Platespiller: Oppgradering eller skifte ut til nytt/ brukt?

Hmmerc

Medlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
37
Antall liker
0
Hei alle audiofile ;D

Spiller LP ene mine på Pro-Ject Debut 3 med orginal pick up (Ortofon?) og Pro-Ject Phono Box 2.

Det mangler en del på rom, dybde og perspektiv kontra cd/ data.

Spilleren brukes ikke veldig mye men jeg ønsker bedre kvalitet en det jeg har.

Har noen tips og råd om i hvilken rekkefølge jeg bør oppgradere?

Hvilket potensialet er det i Pro-Jecten? i den orginale Ortofon PU? og Riaa?

Budsjettet er ca 5K-7K. Kanskje i flere trinn.

MVH Helge
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
En bedre PU er vel det som jeg hadde sett på først.
Nå er ikke jeg noen ekspert på topic men i "billig" klassen er Dynavector 10x5 (high output mc) mye for pengene. Sikkert mange andre der ute også men DV 10x5 er mye for pengene i min bok.
En kompis sitter på RPM-1 og bruker en god gammel AT oc9 pu, spiller som f** :)

/jan
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Støtter Jans forslag om de to pu ene der....basert på omtale på hfs...og etter hva jeg har lest....Bare sjekk kompliancen i forhold til armen ( armens papirer fulgte vel med)?

Ikke ha bort din ortofon pu...den monterer du tilbake når du oppgraderer til annen spiller senere , så flyttes pu en du nå innvesterer i over på ny spiller litt etter hvert.

kjøp først ny pu du.

Hvilket riiatrinn sitter du på ? skal du ha mc high...kan dette brukes rett i mm trinnet , men du kan få problemer med litt lavt volumnivå....bare vær klar over det.

(dynavector 10x5 koster vel ca 3k)....skal du ha en merkbar bedring i lyden bør du nok opp i såpass på prisen)

Audionote IQ pickuper er også noe å tenke på ...en iq 3 til 5500 er en dyr MM...så spiller den heidundranes bra også ( ikke testa i din arm)

IQ2 ligger på 3500,- disse pu ene av MM er ikke av de mest kjente , men de spiller veldig dynamisk og fint....Jeg gikk fra en IQ2 til dynavector dv-20x low...og skal jeg være dønn ærlig , ble det ikke VANVITTIG mye bedre sånn direkte....men litt mer detaljert.....noe som gagner mc puer fremfor mm....selvsagt....hvor mye du skal legge i må jo du vurdere selv.....men du får en pu som spiller bra til ca 3k vil jeg mene , atoc9 har jeg ikke prøvd....men etter hva som skrives om den her inne , bør den absolutt være en god kandidat......men du må kanskjekjøpe den utenfra ? dette kan andre her inne mer om.....lurt å starte med pickup i allefall....det er jo trossalt lydmotoren , så får du gi din nye lydmotor bedre arbeidsbetingelser på sikt mht ny spiller......

Espen
 

Hmmerc

Medlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
37
Antall liker
0
Hei

Takk for svar :)

Riaa er en Pro-Ject Phonobox 2. Den har bryter for MM-MC.

Det bør kanskje opplyses at jeg har ikke foretatt noen justeringer av spilleren utover nåletrykk og antiskating.
Kan det være noe og hente her?

Hvem er importør/ forhandler av Audio Technica i Norge? ev forhandler i Stavanger området?

Dynavector forhandles av PLSN fant jeg ut. Kjenner noen til forhandler i Stavanger området?

Har noen erfaring med Clearaudio sine PU? De forhandler ac Soundgarden som iallefall er lett tilgjengelige i mitt område.

Ser Ortofon forhandles av Hifiklubben. Har disse noen gode kandidater i nevnte prisklasse?

Som oppsumering kan det se ut som jeg må legge inntill 3K i en god PU.

Denne bør eventuellt kunne bli med ved videre oppgraderinger av spiller.


