity antistatic innersleavs etter bruk, så virker det som de holder seg rene. Kjøpte en bunke slike innersleavs (og outerjackets) i min første bestilling, da jeg tenkte det kunne forlenge levetiden på mine kjære plater...

Synes Mobile Fidelity-børsten ser ut til å renske platene svært godt (så over et par av dem med lupe, før og etter) Det eneste problemet jeg kan se med den børsten, er at det som fester seg til den blir der, så etter en stund må man skifte "veluren". (det er ikke det at det koster all verden for en pakke med nye refills da, men i så måte er vel en karbonbørste evigvarende i forhold)

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.417
Sted
Nøtterøy
Har holdt på vinyl i mange år, og for meg og folk jeg kjenner er det kun karbonfiber-børste som gjelder. Har aldri vært fornøyd med noe annet.

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
0
Det var mange forskjellige synspunkter :)
Skal holde meg til Clearaudio karbon-børsten et par uker til.
Bestiller MoFi-børsten som jeg har lyst å prøve..
Det skrives jo varmt om den og novgarod skriver at den fungerer bra.
I følge Elusive sin side så skal den børstes med en "ren" tannbørste for å fjerne
"skitten" fra puten. Puten kan jo også byttes ut.
Kansje en mer tungvint løsning enn Karbon-børsten men
vinylen fortjener jo den beste "skrubben"

Mvh Theodor

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
4
Enig med Andy 8)

Har også spilt vinyl i årevis, karbonfiberbørste er det beste. Er platene så møkkete/støvete at de trenger mer enn det, så trenger de en vask.

:)

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Andy skrev:
Har holdt på vinyl i mange år, og for meg og folk jeg kjenner er det kun karbonfiber-børste som gjelder. Har aldri vært fornøyd med noe annet.

Vil vel heller ikke betrakte meg selv som en direkte nybegynner i vinylens verden og har selv også brukt karbonbørste i mange år, men jeg foretrekker altså i dag allikevel helt klart børsten som jeg linket til lengre oppe i denne tråden.
At andre har andre oppfatninger er selvfølgelig helt opp til hver enkelt og det er tvilsomt om noen av oss har "fasittsvaret".

PS. Har i tillegg både vanlig platevasker som Nitty Gritty Minipro (2-sidig) samt en slik nymoderne ultralydvasker, men til daglig blir det som regel bare til at jeg bruker vanlig platebørste :-\

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Lille_Adam skrev:
Om platebørster er en uting så gjør nok minst 9999 av 10000 av alle vinylentusiaster daglig noe dumt. Jeg vet i alle fall ikke om en eneste person som spiller plater men ikke bruker en platebørste. Ellers er det flere gode forslag i forrige tråd:

Moro!!
Da er jeg nok den ene, for jeg tror jeg kan kalles vinylentusiast, eller vinylhore som jeg kaller det da........
Har både fin trekloss fra Discwasher og karbonbørster. Bruker de svært lite. :eek:
Foretrekker heller ren nål og god sporingsevne. Evt. skitne plater får VPI-vaskern ta seg av.

Voodoo-produktet fra Lyra er bare helt rått. Snakk om glidemiddel.

http://www.lyraconnoisseur.com/Products/Products_Analog/SPT/spt.html

Og vibratoren fra AT står heller ikke noe tilbake.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Lille_Adam skrev:
Ellers er det flere gode forslag i forrige tråd:
I den tråden ble Decca 2+2 børsten etterlyst, visstnok den første karbonfiberbørsten på markedet (eller som oppnådde et renomé). Produseres ikke mer av/som Decca, men om noen lurer på hvordan den så ut, se http://www.smartdevicesinc.com/Record_care.html. Litt historisk sus over den siden. Foruten kopi av brukermanualen til Decca børsten http://www.smartdevicesinc.com/Decca_2+2Brush.pdf finner vi der også litt historie

In the 1950’s, the WATTS Company in Britain began producing the first effective range of dry brush designs. Cecil E.Watts was a consultant to the major label record companies and truly advocated the dry cleaning method. You may recall the Disc Preener and Dust-Bug products from his Company. Both units used a plush pad to remove dust from the surface of the record. Read the interesting booklet published by the WATTS Company shortly after the death of Cecil Watts.
Lenke til heftet, som kostet hele 50 cent (jf øverst i høyre hjørne av heftet):
"Professional methods for record care and use"
http://www.smartdevicesinc.com/Watts.pdf

