Platematter

Øyvind Ek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2009
Innlegg
205
Antall liker
154
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
1
Hvor viktig er platematta? Har den noen innvirkning på lyden? - eller er den bare et nødvendig underlag for plata? Korkmatten jeg bruker nå fungerer greit men er negativ i forhold til statisk elektrisitet. Det hender øverste del av matta følger med når lp’en tas av etter avspilling. Veldig irriterende. Det merkes best nå når vi går inn i den kalde årstid. Så finnes det noe som er bedre? F.eks. annonseres en platematte i metall - SPEC+ - her på forumet. Mye fine ord om den fra levrandør men hvordan er den i praktisk bruk ? Svarer den til forventningene og kan den anbefales?
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.658
Antall liker
4.109
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Tydligen lite olika rekommendationer från tillverkare, på NAS Spacedeck är det platsmatta men inte på Dais.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.863
Antall liker
21.867
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mine matter skal ha hull til den klassiske Thorens-singelpucken. Originalmatten på min TD 125 Mk. II har selvfølgelig det.
Nå bruker jeg en fra bukta i kork og gummi som demper bakgrunnstøyen litt tror jeg.
Herbies lager matter med Thorenshull, men valuta, frakt og moms gjør prøving lite aktuelt.
Fant en sammenligningstest der en SPEC-matte er med:
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.075
Antall liker
146
Torget vurderinger
3
Cleraudio Vinyl Harmonizer -platematte i ren vinyl . En god del bedre lyd også med denne pluss en platepuck . Vet ikke om den selges nå . Kjøpte min hos Soungarden tr.heim for 15 år siden . Du kan søke på Nettet.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.937
Antall liker
754
The Funk Firm Achromat hos Mala. Ser ut som papp men fungerer. Gjør en forskjell på lyden på min Technics -spiller i alle fall. Finnes riktignok billigere matter.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.541
Antall liker
8.106
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Har prøvd en haug med matter opp gjennom, fra gamle PlatterMatter i feit gummi til tynne matter fra Herbie's, Boston Audio og et par japanske i tynn polymer. Og selvsagt filt + noen flere som jeg ikke husker hva var. Med unntak av PlatterMatter som sugde til seg dynamikk så har jeg aldri hørt tilstrekkelig forskjell til å bry meg om å bruke noe videre penger på dem, men kanskje gjelder ikke det samme på andre spillere. Kork og gummi er i bruk her og fungerer like godt som noe annet jeg har vært innom, i tillegg til at det eliminerte det lille jeg hadde av problemer med statisk elektrisitet.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.986
Ikke noe jeg har brydd meg om å teste - kjører originalt på mine spillere.

Men hadde vært interessant å sett noen målinger. Kanskje noe for Balle Clorin? :cool:
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
708
Antall liker
247
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Hvor viktig er platematta? Har den noen innvirkning på lyden? - eller er den bare et nødvendig underlag for plata? Korkmatten jeg bruker nå fungerer greit men er negativ i forhold til statisk elektrisitet. Det hender øverste del av matta følger med når lp’en tas av etter avspilling. Veldig irriterende. Det merkes best nå når vi går inn i den kalde årstid. Så finnes det noe som er bedre? F.eks. annonseres en platematte i metall - SPEC+ - her på forumet. Mye fine ord om den fra levrandør men hvordan er den i praktisk bruk ? Svarer den til forventningene og kan den anbefales?
Hei Øyvind
Satte opp 2 planter så skal ha noe vann i ny og ne her i rommet
Problem løst etterpå her hos meg som hadde samme problem som du refererer til.
testet en gode del me forskjellige matter her å alle har vel litt å si den ene eller andre vegen me tanke på forandring i lydbilde. Men de er jo marginalt dette her hos meg.
platepucker i forskjellige vekter å underlag ,som da er limt under puck gjør også noe her hos meg.
mvh Roy🔊🎸🔊
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.075
Antall liker
146
Torget vurderinger
3
Hva skal man med målinger . Har du ikke ører da .
 

