Plateretting for gjerrigknarker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Prøv. Men jeg tror at det er greit å behandle spenninger i og presse på hele plata.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.653
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Da er platene ute av ovnen og ligger på kjøkkenbenken til avkjøling. Glemte å filme en snutt før operasjon.
    Termometeret viste minst 69-70 grader, så jeg har nok pushet grensen litt ift temp.
    Gikk høyt ut og la inn en kostbar plate som var lost case. Elektrisk Regn, Steinbyen.
    Katastrofe-resultat. Det var alt for varm i ovnen min.... Sikkert 80-90. Minst.
    Krakelert plate....

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Da er platene ute av ovnen og ligger på kjøkkenbenken til avkjøling. Glemte å filme en snutt før operasjon.
    Termometeret viste minst 69-70 grader, så jeg har nok pushet grensen litt ift temp.
    Gikk høyt ut og la inn en kostbar plate som var lost case. Elektrisk Regn, Steinbyen.
    Krakelert plate....
    Hmmm.... hvis du absolutt må kan jeg foreslå denne - finnes sikkert rimelige alternativer men denne sørger for at du ikke "overcook it"...

https://www.weber.com/US/en/accessories/cooking/igrill-and-thermometers/7202.html?cgid=1339#start=1

7202F1_REV.jpg

Fungerer via Bluetooth mot appen i din iDings... sette grenseverdier, fjernavlesing etc... Kjøpte min ubrukt på Fretex må nevnes.... for 99.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Krakelert plate....
    Ouch! Har du ikke et steketermometer å teste med?

T

TT.

Gjest
    Krakelert plate....
    Tok du microen kanskje? ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Krakelert? Lurer på hvordan det gikk til. Vinyl er en termoplast.

T

TT.

Gjest
    Er det noen som virkelig har gjort dette med suksess, som kan bekrefte at metoden fungerer?

T

TT.

Gjest
    Er det noen som virkelig har gjort dette med suksess, som kan bekrefte at metoden fungerer?
    Hvorfor tror du jeg startet tråden? Funket glimrende.
    jo da, men det er tydeligvis vanskelig å få det til, derfor jeg spør. Hadde det ikke vært for etiketten i papir, så hadde varmt vannbad gjort nytten, da man ikke får mer enn max 70 grader ut i fra berederen.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Der var ikke det minste vanskelig de to gangene jeg prøvde, i alle fall. Men, YMMV, selvsagt. :)

T

TT.

Gjest
    Hadde vært ok med erfaring fra flere før man forkuller sin lille samling lissom...

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    For all del. Du behøver jo ikke starte med noe fint og dyrt. Ta noe som såvidt kam spilles og ikle er verdt stort i nåværende tilstand. Da kan det bare gå oppover. :)

• Liker
    Reaksjoner: TT.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Som en alternativ løsning gjorde jeg et lite eksperiment i går på 6 plater med noe svai. Tynne 80-talls plater.
    La de (samtlige 6 på hverandre) mellom to glassplater ute i solsteika på terrassen i ca 40 minutter, der jeg snudde bunken etter ca halv tid. Brukte tynne innercover på hver side - mellom glass og plater.

Tok de så inn og lot de ligge til avkjøling en halvtimes tid. Resultat - samtlige "slapp" spenningen og ble paddeflate igjen:).
    Jeg har ikke prøvespilt noen av de, men det er intet som tilsier at temperaturen ble for høy og/eller at platene har tatt noe skade av dette.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt om det før, men kanskje ikke med en hel stabel plater. Det er sikkert like bra, hvis man får temperaturen høy nok. (Noe det ikke er SÅ ofte at skje her i landet.) Jeg tenkte selv at temperaturen i stekeovnen er mer kontrollert og tryggere.

Bra å vite at det også funker. :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Det er garantert mer kontrollert og tryggere å bruke stekeovn - om man da har en man kan stole på - MED termometer:).

Mht soloppvarming så er i så måte glasset en essensiell temperaturforsterker. Vet ikke om flere så innslaget på TV i ferien om kokken som lagde 3-retters middag på dasjbordet i bilen i solsteika? Han målte +/- 65 grader på dasjbordet.

