PLATESMAKING: Joan Armatrading – How Did This Happen and What Does It Now Mean?

PS-0624 (1 of 2).jpg

I begynnelsen var Kari Bremnes. Og før Kari Bremnes var Joan Armatrading. Hva de var? Kari Bremnes og Joan Armatrading var uunngåelige artister i sine respektive epoker for oss audiofile mennesker som skulle lytte til våre anlegg, med dertil egnet musikk. Nå er de begge for så vidt aktive fremdeles, og produserer musikk også i 2024. Men tiden har på sett og vis løpt fra dem. Eller – har den egentlig det?

Selv om Joan Armatrading opprinnelig ble født i Basseterre i den karibiske øygruppen Saint Kitts og Nevis som også var engelsk koloni, flyttet hun til Birmingham i England som 7-åring. Hun dukket opp på musikkarenaen på 70-tallet, og for noen av oss var hun litt en HiFi-åpenbaring - en artist som serverte såpass god og gjennomført lyd at danske High Fidelity omtalte hennes utgivelser i panegyrisk ordelag, både på grunn av musikk og lydkvalitet. Fremdeles på 70-tallet.

Dette tiåret var hun en åpenbar singer/songwriter, med hovedvekt på akustisk musikk, dominert av vokal og akustisk gitar eller piano, Eller begge deler. Og selv om hun fikk gjennombrudd med album nr. tre og fire fra henholdsvis 1976 og 77, var også hennes andre album Back To The Night et veldig bra album, med mange låter som har blitt benyttet senere i konsertopptak. Og apropos livealbum – Steppin` Out fra 1979 er mitt desiderte favorittalbum av Joan Armatrading, et album som har mye av sitt låtmateriale fra mitt favoritt-studioalbum, Show Some Emotion fra 1977.

Selv om hun hadde en klar akustisk singer/songwriterprofil på 70-tallet, var det noe som endret seg etter hvert utover i 80-tallet og senere. Det startet vel egentlig så smått i 1980 på albumet Me Myself I. Litt mer hardtslående rocka profil på mange av låtene erstattet det mykere akustiske bildet, og bidro til å endre Joan Armatrading sin musikalske profil. Riktig for noen- ikke fullt så bra for andre....

Les hele platesmakingen i Audiophile.no
PS-0624 (2 of 2).jpg

Sist redigert:

Kommentarer

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.129
Link til alle artikler
443
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
PLATESMAKING: Chicago - Live At 55 - Arven etter CTA

PLATESMAKING: Chicago - Live At 55 - Arven etter CTA

• 6
I egenskap av å være et av bandene som har fulgt meg fra oppveksten har det vært vanskelig å forbi gå Chicago i stillhet hver gang det dukket opp et nytt album fra den kanten, etter å ha fått...
Fortsett
Audiophile.no
Sølvsuper 12 – Stig Arne si dagbok oktober 2024

Sølvsuper 12 – Stig Arne si dagbok oktober 2024

• 2
Det kan koma ein del Tandberg-stoff frametter. Me byrjar med Sølvsuper 12. Og nokre jolaøl frå butikk. Tandberg (1933-1978) Tandberg har ein særskild plass i hjarta til nordmenn, og det er ikkje...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Keith Jarrett – The Old Country

PLATESMAKING: Keith Jarrett – The Old Country

• 2
Triojazz fra Keith Jarrett betyr vanligvis Jarrett, Peacock og DeJohnette. Denne gangen er det litt annerledes, men likevel velkjent terreng. Jeg har smakt på utgivelsen The Old Country Deer Head...
Fortsett
Audiophile.no
6 stativhøyttalere i sammenligning hos Mala Audio

6 stativhøyttalere i sammenligning hos Mala Audio

• 13
Den første lørdagen i november arrangerte Mala Audio en litt besnærende event der 6 høyttalermodeller i varierende prisklasse fikk måle krefter. Og siden jeg til Stig Arne sin store fortvilelse er...
Fortsett
Audiophile.no
30-årsjubileum for Osafestivalen i 2024

30-årsjubileum for Osafestivalen i 2024

• 0
Årets Osafestival var den 30. i rekkja. Grunna coronarestriksjonane og kravet til avstand flytta festivalen i 2020 inn i Voss Idrettshall for dei store trekkplastera på kveldstid, og med god plass...
Fortsett
Audiophile.no
Dobbel orsaking – Stig Arne si dagbok september 2024

Dobbel orsaking – Stig Arne si dagbok september 2024

• 14
Det har skjedd ein del endringar sidan eg skreiv om DAC-ar og Spotify mot Apple music. Det er tid for oppsummering, revurdering og ei orsaking eller to. Audioquest Dragonfly Red og Cobalt Eg har...
Fortsett
Topp Bunn