I begynnelsen var Kari Bremnes. Og før Kari Bremnes var Joan Armatrading. Hva de var? Kari Bremnes og Joan Armatrading var uunngåelige artister i sine respektive epoker for oss audiofile mennesker som skulle lytte til våre anlegg, med dertil egnet musikk. Nå er de begge for så vidt aktive fremdeles, og produserer musikk også i 2024. Men tiden har på sett og vis løpt fra dem. Eller – har den egentlig det?
Selv om Joan Armatrading opprinnelig ble født i Basseterre i den karibiske øygruppen Saint Kitts og Nevis som også var engelsk koloni, flyttet hun til Birmingham i England som 7-åring. Hun dukket opp på musikkarenaen på 70-tallet, og for noen av oss var hun litt en HiFi-åpenbaring - en artist som serverte såpass god og gjennomført lyd at danske High Fidelity omtalte hennes utgivelser i panegyrisk ordelag, både på grunn av musikk og lydkvalitet. Fremdeles på 70-tallet.
Dette tiåret var hun en åpenbar singer/songwriter, med hovedvekt på akustisk musikk, dominert av vokal og akustisk gitar eller piano, Eller begge deler. Og selv om hun fikk gjennombrudd med album nr. tre og fire fra henholdsvis 1976 og 77, var også hennes andre album Back To The Night et veldig bra album, med mange låter som har blitt benyttet senere i konsertopptak. Og apropos livealbum – Steppin` Out fra 1979 er mitt desiderte favorittalbum av Joan Armatrading, et album som har mye av sitt låtmateriale fra mitt favoritt-studioalbum, Show Some Emotion fra 1977.
Selv om hun hadde en klar akustisk singer/songwriterprofil på 70-tallet, var det noe som endret seg etter hvert utover i 80-tallet og senere. Det startet vel egentlig så smått i 1980 på albumet Me Myself I. Litt mer hardtslående rocka profil på mange av låtene erstattet det mykere akustiske bildet, og bidro til å endre Joan Armatrading sin musikalske profil. Riktig for noen- ikke fullt så bra for andre....
Les hele platesmakingen i Audiophile.no
Sist redigert: