Platespiller på vegghylle: ble lyden anderledes, eller lurer jeg meg selv ?

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.627
Antall liker
1.320
Inntil i dag har platespilleren min, en pro ject rpm5, bodd på en Expedit hylle fra Ikea snudd på flasken.
En slik:


Men i dag kjempet jeg meg gjennom tåken etter en lang kveld på Last Train og skrudde opp en pro ject wall mount it
på veggen. Og nå sitter jeg altså her og muligens tror at det kanskje høres anderledes ut.
Ikke nødvendigvis bedre, men i hvertfall ikke dårligere.

Spilleren står nå lenger unna riiatrinnet og forsterkerne, men jeg aner ikke om dette kan ha noe å si.

Så, finnes det noen legitim grunn til at det låter anderledes etter at platespilleren havnet på veggen,
eller er jeg bare så stolt av at jeg faktisk orket å skru opp hyllen at den gode selvfølelsen min virker positivt inn på ørene mine ?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.951
Torget vurderinger
24
De fleste platespillere responderer kraftig (sammenlignet med cd-spillere og forsterkere) på underlag, noen mer enn andre. Når du i tillegg til å endre underlaget går fra at den står på gulvet til at den henger på veggen skal det noe til at ikke forskjellen blir enda klarere. RPM 5 har ikke flytende oppheng og er trolig ganske lett påvirkelig for viberasjoner.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Samme pickup, samme arm, samme riaa, samme innstillinger. Kun bytte av underlag. Forteller mye om hva drivverkresonanser og support har å si for lydkvaliteten kanskje.

Underlaget påvirker hvordan resonansenergi i drivverket oppfører seg. I mitt syn så er drivverk og underlag det aller første man skal ha i orden med en platespiller, og det er virkelig viktig for resultatet. En typisk/ikke uvanlig opplevelse ved å flytte fra et dårlig til et godt platespillerunderlag er at alt virker strammere og renere; så begynner man noen ganger å lure på om det egentlig ble bedre... eller om det man egentlig likte det bedre før.
Det varer ikke lenge; når tiden går litt så oppdager man temmelig fort at alle aspekter ved musikken; fraseringer, smånyanser, realistisk velproposjonert skala osv er bedre allikevel.
Om man så bytter tilbake, så klarer man ikke leve med den sausete grautete trege og kjedelige lyden et dårlig underlag (eller for den del et dårlig drivverk!) gir.

.. en liten tankeflukt fra min side bare. Men muligens av en viss relevans.

Mvh Vidar P
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.997
Antall liker
11.909
Sted
Hus
Hadde for tre år siden kjøpt enn Oracle Delphi Mk 2 med Rega RB 300 arm og Benz Glider pickup. Denne spilleren har flytende oppheng, og dette funket ikke hjemme hos meg med tregulv og svikt. Armen hoppet og spratt som bare det da jeg gikk forbi. Satte så på plass Micro Seikien igjen, og jeg kunne gå forbi uten at armen hoppet og spratt. Skulle tro et en spiller med stivt oppheng var mye mere mottakelig for vibrasjoner, og flytende oppheng absorberte mere vibrsasjoner ??? Så flytende oppheng er ikke greia hos meg. Har ikke plass til vegghylle heller :)
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.627
Antall liker
1.320
Takk for godt og oppklarende svar Fosse. Det høres unektelig fornuftig ut.

Vidar P, takk for beroligende kommentarer. For å prøve å identifisere de(n) mulige forskjellen(e) bedre har jeg lyttet til
en av de skivene jeg har hørt på absolutt mest i det siste, og jeg tok meg selv i å lure på om endringen var til det bedre
eller ikke. Jeg leser deg dithen at det ikke er noen grunn til engstelse :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bartesam; meningen (og tuningfrekvensen) med et flytende oppheng er ikke for å ta av for tramp over gulv. Når det er en god velkonstruert flytende suspendert platespiller, så er det opphenget ment for å fungere som et filter for resonanser i audiofrekvenser, og følgelig gi en bedre lydkvalitet enn om spilleren ikke var fjæret. Det virker ikke mot gulvtramp.

Følgelig er det en merkelig konklusjon du presenterer.

