Platespiller "digitalt"

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Hallo

Jeg har en CD/DAC med 3 digitalinnganger - spdif, rca og xlr - og variabel XLR ut rett i effektforsterkeren. Og så funderer jeg på å kjøpe meg en ganske rimelig platespiller, sånn at jeg får spilt litt vinyl også.

Er det noen som kan fortelle meg hvordan dette evt kobles og hva må jeg kjøpe meg for noe rart for å få det til å fungere hos meg??
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.951
Antall liker
22.067
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
"Ganske rimelig" er å ta hardt i i eksempelet Valentino:

RIAA -> RME ADI-2 (i ADC-modus) -> Toslink -> Logitech Transporter


Funker bra. En slik RME koster 6500,- ny. Grammofoner og RIAAer passende anlegget du lister kan koste hvor mye som helst...
 
K

knutinh

Gjest
Det enkleste ville vel være en pre-amp (med integrert eller ekstern platespiller pre-amp), og å bruke denne til å velge mellom DAC og platespiller?

Eller sa jeg noe selvinnlysende nå?

-k
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.189
Antall liker
4.410
Torget vurderinger
1
Project har en billig platespiller med innebygd RIAA som har USB utgang, sjekk om den også har SPDIF.

mvh
KJ
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
"Ganske rimelig" er å ta hardt i i eksempelet Valentino:

RIAA -> RME ADI-2 (i ADC-modus) -> Toslink -> Logitech Transporter


Funker bra. En slik RME koster 6500,- ny. Grammofoner og RIAAer passende anlegget du lister kan koste hvor mye som helst...
Hva skal jeg med Transporteren egentlig? Holder det ikke med RME'en..?
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
knutinh skrev:
Det enkleste ville vel være en pre-amp (med integrert eller ekstern platespiller pre-amp), og å bruke denne til å velge mellom DAC og platespiller?

Eller sa jeg noe selvinnlysende nå?

-k
Så det finnes ikke noe som tar et platespillersignal inn og slipper det ut i andre enden i form av et digitalt signal? Det burde jo eksistere synes jeg.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.951
Antall liker
22.067
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
AlexanderK skrev:
Valentino skrev:
"Ganske rimelig" er å ta hardt i i eksempelet Valentino:

RIAA -> RME ADI-2 (i ADC-modus) -> Toslink -> Logitech Transporter


Funker bra. En slik RME koster 6500,- ny. Grammofoner og RIAAer passende anlegget du lister kan koste hvor mye som helst...
Hva skal jeg med Transporteren egentlig? Holder det ikke med RME'en..?
Joa. Beklager å forvirre. Bytt ut "Transporter" med "Bladelius DacCdPre". Elegant løsning synes jeg (men gjem bort RMEen, den er så stygg så).
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
Project har en billig platespiller med innebygd RIAA som har USB utgang, sjekk om den også har SPDIF.

mvh
KJ
Jeg klarer ikke å finne det ut, jeg.. :D
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
AlexanderK skrev:
Valentino skrev:
"Ganske rimelig" er å ta hardt i i eksempelet Valentino:

RIAA -> RME ADI-2 (i ADC-modus) -> Toslink -> Logitech Transporter


Funker bra. En slik RME koster 6500,- ny. Grammofoner og RIAAer passende anlegget du lister kan koste hvor mye som helst...
Hva skal jeg med Transporteren egentlig? Holder det ikke med RME'en..?
Joa. Beklager å forvirre. Bytt ut "Transporter" med "Bladelius DacCdPre". Elegant løsning synes jeg (men gjem bort RMEen, den er så stygg så).
Aha. Godt du fant frem teskjeen. Jeg har en skuff i nærheten, så jeg kan putte det stygge inni den. Men da er jo det et alternativ. Takk takk!
 
K

knutinh

Gjest
AlexanderK skrev:
Så det finnes ikke noe som tar et platespillersignal inn og slipper det ut i andre enden i form av et digitalt signal? Det burde jo eksistere synes jeg.
Det finnes vel, men grunnen til at det er uvanlig er kanskje:
1. Platespiller-audiofile skyr digital lyd
2. Det er enklere og billigere å konstruere en pre-amp med analog inngangsvelger

-k
 
K

KindOfBlue

Gjest
Goldmunds toppmodell platespiller har digital ut, men den er litt dyr.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
knutinh skrev:
1. Platespiller-audiofile skyr digital lyd
Kan du dokumentere det? 8)

Da er jeg altså ikke platespiller-audiofil jeg da, fordi jeg skyr ikke digital lyd. Velvel, til tema; jeg tror jeg har sett noe slikt som du spør om Alexander, men kommer jammen ikke på i hvilket blad eller hva det het. Skal huske på å legge inn en post om jeg kommer på det.

Ellers har vel Meridian preamper med riaa og ADC... men de er en smule dyre :-\

Mvh Vidar P
 

DFM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
213
Antall liker
42
AlexanderK skrev:
Så det finnes ikke noe som tar et platespillersignal inn og slipper det ut i andre enden i form av et digitalt signal? Det burde jo eksistere synes jeg.
Slik at en kan konvertere det digitale platespillersignalet tilbake til det analoge utgangspunktet igjen? Fram og tilbake er jo som kjent dobbelt så langt...

knutinh skrev:
Det enkleste ville vel være en pre-amp (med integrert eller ekstern platespiller pre-amp), og å bruke denne til å velge mellom DAC og platespiller?
Støtter dette, f.eks en brukt pre med innebygd RIAA.

Vidar P skrev:
... her er det visst bare å koble seg på.
..og hvordan foregår egentlig det? USb til spdif, digital rca eller digital xlr? PP3 har vel ikke annet enn analog eller USB utgang?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Var det ikke digital ut som var etterspurt da? Vel, jeg har ikke greie på det. Du får komme med et bedre forslag.

Mvh Vidar P
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.951
Antall liker
22.067
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
For min egen del er jeg fullstendig avslappet til en ekstra konvertering for grammofonsignalet. Det er ikke der de store forvrengningsproduktene i mediet oppstår.
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Ja, dette var jo noen innlegg med forslag. Men jeg tror ikke NADen er det som fungerer hos meg, dessverre. Med mindre man får en USB-spdif-overgang av noe slag..
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Fins ikke slik overgang? Jeg var ikke klar over det jeg. Akk ja.

Mvh Vidar P
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.087
Antall liker
8.407
Torget vurderinger
1
Topp Bunn