MVH Helge
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Ligger det ikke en begrensning i platetallerkenen på Debut III? Må vel skifte ut den med en ikkemagnetisk før bytte til MC-pickup, eller..?
Du får jo nå kjøpt den samme acryltallerknen som sitter på Esprit og Expression utgavene, som tilbehør fra Pro-ject...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.828
Antall liker
8.134
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Tykkjer det er fornuftig å satse på ny pickup. Det er to aktuelle dersom perspektiveigenskapar står i høgsetet. AudioTechnica OC 9 kan nok importerast frå utlandet, og gjev godt perspektiv. Sjølv brukar eg Dynavector DV10x5 som referanse, og denne fungerer veldig godt på svært mange platespelarar, både rimelege og meir kostbare. Det som gjer at 10x5 kan seiast å vere meir fornuftig (ved sida av at det alt er importør av denne, www.plsn.no) er at han går heilt greitt i ganske så ordinære riaa-trinn, og stiller ingen høge krav for å levere. Eg har hatt han på ganske mange ulike platespelarar etter kvart, og eg trur det vil gå heilt greitt også utan at du oppgraderer til akryltallerken. Prøv fyrst med ein enkel platestrammar, t.d. den billege plastdingsen frå Clearaudio, som ikkje kostar meir enn rundt hundrelappen.
Det finnest andre pickupar som kunne vere aktuelle, men alle kostar ein del meir, så eg sluttar meg til det rådet du alt har fått.
 

Hmmerc

Medlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
37
Antall liker
0
Hei

Takk for nyttige tilbakemeldinger.

Tar i første omgang turen til mine lokale forhandlere og hører hva de har å by på.

Det bør vel være salg hos de fleste nå som kanskje kan gi en ekstra god deal ;D

MVH Helge
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ikke gå på den lure med å kjøpe en pickup som er grønn/gul/rød det var salg på nå da ,---- ;D ;D

En 10x5 fra snapa vil nok levere varene .

I og med at du har riia som takler mc , syntes jeg du utelukkende skal gå for mc/ev high-output om du vil......(HAR IKKE DIN RIIA EGEN BRYTER FOR DENNE INNSTILLINGEN MON TRO)

Ellers , liker du litt varm fyldig lyd , kan en benz ace Low(rød) være ett godt alternativ.....jeg har selv hatt denne , hos lyric kan det jo fort være romjulssalg....med det rette humøret....denne pu en er vellydende , og klangfull..

Dynavectoren vil være mer nøytral....Vet snapa har noe tilbud på den 10x5 en , med at du får med en onzow zreodust.....rensepute for pu...den har blitt uunnværlig her , og kan vaskes....sånn sett fremstår dette som ett svært godt kjøp spør su meg.

Å bare velge en pu fra ei butikkhylle etter farge etc er ikke så veldig smart egentlig...guess who i know :D

10x5 vil du kunne ta med deg til neste spiller ,. og få ett godt resultat med....sikkert oc9 også...tror den selges her: www.acousticsounds.com

eller her : www.elusivedisc.com


ellers syntes jeg du skal ta en tlf til Snapa å høre hva HAN syntes , han er en ærlig kar rett og slett....Lykke til.....

Espen
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er drøssevis av gode pu'er i prisklassen. Du gjør rett i prioritere en pu i første omgang med din spiller, men ikke ha altfor store ambisjoner med hvor gode pu'er den vil kunne utnytte. AT OC9 er blant mine favoritter, som mange andre nevner, men obs på kompatibilitet med denne gitte spiller/arm/riaa; det aner jeg ikke noe om. DV'ene er også gode, men på ingen måte unike imo. Clearaudio pu'er, som du spør om, liker jeg ikke. Det er nok bare meg, men jeg opplever de som spyttende, støyende og suboptimale.
Ortofon som du spør om har flere nye og gode MM'er også, og MC'er, om det er relevant. Goldring har lang tradisjon med å lage gode og universelt kompatible MM'er. Mao; det er plenty av gode produkter å velge blant. Rimelige pu'er er blitt så gode de siste årene.