Litt mer kontekst..
http://audiotools.com/dead_c.html skrev:
Cecil E. Watts Ltd.
Mr. Watts was one of the pioneers of the stereo age and a few patents relating to the manufacture of LP were issued in his name in the 1930's and 40's including the famous acetate. Started the Cecil E. Watts company in the 50's and began the manufacture of groundbreaking record cleaning accessories originally sold by ACOS under their own name but in the latter half of the 60's they where sold exclusively under the Watts brand. Company ran into trouble with the EU Trading Standards office in the mid 70's and stopped manufacturing in the early 80's after the firm had been run at a loss for a few years, the company is still around though and still in Middlesex but only operates as an investment shell as far as can be gathered. While C. E. Watts products have not been made since the early 1980's, clones of some of them are still being made today..
Mer for den som googler ..... :)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
zimon skrev:
Jens skrev:
zimon skrev:
Jens skrev:
Har prøvd mange slike opp gjennom årene og foretrekker helt klart denne:
http://www.chemical-records.co.uk/sc/servlet/Info?Track=VDUOPAD
Trodde slike var fy fy jeg, at de dytter støvet ned i rillene?
Gjør de det ??? ??? ???
Hva jeg lærte en gang i tiden ja, at de bare tar det synlige overflatestøvet, men dytter samtidig micro-støvet ned i rillene...som stiften da får bryne seg på. Men mulig jeg tar feil, så vent å se hva andre og større bukker (les: mer oppdaterte) enn meg sier før du fyller søppelkassa. Er som regel delte meninger om det meste som du vet. Som f.eks. sitatet under demonstrerer, selv om det ikke akkurat handler om valg av type børste.

Sitatet hentet fra Michael Fremers test av Rega P3 i Stereophile i 1996, min uthevning:

Roy Gandy, Rega's designer and main man, is a confirmed iconoclast. In the instructions that come with both models, he implores you to use the dustcover. Mainstream thinking on dustcovers these days is that they act like giant resonating chambers that cloud the sound. Gandy says "use 'em," both because they keep the dust off the record and because they may make the turntable sound better. I don't see why that would be the case, but who am I to argue with a guy who makes his platters out of glass and gets great sound anyway?

Gandy also warns against cleaning records with fluids and/or cleaning machines. He claims a little dust isn't really a problem, because the stylus simply pushes it out of the way. Better a little dust, he figures, than cleaning the record with liquids on a machine. I don't agree with any of this, but I pass it on for your consideration.
Se der ja , nok en gang faller påstandene til Roy Gandy igjennom......Og han skal liksom ha jævlig peiling ?? :(

Nei , jeg har sagt det før og sier det igjen , Roy Gandys varer og utsagn har jeg forlengst mista trua på gett.

Kansje regaarmene har såpass slarkete lagere , at det er en fordel med litt støv i rillene , for å holde sporingen i sjakk ;D?

Kjøp deg en platebørste , lik den Jans anbefaler , eller en langhåret en , børst platene dine , når du får råd , kjøper du deg en vacuum-platevasker , rens platene dine , og hverdagen som vinyl entusiast blir mer knitrefri og bedre lyd får du også......

Rega har jo selvfølgelig ikke platevaskere , Men hører du med Harry Weisfeld , hva han syntes om plateveskere , får du nok ett annet svar.

en VPI 16,5 gjør en glimrende jobb , har både høy kvalitet , lett å bruke , og plaint utseende , og hyggelig priset hos Norsk(e) importør(er)..

Det er også viktig å prøve seg litt frem , ev kjøpe to børster å sammenlikne litt på sikt , da får man en egenerfaring , og opplever seg den ene kontra andre , gjør seg opp en egen meing rett og slett.

Mvh Espen

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
ssm skrev:
zimon skrev:
Er som regel delte meninger om det meste som du vet. Som f.eks. sitatet under demonstrerer, selv om det ikke akkurat handler om valg av type børste.