Mvh Vidar P
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.997
Antall liker
11.909
Sted
Hus
Skjønner, men likevel så må jo riggen funke når jeg går forbi da. Liker ikke å smyge meg rundt hushjørnene hjemme ;D
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Vidar snakker fornuft igjen. Likevel føler jeg for å supplere/moderere litt.

Flytende oppheng kan ses som et mekanisk lavpassfilter mellom subchassiet og underlaget. Dette er gjerne tunet tunet til en meget lav frekvens, ca. 3-4 Hz eller deromkring. Valget av dette frekvensområdet skyldes at det i slike systemer alltid vil finnes en resonans. Denne må for det første under musikkens frekvensområde, for det andre må den under arm/pickup-kombinasjonens resonansfrekvens (som regel i området 8 til 13-14 Hz). Hvis man da har et 'levende' gulv som avgir frekvenser tilsvarende resonansen til det flytende opphenget, er det duket for trøbbel! I og med at de fleste fjæroppheng ligger, sånn roughly, i det samme området kan jeg godt se for meg at fjæropphengte spillere av flere merker og modeller oppleves som vanskelige i et sånt rom.
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.606
Antall liker
152
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
Vidar snakker fornuft igjen. Likevel føler jeg for å supplere/moderere litt.

Flytende oppheng kan ses som et mekanisk lavpassfilter mellom subchassiet og underlaget. Dette er gjerne tunet tunet til en meget lav frekvens, ca. 3-4 Hz eller deromkring. Valget av dette frekvensområdet skyldes at det i slike systemer alltid vil finnes en resonans. Denne må for det første under musikkens frekvensområde, for det andre må den under arm/pickup-kombinasjonens resonansfrekvens (som regel i området 8 til 13-14 Hz). Hvis man da har et 'levende' gulv som avgir frekvenser tilsvarende resonansen til det flytende opphenget, er det duket for trøbbel! I og med at de fleste fjæroppheng ligger, sånn roughly, i det samme området kan jeg godt se for meg at fjæropphengte spillere av flere merker og modeller oppleves som vanskelige i et sånt rom.
Og litt til:
Jeg mener å ha lest at krav til minimum egenfrekvens for gulv/etasjeskillere ligger i området 8 - 14 Hz. Kravene varierer noe fra forskrift til forskrift (i ulike land....).
Det betyr dermed at et bjelkelag med egenfrekvens i dette området vil kunne gi trøbbel for arm/PU med egenfrekvens i samme område.
At et avfjæret system (med egenfrekvens i området 3 - 4 Hz) er mer følsomt enn et stivt, skyldes at den svingende massen for dette er langt lavere enn hva den er for et stivt system. Eksitasjonskreftene når man går/tramper på gulvet er mao større enn hva avfjæringssystemet kan dempe.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hugsar at eg var skuffa då eg flytta min gamle Technics SL 1500 frå ein metallreol til ei skikkeleg hylle. Spelte Zappa "The torture never stops" frå den den gong nye Zoot Allures, og mista alle resonnansane som får spelar, arm og metallreol til å dure. Men etter ei stund fann eg ut at dette faktisk var eit pluss.....
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.951
Torget vurderinger
24
Når jeg hiver meg i lyttestolen ser jeg tallerkenen begynner å gynge, men jeg hører ingen endring.
Skal man ha flytende oppheng må det være velkonstruert.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bartesam skrev:
Skjønner, men likevel så må jo riggen funke når jeg går forbi da. Liker ikke å smyge meg rundt hushjørnene hjemme ;D
Det er vel og greit, men det har lite og ingenting med flytende oppheng eller ei å gjøre.

OT, men mitt tips er å se om du ikke kan plassere en vegghylle allikevel; mye tyder på at med et gulv som svinger med i den grad det antakelig gjør hos deg så vil det gå mye utover lydkvalitet, og vil det være mye å hente ved en annen plassering enn på gulvet.

Mvh Vidar P
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.864
Antall liker
21.871
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg hørte ikke forskjell da jeg løftet SOTAen opp fra Montanaseksjonen til vegghyllen. Det kan ha å gjøre med at subchassiset henger i fjærene og at det er i statisk og dynamisk balanse. Det er det ikke alle flytende oppheng som er.