Mvh Vidar P
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.093
Antall liker
12.216
Sted
Hus
Den nye AT OC9 ML er mykere i opphenget enn den gamle som jeg har. Min har en complianse på 9, og den nye har en complianse lik min Benz M09 på 15. Den gamle trengte en tung arm for å funke optimalt, mens den nye funker godt med et bredt spekter av armer. :)
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Hva med den nye Ortofon 2M Red eller Blue? Jeg monterte en 2M Blue i min spiller igår (Xpression2 med 8.6c-arm) og det ser ut til å funke greit, men du vil få samme problem som meg; motvekta på armen må byttes til en tyngre utgave (6-9gram i ditt tilfelle). 2M Red/Blue veier 7,2gram .
Ellers så har du også 2M Bronze og Black, men det føler jeg kanskje er litt "overkill" til en såpass rimelig spiller. Som det sies her; det florerer av rimelige og gode pickuper som kan passe din spiller. Spørsmålet er bare hvem som passer best? ;)
Mens vi snakker "billig"; AT95E er råbillig, men er slett ingen dårlig pickup! Pro-Ject leverer denne på mange av sine modeller som standard.Du kunne jo ha testet en slik og heller satset på ny spiller/riaa om du syns det fortsatt ikke "funker"..

Tips: styr unna Denon DL-160 med disse lette armene. Vet av erfaring at det fungerer dårlig!
 

Hmmerc

Medlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
37
Antall liker
0
Hei.

Takk for mange gode innspill.

Den 10/5 pickupen ser spennende ut med det tilbudet fra snapa.

Tror ikke jeg tør å legge meg ut i for avanserte operasjoner med nye lodd osv.

Jeg fant ingen forhandler for AT for ev den 95E.

Hvilken prisklasse ligger den Benz i Espen? Har aldri hatt kontakt med Lyrics men har lest noen innlegg som refererer til vekslende dagsform på den kanten..

Jeg var kanskje litt uklar når mine ønsker om lyd fokuserte utelukkende på rom og perspektiv. Jeg ønsker også mer fylde og varme kontra det jeg har i dag. Jeg antar at ved oppgradering av PU fra prisklasse noen hundrelapper til kanskje 3K bør det skje tildels dramatisk forbedring ;D

Grunnen til jeg nevnte bla Clearaudio er nærheten til butikker (Soungarden). Resonans i Stavanger fører også Rega og Ortofon. Har noen erfaringer med disse?


MVH Helge
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.455
Antall liker
26.466
Torget vurderinger
24
De rimeligere pickupene fra Clearaudio (muligens de dyrere også, hva vet vel jeg) har en lei tendens til å forsterke knitring.
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Hmmerc skrev:
Hei.

Takk for mange gode innspill.

Den 10/5 pickupen ser spennende ut med det tilbudet fra snapa.

Tror ikke jeg tør å legge meg ut i for avanserte operasjoner med nye lodd osv.

Jeg fant ingen forhandler for AT for ev den 95E.

Hvilken prisklasse ligger den Benz i Espen? Har aldri hatt kontakt med Lyrics men har lest noen innlegg som refererer til vekslende dagsform på den kanten..

Jeg var kanskje litt uklar når mine ønsker om lyd fokuserte utelukkende på rom og perspektiv. Jeg ønsker også mer fylde og varme kontra det jeg har i dag. Jeg antar at ved oppgradering av PU fra prisklasse noen hundrelapper til kanskje 3K bør det skje tildels dramatisk forbedring ;D

Grunnen til jeg nevnte bla Clearaudio er nærheten til butikker (Soungarden). Resonans i Stavanger fører også Rega og Ortofon. Har noen erfaringer med disse?


MVH Helge
Ljudia og Svalander er vel forhandlere av AT95E såvidt jeg vet...Dyrere varianter må du importere selv fra f.eks USA. Leste at AT440MLa skulle være en god pickup, men det viste seg at de hadde endra stivheten/kompilansen på nåla i "a"-utgaven og dermed ble den for stiv for min (og din?)arm..

Mulig jeg misforstod deg også :) Hos meg syns jeg ikke 2M Blue spiller "fyldig og varmt" (ihvertfall ikke ennå). Det første som slår meg når du nevner det er Grado. Har ikke hørt noe større av de sjøl, men noen her inne kan sikkert si mer om deres pickup'er. Mener å ha hørt at de rimelige "heller" i den retningen..

Bytte lodd er ikke verre nå enn da du satt på ditt nåværende. Skru av det som sitter der, skru på et nytt herifra : http://www.needles-and-spins.co.uk/pd_counterweight.cfm (6-9g). Dette er vel å merke om du faller for en PU over 6 gram da!! :)
 

Hmmerc

Medlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
37
Antall liker
0
Hei igjen.