Se der ja , nok en gang faller påstandene til Roy Gandy igjennom......Og han skal liksom ha jævlig peiling ?? :(
Nå vet ikke jeg hva Hr. Gandy mener og sier i dag. Fremer siterer jeg fra noe han skrev i 1996. Om vi så forutsetter at det var enda noen år tidligere at Gandy ga uttrykk for sin mening, så kan man jo f.eks sette utsagnet inn i en kontekst som åpner for litt mer barmhjertig tolkning av det han sier. Konteksten kan f.eks ha vært "uvettig bruk" av diverse rensevesker, noe som vel bredde om seg en stund. Husker godt de blå flaskene (AM?) med hvit kork og blå klut inni korken (edit: blå veske, gjennomsiktig plastflaske) som vi kjøpte på 80-tallet. Den vesken satte varige spor på mange plater. Ikke bare fordi folk overdrev bruken, men også fordi man trodde at vesken ville dampe bort av seg selv uten å sette spor. Derfor slurvet man med tørken. Mener å huske at bruksanvisningen på nevnte flasker anbefalte "flytende avspilling" av platene for ekstra "dyp-rens". Altså, hell vesken på platen og stiften svømme i dette. Tørk så av overskuddet. Sporene av dette ser vi fortsatt. Er vel ikke alene om fortsatt å finne bruktplater som bærer preg av å ha blitt "badet" i slik og tilsvarende renseveske? Prøvde den jo selv, har jo sett det. Anyway, i en slik kontekst, så vil vel Hr. Gandys meninger (slik de er gjengit av Fremer) kanskje ikke høres så gale ut som de i lys av dagens kontekst med mer skånsomme platevaskere og -vesker for noen kan gjøre....

Men, om han nå mener og sier det samme idag så er det vel liten grunn til bli opprørt over akkurat det da. Uten eksentriske mennesker med sære meninger ville hifi-verden knapt ha vært til å kjenne igjen, tror nå jeg da. Da hadde vi hatt "blå-hvite" musikkanlegg alle sammen. Markedet trenger slike mennesker, de som tenker mot strømmen, det er slik det blir utvikling av (men det betyr jo selvsagt ikke at alle med avvikende syn på ting derved "har rett" i alt de sier og gjør) :)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Voff skrev:
ErosLoveking skrev:

Funker denne? Er det noen hørbare virkninger?
Noen lokale som selger den?
Tror Oslo HiFi-Center selger slikt (de er jo forhandler av Lyra i Norge), til ca det doble + litt til av prisen i USA ::)
Dvs 400-500 spenn.

Er generelt veldig skeptisk til mange remedier i HiFi-universet, men både jeg og en kompis (som er totalt nada interessert i utstyr, men veldig opptatt av plater og musikk) fikk lett hakeslepp første gang jeg brukte det.
Ble mer liv i lyden rett og slett. Mindre støy, bedre (glattere=?) sporing. Noe positivt skjedde ihvertfall. I forhold til mye annet vi driver med, så er det et ganske billig forsøk å prøve seg på.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.650
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
Voff skrev:
ErosLoveking skrev:

Funker denne? Er det noen hørbare virkninger?
Noen lokale som selger den?
Tror Oslo HiFi-Center selger slikt (de er jo forhandler av Lyra i Norge), til ca det doble + litt til av prisen i USA ::)
Dvs 400-500 spenn.

Er generelt veldig skeptisk til mange remedier i HiFi-universet, men både jeg og en kompis (som er totalt nada interessert i utstyr, men veldig opptatt av plater og musikk) fikk lett hakeslepp første gang jeg brukte det.
Ble mer liv i lyden rett og slett. Mindre støy, bedre (glattere=?) sporing. Noe positivt skjedde ihvertfall. I forhold til mye annet vi driver med, så er det et ganske billig forsøk å prøve seg på.

Da var den bestillt. Fra Analogue Seduction (har mye bra der. Mye å spare på Pick-up og platespillere).
Kostet £27 med frakt.
Har litt problemer med Lyraen min nå. Får se om dette virker....

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , spennede....men litt voodoo kanskje ? (uten at jeg har noe grunnlag for spekulering) ;D

den flaska må vel nesten være evigvarende , mht forbruk ....det går vel ikke mye hver gang akkurat...

skal det pensles på nåla ?

er det mindre lo som henger seg på rispapiret ved bruk av denne tro ?

