Katastrofe-resultat. Det var alt for varm i ovnen min.... Sikkert 80-90. Minst.Da er platene ute av ovnen og ligger på kjøkkenbenken til avkjøling. Glemte å filme en snutt før operasjon.
Termometeret viste minst 69-70 grader, så jeg har nok pushet grensen litt ift temp.
Gikk høyt ut og la inn en kostbar plate som var lost case. Elektrisk Regn, Steinbyen.
Hmmm.... hvis du absolutt må kan jeg foreslå denne - finnes sikkert rimelige alternativer men denne sørger for at du ikke "overcook it"...Katastrofe-resultat. Det var alt for varm i ovnen min.... Sikkert 80-90. Minst.Da er platene ute av ovnen og ligger på kjøkkenbenken til avkjøling. Glemte å filme en snutt før operasjon.
Termometeret viste minst 69-70 grader, så jeg har nok pushet grensen litt ift temp.
Gikk høyt ut og la inn en kostbar plate som var lost case. Elektrisk Regn, Steinbyen.
Krakelert plate....
Ouch! Har du ikke et steketermometer å teste med?Katastrofe-resultat. Det var alt for varm i ovnen min.... Sikkert 80-90. Minst.Da er platene ute av ovnen og ligger på kjøkkenbenken til avkjøling. Glemte å filme en snutt før operasjon.
Krakelert plate....
Tok du microen kanskje?Katastrofe-resultat. Det var alt for varm i ovnen min.... Sikkert 80-90. Minst.Da er platene ute av ovnen og ligger på kjøkkenbenken til avkjøling. Glemte å filme en snutt før operasjon.
Krakelert plate....
Hvorfor tror du jeg startet tråden? Funket glimrende. Skriftlig rapport, bilder og video tidligere i tråden.Er det noen som virkelig har gjort dette med suksess, som kan bekrefte at metoden fungerer?
jo da, men det er tydeligvis vanskelig å få det til, derfor jeg spør. Hadde det ikke vært for etiketten i papir, så hadde varmt vannbad gjort nytten, da man ikke får mer enn max 70 grader ut i fra berederen.Hvorfor tror du jeg startet tråden? Funket glimrende.Er det noen som virkelig har gjort dette med suksess, som kan bekrefte at metoden fungerer?
Akkurat.Flott ptb. Er akkurat slikt jeg etterspør. Dokumentasjon. Meget bra! Tusen takk.
Ha ovnsdøren på gløtt, nyere ovner kan nå 100 grader når de står på 50. Jeg har tørket endel kjøtt i ovn, og det skal ikke overstige 50 grader. På den måten slipper man spikes med høy temp.Jeg føler meg ihvertfall komfortabel og trygg på den metoden og anser at risikoen for ødelagte plater som minimal.
Vel og merke om man har en stekeovn man kan stole på. Jeg har en ny Siemens av litt dyrere type og antar at valgt temperatur er nogenlunde riktig. Har ikke separat termometer til ovnen, kun probe som viser kjernetemperatur. Så vidt jeg vet så er kun funksjonen til denne å slå av ovnen ved oppnådd temperatur.
Men - som med alt annet så er ikke bruksanvisning lest
Jeg vet ikke annet enn at det kan skje, å ha døren på gløtt forhindrer bare spikes i varmen. Dette skjer vel når ovnen varmer opp. Den følger jo gradene du har satt, så den skrur seg av og på hele tiden, og da kan det komme en spike i varme. Tror ikke tempsaken rekke å fange en slik spike, men du kan jo prøve^ Virkelig?
Er det noe som kan/vil skje helt random, eller...?
Betyr det at temperaturen v/oppstart går opp over innstilt temperatur, for så å gå raskt ned igjen, eller kan den p et tidspunkt finne på å øke?
Har jo temp-probe til multimeteret, så det kan jo testes, men...
Super idé!De glassplatene jeg bruker er noen hyller beregnet for "vitrineskap".
Tipper IKEA´s glasshyller for kjøkkenskap gjør samme nytten. De måler vel ca. 37X37 cm
Ja, men da er det ikke for gjerrigknarker lenger. Koster 1K pr.stkTo glasstallerkener fra Rega hadde jo vært perfekt.
Ja, se forrige innlegg.Ja, men da er det ikke for gjerrigknarker lenger. Koster 1K pr.stkTo glasstallerkener fra Rega hadde jo vært perfekt.
IKEA´s hylleplater tror jeg koster 95,- pr.par.
Brukte du noe press, altså la du noe tungt på glassplaten?Siden sommeren er på hell og solvarmerettingens tid er forbi i år måtte jeg prøve @Dazed sin metode m/stekeovnsbehandling i går.
Tok ei plate med bra svai som det ikke er så nøye med. Prøvde først 1/2 time på 58 grader, men etter avkjøling viste det seg at det ikke var nok. Økte temperaturen til 62 grader og tiden til 45 minutter, og det var det som skulle til. Så rett som det er mulig å få en plate etter nedkjøling.
Brukte to 4mm glass hylleplater som jeg har "liggende" og så ingen grunn til å beskytte plata med noe innercoveret el. tilsvarende.