Øyvind Ek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2009
Innlegg
205
Antall liker
154
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
1
Mange interessante innspill her men det vel sånn at man må være litt heldig - ikke sikkert at alle matter passer til platetallerkenen min. Test - forfatter i den linken var vel i tvil om resultatet ble like bra på glasstallerken og metall. Litt gambling blir det jo å kjøpe matte til 2500,- så det blir vel med tanken. Jeg har også et par planter i rommet med henblikk på tørr luft men jeg har også en luftfukter. Prøver å holde over 40% rel. fukt men det er ikke like lett på kalde dager. Statisk elektrisitet er ikke enkelt å bli klok på
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.081
Antall liker
3.540
Torget vurderinger
8
Jeg er veldig glad i kobbermatten min.
Føler den gir et annet driv og tyngde i musikken enn med andre matter.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.576
Antall liker
35.547
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Beste korkmatten jeg har hatt.
Min røyk så nå bruker jeg en Argon Cork Mat 1 fungerer helt greit den også, ikke noe som henger igjen.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.757
Antall liker
1.983
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Spurte litt om det samme i vinyltråden i går. Sliter mye med statisk og har testa en TEAC fancy papirmatte nå som skal hjelpe. Og den hjelper faktisk virker det som. Problemet mitt er at jeg må ha den oppå den orginale gummimatta for å få riktig vinkel på armen. Evt shimse mellom headshell og pickup.
Skjønner ikke helt hvorfor det blir så statisk men jeg har mye tepper i hus og bruker mye ull så er nok der mye ligger. Men er litt kjipt når det knitrer når du løfter av plata, du kjenner håret reise seg og før du har fått plata inn i innerlomma er den full av støv
 

Øyvind Ek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2009
Innlegg
205
Antall liker
154
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
1
Spurte litt om det samme i vinyltråden i går. Sliter mye med statisk og har testa en TEAC fancy papirmatte nå som skal hjelpe. Og den hjelper faktisk virker det som. Problemet mitt er at jeg må ha den oppå den orginale gummimatta for å få riktig vinkel på armen. Evt shimse mellom headshell og pickup.
Skjønner ikke helt hvorfor det blir så statisk men jeg har mye tepper i hus og bruker mye ull så er nok der mye ligger. Men er litt kjipt når det knitrer når du løfter av plata, du kjenner håret reise seg og før du har fått plata inn i innerlomma er den full av støv
Har du målt relativ fuktighet? Et enkelt hygrometer gir deg svar. Alt i rommet har godt av riktig luftfuktighet og den bør være 50 % pluss/minus. Noen grønne planter er heller ikke feil men jeg syntes det var positivt med luftfukter.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.757
Antall liker
1.983
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Har masse planter og problem uansett om det er midt på vinteren eller midt på sommeren når jeg har full gjennomlufting.
Har problemet både i stua og på kontoret på to forskjellige systemer. Bruker antistatisk innerfor, vaskere platene i ultralydvasker.
Kan jo være noe jeg kan tilsette i det kanskje?
Og problemet er der ikke på alle platene, kanskje hver 10ende er helt jævlig og resten ganske ok.
Best er de fargede vinylene virker det ut som
 

Øyvind Ek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2009
Innlegg
205
Antall liker
154
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
1
Har sett den samme tendensen- en og annen plate er ekstra statisk - kan det være vinyl kvaliteten? Det hender jeg vasker en plate som ikke knitrer men som bare har synlig microstøv - etterpå knitrer det som bare det. 🤨
 

stianå

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2017
Innlegg
67
Antall liker
36
Torget vurderinger
3
Oyaide er en leverandør med utstyr til platespiller.Topp kvalitet til fornuftige priser. platematta deres er genial. Skivene blir liggende helt rett. Clampen blir stående rolig og støve.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.505
Antall liker
3.338
Torget vurderinger
1
Jeg er også svanger på ei platematte til min Pioneer PL-L1000, vintage modell med direktedrift/tangensialarm, flytende oppheng og relativt lett platetallerken.
Men synes det er vanskelig å orientere seg i markedet. Skulle tro at det var konsensus på noen kombinasjoner av materialer og spillere?
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.943
Antall liker
17.251
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Kabler, underlag, føtter osv - og platematter. Det er vel ingen konsensus på hvordan de fungerer i enhver sammenheng og preferanse. Her gjelder det å prøve seg frem, er min erfaring. Hit and miss. Derfor har jeg alltid et utvalg av slike remedier. (Minner meg forresten på at jeg får prøve å selge unna noe, siden jeg nå har det jeg trenger, og har ingen planer om bytte mer😑).
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.505
Antall liker
3.338
Torget vurderinger
1
-Utgangspunktet mitt er altså en standard gummimatte Den som medfølger.
Hvis jeg da bytter til feks. kork, filt, skinn eller Sorbothan, er det ingen som kan si hva som skjer lydmessig? Hvilken retning det trekker?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.541
Antall liker
8.106
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Konsensus innen HiFi - ja, det skulle tatt seg ut.

Noen kan sikkert svare på spørsmålet ditt pedal. Og så vil noen andre si noe helt annet, og noen andre vil.....

Forskjellige anlegg, forskjellige rom, forskjellige spillere, forskjellige ører og ikke minst - forskjellige forventninger og overbevisninger.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.757
Antall liker
1.983
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Har ikke allverdens erfaring med platematter men har testet endel. Helt ærlig hører jeg ikke forskjell, men det er forskjeller så som tykkelse, vobbling og statisk elektrisitet
Har hatt 2 funk firm feks, begge vobler, har fikset det nå med dobbeltsidig teip for å holde den rett.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.075
Antall liker
146
Torget vurderinger
3
Brukte gummimatte før jeg kjøpte denne Cleraudio Vinyl Harmonizer . Tangentialarm i hard plast på spilleren med Ortofon stylus 40 . Spiller en god del bedre - større lydbilde -bedre bass ,oppløsning ,mere dynamisk og levende kontra med gummimatta . Vet ikke om Cleraudio lenger har denne platematta i sitt sortiment.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.505
Antall liker
3.338
Torget vurderinger
1
Brukte gummimatte før jeg kjøpte denne Cleraudio Vinyl Harmonizer . Tangentialarm i hard plast på spilleren med Ortofon stylus 40 . Spiller en god del bedre - større lydbilde -bedre bass ,oppløsning ,mere dynamisk og levende kontra med gummimatta . Vet ikke om Cleraudio lenger har denne platematta i sitt sortiment.
Bra tips. We have a contender!
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.757
Antall liker
1.983
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Her er den jeg bruker nå, syns platene er mindre statiske enn før, men har bare spilt en 30-40 plater så langt så ikke langtidstestet

edit: hadde en plate igjen nå som var jævlig statisk, nesten så papiret fulgte med plata når jeg tok den av
 
Sist redigert:

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har ingen stor erfaring med platematter, men det er nok forskjeller.
Selv bruker jeg en Audioquest sorbothane matte, men har også prøvd original filtmatte på min Rega.
Jeg liker best sorbothane, men jeg vil tro at type av platetallerken også kan påvirke valg av matte.

Til Rega får en jo akryl tallerken, og da liker mange å spille uten matte.
Egenresonnans er vel viktig her, akryl, glass, stål og aluminium har alle forskjellig resonnans, og vil sikkert spille forskjellig med ulike matter, uten at jeg har erfaring med det.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.628
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Hudson HIFI har noen forskjellig typer matte materialer. Jeg kjøpte en akrylmatte til en gammel Systemdek IIx på amazon som har filtmatte og glasstalerken. Men best har vært en akryl talerken for denne spilleren. Da skal det ikke være nødvendig m. noe dempematte, da den har veldig god indre demping. Brukt en Oracel Groove Isolator på en DD spiller(pioneer) som klebet seg fast til platen. Da jeg skulle av med LP platen, så ble det så statisk at armhårene reiste seg!
New York firmaet Hudson HIFI har også noe bra utstyr for justering av pickup's. Kjøpte et sett på amazon.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Potentielt kan der være forskel på hvor godt en måtte fikserer pladen, så ikke den skrider under afspilning.
Der kan også være forskel på hvordan, hvor godt, en måtte absorberer/modstår vibrationer i pladen.

Købte i sommer en Messingepladetallerken til at indbygge i tallerkenen på min Technics sp10mk2.
Ingen tvivl om det ændrer lyden, både med og uden den relativt tunge og stive Gummimåtte der hører til Technicsèn.
Indtil nu har det været lidt on and off. Er ikke helt sikker på hvad jeg fortrækker. Billedsætning og klangrepræsentation fremstår forskellig.
 
Topp Bunn