(Gulvet her er så mykt at det ble mye gynging ved voksen manns fottrinn over gulvet, og Montanaen fikk hengekøye. Derfor kraftige hylleknekter fra Jernia.)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er store variasjonar mellom ulike drivverk og til dels drivverk-arm-konstellasjonar. Dual-spelarane har ikkje særleg reaksjon på underlaget i det heile, medan stive konstruksjonar som t.d. Technicsane er ganske krevjande. Det same er Rega (som så avgjort bør ha hylle). LP12 er ikkje så veldig nærtakande, men trass alt best på vegghylle, spesielt om golvet er tvilsamt. Ein del Thorens-spelarar bryr seg lite om underlaget (hadde ein heldig 160 ein gong), men det gjeld ikkje for alle. Tippar SOTAen liknar Dual...
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Jeg hørte ikke forskjell da jeg løftet SOTAen opp fra Montanaseksjonen til vegghyllen. Det kan ha å gjøre med at subchassiset henger i fjærene og at det er i statisk og dynamisk balanse. Det er det ikke alle flytende oppheng som er.

(Gulvet her er så mykt at det ble mye gynging ved voksen manns fottrinn over gulvet, og Montanaen fikk hengekøye. Derfor kraftige hylleknekter fra Jernia.)
Det er forskjell på vegghyller i min erfaring.

Mvh Vidar P
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Audiophile-Arve skrev:
Det er store variasjonar mellom ulike drivverk og til dels drivverk-arm-konstellasjonar. Dual-spelarane har ikkje særleg reaksjon på underlaget i det heile, medan stive konstruksjonar som t.d. Technicsane er ganske krevjande. Det same er Rega (som så avgjort bør ha hylle). LP12 er ikkje så veldig nærtakande, men trass alt best på vegghylle, spesielt om golvet er tvilsamt. Ein del Thorens-spelarar bryr seg lite om underlaget (hadde ein heldig 160 ein gong), men det gjeld ikkje for alle. Tippar SOTAen liknar Dual...
Har også opplevd at min TD160 ikke er kresen på underlag i det hele tatt, mens min Systemdek er helt håpløs der og på vegghylle. Så det kan i sannhet variere stort, også innen spillere konstruert med samme prinsipp. Dual er noe for seg selv når det gjelder å være lite kresen på underlaget. Min Thorens TD150 har jeg ikke fått prøvd ut ennå. TD125 og TD126 er ikke fullt så kresne de heller.

Mine tunge spillere, Thorens TD124 med sine søsken, de er ikke kresne på underlaget. Men jeg opplever mindre støygulv når jeg plasserer dem på hylleknekter på veggen. Tror at å "slippe ut" direktestøyen fra drivverket gjør at mindre av den energien overføres til pickup/arm. Derfor er jeg en svoren tilhenger av å sette platespillerne rett på knekter eller ramme som er åpen under.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.627
Antall liker
1.320
Audiophile-Arve skrev:
Det er store variasjonar mellom ulike drivverk og til dels drivverk-arm-konstellasjonar.
Vil dette kunne føre til forskjeller i lyden ?

Arves setning ovenfor gjelder jo egentlig noe helt annet enn det jeg spør om, men jeg føler at det kan tjene
som et utgangspunkt.

Den eneste oppgaven(såvidt meg bekjent,) til drivverket er jo å få en tallerken til å snurre med 33 1/3, vekselvis 45 omdreininger i minuttet.

Er det i grad av vibrasjoner fra motoren som er forskjellig ?
Eller hvordan disse "absorberes," eller "resonnerer" med plinten osv ?
Eller noe helt annet ?

Obs: jeg spør for å kanskje lære noe, ikke for å provosere.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
Roberten skrev:
Den eneste oppgaven(såvidt meg bekjent,) til drivverket er jo å få en tallerken til å snurre med 33 1/3, vekselvis 45 omdreininger i minuttet.

