Platekompaniet og leveringstid

ErlendM

Medlem
Ble medlem
26.03.2024
Antall liker
3
Sted
Ålesund
Som relativt ny på vinyl, har jeg kjøpt ca10 plater fra platekompaniet.
Erfaringen så langt er at utgivelser som er merket med leveringstid " 5-10 dager" gjerne kan ta 3 måneder å få i postkassa. For eksempel Ane Brun, leave me breathless, var merket slik, etter en uke gikk den over i ubekreftet, forsinkelse etc. så tok det månedsvis. Det samme med Thomas Dybdal.
noen er merker med en grønn klokke, noen gulorange. Hva betyr det?
Er det bare meg som opplever merking med leveringstid misvisende, om mulig spekulativ?

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.134
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Neida, ganske typisk for Platekompaniet det der. Typisk ankommer plater som faktisk er på lager raskt, de andre er helt i det blå. Jeg har ventet 3-4 måneder flere ganger og flere ganger fått kansellert utestående fordi de ikke er å oppdrive (for Pk i alle fall). Holder meg så godt som utelukkende til Discogs.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
20.582
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Synes de som regel klarer å levere inn rimelig tid, selv de fleste de ikke har på lager kommer innen ok leveringstid. Noen få ganger har jeg fått beskjed om at de ikke klarer å skaffe, og noen få ganger dukker det opp plater jeg rett og slett hadde glemt at jeg hadde bestilt.

Jacobsen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.11.2008
Antall liker
175
Sted
Østlandet
For å si det slik... alt jeg bestiller hos PK blir betalt med Klarna. Gidder ikke legge ut penger på skiver de ikke klarer å levere..:p

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.080
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
For å si det slik... alt jeg bestiller hos PK blir betalt med Klarna. Gidder ikke legge ut penger på skiver de ikke klarer å levere..:p
Du skal ikke betale noe selv om du velger Vipps eller Visa/MC. Beløpet blir reservertnår du plasserer ordren, men pengene blir åpnet opp etter 7 dager omtrentlig om de ikke leverer ordren din. Du får ikke en transaksjon tilbake da det ikke er trukket penger. Pengene blir bare tilgjengelig igjen. Slik er det iallefall der jobber, og det er standard.

Sist redigert:

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
827
Jeg ga opp Platekomp. for en tid tilbake bl.a. pga. jeg synes det blir litt "rotete" med betalingen når det tar lang tid å få det du har bestilt. Så nå er jeg ex. storkunde der.

Jeg får slå et slag for de få lokale platebutikkene som fortsatt finnes. Jeg kjøper nå nesten alle platene mine (både vinyl og cd) hos All Good Clean Records i Trondheim. Vi har en slags lokal agreement. Jeg stoler på at skaffer de platene de sier de kan skaffe, mens de stoler på at jeg betaler for det jeg har bestilt (slik at de slipper å brenne inne med plater). Det fungerer, og ikke sikkert det blir så veldig mye dyrere enn Platekomp. heller. Vi nordmenn er litt sånn at bare vi ser noe er på tilbud så tror vi det er billig, men det er ikke alltid sant!

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
827
Jeg savner tiden vi dro på byen Lørdags formiddag kjøpte et par plater .Så et par øl på puben :)
Ja, jeg husker i Trondheim lørdags formiddag før i tida så var det masse folk som gikk rundt med plastikkpose fra en platebutikk. Dette var for øvrig lenge før plastikkposer kostet en formue! Det var den gang da.

ErlendM

Medlem
Ble medlem
26.03.2024
Antall liker
3
Sted
Ålesund
Jeg er ikke sååå gammel, 45, så jeg husker bare da vi skrev oss på venteliste for å kjøpe Pearl Jam, live in Atlanta, triologien. CD. Deretter møte opp uka etter og fikk kjøpe den første, som var med papp-cover. Intern justis var at de som hadde kjøpt vol 1, fikk først kjøpe vol 2 og 3. selvfølgelig med personlig oppmøte.

Lydbildeja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2017
Antall liker
670
Det lengste jeg har ventet på en musikk blu ray hos Platekompaniet var et halvt år,hadde nærmest glemt av bestillingen, plutselig lå den der i postkassen hehehehe.:)
Har bestilt hundrevis av filmer derfra på Blu ray og som regel får jeg de innen 14 dager, det som de virkelig har på lager får jeg i løpet av 4-5 virkedager hver gang.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.393
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
4-5 virkedager er for dårlig. Når jeg bestiller fra Amazon.co uk ting de har på lager så får jeg platene levert på døra innen 24 timer.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.146
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Platekompaniet er det mange år siden jeg sluttet å bruke. Finnes så mange andre seriøse leverandører.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.393
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
Pris på frakt ?
Det er avhengig av hva du bestiller, men det er jo fort gjort å gå inn på Amazon og legge det du er interessert i i handlekurven så ser du jo selv. Det jeg generelt kan si er at jeg bestandig også sjekker pris hos Platekompaniet og det er svært sjelden de kan konkurrere selv med gratis frakt i forhold til hva Amazon skal ha inkludert expressfrakt.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.492
Sted
VestBredden
Det er avhengig av hva du bestiller, men det er jo fort gjort å gå inn på Amazon og legge det du er interessert i i handlekurven så ser du jo selv. Det jeg generelt kan si er at jeg bestandig også sjekker pris hos Platekompaniet og det er svært sjelden de kan konkurrere selv med gratis frakt i forhold til hva Amazon skal ha inkludert expressfrakt.
Frakt for en vinyl, levering dagen derpå... 333Nkr, ikke idiotisk dyrt sånn sett. men blir allikevel en diff siden (nesten) Helt Hjem koster ca 4 x mindre
+ at skattepenga forblir i Gnore ;)

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Antall liker
4.749
Sted
Bartistan
Amazon nekter jeg å bruke pga hvordan de behandler arbeidsfolket sitt.

Jeg må ha hatt flaks gjennom alle år etter at den lokale PKsjappa stengte, da jeg ikke har noe som helst å furte over.
Har bestilt få men ganske store ordrer med musikk, film og bøker levert i én smell og har aldri måttet vente mer enn et par uker.
Helt Hjem betyr til og med helt hjem men akkurat der er jeg igjen usikker på lønns- og arbeidsvilkår budene jobber under

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.492
Sted
VestBredden
Amazon nekter jeg å bruke pga hvordan de behandler arbeidsfolket sitt.

Jeg må ha hatt flaks gjennom alle år etter at den lokale PKsjappa stengte, da jeg ikke har noe som helst å furte over.
Har bestilt få men ganske store ordrer med musikk, film og bøker levert i én smell og har aldri måttet vente mer enn et par uker.
Helt Hjem betyr til og med helt hjem men akkurat der er jeg igjen usikker på lønns- og arbeidsvilkår budene jobber under
Jeg skriver nesten helt hjem, for de fleste gangene blir det levert ved døra, men dem sender likegodt på den lokale post i butikk ....
Portebuddy Helt hjem og Oda er ting som ikke vil funke på sikt.

Postnord sin My Pack Small, blir vel nå levert av Posten, siden det er småpakker ment for postkasse, men PN har jo ikke et sånt distrubusjonsnett.
Ergo kjøper de den tjenesten av Posten, way to go faktisk

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Antall liker
4.749
Sted
Bartistan
Helt Hjem lokalt tror jeg er det som tidligere var rene avisbud, men som nå også tar småpakker, noe mat (?) og hvem vet hva ellers

Topp Bunn