Platesmaking på 3. St.Hans dag

PS-2520-FS.jpg

Denne gangen er det flere knallsterke album som setter dype spor. Og faktisk måtte jeg endre kandidaten til «Ukens plate» underveis i løpet. På oppløpssiden var det en unik plateutgivelse fra en spennende norsk jazzmusiker som snappet seieren fra en riktig gammel ringrev fra USA.

Daniel Herskedal – Call for Winter

Storslått og magisk musikk som også er nyskapende

Min umiddelbare tanke når jeg hørte smakebiter av dette albumet tidligere i vår var at denne musikken umulig kunne være unnfanget på østsiden av vannskillet, med de fantastiske og storslåtte naturbeskrivelsene som formidles av
Daniel Herskedal, som opprinnelig kommer fra nord-vestlandet.

Og så kunne jeg ikke tatt mer feil, for denne gangen har denne uhyre spennende jazzmusikeren tatt en tur omtrent så nær svenskegrensa man kan komme. Nærmere bestemt en hytte i Elgå ved østsiden av Femunden. Og ved nærmere ettertanke er det sikker like storslått natur der også, selv om den gjerne er av en annen karakter.

Daniel Herskedal isolerte seg i denne hytten han leide i stedet for å gå i studio, og med seg hadde han en tuba og en basstrompet, i tillegg til et opptaksutstyr. Basstrompet er et ganske sjeldent musikkinstrument, men blir blant annet benyttet i Stravinsky sitt dramatiske Våroffer.

Med disse to instrumentene har Daniel Herskedal greid å skape en helt unik musikk, som samtidig er storslått og mektig. Og det er litt vanskelig å forestille seg at det er musikk skapt av en enslig person i en hytte, for både musikk og klangbilde gir kraftfulle assosiasjoner til et fjellandskap ikke ulikt det som er illustrert på et flott platecover.
Ikke minst tittelsporet Call for Winter markerer denne utgivelsen som et musikalsk landemerke blant Daniel Herskedal sine plateutgivelser, en diskografi som illustrerer en stor musikalsk spennvidde. For et par måneder siden støtte vi på han i platesmaking av Tyttebæret, og han har ellers markert seg i et landskap dominert av jazz, men med tydelige innslag av tilstøtende musikalske terreng.

Call for Winter baner seg solid vei som Ukens plate, i et felt med sterk konkurranse fra både norske og internasjonale artister, og dyttet til side selveste Dylan i en tett tetstrid mellom tre utgivelser.

Les hele vår platesmaking på de fire andre utgivelsene, med musikk av Jo David Meyer Lysne og Mats Eilertsen, Bobo Dylan, Kviven Duo og Åse Kleveland med The Salmon Smokers hos Audiophile.no.

Platesmaking-4-.jpg

Sist redigert:

Kommentarer

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
310
Link til alle artikler
179
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
SW-5 – en ny subwoofer Audio Pro definerer som "lagom"

SW-5 – en ny subwoofer Audio Pro definerer som "lagom"

• 1
Den svenske produsenten Audio Pro lanserer en ny subwoofer i moderat prisklasse. SW-5 er enda rimeligere og mer kompakt enn SW-10 som ble lansert i fjor sommer. I fjor sommer kunne vi melde om...
Fortsett
Audiophile.no
Los Angeles og Miami Crystal Edition - to uvanlige modeller

Los Angeles og Miami Crystal Edition - to uvanlige modeller

• 0
I dag har Urbanista lansert en spesiell versjon av de spreke hodetelefonene Miami. Veldig spesiell faktisk, og om den er noe for deg vil trolig være avhengig av hva slags frisyre du har. For dette...
Fortsett
Audiophile.no
Om Harman Kardon og «raving review» - Stig Arne si dagbok for mars 2021

Om Harman Kardon og «raving review» - Stig Arne si dagbok for mars 2021

• 0
Medan me ventar på sumaren etter ein rekordkald april: Ein spanande forsterkar har overlevd fimbulvinteren i garasjen, og årets mote i sumarøl: Frukt-IPA. Harman Kardon PM 640 Hi-Current...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: Lejonklou Boazu – Ekstrem minimalisme

TEST: Lejonklou Boazu – Ekstrem minimalisme

• 5
Lejonklou sine produkter har i lang tid pirret min nysgjerrighet. Nå har jeg testet den eneste integrerte forsterkeren i sortimentet, og den har gjort et sterkt inntrykk. Og hvis du lurer på hva...
Fortsett
Audiophile.no
SL-1200Mk7 og SL-100C - To nye direktedrevne modeller fra Technics

SL-1200Mk7 og SL-100C - To nye direktedrevne modeller fra Technics

• 0
Technics har utvidet sitt repertoar med platespillere i den moderate enden av prisskalaen. De har sine forgjengere i hver sin gren av den legendariske og klassiske SL-1200/1210-serien som...
Fortsett
Audiophile.no
Audiophile.no intervjuer Qobuz

Audiophile.no intervjuer Qobuz

• 1
I forbindelse med introduksjonen av Qobuz i Norge fikk vi anledning til å stille spørsmål til nøkkelpersoner i Qobus i Frankrike. Av praktiske grunner ble dette for vår del gjennomført skriftlig...
Fortsett
Topp Bunn