Jeg begynner i det økonomiske hjørnet med ny pu ;)

Nå er en AT95E montert på min PJ Debut3 ;D

Bestillte her:http://www.williamthakker.eu/advanc...Csid=f74a286c6b0470e9e62ed7f7a5c2a368&x=0&y=0

Jeg syns det ble vesentlig bedre lyd umiddelbart i forhold til orginal pu.

Har ikke testet mer enn en plate men dette lover godt :D

Sitter bare med en uro rundt monteringen. Er usikker om jeg har fått montert og justert den nye pu korrekt.

Brukte en rett gjenstand fra senter ut til forkant av pu. Mener det ble bra.

Når jeg prøver å finsikte vinkel på pu mot plate ser det også greit ut syns jeg. Er jeg på tur?

Syns jeg har lest noe om et slags verktøy som brukes for justering men finner ikke noe nå.

MVH Helge
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Sjekk i en av sticker trådene i vinylressurser på nett. Last ned en protractor og juster etter den. Måten du har justert på, høres ikke optimal ut i det hele tatt.. Får du det ikke til, er det helt sikkert noen som hjelper deg i Stavangerområdet. Mitt råd; ikke spill på pickupen før du får den justert skikkelig!
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.772
Antall liker
6.471
Sted
Holmestrand
Hvor mye betalte du for AT95 Hmmerc? De har den hos Big dipper i Oslo.
Jeg har Ortofo OM5 på min PJ debut III. NAD RIIA. Har testet med noen gamle Ortofoner, de spilte bedre, men stiften er utslitt, så jeg fikk bare testet litt på en dårlig plate, men bedre ble det.
 

Hmmerc

Medlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
37
Antall liker
0
Hei

Takk for info gut_man :) Skal la den stå i ro til dette verktøyet er tilgjengelig. Alternativ ta spilleren med til fagfolk ;D

Betalte €29.50. Ba dem om å føre på €18 som verdi for å slippe avgiftene. Etter ca en uke kom den som rekomandert sending i en godt polstret konvolutt :D


MVH Helge
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.656
Antall liker
1.421
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Anbefaler å la fagfolk gjøre det, men se på! Så lærer du :)
 

Hmmerc

Medlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
37
Antall liker
0
Hei igjen :)

Lastet ned og skrev ut en protractor. Justerte så etter den. Det ser og høres greit ut syns jeg.

Vesentlig kvalitetsøkning på lyden. Bedre bass, diskant rom osv ;D

Derimot merker jeg en ganske stor forskjell på lydnivå mellom orginal pu og den nye AT95.

Jeg må ha volumet vesentlig høyere for å få samme lydnivå. Det kommer også ganske mye støy gjennom. Det høres ut som trafo støy. Brumming.

Har prøvd å legge signalkabler og stømkabler annerledes men det blir bare ubetydelig endring.

Kan det være at AT95 pu ikke er en god match med min PJ Phonobox 2?

Har lest noe om problemer rundt gain. Er nivået ut fra AT95 så lavt at det økte volumet på forsterkeren derfor fanger inn støy jeg ikke tidligere hørte?

Setter pris på innspill.

MVH Helge
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Kjenner ikke RIAA trinnet ditt inngående, men har du jordingskabel fra arm/pickup til riaa (jeg antar at det er muligheter for slik jording). Det er nok en fair kjangs for at din nye pickup har et lavere output enn din gamle. Brum, pleier å forårsakes av manglende jording. Noen kombinasjoner fungerer helt fint uten jording, mens andre trenger jording for ikke å brumme.
 

Hmmerc

Medlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
37
Antall liker
0
Hei :)

Du mener gut_man at jeg skal lage en jording fra armen til riaa?

Jeg har tilkoblet jord ledningen som går sammen med signalkablene.

Dette er kanskje ikke tilstrekkelig? Det ser ut som det er jord ledning festet til armen rett bak pu og i bakkant av armen.

Har ikke demontert da men..

Men hvis problemet ligger i lavt output nivå må andre løsninger prøves.

Eks ny riaa da jeg ikke har vært i stand til å finne noe justeringsmuligheter i min Pro-Ject.

Jeg opererer som dere ser i budsjett klassen her.