Er det i grad av vibrasjoner fra motoren som er forskjellig ?
Eller hvordan disse "absorberes," eller "resonnerer" med plinten osv ?
Eller noe helt annet ?
Flytende oppheng i platespillerverk har i tillegg til å forhindre ytre vibrasjoner å nå tallerken og arm også den funksjonen at det reduserer vibrasjon fra motoren å nå de samme delene. Dette er IMO minst like så viktig som å isolere fra ytre påvirkning.
Vibrasjonene fra motoren i en LP12 f.eks., som i utgangspunktet er minimale, spesielt med de beste PSU'ene, vil kun overføres gjennom reima og de tre fjærene som subchassiet hviler på.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Roberten skrev:
Den eneste oppgaven(såvidt meg bekjent,) til drivverket er jo å få en tallerken til å snurre med 33 1/3, vekselvis 45 omdreininger i minuttet.
Den der tankegangen og argumentasjonen var rådende på 50- og 60-tallet, og i rimeligere platespillere på 70-tallet. Men det er rundt 40 år siden det ble vist utover enhver tvil å være langt mer til drivverkets innflytelse på musikken enn det der.

Temaet er stort og omfattende; men stol på at det der ikke er den eneste oppgaven, og at resonanskontroll kan være et stikkord. Ikke så lett og beint-frem som det kan høres ut som. Mange forskjellige teorier og praksiser; hver med sine fordeler og ulemper.

Mvh Vidar P
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Vidar P skrev:
Roberten skrev:
Den eneste oppgaven(såvidt meg bekjent,) til drivverket er jo å få en tallerken til å snurre med 33 1/3, vekselvis 45 omdreininger i minuttet.
Den der tankegangen og argumentasjonen var rådende på 50- og 60-tallet, og i rimeligere platespillere på 70-tallet. Men det er rundt 40 år siden det ble vist utover enhver tvil å være langt mer til drivverkets innflytelse på musikken enn det der.

Temaet er stort og omfattende; men stol på at det der ikke er den eneste oppgaven, og at resonanskontroll kan være et stikkord. Ikke så lett og beint-frem som det kan høres ut som. Mange forskjellige teorier og praksiser; hver med sine fordeler og ulemper.

Mvh Vidar P
Drivverkets betydning for lyden er av aller største betydning, og har ofte blitt undervurdert. Hvordan man fundamenterer drivverket har også stor betydning. Det blir nesten en del av drivverket.
 

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Innlegg
90
Antall liker
0
Når det er en god velkonstruert flytende suspendert platespiller, så er det opphenget ment for å fungere som et filter for resonanser i audiofrekvenser, og følgelig gi en bedre lydkvalitet enn om spilleren ikke var fjæret.

"filter for resonanser i audiofrekvenser???

skulle det nu være godt at filtrere resonanser ved hjælp af flydende ophæng?
jeg mener klart en grammofon som udgangspunkt er bedst hvis man helt undgår resonanser!

prøv evt en tung grammofon på væghylde og nyd fraværet af fjæret filter for resonanser i audiofrekvenser.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig med Trond Kjetil; i utvidet forstand blir denne fundamenteringen, eller supporten om man vil, en forlengelse av drivverket. I min humble mening så er avkoblede lavmasse supporter festet på vegg vanligvis det beste, nær sagt uansett drivverk; og høymasse uavkoblede supporter på gulv det verste. I min mening altså. Det der er egentlig debatter som har foregått i årevis på HFS, og det fins (fantes?) de som mener noe annet.

Edit; IO's innlegg bekrefter siste setning; minner bare om at masse lagrer energi, og bouncer det tilbake i alle retninger til høyst ugunstige tidspunkt, og at resonansenergi i audiofrekvenser er plateavspillingens største fiende. Tro det eller ei. Akkurat dette med mekaniske filtre for resonanser (som et velfungerende oppheng med en velvalgt tuningfrekvens representerer) er vel såpass veletablert fysikk at man ikke føler behov for å gjenta det særlig mer på disse sidene.

Mvh Vidar P
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.627
Antall liker
1.320
Vidar P et al. jeg skjønner at jeg har masse å lære her, takk for svarene.
Jeg skal saumfare verdsveven etter info om emnet. Forhåpentligvis finner jeg god lektyre jeg kan kose meg med og som kanskje kan gi meg noen nye innfallsvinkler til det med vinyl som jeg er fryktelig glad i, men kan akk så lite om.
 

