Platespiller/armkombo til krevende pick up

Otaku San

Medlem
Ble medlem
04.01.2007
Antall liker
4
Sted
Hamar
Hei igjen, Tormod.

Har du fått deg noen arm enda?

Hvis ikke, har jeg nyheter ...

(Jeg har syntes problemet ditt har vært litt 'moro').

Leter du etter noe klassisk, vil disse være noen av de beste valg jeg kan komme på:

Zeta-armen er skapt for pick-ups med medium til noe lavere compliance. Armmasse er 16 gram. Den håndeter kun pick-ups opp til 11 gram vekt. Veier Ikedaen mer?
Det er en til salgs på Audiogon.

Helius Cyalene og mk II, samt Helius Orion kan utbalansere pu'er opp til 20 gram, men har armmasse tilpasset medium compliance pu's.

Micro Seiki MA 505 S takler pick-up vekt opp til 16 gram og medium til høyere compliance! Den har et armrør som gir relativt lav effektiv masse, - og dette kan kanskje være et problem, dersom compliance er lav i Ikeda pu'en. Ellers er dette en flott arm - om du kan finne en.

SME 3012 mk 1, mk II og R ser ut til å kunne være en god match, med armmasse (14g) passer den til noe lavere enn middels compliance pu's, og kan utbalansere pu's på over 18 gram! Disse er også kjent for å være gode armer - og gir i hvertfall vintage-looket ...

En Ikeda IT 407 Kunne vært tingen ... Dyrt! - Er av utseende og i data akkurat som for Fidelity Research FR66S.

Tidligere nevnte Fidelity Research er ekstreme når det gjelder lav compliance og tunge pick ups! Har stor effektiv armmasse og utbalanserer pu vekt over 30 gram! FR64fx viser seg å kunne brukes allikavel, selv om armmassen "kun" er 20 gram! Disse armene er som sagt ekstreme til tunge/lav compliance Pu'er ...

- Så, Tormod - vurder dataene på Ikeda'en i forhold til compliance. Her har du flere armer som har evne til å utbalansere den. En fordel er om kontravekten har såpass masse at den ikke MÅ helt i bakre stilling for å utbalansere pu ..

Avhengig av compliance i Ikedaen vil min anbefaling derfor være en av disse:
- Hvis omkring medium (og noe laver enn) compliance: Helius Cyalene eller Orion.
- Hvis lav compliance: Fidelity Research (type avhengig av hvor lav compliance).

Ellers er det platespiller til deg her:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEBTOX:IT&item=120201187494&_trksid=p3984.cTODAY.m238.lVI

Har jeg vært snill gutt nå, eller ;-)

Lykke til videre!

Otaku San

Medlem
Ble medlem
04.01.2007
Antall liker
4
Sted
Hamar
Hei, hei - alle dere som er ute etter kvalitativ meget høy arm-match til tunge og lav compliance pick-ups og klassiske armer (et typisk tema for japanske produkter - egentlig); God Jul!

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
0
Har forsøkt å nyte julefreden - med hell ;)
Men Platespinnertanker har snurret i hodet til nær sagt enhver tid.

En interessant løsning er den Schick armen. Ser spennende ut! Men utstyrsbøgen i meg syens det ser litt rart ut med den gjennomgående mutteren i festet arm/armbase? Noen som har erfaring meg disse?
Den gode hr Schick sendte meg noen bilder der man brukte armen satt opp løst utenfor spilleren. Dvs. at man kan ha LP12/ekos og brukte LP12 som drivverk for en frittstående 12 " arm. Hva sier der?

En annen er å kjøpe et rimeligere drivverk på børsen her: Denon Dp67 eller Pioneer Sl-c590 f.eks? Synspunkter?
Kan begge disse funke med en 12 tommers arm?

Så har vi Technics Sp10mk2. ser ut til å være en klassiker i drivverkkretser?
takk til Bobby Peru for tips. Spennende ;)

Ser plent umullig ut å finne en Luxman med betengnelse over 300 tallet på børsene. Noen tips?
Er noen av spillerne til Luxman med betegnelse under 300 bra?

Sony?
Kenwood?
Dual?

Lyric har en Thorens m Dyna 505 arm. Men den godeste Tor skal ha en ublu pris for den. I tillegg ser riggen skeiv ut. (sikkert fjærjustering/armvekt)...

Søken fortsetter

GOD JUL

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
tRMD skrev:
Har forsøkt å nyte julefreden - med hell ;)
Men Platespinnertanker har snurret i hodet til nær sagt enhver tid.

En interessant løsning er den Schick armen. Ser spennende ut! Men utstyrsbøgen i meg syens det ser litt rart ut med den gjennomgående mutteren i festet arm/armbase? Noen som har erfaring meg disse?
Den gode hr Schick sendte meg noen bilder der man brukte armen satt opp løst utenfor spilleren. Dvs. at man kan ha LP12/ekos og brukte LP12 som drivverk for en frittstående 12 " arm. Hva sier der?

En annen er å kjøpe et rimeligere drivverk på børsen her: Denon Dp67 eller Pioneer Sl-c590 f.eks? Synspunkter?
Kan begge disse funke med en 12 tommers arm?

Så har vi Technics Sp10mk2. ser ut til å være en klassiker i drivverkkretser?
takk til Bobby Peru for tips. Spennende ;)

Ser plent umullig ut å finne en Luxman med betengnelse over 300 tallet på børsene. Noen tips?
Er noen av spillerne til Luxman med betegnelse under 300 bra?

Sony?
Kenwood?
Dual?

Lyric har en Thorens m Dyna 505 arm. Men den godeste Tor skal ha en ublu pris for den. I tillegg ser riggen skeiv ut. (sikkert fjærjustering/armvekt)...

Søken fortsetter

GOD JUL
God Jul til deg også Tormod!

Å bruke en 12" arm montert ved siden av en platespiller med flytende oppheng stiller jeg meg relativt tvilende til. Mener at en fast (eller i det minste en stabil) kobling mellom tallerken og armbase er nødvendig for et vellykket resultat.
Thorens 125 longbase kan ta en 12" arm på sitt flytende oppheng. Sony har et drivverk som er meget bra og som kan ta 12" arm: TTS 3000, disse var i bruk i nrk en periode.
Stiller meg tvilende til om nevnte Denon og Pioneer egner seg for 12" arm, men Denonen kan i det minste ta en 9" arm som egner seg for pickupen din. Pioneeren vet jeg ikke om det går an å skifte arm på.
Ellers er Thorens 126 egnet for lange armer, der er Mk III den mest vanlige og lettest tilgjengelige, men de andre utgavene går for å være bedre.
Hva angår Thorens, så har jeg best kjennskap til de solide gamle fra 60-tallet, og er overbevist om at en godt vedlikeholdt TD-124 med en 12" arm vil tjene herren utmerket og til stor tilfredsstillelse.

Mvh Trond Kjetil

toonz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2004
Antall liker
36
Torget vurderinger
7
Et tips til arm er Audio Technica ATP-12. Den får du relativt billig på ebay og den har blitt en kult-arm Japan. Audio Tekne har blant annet brukt denne til sin pickup. Det er snakk om en 10-tommer med høy masse. Må du ha 12-tommer er Audio Technica 1501 verdt et forsøk. Har begge disse armene selv og er fornøyd. Dvs. jeg spiller med 1501-armen nå, mens ATP-12 er kjøpt til en spiller som er under bygging. Uansett, får du til en bra match med pickupen du har tror jeg du kommer til å bli veldig happy. Hold deg unna flytende oppheng med armer og pickup av denne typen. Det ville i hvertfall jeg gjort.

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
0
Da er jeg igang ;)

Thorens TD124 på vei fra Danmark.
Gjenstår å se om den er bra da. Men den kan vel alltid selges igjen....

IKEDAEN venter her.

Så var det det med arm da?

Har sett litt på Thomas Schick armen. Synspunkter på den?

Ellers er jo såklart FR 64/66 i forskjellige inkarnasjoner drømmen - sammen med IKEDA IT407/375. Men det blir for dyrt nå.

En kar i Hong Kong mener Audio/Ultracraft unipivot armer passer kantileverløse pu'er godt. Enig?

Ser at det kan skaffes FR54 ganske billig. Men den er ikke god - eller?
Den mot en SME 3009R?

Kan skaffe en SAEC 308 til rundt 5.500 tusen. Litt mye?

Kom igjen med innspill.

mvh
tRMD

PS. Driver fortsatt å sikler på Luxman 444 og en L350, I tillegg en Technics SL1000, men de blir dyre ser det ut til.
Hvor mye er de verdt?

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
0
FRUSTRERT!! Platespiller/armkombo til krevende pick up

:p
Har fått armer og spillere i hus. Gleder meg, prøver.... men Får Det Ikke Til!!!

TD 124:

Prøvde 124 i nøyaktig 40 sekunder igår. Huff!

Ikke bra. Jeg må gjøre noe feil.

Spillern sto på MDF hylle på veggen. Men det var MYE brumm fra den som gikk ut i armen synes jeg.

EXCEL ES 801 ARM. Jeg brukte malen - lagde hull i bordet, monterte. Men kan ikke skjønne at armen står rett. Iallfall ikke med tanke på overheng på 15 mm. Hva kan man gjøre feil der? Amen skal jo i teorien kunne stå overalt så lenge den befinner seg på sirkellinja rundt spindelen som er i korrekt spindel, armbase avstanden?

Pick Up: Den J***** Ikedaen er jeg fristet til å si. Den sprakk opp nå også. Hmmm?
Diamanten ser ut til å være i orden.
Men den viste seg å være nesten for tung for loddet. Selv om Armguiden sier noe annet?

Prøvde armen på Lux444 også. Samme resultat. Unntatt rumble da

Prøvde ORTOFON AS-212S armen på 444 også. den skulle takle tyngden på pu. Men det gjorde den ikke gitt. Skriking der også. Det viste seg at loddet ikke taklet vekta heller. Tydeligvis veier pu hodet såpass mye at totalen blir for mye. Hmm??

Har på følelsen at det er NOE (Les vet at det err MYYYE) jeg ikke forstår her!? Når jeg setter armene på 444 og stiller inn ifølge mal er det umulig å få pickupen stillt opp rett på protractorlinjer. Nå har jeg ingen protractor som er laget akkurat for mine armers overhengog effektive lengder, men jeg skulle da kunne få det nogenlunde til med en standard ortofon "linjal"?

Frustert og forrvirra

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Naim Aro med det tunge bakloddet (ikke standard) tar pu'er med denne vekta. Om det byr seg en mulighet for å prøve..

Mvh Vidar P

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Har kjøpt meg ein AT1005 MKll for å bruke den med ein Denon 103 i eit prosjekt eg har liggande.
Audio Techniaen kan gå med opptil 32-33 gram ink. headshellet. Med standar headshell og ein normal Pu har den ein efektiv masse på rundt 20 g.
Skyhøg byggekvalitet. Gler meg til å ta den i bruk. Må berre skift innerkablar(sølv) og lage nytt armbord til den.
Den dukkar av og til opp på E-bay til 2-3000.-
MVH

Vedlegg

el che

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Antall liker
0
Har dere ikke noen tips eller råd til de komboene jeg allerede har da?

Se om det er noe jeg ikke har forstått eller no sånt no.... :eek:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hvor i geografien holder du til trmd/Che? Jeg kan gjerne bistå med hjelp, om du ønsker det og ikke bor så langt unna.....

el che

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Antall liker
0
Jeg beveger med stort sett i aksen Bygdøy - Grünerløkka.
Der Bygdøy er pkt a, og Grünerløkka pkt b :)

Er ved pkt i starten og slutten på dagen, ellers i område b.

Og du?

mvh
Tormod

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Bor på Haslum i Bærum. Da skulle det være mulig å få til noe. Du har PM!

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
0
Takk - bra Impuls handling! ;)

Dere andre, skriftlige tips?

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
0
Her er forresten bilder av 444 med nye sideplater i edelt tre.

Sånn så det ut

Sånn ser det ut nå.

Begynner å se ut som folk igjen nå. Selv om akkurat dette bildet ikke sa så veldig mye mer enn 1000 ord...

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
0
Kjenner noen til Kvalitet og andvendelses område på Grado tonearmer?

Og Koetsu armer?

Topp Bunn