Lurer jaggu på om jeg ikke skal ha ei flaske på ønskelista... ;D

Espen

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
ErosLoveking skrev:
Da er jeg nok den ene, for jeg tror jeg kan kalles vinylentusiast, eller vinylhore som jeg kaller det da........
Betyr det at du selger kroppen din for å få kjøpt vinylskiver eller at du ifører deg vinyl når du trekker på gata?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
ErosLoveking skrev:
Betyr det at du selger kroppen din for å få kjøpt vinylskiver eller at du ifører deg vinyl når du trekker på gata?
;D ;D den var bra FZ !

Mvh Espen

ps OHC har ikke vidunderbalsamen i sortimentet på nett i allefall , har sendt en mail å forespurt på prisen...Mvh ESpen

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
FZ skrev:
ErosLoveking skrev:
;D

Mest fordi jeg gir hva folk vil ha når jeg spiller ute, god musikk. 8) 8) 8)
Jeg kan gjerne "hore" for gulvet, men tar aldri requests. ::) ::) ::)

Vinyl på kroppen kan være ganske "rafft" ;D

Mennesker som selger kroppen sin for sex mot betaling, betegner jeg forresten som prosituerte.............

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.278
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
zimon skrev:
ssm skrev:
zimon skrev:
Er som regel delte meninger om det meste som du vet. Som f.eks. sitatet under demonstrerer, selv om det ikke akkurat handler om valg av type børste.

Husker godt de blå flaskene (AM?) med hvit kork og blå klut inni korken (edit: blå veske, gjennomsiktig plastflaske) som vi kjøpte på 80-tallet. Den vesken satte varige spor på mange plater. Ikke bare fordi folk overdrev bruken, men også fordi man trodde at vesken ville dampe bort av seg selv uten å sette spor. Derfor slurvet man med tørken. Mener å huske at bruksanvisningen på nevnte flasker anbefalte "flytende avspilling" av platene for ekstra "dyp-rens". Altså, hell vesken på platen og stiften svømme i dette. Tørk så av overskuddet. Sporene av dette ser vi fortsatt. Er vel ikke alene om fortsatt å finne bruktplater som bærer preg av å ha blitt "badet" i slik og tilsvarende renseveske? Prøvde den jo selv, har jo sett det. Anyway, i en slik kontekst, så vil vel Hr. Gandys meninger (slik de er gjengit av Fremer) kanskje ikke høres så gale ut som de i lys av dagens kontekst med mer skånsomme platevaskere og -vesker for noen kan gjøre....

Men, om han nå mener og sier det samme idag så er det vel liten grunn til bli opprørt over akkurat det da. Uten eksentriske mennesker med sære meninger ville hifi-verden knapt ha vært til å kjenne igjen, tror nå jeg da. Da hadde vi hatt "blå-hvite" musikkanlegg alle sammen. Markedet trenger slike mennesker, de som tenker mot strømmen, det er slik det blir utvikling av (men det betyr jo selvsagt ikke at alle med avvikende syn på ting derved "har rett" i alt de sier og gjør) :)
Det er rett at blå reinsevæske og våt avspeling fungerer. Men det vert ganske grisete (sjølv om du brukar moderate mengder), og du vert totalt avhengig av væska. Dei fleste alternativ er betre. Platereinsemaskin er veldig greitt (bortsett frå at dei bråkar som ein støvsugar), og gjer etter mitt øyre lite skade. Eg har brukt ei billegutgåve i rundt 20 år. Ikkje så veldig ofte pr. plate, men når eg kjøper slike "blåimpregnerte" i bruktbutikkane, har eg køyrt dei både to og tre gonger for å få vekk sausrestane.
Eg brukar også eit stoff som heiter LAST. Det er det beste eg har vore bort i. Eg påfører det med kordfløyelskosten Dishwasher D3 når eg har ei rein plate, og prøver å halde støvet unna med ei Clearaudio karbonfiber platebørste. Deccabørstene er ikkje så bra etter mine erfaringar (har slitt ut to stk, ved at fibrane løsnar. Dette har ikkje skjedd med Clearaudio så langt - har vel hattt denne i 5 år)
Eg prøver også ut nokre andre svært interessante fludia. PlanetSnapa-stoffet er veldig bra, men eg prøver å modifisere oppskrifta litt...

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Audiophile-Arve skrev:
Deccabørstene er ikkje så bra etter mine erfaringar (har slitt ut to stk, ved at fibrane løsnar. Dette har ikkje skjedd med Clearaudio så langt - har vel hattt denne i 5 år)
Jeg har en Decca-børste som er minst 25 år gammel. Den er fremdeles like god som ny, har ikke mistet ett hår enda :)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
309
Er det noen som har prøvd/sett denne Super Extatic platebørsten?
http://www.hifishop.no/main.php3?PI=info&PNO=20691

Det står at: Platebørste med kullfiber og fløyel
Men er denne lagd slik at både fløyeln og kullfiberhårene er i kontakt med plata på samme tid
eller er det slik at en kan bruke f.eks fløyel og så hår?
mister denne hårene etterhvert?
Mvh en som er på utkikk etter ny kullfiberbørste (SOM IKKE MÅ RØYTE)
Jan I

R

rico

Gjest
Lyra SPT har jeg brukt i mange år og er helt enig i at den gjør nytten, faktisk så er den veldig så bra, pleier å kjøpe en med ujevne mellomrom når jeg kjøper plater slik at en ikke går tom, det hadde tatt seg ut :). Min favoritt. Tror t.o.m. at jeg har mer enn en liggende hjemme så hvis noen er interessert så ta kontakt.
Har også produkter fra LAST og synes de også er bra men når jeg bruker Lyra sin så mener jeg bestemt at jeg hører forskjell, det flyter liksom litt lettere avsted det hele. Disc Doctor har også en p/u rens som gjør en bra jobb. Legger til at jeg fortsatt bruker tørrbørste i tillegg til SPT`en og Zero dust matta.

Når det gjelder børster så finnes det flere som gjør en god jobb, bl.a. disse...

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=12558
http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=37213
Denne finnes vel i flere utgaver avhengig av hvem som selger den, bl.a. Audioquest.

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=15913

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Jan_I skrev:
Fløyelen er ikke i kontakt med platen med mindre du legger trykk på børsten. Poenget er å bruke fløyelen til å ta opp støvet som hårene har samlet. Funker dårlig i praksis på min Rega, platen stopper når børsten trykkes ned.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
309
Bach_Man skrev:
Jan_I skrev:
Fløyelen er ikke i kontakt med platen med mindre du legger trykk på børsten. Poenget er å bruke fløyelen til å ta opp støvet som hårene har samlet. Funker dårlig i praksis på min Rega, platen stopper når børsten trykkes ned.
Takker Bach_Man
Hvordan er denne børsten når det gjelder røyting?
mister den carbonhår?
Mvh Jan I

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
668
Jan_I skrev:
Som bach_man sier, holder du den skrått er bare karbonfibrene i kontakt med plata. Man kan skylle den hvis fløyelen har dratt til seg for mye støv, bruker et år på å tørke riktignok.

Den røyter ikke i det hele tatt.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Føyer bare til at det finnes flere alternativer. Bruker selv primært karbonbørste, men som børste nr 2 har jeg også en børste ikke ulik den som vises på denne siden http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=OSARB12, og bildet her:

(de har denne i tre størrelser)​

De som har laget børsten over har sin egen forklaring på hvorfor de velger nylon og ikke karnbon. Jeg valgete en nylonbørste ut fra tidvist behov for en litt stivere børste enn karbonfirberbørsten. F.eks. plater som har stått lenge der støv og annen smuss har "satt seg" og selv ikke en runde med antistat-pistol og karbonbørste er nok. Da snakker vi skrittet før vasking med vann (og eventuelt en dråpe zalo i vannet) er nødvendig. Istedet for å "gnikke" med karbonbørsten eller en klut, drar jeg nylon børsten veldig lett frem og tilbake over utsatte steder. Beveger den kun med rillene, ikke på tvers av. Så bruker jeg karbonfiberbørsten igjen for å ta det som den litt stivere nylonbørsten klarte å løsne. Nylon børsten løfter jeg bare rett opp når ferdig med den, bruker den ikke til å "måke" støvet utover platekanten. Selv om busten er myk, tar jeg ikke sjangsen, og bruker derfor karbonbørsten til "finishen".

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jan_I skrev:
Bach_Man skrev:
Jan_I skrev:
Takker Bach_Man
Hvordan er denne børsten når det gjelder røyting?
mister den carbonhår?
Mvh Jan I
den børsten der er den jeg har likt minst i bruk , jeg kasta min etter 14 dager , gikk over til audioquest med lange hår....røyter gjør den ikke.