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Innlegg
90
Antall liker
0
"minner bare om at masse lagrer energi, og bouncer det tilbake i alle retninger til høyst ugunstige tidspunkt, og at resonansenergi i audiofrekvenser er plateavspillingens største fiende."

lav masse lagrer også energi og bouncer det tilbage,sædvanligvis i et mere bredspektret ujævnt område mere instant!
at nogle fabrikanter vælger at filtrere den slags er forståeligt.
jo lavere masse en pladetallerken jo dårligere gangkonstans,med udtværede transienter og maskering af suboktaver til følge!

derfor har flere seriøse konstruktører valgt stærke motorer og endda mellemhjul til at drive lette plastictallerkener
 

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Innlegg
90
Antall liker
0
"Flytende oppheng i platespillerverk har i tillegg til å forhindre ytre vibrasjoner å nå tallerken og arm også den funksjonen at det reduserer vibrasjon fra motoren å nå de samme delene. Dette er IMO minst like så viktig som å isolere fra ytre påvirkning.
Vibrasjonene fra motoren i en LP12 f.eks., som i utgangspunktet er minimale, spesielt med de beste PSU'ene, vil kun overføres gjennom reima og de tre fjærene som subchassiet hviler på."

lette konstruktioner tåler naturligt ikke nær samme ydre vibrationer som tunge.

at isolere leje og armbase fra mekaniske motorvibrationer er en rigtig go ide,som opnåes mest effektivt ved at have motorsektionen mekanisk frigjort fra selve plinten (stand-alone)

at postulere ;
"Vibrasjonene fra motoren i en LP12 f.eks., som i utgangspunktet er minimale, spesielt med de beste PSU'ene"

er nonsens idet pickuppen intet har med emnet at gøre.

der er skrevet mange ord til forsvar for lette konstruktioner med flydende ophæng..
til det har jeg kun at konstatere sme30 og 20 på alle måder overgår fx lp12,systemdeck,pink triangle,void m.fl.
dette skyldes gennemtænkt anvendelse af tunge (og dyre) materialer.

skulle nogen tvivle på stift ophæng,kan jeg fx anbefale at lægge ører til vpi`s topmodel.
den kan erhverves for under prisen på en fuldt opgraderet lp12!
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
Er IO vår gamle venn 845?

Høres unektelig slik ut, jeg gidder ihvertfall ikke kommentere innlegget over ;)
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
I utgangspunktet burde opphenget filtrere bort eventuelle resonanser, så det kvalifiserer til 'lure-seg-selv' kategorien.
Det betyr ikke at du gjør det i dette tilfellet, det kan godt hende at dette er helt reelle ting, men slikt kan man aldri vite før man har dobbelsjekket (blindtestet). ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
FZ skrev:
Er IO vår gamle venn 845?

Høres unektelig slik ut, jeg gidder ihvertfall ikke kommentere innlegget over  ;)
Enig; det der grenser vel til det mest.. misguidede jeg har lest her på hfs på lenge. Bare det at stiften ikke har noe med resonanser/vibrasjoner å gjøre var jo et studium verdt i seg selv. Men underholdende var det :)

845/IO; vi venter jo fortsatt på bilder av dette supersystemet ditt.

Du snakker meg om OT tullballeri :)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.052
Antall liker
8.305
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Enig; det der grenser vel til det mest.. misguidede jeg har lest her på hfs på lenge. Bare det at stiften ikke har noe med resonanser/vibrasjoner å gjøre var jo et studium verdt i seg selv. Men underholdende var det :)

Nåda, rett skal være rett. At vibrasjoner fra motoren er avhengig av pick-up er da det reneste vås. At effekten av en slik vibrasjon kan variere med pick-up er en helt annen sak... ;)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
IO skrev:
"Flytende oppheng i platespillerverk har i tillegg til å forhindre ytre vibrasjoner å nå tallerken og arm også den funksjonen at det reduserer vibrasjon fra motoren å nå de samme delene. Dette er IMO minst like så viktig som å isolere fra ytre påvirkning.
Vibrasjonene fra motoren i en LP12 f.eks., som i utgangspunktet er minimale, spesielt med de beste PSU'ene, vil kun overføres gjennom reima og de tre fjærene som subchassiet hviler på."

1) lette konstruktioner tåler naturligt ikke nær samme ydre vibrationer som tunge.

