Platespiller og aktive høyttalere

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.652
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Med 2 og 3 kan du kjøre fullt Sonos med Victrola Stream Carbon platespilleren (Hifiklubben har tatt den ut av sortimentet av en eller annen grunn).
Av 2 og 3 gir sikkert 2 det beste resultatet lydmessig.
1 kan godt ha den beste lyden for alt jeg vet, men husk at det ikke er lurt å forlenge signalkablene fra en platespiller som ikke har integrert forsterker til pickupen.

Hvilken platespiller har du tenkt å bruke?

Best lyd? Hør selv, men jeg gjetter på Argon-høyttalerne. Lydkvaliteten fra platespilleren kommer veldig mye an på platespilleren.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.305
Torget vurderinger
1
Hei

Hva gir «best» lydopplevelse av disse oppsettene ved bruk av platespiller?

Platespiller pluss ett av alternativene under;

1. https://www.hifiklubben.no/argon-audio-forte-a55-mk2-traadloes-hoeyttaler---stereo/argfortea55mk2bk/

2. 2 stk Sonos five
3. 2 stk sonos era 100
Dette er en no-brainer. Argon a55II knuser Sonos på lydkvalitet. Jeg kjøpte mk I til min bror. De spiller overraskende bra og høyt.
Disse 2 Sonos-modellene er type livsstilanlegg, beregnet på å gjemmes vekk på en vegg/hylle, kombinert med god brukerfunksjonalitet/app-styring fra mobil etc. Lyden er forsåvidt høy, ren og klar, men heller ikke mer.

Siden du tenker platespiller, antar jeg du innimellom skal sitte ned og lytte. Et oppsett med gulvstående høyttalere som får minimim 20-30cm avstand til side og bakvegg, vil da gi en helt annen Hi-Fi opplevelse, hvor du trekkes inn i et stort 3D-lydbilde.
Vær obs på at Argon a55II skal ha en spesialkabel fra "master-høyttaler" til "slave-høyttaler". Den følger med, og er på 5m.

Nå som høyttalervalget er gjort, må vi se på ditt samlede budsjett, og hvilken platespiller du har tenkt deg?
Og hvor skal platespilleren plasseres i forhold til høyttalerne? Blir det kort avstand til Masterhøyttaler, kan den plugges rett i. Blir det lang avstand (+2m) bør du vurdere en 2000-kroners RIAA med OPTISK TOSlink utgang (inntill 10meter rekkevidde). Det vil gi enda bedre lyd.
 

Myren2

Medlem
Ble medlem
09.12.2020
Innlegg
20
Antall liker
17
Sted
Brønnøy
Takk for svar. Da satser vi på Argon Forte A55 mk2. Har lest meg litt opp på disse og de får gode tilbakemeldinger.
Når det gjelder plassering så står jeg relativt fritt.
Platespilleren jeg har er :
Pro-ject Debut Carbon Esprit DC m/2M Red
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.477
Antall liker
35.316
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har Sonos beam, to one s og en sub mini i stuen, synes det er meget god lyd i det anlegget, det koster en del, men jeg klarer pent å nyte musikk der også. Jeg er ikke helt enig i @pedal - selv Sonos anbefaler at en ikke gjemmer vekk høyttalerne, så hvis det er slik han har hørt oppsettet med Sonos, så er det ikke rart han er misfornøyd. Prisen blir jo fort 15.000,- hvis en ikke kommer over gode tilbud (som jeg har gjort) - oppsettet i stuen hos oss kostet tilsammen 11.000,-
 

Myren2

Medlem
Ble medlem
09.12.2020
Innlegg
20
Antall liker
17
Sted
Brønnøy
Har selv Sonos One x2 pluss Sub mini. Men det brukes til «taffel musikk» i bakgrunn. Er veldig fornøyd med disse også. Men nå er jeg på jakt etter dedikerte høyttalere til platespilleren og da ble det A55
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.477
Antall liker
35.316
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
@Myren2 - Fikk min sub mini i går, fy for ett trøkk den lille rakkeren klarer å levere. Til og med lukket kabinett.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.305
Torget vurderinger
1
Da er Argon Forte A55 bestillt. Oppdaterer dere mht. hvor fornøyd jeg ble / blir. Hifiklubben har 60 dager åpent kjøp, men regner ikke med å bruke dette 😁
Blir spennende å høre om resultatet. Hva er størrelsen på rommet de skal spille i?

Din Pro-ject Debut Carbon Esprit DC m/2M Red kan du plugge rett inn i venstre høyttaler, med hjelp av en vanlig phono-phono kabel, av den typen med separat jording i begge ender (for å avverge hørbar nettbrum).
Dersom det ikke passer å plassere platespilleren ved den venstre høyttaleren, kan høyttalerne bytte plass, og så bytter du om kanalene i ene enden av signalkablen, for å bevare riktig plassering av Høyre/Venstre kanal.

Jeg vet ikke lydkvaliteten på høyttalerens innebygde RIAA. Du kan eventuelt prøve feks en Pro-Ject Optical Box E Phono til kr 2000,- + TOSlink optisk kabel (max 5-10 meter), og høre om det låter bedre.
 

Myren2

Medlem
Ble medlem
09.12.2020
Innlegg
20
Antall liker
17
Sted
Brønnøy
Rommet er 4x 6 meter
Du skriver typen med separat jording i begge ender. Er kablen i linken under det? Evnt andre kabel forslag, vil prøve med phono kabler først, før evnt Optixal box E blir vurdert.


Tenkte da å bruke 1.5m av kablen over
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Niks, du trenger en kabel med separat jord (dvs, det kan gå fint uten jord, men det tryggeste er å kjøpe en med) som f.eks denne.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.305
Torget vurderinger
1
Viss jeg bruker en Phono uten jord, er det vel mulig å sette på egen jordkabel mellom spiller og høyttalere?
Ja. Du kan i prinsippet bruke "hva som helst". En liten ledningsstump, som du avisolerer i hver ende.

Du kan koble opp først og spille musikk, uten jording. Skru opp og høre om du har noe brum. Kanskje trenger du ikke denne jordforbindelsen.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.245
Antall liker
2.676
Sted
Liten by
Hvorfor har jeg en følelse av dette er akkurat som de fleste ganger der det spørres om råd, man har egentlig bestemt seg på forhand og vil bare ha bekreftelse på sitt valg.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
Verden er full av s.k. "Askholes" - folk som graver og spør men ikke gjør som de blir rådet 🤭 🤭
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.652
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
^Ikke forleng tonearmskabler. Det gir økt støy og endret frekvensgang.
Jeg er i utgangspunktet skeptisk til phonoinngangen på høyttalerne.
 

Myren2

Medlem
Ble medlem
09.12.2020
Innlegg
20
Antall liker
17
Sted
Brønnøy
Hvorfor har jeg en følelse av dette er akkurat som de fleste ganger der det spørres om råd, man har egentlig bestemt seg på forhand og vil bare ha bekreftelse på sitt valg.
For min del var jeg veldig i tvil, var først nylig at jeg ble kjent med Argon, om dette er rette valget får vi se når dette blir testet. Jeg har mye Sonos og planen var i utgangspunktet å kjøpe 2x Era 100 med line in adapter. Så at jeg hadde bestemt med på forhånd er feil, kan like godt at disse går i retur. Men noen ganger må valg taes, og valget ble gjort med gode råd fra innlegg, hovedsaklig pga. innlegg fra «pedal» lengre opp i tråden noe som ble utslagsgivende for dette valget.
 
Sist redigert:

Myren2

Medlem
Ble medlem
09.12.2020
Innlegg
20
Antall liker
17
Sted
Brønnøy
IMG_2875.jpeg

Ble bra dette, en flott og god lyd til platespilleren. Med blåtann kan en også spille litt Spotify av og til. Ser høyttalere har sub utgang, så mulig jeg kompletterer med en Argon sub8 / Ztx en gang i fremtiden. Men bassen er i utgangspunktet bra nok, er nok litt avhengig av type musikk som spilles. Klar og god diskant.

Testet også Sonos Sub mini som ble koblet sammen med 2x Ikea symfonisk. Sub gikk i retur, alt for mye styr. Rett ut av esken så var lyden bra, så kjørte jeg True play tuning, da ble lyden bedre. Reiste på jobb, kom tilbake og flyttet litt på sub, da var plutselig sub veldig fraværende og litt ut av synk. Gjorde en sub crewl for å finne beste plassering, så ny tuning. Ikke bra nok, så en fabrikkresett og på igjen. Lyd grei nok, men valgte å kjøre en ny tuning, da var lyden igjen dårlig, dvs alt for dempet og ut av synk. Så da fikk jeg nok og sub gikk i retur. Sikkert bra greier, men jeg ønsker noe som bare funker.

Her er det veldig greit med Argon Forte 55 mk2, ingen innstillinger. Bare tut og kjør
 
Sist redigert:

Myren2

Medlem
Ble medlem
09.12.2020
Innlegg
20
Antall liker
17
Sted
Brønnøy
Noen gode forslag til aktive subber som kan passe til Argon Høyttalerne? Kun for musikk i stereo. Tenkte å kjøre noen tester på nyåret, har bla sendt en forespørsel til Hiklubben, så får jeg høre hva de konkluderer med.

Tenkte på bla. XTZ SUB 10.17 Edge men så lester jeg om en som ikke anbefaler disse på musikk i stereo.

IMG_2899.png
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Slår på egen tromme: veldig fornøyd med 2 x SVS SB-1000 Pro her. Hovedsaklig til musikk, men selvsagt også film. Kompakt, enkel å justere med app fra godstolen, låter veldig bra, fin pris.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.477
Antall liker
35.316
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Slår på egen tromme: veldig fornøyd med 2 x SVS SB-1000 Pro her. Hovedsaklig til musikk, men selvsagt også film. Kompakt, enkel å justere med app fra godstolen, låter veldig bra, fin pris.
Enig i alt... Eller - har ikke prøvd de til film - til det har jeg stor sub som lufter godt fra seg.
 
Topp Bunn