Igjen , det er ikke dyrt for disse børstene , tverimot så billig at det gå an å kjøpe to ulike å prøve seg frem- ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
rico skrev:
Lmen når jeg bruker Lyra sin så mener jeg bestemt at jeg hører forskjell, det flyter liksom litt lettere avsted det hele.
Godt å lese at jeg ikke er den eneste med lignende opplevelser. Er i det hele tatt så skeptisk innstilt til hifi-magic, at jeg er ganske sikker på at jeg ikke er noe offer for placebo ihvertfall. Her står gjerne forventningene i minus, hvis jeg skulle være dum nok til å prøve ut noe.

Skal bli morsomt å høre tilbakemedlinger fra de som har kjøpt.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
zimon skrev:
ssm skrev:
zimon skrev:

Nå vet ikke jeg hva Hr. Gandy mener og sier i dag. Fremer siterer jeg fra noe han skrev i 1996. Om vi så forutsetter at det var enda noen år tidligere at Gandy ga uttrykk for sin mening, så kan man jo f.eks sette utsagnet inn i en kontekst som åpner for litt mer barmhjertig tolkning av det han sier. Konteksten kan f.eks ha vært "uvettig bruk" av diverse rensevesker, noe som vel bredde om seg en stund. Husker godt de blå flaskene (AM?) med hvit kork og blå klut inni korken (edit: blå veske, gjennomsiktig plastflaske) som vi kjøpte på 80-tallet. Den vesken satte varige spor på mange plater. Ikke bare fordi folk overdrev bruken, men også fordi man trodde at vesken ville dampe bort av seg selv uten å sette spor. Derfor slurvet man med tørken. Mener å huske at bruksanvisningen på nevnte flasker anbefalte "flytende avspilling" av platene for ekstra "dyp-rens". Altså, hell vesken på platen og stiften svømme i dette. Tørk så av overskuddet. Sporene av dette ser vi fortsatt. Er vel ikke alene om fortsatt å finne bruktplater som bærer preg av å ha blitt "badet" i slik og tilsvarende renseveske? Prøvde den jo selv, har jo sett det. Anyway, i en slik kontekst, så vil vel Hr. Gandys meninger (slik de er gjengit av Fremer) kanskje ikke høres så gale ut som de i lys av dagens kontekst med mer skånsomme platevaskere og -vesker for noen kan gjøre....

Roy Gandy mener nok det han ble sitert på å ha sagt, så mitt forsøk på barmhjertig tolkning trekker jeg herved tilbake (men mitt syn på behovet for eksentrikere står jeg ved :))

Leser i "manualen" til Rega p3-24, og der står det faktisk under Hints and Tips using your Turntable:

"3.Don’t use any record cleaner that works while the record is playing or any cleaners that use
water or solvents. If you keep your records stored in their sleeves, avoid touching the playing
surfaces, play with the lid down and keep all water and fluids away, cleaning should not be
necessary. Don’t worry about visible dust on the record surface, this is brushed aside by the
stylus and any that collects on the stylus can be easily blown away. In general, record
cleaning is overdone and one should not believe all the claims made by record cleaner
manufacturers.
"

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.403
Sluttet helt med platebørste da vasker ble kjøpt.
Hadde både kullfiber og Discwasher børste, men støvet ble stort sett skjøvet rundt. Dessuten er børsting er en oppskrift for å bygge opp statisk elektrisitet som holder støvet ekstra godt fast.
Hadde mye større problemer med statisk elektrisitet før, det ble nesten helt borte etter at vaskeren ble tatt i bruk.
Nå følger jeg med ved hjelp av en 10X lupe, og vasker kun en sjelden gang etter første gangs vask. Kan både se og høre at vask er bra.
Støv som ligger løst nok til å fjernes med børste, vil mest sannsynlig skyves til side av stiften, som Gandy er inne på.

Spiller også med støvdeksel.

mvh

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.307
Torget vurderinger
10
Jeg har oppdaget at min karbonbørste røyter ganske mye. Har dempet belysning ved platespillern, men når jeg justerte den på nytt nylig så satte jeg opp en god lampe. Da ser jeg at det drysser ørsmå hår fra børsten. Og ikke nok med det, det er masse små karbonhår på en del av platene også :(

Har kjøpt ny børste, lurer på om jeg skal tørke av hårene på platene med den nye børsten? Eller skal jeg vaske platene i spin-clean vaskeren?

Topp Bunn