Er det noen greie riaa med justering for nivå i den rimeligere prisklasse?

MVH Helge
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Hmmerc skrev:
Hei :)

Du mener gut_man at jeg skal lage en jording fra armen til riaa?

Jeg har tilkoblet jord ledningen som går sammen med signalkablene.

Dette er kanskje ikke tilstrekkelig? Det ser ut som det er jord ledning festet til armen rett bak pu og i bakkant av armen.

Har ikke demontert da men..

Men hvis problemet ligger i lavt output nivå må andre løsninger prøves.

Eks ny riaa da jeg ikke har vært i stand til å finne noe justeringsmuligheter i min Pro-Ject.

Jeg opererer som dere ser i budsjett klassen her.

Er det noen greie riaa med justering for nivå i den rimeligere prisklasse?

MVH Helge
Burde være tilstrekkelig å koble til kabelen som går sammen med signalkabler ja. Har du prøvd å koble den fra og hørt om det er forskjell da? Er desverre ikke teknisk begavet nok til å mene noe om match ifht output på pickup og forsterkning i ditt riaa trinn. Kanskje VidarP eller andre AudioTechnica kjennere kan si noe om sine erfaringer mht til match. Har forøvrig lagt merke til at VidarP pleier å anbefale Cambridge sin rimelige riaa. Skulle ikke forundre meg om han har opplevd god match med AT pickup og denne Cambridge riaaen.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
AT OC9 og Cambridge 640P låter nydelig det; men man bør ha en pre med nogenlunde følsomhet, og ikke bry seg om at LP'er må skrus litt høyere opp enn cd'er; gain er ikke skyhøy hverken på 640P eller mange andre billige riaa'er, og OC9's output (er det ikke 0.4mV da tro?) gir sammen med 640P et nivå som er noe under cd-nivå.

For meg spiller det ingen rolle; man har da volumkontroll. Bra til prisen låter det iallefall :)

Mvh Vidar P
 

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Innlegg
2.745
Antall liker
668
Da jeg monterte AT95E på min Pro-Ject, var det også antydninger til brum. Løsningen var å flytta RIAA unna forsterker.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.656
Antall liker
1.421
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
AT OC9 og Cambridge 640P låter nydelig det; men man bør ha en pre med nogenlunde følsomhet, og ikke bry seg om at LP'er må skrus litt høyere opp enn cd'er; gain er ikke skyhøy hverken på 640P eller mange andre billige riaa'er, og OC9's output (er det ikke 0.4mV da tro?) gir sammen med 640P et nivå som er noe under cd-nivå.

For meg spiller det ingen rolle; man har da volumkontroll. Bra til prisen låter det iallefall :)

Mvh Vidar P
Men er da moro å spille på "full vreng" og da ;D ;D ;D
 

Hmmerc

Medlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
37
Antall liker
0
Hei igjen

Takk for innspill ;D

AT95E har utgangsspenning på 3,5 mv. Etter det jeg kan se har Cambridge 39 db gain og min Pro-Ject 40 db. Med andre ord vil de sansynligvis ha nesten samme utgangsnivå til forsterkeren.

Har ingen problem å gi volumet opp i mot maks men som tidligere sagt er det en ganske høy brum i bunn som spesielt forstyrrer ved litt rolig musikk og mellom sporene. Til sammenligning med mine andre kilder( sat, dvd, ps3 og htpc) må volumet nesten dobles for tilsvarende nivå. Dagens forsterker er en Primare SPA20. Her kan nivå økes på inngangene med inntill 10 db. Prøvde dette men det ble bare mer brum og dårligere lyd kontra 0 db som er default.

Innen noen uker skal jeg skifte ut Primaren med den nye SPA22. Men jeg regner ikke med noe endring i forhold til disse problemstillingene da de sannsynligvis ligger i matching mellom pu og riaa.

Regner med at jeg må opp i 2-3+ k for en riaa med justerbar gain. Har noen innspill eller tips her?

Ved fjerning av jord kabel blir det vesentlig verre :( Det brummer også vesentlig når jeg berører pu.

Lengden på ledningene begrenser litt hvor langt fra forsterkeren jeg kan plasere riaa.

Skal prøve å flytte litt på ting.

HVH Helge
 
Topp Bunn