2) at isolere leje og armbase fra mekaniske motorvibrationer er en rigtig go ide,som opnåes mest effektivt ved at have motorsektionen mekanisk frigjort fra selve plinten (stand-alone)

at postulere ;
"Vibrasjonene fra motoren i en LP12 f.eks., som i utgangspunktet er minimale, spesielt med de beste PSU'ene"

er nonsens idet pickuppen intet har med emnet at gøre.

der er skrevet mange ord til forsvar for lette konstruktioner med flydende ophæng..
til det har jeg kun at konstatere sme30 og 20 på alle måder overgår fx lp12,systemdeck,pink triangle,void m.fl.
3) dette skyldes gennemtænkt anvendelse af tunge (og dyre) materialer.

4) skulle nogen tvivle på stift ophæng,kan jeg fx anbefale at lægge ører til vpi`s topmodel.
den kan erhverves for under prisen på en fuldt opgraderet lp12!
1) Du har eit poeng, men det er ikkje slik at alle problem kan løysast med større masse. Nokre relativt lette konstruksjonar overgår mange tunge. Eg vil t.d. påstå at svært mange gode japanarar frå 70- og 80-talet vert overgått av LP12. Sjølvsagt er ein 30 år gammal brukt japanar billegare enn ein ny Linn, det skulle berre mangle. Men for oss som høyrde Linn på 80-talet, var det ein del heavy-stoff vi måtte bite i oss...

2) Ja og nei. I prinsippet er dette rett, men om du t.d. samanliknar motorane frå VPI med Clearaudio eller Nottingham, er nok dei to siste stillare og meir musikalske. Linn har også ein motor som er veldig, velidig bra. Dessutan har gamle DD-spelarar visse kvalitetar lydleg sett (at desse til dels vert slått i hel i samanlikning med ein god beltedriven spelar i dag, er nok eit poeng)

3) Eit litt for enkelt verdsbilde etter mitt syn.

4) Men høyr på skilnaden i motorstøy. Ein LP 12 høyrest langt svakare enn VPI-drivverka. Ingen stor sak om du ikkje har platespelaren rett attmed lytteposisjon. Og sjølv om LP 12 har stor nytte av vegghylle, vert lyden mindre prega av underlaget enn med ein VPI.
 

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Innlegg
90
Antall liker
0
1) Du har eit poeng, men det er ikkje slik at alle problem kan løysast med større masse. Nokre relativt lette konstruksjonar overgår mange tunge. Eg vil t.d. påstå at svært mange gode japanarar frå 70- og 80-talet vert overgått av LP12. Sjølvsagt er ein 30 år gammal brukt japanar billegare enn ein ny Linn, det skulle berre mangle. Men for oss som høyrde Linn på 80-talet, var det ein del heavy-stoff vi måtte bite i oss...

2) Ja og nei. I prinsippet er dette rett, men om du t.d. samanliknar motorane frå VPI med Clearaudio eller Nottingham, er nok dei to siste stillare og meir musikalske. Linn har også ein motor som er veldig, velidig bra. Dessutan har gamle DD-spelarar visse kvalitetar lydleg sett (at desse til dels vert slått i hel i samanlikning med ein god beltedriven spelar i dag, er nok eit poeng)

3) Eit litt for enkelt verdsbilde etter mitt syn.

4) Men høyr på skilnaden i motorstøy. Ein LP 12 høyrest langt svakare enn VPI-drivverka. Ingen stor sak om du ikkje har platespelaren rett attmed lytteposisjon. Og sjølv om LP 12 har stor nytte av vegghylle, vert lyden mindre prega av underlaget enn med ein VPI.


1) jeg var selv imponeret dengang over lp12 til jeg hørte micro seiki rx1500 på mine imf80 transmissionliners,
dette fik mig til at skifte min 5 måneder gamle heavy (og DYR) denon directdrive ud.

2) jeg har ikke hørt en stor clearaudio under kendte betingelser.
mener analog nottingham familien er for lukkede opefter,og finder vpièns finesser/detaljer langt mere involverende end nottingham`s laid back stil.

3) "verdensbillede"?? stort malplaceret ord i denne sammenhæng!

4) siden oplægget her er underlagets betydning for pladespilleres gengivekvalitet,kan man vælge et konkret
eksempel,eller søge at konkretisere hvilke faktorer der "spiller ind" for valget af pladespiller INDEN man køber
grammofon efter underlaget.

måske er det bare sådan at folks ejerglæde overskygger lysten til at høre (og måske derved måtte investere i)
store grammofoner.
måske det er den manglende WAF (jeg påstår ikke lp12 folket er under tøflen..) :D
måske ejer flydende ophængsfolket generelt ikke store højtalere med impulsægte basgengivelse..
måske er det bare mit anlæg der trives bedst med højmasse værker.

personligt blir jeg træt af uimodsagt vrøvl,mest fordi nye på fora`s som dette bliver vildført.
det burde være ok at korrigere hinanden,men det ville klæde sitet at skille de værste spydigheder og infantiliter ud!
tak til de der gad læse og korrigere postulaterne om pickuppers betydning for mekanisk overført motorstøj ::)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
IO skrev:
1) Du har eit poeng, men det er ikkje slik at alle problem kan løysast med større masse. Nokre relativt lette konstruksjonar overgår mange tunge. Eg vil t.d. påstå at svært mange gode japanarar frå 70- og 80-talet vert overgått av LP12. Sjølvsagt er ein 30 år gammal brukt japanar billegare enn ein ny Linn, det skulle berre mangle. Men for oss som høyrde Linn på 80-talet, var det ein del heavy-stoff vi måtte bite i oss...

2) Ja og nei. I prinsippet er dette rett, men om du t.d. samanliknar motorane frå VPI med Clearaudio eller Nottingham, er nok dei to siste stillare og meir musikalske. Linn har også ein motor som er veldig, velidig bra. Dessutan har gamle DD-spelarar visse kvalitetar lydleg sett (at desse til dels vert slått i hel i samanlikning med ein god beltedriven spelar i dag, er nok eit poeng)


3) Eit litt for enkelt verdsbilde etter mitt syn.

4) Men høyr på skilnaden i motorstøy. Ein LP 12 høyrest langt svakare enn VPI-drivverka. Ingen stor sak om du ikkje har platespelaren rett attmed lytteposisjon. Og sjølv om LP 12 har stor nytte av vegghylle, vert lyden mindre prega av underlaget enn med ein VPI.


1) jeg var selv imponeret dengang over lp12 til jeg hørte micro seiki rx1500 på mine imf80 transmissionliners,
dette fik mig til at skifte min 5 måneder gamle heavy (og DYR) denon directdrive ud.

2) jeg har ikke hørt en stor clearaudio under kendte betingelser.
mener analog nottingham familien er for lukkede opefter,og finder vpièns finesser/detaljer langt mere involverende end nottingham`s laid back stil.

3) "verdensbillede"?? stort malplaceret ord i denne sammenhæng!

4) siden oplægget her er underlagets betydning for pladespilleres gengivekvalitet,kan man vælge et konkret
eksempel,eller søge at konkretisere hvilke faktorer der "spiller ind" for valget af pladespiller INDEN man køber
grammofon efter underlaget.

måske er det bare sådan at folks ejerglæde overskygger lysten til at høre (og måske derved måtte investere i)
store grammofoner.
måske det er den manglende WAF (jeg påstår ikke lp12 folket er under tøflen..) :D
måske ejer flydende ophængsfolket generelt ikke store højtalere med impulsægte basgengivelse..
måske er det bare mit anlæg der trives bedst med højmasse værker.

personligt blir jeg træt af uimodsagt vrøvl,mest fordi nye på fora`s som dette bliver vildført.
det burde være ok at korrigere hinanden,men det ville klæde sitet at skille de værste spydigheder og infantiliter ud!
tak til de der gad læse og korrigere postulaterne om pickuppers betydning for mekanisk overført motorstøj ::)
1. Smaken er som baken...og LP 12 hadde ikkje den store autoriteten i bassområdet som rx 1500 så vel som min Technics SL 1000 mkII hadde, saman med TLS 80. Seinare, då mi bassomanske periode var over, og eg i staden gleda meg over planare høgtalarar (og nokre som stod på stativ på hybelen), var LP12 sine dyder meir opplagte. Det kjem nok litt an på ståstad og musikalske prioriteringar sånn generelt.