Har to noe mer "vriende" plater som jeg tenkte å teste det samme med i ettermiddag, men da tar jeg nok én og én. Så får vi se hva resultatet av det blir.
    Kanskje jeg husker på å ta før/under/etter-bilder også:cool:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det gikk dårlig i ettermiddag. Tidvis lett skydekke, og på langt nær like høy temperatur som midt på dagen i går.

Max temperatur ble 47 grader - og det er ikke tilstrekkelig.

Men - fikk tatt bilder da:)

Tydelig svai:
    DSC02234.jpg

Prøvde m/glass rett på plata for å gaine høyere temperatur:
    DSC02235.jpg

Men, nope - langt fra tilstrekkelig:
    DSC02236.jpg

• Liker
    T

TT.

Gjest
    Flott ptb. Er akkurat slikt jeg etterspør. Dokumentasjon. Meget bra! Tusen takk.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Således litt dumt at jeg glemte fotografering i går - og ikke målte temperaturen heller. Aner ikke hvor varmt det var, rent bortsett fra vesentlig varmere enn i ettermiddag.
    Men, tok nå et bilde av én vilkårlig utvalgt av platene fra i går. Den hadde omtrent akkurat like mye svai som den på bildet i forrige innlegg.
    Her er bilde etter soloppholdet. Som man kan se er den nå ikke 100%, men temmelig bra:

DSC02237.jpg

• Liker

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Siden sommeren er på hell og solvarmerettingens tid er forbi i år måtte jeg prøve @Dazed sin metode m/stekeovnsbehandling i går.
    Tok ei plate med bra svai som det ikke er så nøye med. Prøvde først 1/2 time på 58 grader, men etter avkjøling viste det seg at det ikke var nok. Økte temperaturen til 62 grader og tiden til 45 minutter, og det var det som skulle til. Så rett som det er mulig å få en plate etter nedkjøling.
    Brukte to 4mm glass hylleplater som jeg har "liggende" og så ingen grunn til å beskytte plata med noe innercoveret el. tilsvarende.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Glimrende! Får se om din dokumentasjon er mer verdt enn min, nå da. :)

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg føler meg ihvertfall komfortabel og trygg på den metoden og anser at risikoen for ødelagte plater som minimal.

Vel og merke om man har en stekeovn man kan stole på. Jeg har en ny Siemens av litt dyrere type og antar at valgt temperatur er nogenlunde riktig. Har ikke separat termometer til ovnen, kun probe som viser kjernetemperatur. Så vidt jeg vet så er kun funksjonen til denne å slå av ovnen ved oppnådd temperatur.
    Men - som med alt annet så er ikke bruksanvisning lest:cool:

U

Utgatt medlem 28213

Gjest
    Jeg føler meg ihvertfall komfortabel og trygg på den metoden og anser at risikoen for ødelagte plater som minimal.

Vel og merke om man har en stekeovn man kan stole på. Jeg har en ny Siemens av litt dyrere type og antar at valgt temperatur er nogenlunde riktig. Har ikke separat termometer til ovnen, kun probe som viser kjernetemperatur. Så vidt jeg vet så er kun funksjonen til denne å slå av ovnen ved oppnådd temperatur.
    Men - som med alt annet så er ikke bruksanvisning lest:cool:
    Ha ovnsdøren på gløtt, nyere ovner kan nå 100 grader når de står på 50. Jeg har tørket endel kjøtt i ovn, og det skal ikke overstige 50 grader. På den måten slipper man spikes med høy temp.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Virkelig?
    Er det noe som kan/vil skje helt random, eller...?
    Betyr det at temperaturen v/oppstart går opp over innstilt temperatur, for så å gå raskt ned igjen, eller kan den p et tidspunkt finne på å øke?
    Har jo temp-probe til multimeteret, så det kan jo testes, men...

U

Utgatt medlem 28213

Gjest
    ^ Virkelig?
    Er det noe som kan/vil skje helt random, eller...?
    Betyr det at temperaturen v/oppstart går opp over innstilt temperatur, for så å gå raskt ned igjen, eller kan den p et tidspunkt finne på å øke?
    Har jo temp-probe til multimeteret, så det kan jo testes, men...
    Jeg vet ikke annet enn at det kan skje, å ha døren på gløtt forhindrer bare spikes i varmen. Dette skjer vel når ovnen varmer opp. Den følger jo gradene du har satt, så den skrur seg av og på hele tiden, og da kan det komme en spike i varme. Tror ikke tempsaken rekke å fange en slik spike, men du kan jo prøve :)

T

TT.

Gjest
    Med bruk av pizzastein, rekker ikke massen å bli særlig påvirket av at varmeelementet i ovnen kobles inn og ut

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Det er riktig. Platen som ligger mellom to slike stener vil i hovedsak varmes opp av temperaturen i steinen - og ikke temperaturen i luften i ovnen. Glass, som jeg har benyttet/vil benytte vil trolig påvirkes raskere av temperatursvingning, men om det er kortvarig vil det trolig ikke ha noe å si.

Uansett - den temp-proben jeg har til multimeteret reagerer umiddelbart - og det er en enkel sak å teste for å se om det er svingninger i løpet av en sekvens.
    Det blir vel til å gjøre den øvelsen en gang man gidder:)

• Liker

Tjottolf

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.03.2007
    Antall liker
    58
    Dette er noe jeg selv har tenkt på lenge uten å ha fått gjort noe med.. Vurderte vinylflat for et par år siden, men de svarte aldri på mailene jeg sendte de med noen spørsmål jeg ikke fikk svar på på hjemmesiden. Har lest om metoden med glassplater i komfyr, men ikke fått ut fingern selv. Lurer på om noen har tips på egnede glassplater? Pizzasteinene ser praktiske ut de, men liker ikke det å måtte putte plata i plastcover for å beskytte den.. er redd for at foringsplasten i innercover eller plastcover vil reagere med vinylplata når den får litt temperatur så det tør jeg ikke.
    Reagerte på temperaturen som er nevnt her er såpass høy som 65 grader.. har lest om rundt 50 grader på nettet før,men med mye lenger "steketid".. noen tanker og erfaringer rundt dette?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    De glassplatene jeg bruker er noen hyller beregnet for "vitrineskap".

Tipper IKEA´s glasshyller for kjøkkenskap gjør samme nytten. De måler vel ca. 37X37 cm

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Litt tykke glassplater vil nok gjøre samme nytten i praksis, men stein har evnen til å holde lenger på varmen og jevne ut temperatursvingninger bedre.

Hverken PVC eller polyetylen smelter ved 65 grader. Man må opp i minst det doble. ...så det bør være uproblematisk, men å slippe innercoveret fjerner jo et moment, så det kan være ønskelig. Likevel nødvendig med pizzasteinenes ikke helt glatte overflate.

To glasstallerkener fra Rega hadde jo vært perfekt.

...men inntil videre fungerer pizzasteinene glimrende for meg.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    To glasstallerkener fra Rega hadde jo vært perfekt.
    Ja, men da er det ikke for gjerrigknarker lenger. Koster 1K pr.stk;)
    IKEA´s hylleplater tror jeg koster 95,- pr.par.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jepp, du postet noen sekunder før meg der:)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man vil lage en high end-glassplateretter, går det jo an å "lime" sammen to og to plater med termisk pasta. ;)

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    973
    Sted
    Oslo
    Siden sommeren er på hell og solvarmerettingens tid er forbi i år måtte jeg prøve @Dazed sin metode m/stekeovnsbehandling i går.
    Tok ei plate med bra svai som det ikke er så nøye med. Prøvde først 1/2 time på 58 grader, men etter avkjøling viste det seg at det ikke var nok. Økte temperaturen til 62 grader og tiden til 45 minutter, og det var det som skulle til. Så rett som det er mulig å få en plate etter nedkjøling.
    Brukte to 4mm glass hylleplater som jeg har "liggende" og så ingen grunn til å beskytte plata med noe innercoveret el. tilsvarende.
    Brukte du noe press, altså la du noe tungt på glassplaten?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Nope. Glassplaten er tung nok. Sjekket kjøkkenskapet her også (IKEA) og glassplatene der er trolig like tykke som de jeg har brukt.

Edit: 1mm tynnere.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    En 5mm glassplate på 49x37cm veier 1,14 Kg. FYI. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn