Platespiller og arm til Ortofon Cadenza Black og ECP2

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Jeg hadde bla RP8 og hadde tenkt til å kjøpe RP10, men etter å hatt den til test droppet jeg den, falt dessverre ikke helt i smak.
    Hva var det du ikke likte? Er det ikke ganske lik spiller, bare litt bedre?
    Både ja og nei. RP10 var noe slankere i mellom bass nivå og oppleves som noe lysere i klangbalansen i mellomtone nivå og opp i forhold til RP8.
    Den dypeste bassen var bedre på RP10 og oppløsningen. Men det hjalp lite når jeg spiller en del rock og det spilte litt kjedelig. Men hadde jeg kun spilt jazz og klassisk/ akustisk musikk hadde valget falt på RP10. Og jeg testet den med flere forskjellige pickup.
    Forstår. Med nesten 30 lapper i prisforskjell så bør man være fornøyd med oppgraderingen

forsell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    594
    Jeg hadde bla RP8 og hadde tenkt til å kjøpe RP10, men etter å hatt den til test droppet jeg den, falt dessverre ikke helt i smak.
    Hva var det du ikke likte? Er det ikke ganske lik spiller, bare litt bedre?
    Både ja og nei. RP10 var noe slankere i mellom bass nivå og oppleves som noe lysere i klangbalansen i mellomtone nivå og opp i forhold til RP8.
    Den dypeste bassen var bedre på RP10 og oppløsningen. Men det hjalp lite når jeg spiller en del rock og det spilte litt kjedelig. Men hadde jeg kun spilt jazz og klassisk/ akustisk musikk hadde valget falt på RP10. Og jeg testet den med flere forskjellige pickup.
    Forstår. Med nesten 30 lapper i prisforskjell så bør man være fornøyd med oppgraderingen
    Det var derfor jeg rådet deg til å vente litt med byttet ditt også, fort gjort å bli litt overivrig å tro att bare det er dyrere er det bedre.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Hvordan blir disse dataene for arm til Ortofon Cadenza Black?

Effective mass: 8g
    Overhang: 18mm
    Effective length: 235mm
    Mounting distance: 217mm (spindle to pillar)
    Weight: 340g
    Cartridge range: Up to 10g (assuming a required tracking force of 2g total 12g)

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.239
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det er relativt, Duc..Vertere ligger ikke så altfor langt vekk fra det trådstarter allerede har på lyd. Så, S, sjekk med
    Norsk Audio Teknikk AS
    om Bergmann, evt Rega, du.. Skal du gjøre noe , gjør det ordentlig. Dessforuten er ikke Gunnars RP8-tips borte, det heller. Den er utrolig god, den og. Begge merkene har en raffinert nøytralitet, spiller pokker så dynamisk, åpent, sprettent.
    Hvordan vet du at Verteren ligger i samme lyd signatur som trådstarters platespiller?

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    2.513
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Om du du vil ha litt mer oomph og grunntone enn det en strikkbasert snurrer makter å gi. Men smak og behag,
    vi prioriterer alle forskjellig.
    Solid12 - PTP Audio

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    PTP lager strålende ting, cbarth. Men den fordomsfulle kommentaren avslører vel i grunnen bare at du ikke har hørt allverdens av gode remdrevne spillere.

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    2.513
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    He he, ja det var ment med litt snill erting :cool:
    Jeg har ikke så lang fartstid innenfor vinylverdenens fantastiske sfære.

Jeg hadde en god runde og brukte mye tid på å høre på så mye jeg kunne av snurrere før jeg hoppet ut i det.

Nå var det forskjellig armer og pickuper på de fleste, men satt allikevel igjen med en følelse av:

Michell Orbe: Enorm romfølelse, men litt myk i frasparket?
    Rega RP10: Stor spilleglede med mye fart og moro, men litt lite grunntone/bass?
    Nottingham Dais: Mer analog lyd skal man lete lenge etter, flott klang men litt høflig?
    Technics SL1210: Rå dynamikk og mellombass, litt mekanisk lyd?
    Garrard 301: Helt fantastisk bass og grunntone, ikke fullt så god oppover, litt rumle og brumle mellomhjul?
    Lenco L78: Ikke fullt så rå i bunnen som Garrard, men en del bedre oppover?
    Linn Sondek LP12: PRAT, erkebritisk lyd.
    Avid Diva ii: Så nær digitalt som man kommer med en platespiller?

PTP: Vanskelig å forklare. Enda bedre i bunn enn en standard Lenco, myyye bedre i toppen enn en standard Lenco.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.392
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    ^^^Dessverre helt verdiløst når man ikke får opplyst hvilken plog det spilles med.
    Det er større lydmessige forskjeller på pick-ups enn verk og armer. Det er viktig å forstå.

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    2.513
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er helt enig i det. Men det er ikke så lett å prøve x-antall spillere i egen rigg. Det er et problem om man er som meg ny i gamet og ikke bor i hovedstaden og ønsker å få hørt litt på hva som finnes av forskjellige ting der ute i normale prisklasser. Det går liksom mest i Rega og Project når man ser reklamer og de landsdekkende kjedene.
    Men jeg er enig i det at jo lenger opp man klatrer på kvalitetsstigen, jo mer likt høres det ut.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Takk for masse tips og råd! Flere ting her jeg ikke har sett før. Vurderer noe av dette her nå, så får vi se

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.239
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3

Jeg hadde en god runde og brukte mye tid på å høre på så mye jeg kunne av snurrere før jeg hoppet ut i det.