2. Prøv drivverket med ein arm/pickupkonstellasjon du har god erfaring med frå før. Nottingham er utruleg mykje kvalitet for pengane....(er elles einig i at VPI har ein eigen måte å framføre musikken engasjerande på. Difor har eg etter kvart enda opp med både ein SSM, i tillegg til LP 12)

3. ...litt for mange andre faktorar enn akkurat materialeigenskapane, då (var nok litt pompøs i tastaturaugeblikket). Har ikkje hatt SME 20/30 under kontrollerte tilhøve, så eg uttalar meg nok på gyngande grunn. Men eg vil tru ein bør vurdere om ikkje oppheng og ikkje minst ei generell optimalisering til SME V også har sterk innverknad på totalresultatet, ikkje berre materialvalet.

4. Eg har vurdert å skrive ein del om eigne erfaringar med dette, men det må komme i ein artikkel på www.audiophile.no. Men to ting vil eg likevel hevde:
a) Ein bør alltid passe på å få prøve ut drivverket heime før ein betalar.
b) Vegghylle er som regel eit pluss, og iallfall aldri eit minus for lydresultatet.
c) Mykje overkilleri er bortkasta, sjølv om småtweaking absolutt har positiv effekt innimellom.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Audiophile-Arve skrev:
4. Eg har vurdert å skrive ein del om eigne erfaringar med dette, men det må komme i ein artikkel på www.audiophile.no. Men to ting vil eg likevel hevde:
a) Ein bør alltid passe på å få prøve ut drivverket heime før ein betalar.
b) Vegghylle er som regel eit pluss, og iallfall aldri eit minus for lydresultatet.
c) Mykje overkilleri er bortkasta, sjølv om småtweaking absolutt har positiv effekt innimellom.
Kun positiv erfaring med vegghylle.
Bruker pr i dag en VM ACOUSTICS S1 shelf (glass) som jeg fikk lagd en "benkeplate" til, på mål.
M.S spilleren er er 52cm bred så glasshylla ble i smaleste laget ::)
Har lagt dempeputer i mellom glass og benkeplate, syns det ble en opptur både visuelt og lydmessig.
Spilleren har stått i rack og på bordet, syns ikke det var noen god løsning.

/jan
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.606
Antall liker
152
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
JanR skrev:
Audiophile-Arve skrev:
4. Eg har vurdert å skrive ein del om eigne erfaringar med dette, men det må komme i ein artikkel på www.audiophile.no. Men to ting vil eg likevel hevde:
a) Ein bør alltid passe på å få prøve ut drivverket heime før ein betalar.
b) Vegghylle er som regel eit pluss, og iallfall aldri eit minus for lydresultatet.
c) Mykje overkilleri er bortkasta, sjølv om småtweaking absolutt har positiv effekt innimellom.
Kun positiv erfaring med vegghylle.
Bruker pr i dag en VM ACOUSTICS S1 shelf (glass) som jeg fikk lagd en "benkeplate" til, på mål.
M.S spilleren er er 52cm bred så glasshylla ble i smaleste laget ::)
Har lagt dempeputer i mellom glass og benkeplate, syns det ble en opptur både visuelt og lydmessig.
Spilleren har stått i rack og på bordet, syns ikke det var noen god løsning.

/jan
Har nettopp "lagd" meg to vegghyller til min Kenwood og min PT.
Består av:
- to solide hylleknekter i stål til begge hyllene. Skrus rett i vegg (treffer IKKE stendere/spikerslag, men tror festet i furupanelen er god nok......)
- hylle fra skapserien Träby hos IKEA. I disse seksjonene er alle platene lagd med en papp "honeycomb" kjerne, tror det tilsvarer Lack-bordet. Bruker de to lange sideplatene, se bildet under...........
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10105068



Har valgt denne løsningen fordi resten av innredningen (til plater etc) er fra Träby-serien.

Har hatt utmerket lyd fra min Annie på toppen av mitt hjemmelagde rack med hyller i portugisisk skifer og rustfrie gjenegestenger, men med to platesspillere tror jeg det blir fint med to hyller plassert symmetrisk om racket. Har dessuten vært litt plaget med at armen kan "hoppe" litt om jeg trør for hardt i gulvet (bjelkelag........).

Noen som har erfaring med Lack, Träby eller lign som underlag for platespillere?

mvh
 

Vedlegg

Topp Bunn