Platesmaking i oktober – Jevnt god og smakfull musikk fra mange sjangre

PS-4020FS.jpg


Denne gangen er det en jevnere «konkurranse» enn det ofte er ellers, men med ganske stor musikalsk spennvidde. Og det er allerede mange som står i kø til neste smaking som forhåpentligvis kommer ganske snart. Da blir det mye vinyl.


Sverre Gjørvad - Elegy of Skies

Spennende veksling mellom melodisk og utforskende


1602321841875.png
Losen Records har mye spennende på gang i andre halvdel av oktober, og vi tjuvstarter litt med Sverre Gjørvad sin utgivelse som kommer fredag den 16. Han har med seg den samme besetningen som på fjorårets utgivelse Voi River, også den på Losen Records. Dette var en utgivelse med like stor bredde som Elegy of Skies, illustrert av en morsom tolking av Beatles-låten Here Comes The Sun.

Det betyr at i tillegg til at han selv spiller trommer finner vi Herborg Rundberg på piano og pumpeorgel, Dag Okstad på bass, Kristian Svalestad Olstad på gitar. I tillegg spiller Joakim Milder tenorsaksofon på Mercy.

Sverre Gjørvad har ellers en svært lang fartstid innen norsk jazz, med et rulleblad som i begynnelsen kanskje preges av at han studerte jazz ved Trondheim Musikkonservatorium. Han spilte i Bodega Band og Storytellers. Første soloutgivelse kom i 2001, i et album med den underfundige tittelen Denne Lille Pytten Er Et Hav. Og i 2011 utga han et album med en like annerledes tittel – Patience For The Little Things.

‘Sverre Gjørvad har også spilt med norske jazzgiganter som Live Maria Roggen, Ståle Storløkken, Mats Eilertsen and Nils-Olav Johansen. Og med Richard Badenyck, en musiker mange av våre lesere også vil gjenkjenne fra eiersiden av Lyd & Bilde

Selv om vi hele tiden befinner oss ganske trygt innenfor gjerdene til jazzlandskapet illustrerer denne utgivelsen at dette er et ganske stort og mangfoldig landskap. Og jeg blir aller mest fascinert av musikken på Elegy of Skies når den befinner seg i et utforskende og søkende terreng. Som på åpningssporet An Amorphic Balloon, og på Islands and Mountains. Og på det avsluttende tittelsporet Elegy of Skies Men samtidig er albumets styrke nettopp denne vekslingen mellom det melodiøse og det mer diffuse og søkende.

1602321901655.png
Lyden er flott og dynamisk på Elegy of Skies bidrar til å sikre plassen som Ukens Plate

Les hele platesmakingen på alle fem platene hos Audiophile.no

PS-4020FS-4.jpg
 

Kommentarer

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
981
Link til alle artikler
407
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 0
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

  • 2
Forrige helg var det to interessante HiFi-arrangement i hovedstadsområdet. Vi snakker om Oslo HiFi Show 2024 i Asker, og VårPuls 2024 hos Oslo Hifi Center i Oslo sentrum. Audiophile.no avla Oslo...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz - i lys loge!

Vossajazz - i lys loge!

  • 0
Ja folkens det er Vossajazz att, eg har alt skrive ei lita påminning i februar-dagboka. Opningskonserten er kl. 6 i Vossasalen på Park Hotel med Øyunn, dvs Siv Øyunn Kjenstad, om få timar når eg...
Fortsett
Audiophile.no
Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

  • 2
Denne gongen om mekaniske svakheiter, oppklaring av mistydingar, og Vossajazz. Og 5 øl frå KINN. Audioquest Red og Cobalt DAC problem Eg har lodda Red ei gong, og no slutta han atter å fungera...
Fortsett
Topp Bunn