Nå var det forskjellig armer og pickuper på de fleste, men satt allikevel igjen med en følelse av:

Nottingham Dais: Mer analog lyd skal man lete lenge etter, flott klang men litt høflig?
    Garrard 301: Helt fantastisk bass og grunntone, ikke fullt så god oppover, litt rumle og brumle mellomhjul?

PTP: Vanskelig å forklare. Enda bedre i bunn enn en standard Lenco, myyye bedre i toppen enn en standard Lenco.
    Dette er testet med samme pickup og riaa???
    Hvis ikke er jo dette meningsløst

forsell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    594

Dette er testet med samme pickup og riaa???
    Hvis ikke er jo dette meningsløst
    Skal testen bli mest mulig reel for seg selv, burde man selvfølgelig også teste med samme utstyr og rom. Men det er ikke like enkelt å få til da ikke alle spillere/arm/riia liker samme pickup og da finne en som passer godt til alle fort kan bli litt jobb, samt utlån av alle spillere og øvrig utstyr fort kan bli litt omfattende for de fleste.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.392
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det gir heller ikke mening å teste samme pick up i ulike armer/verk.

Arm og drivverk er der for å gi plogen gode arbeidsbetingelser.
    Det idelle ville derfor være å finne en pick-up man liker lyden fra, og så sette den i en arm og verk som passer.
    En tilnærming vi sjelden ser.

Det er nærmest umulig å teste alle aktuelle pick uper i eget anlegg.
    Det er derfor man skal høre på erfarne folk, og lese kilder man har tillit til.
    Slik kan man danne seg en oppfatning om hva som kan passe en sjøl.

F.eks kan dette være nyttig å lese:
    https://www.google.no/url?sa=t&rct=...pguide&usg=AFQjCNF_Wc1ETEPspent7AsC0OfoiMzZ6Q

Her beskrives bl.a klangkarakter ved ulike pick-uper.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Har en fin liten sak i sikte, men får se om det lar seg gjennomføre akkurat nå, ellers så synes jeg det begynner å låte ganske greit det jeg har også. Tror det hjalp med litt innspilling av pick up :)

Vinylrigg forfra.jpg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    S. Lieng: Det hjelper bestandig, det.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Mine Ortofoner har satt seg etter en håndfull plater.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.392
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Cadenza Black låter best etter ca 50 timer.
    Men de største forskjellene,-at den "slipper" mer i topp og bånn oppnår man etter en "håndfull plater" som Zomby sier.
    Den bør låte bra på den Clearaudio-spilleren. Forutsetter korrekt og pinlig nøyaktig oppsetting sjølsagt!
    For å hente ut det den er god for med en naken Shibata sliping, er det viktig.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Mulig det endrer seg mer etter håndfullen. Men etter den er min erfaring at hifi på mange måter er glemt, og at det bare er å kjøre på med musikk.

Tror ikke jeg har spilt samme plata to ganger innenfor de første 50 timer med ny pickup noen gang, og da blir det vrient for meg å mene noe om annet enn de store tingene.

helarn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Cadenza Black spiller fint med SME V-12 her hos meg. Jeg er sikker på at armen du har pickupen i betyr mye mer for lyden enn hva drivverket gjør. Derfor kan det være lurt å kjøpe en god arm først og eventuelt oppgradere verket etter hvert.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.382
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Cadenza Black spiller fint med SME V-12 her hos meg. Jeg er sikker på at armen du har pickupen i betyr mye mer for lyden enn hva drivverket gjør. Derfor kan det være lurt å kjøpe en god arm først og eventuelt oppgradere verket etter hvert.
    Dette kan eg seie meg einig i, men drivverket er ikkje heilt utan innverknad. Det fangar opp ymse resonansar, platetallerkenen og matte har ein viss eigenlyd, motoren kan vere meir eller mindre lydlaus, og det er ganske tydeleg skilnad på dynamiske eigenskapar. Vener med betre gehør enn meg, vil nok også trekkje fram stabil tonehøgd.
    God pickup er avgjerande, dernest må armen gje denne optimale arbeidsvilkår. Så held eg riaatrinnet for å vere ganske fundamentalt viktig - ikkje berre ein dings som transformerar og impedanstilpassar signalet - riaatrinn har vesentleg eigenlyd. Og så kjem drivverket. (Heilt til sist kjem signalkabelen frå pickup til riaa, vil eg hevde, men det snakkar vi ikkje om her)

Tips:
    * Tunge tallerkar i mystiske materiale er betre enn lette metalltallerkar.
    * Flytande oppheng er litt humørsjuke. Medan stive oppheng er enkle dyr - lette å forstå.
    * Platestrammar og platekrans kjem til nytte om du har mange tynne plater frå 1980
    * Store, kraftige motorar har sine fordelar og ulemper. Det har også små motorar.
    * Dei drivsystema som har best dynamikk og minst utfordringar er direktedrivne.
    * Mellomhjulsløysingar har minst like god dynamikk. Men dei er meir krøkkete å få til. Dei kan skape støy.
    * Belte- og reimdrift er heilt greitt, om tallerkenen er tung nok.

Og armar:
    *Tangentialarmar er gøy. Når du får dei til. Nokre kan vere skikkeleg vanskelege.
    *Ein lang arm er betre enn ein kort. Men også vesentleg dyrare.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn