Platespiller m/RIAA til rundt 10K

Eiriksen

Fersking
Ble medlem
12.10.2008
Antall liker
0
Hei. Jeg skal anskaffe meg en platespiller, og kommer trolig til å legge meg på rundt 10K - inklusive RIAA og PU.

Har lest mye på forumet her, og har så langt landet på Rega P3-24. Høres det ut som et fornuftig valg? Hvis ja, hvilken PU bør jeg kjøpe til denne spilleren? Og hvilket RIAA? Har lest mye fint om Clearaudio Nano.

Begynner rundt 10K nå - så får jeg evt. oppgradere etterhvert. Kanskje en god ide å kjøpe TT-PSU med tiden også?

Håper på noen gode anbefalinger - og etter hva jeg har skjønt så kommer dem :).

Eirik

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Har Nano selv og den spiller veldig bra den til en rimelig penge,tar både MM og MC,veldig greit at det er variabelt gain også,enklere å få rett gain med forskjellige PU.Hadde Cambridge 640P før og der va det alt for lite gain for min PU som har 0,3mV(Denon DL103R,den kan også anbefales :)) Sjekk prisene på Pro-Ject også,gir mye for penga ;)
mvh Filip Eriksen

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du er blant hundretusener av glade eiere med en en Rega; men ha balansen i bakhodet.
P3/24 passer godt med Rega's egne MM'er, eller andre pu'er i prisklassen opp til noen få tusen. Jeg vil mene at (gitt budsjett) så skal man være glad for at det fins så gode riaa'er som Cambridge 640 for nesten ingen penger, gitt at du har en nogenlunde sunn output på pu'en. Det betyr at du kan snuse litt rundt på stua for å se om du kan få montert en vegghylle innen budsjett.

Pu'er er forgjengelige ting, og slites. Nå til dags får du så mange gode pu'er for nesten ingen penger at det hele bunner i personlige preferanser.

Jeg hadde nok sett for meg noe slik; P3/24, pu til rundt 2k, vegghylle, TT psu. Evt rest til å ta med seg rundt på bruktvinylbutikker. Da er du godt dekt. Såfremt du ikke tenker å bruke denne type spiller i et erkeultrahighendsystem da.

Mvh Vidar P

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.067
Torget vurderinger
10
I disse tider bør man vel kunne gjøre noen kupp på bruktmarkedet? Ser for meg at du kan få mye for 10k...
Selv er jeg strålende fornøyd med en gammel direkte drevet spiller.

Mvh
bia

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Nok engang er jeg enig med Vidar.

Men F.E, vær litt forsiktig med å anbefale Denon 103R. Den er nemlig rimelig sær på arm og lagerkvalitet, og passer for eksempel heller dårlig i en Rega RB300 eller en Project-arm. Mulig Regas nye 301 (på P3-24) er en bedre match.
Audio Technica AT-OC9 eller Dynavector 10x5, derimot, sitter som en kule i den armen.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
impulse skrev:
Nok engang er jeg enig med Vidar.

Men F.E, vær litt forsiktig med å anbefale Denon 103R. Den er nemlig rimelig sær på arm og lagerkvalitet, og passer for eksempel heller dårlig i en Rega RB300 eller en Project-arm. Mulig Regas nye 301 (på P3-24) er en bedre match.
Audio Technica AT-OC9 eller Dynavector 10x5, derimot, sitter som en kule i den armen.
Hm,bruker nu den PUen i en Pro-Ject 9-arm,så en plass en test av en RPM 9 med 9CC-arm der dem meinte det spilte helt knall,sto visst noe der om at dem hadde dårlig tru på at det ville funke men det gjorde det tydeligvis ;)
mvh Filip Syns forøvrig at Nanoen e verd de 600kr ekstra siden den spille vesentlig bedre og er meire fleksibel...

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Skrev ikke Fidelity at carbonarmen til ProJect matchet best med myke pickuper.

Eiriksen

Fersking
Ble medlem
12.10.2008
Antall liker
0
Hei igjen alle sammen.

Da har jeg kjøpt platespiller. Landet på en Rega P3-24 m/Ely2 PU. Så langt veldig fornøyd, men er veldig usikker på justering av arm, motvekt o.l. Føler dette står dårlig forklart i bruksanvisningen (1 side :).) som fulgte med.

Fikk PU montert i butikken (Musikk-Magazinet i Bergen). Så jeg antar at det meste bør være riktig. Men - hvordan finner jeg ut at jeg har motvekten riktig balansert?

Og, hva gjør de tre forskjellige justeringene?

- Skyvejustering i forkant av armfeste
- Skrujustering oppe på høyre side av arm
- Motvekt

Sikkert dumme spørsmål, men finner ikke noe godt svar på det rundt om kring.

På forhånd takk for alle oppklaringer ;)

mvh. Eirik

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.965
Torget vurderinger
4
Eiriksen skrev:
Hei igjen alle sammen.

Da har jeg kjøpt platespiller. Landet på en Rega P3-24 m/Ely2 PU. Så langt veldig fornøyd, men er veldig usikker på justering av arm, motvekt o.l. Føler dette står dårlig forklart i bruksanvisningen (1 side :).) som fulgte med.

Fikk PU montert i butikken (Musikk-Magazinet i Bergen). Så jeg antar at det meste bør være riktig. Men - hvordan finner jeg ut at jeg har motvekten riktig balansert?

Og, hva gjør de tre forskjellige justeringene?

- Skyvejustering i forkant av armfeste
- Skrujustering oppe på høyre side av arm
- Motvekt

Sikkert dumme spørsmål, men finner ikke noe godt svar på det rundt om kring.

På forhånd takk for alle oppklaringer ;)

mvh. Eirik
Ang. motvekt- stiftens trykk, VTF (vertical tracking force) så har rega en måte å stille dette på. O,5g for en kvart omdreining på loddet, eller noe slikt!?
Det beste er imidlertid å bruke å vekt. En grei fremgangsmåter er å starte på middelverdien av anbefalt nåletrykk og prøve litt høyere eller litt lavere trykk.
Jeg har en Shure-vekt som du kan låne, eller evt. kjøpe for en billig penge om du vil ha den for fremtidige justeringer.

Skyvedingsen foran armbasen er antibias. Den justerer sideveis bevegelse. Generell regel for rega-armene er antibiasverdi = nåletrykk, dvs ved nåletrykk på 1,5 gram setter du antibias på 1,5.
Dette er kun et utgangspunkt, og du bør prøve små justeringer opp og ned.

Den skrudingsen ved armlageret justerer spenningen på en nål som gir motstand til armens vertikale bevegelser. Jeg har ikke vært borti denne tidligere så det får andre svare på. Vet at noen fjerner denne, men det er mye uenighet om dette er å anbefale. Regafolkene er jo ikke akkurat noen hvemsomhelster når det kommer til platespillerarmer, så det er nok en god grunn til at den er der...

Eiriksen

Fersking
Ble medlem
12.10.2008
Antall liker
0
Takk for hjelpen :)

Har nå funnet ut av de forskjellige instillingene og alt høres meget bedre ut! Viste seg at forhandler ikke hadde gjort noe særlig mer enn å montere PU - alt annet stod i hytt og pine. Ikke rart jeg ikke var helt fornøyd med lyden ???

Har bestilt en vekt også, slik at jeg får finjustert nåletrykket.

mvh. Eirik

Topp Bunn