Platespiller Technics SL-1710 Direct Drive.

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
330
Torget vurderinger
2
Noen som har erfaring med denne platespilleren. Kom over en som er i god stand. Klarte ikke gå fra den.
Noen som vet noe om kvalitet på denne? Verdt å bruke penger å bytte pickup? Hvilken kan man montere på, tenker
feks Ortofon 2m blue? Eller er det bare å selge og kjøpe noe moderne feks Pro-Ject X1 eller noe slikt?

1724267021637.jpeg

Bildet lånt fra nett, men min ser slik ut.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.885
Sted
Kongsberg
Flott spiller det og absolutt verdt å vurdere om prisen er riktig.
Dette er vel "sivilversjonen" av discospilleren SL-1210 og bør
ligge vesentlig lavere i pris enn denne. Prisen er IKKE riktig om
selger forlanger noe i nærheten av det en Pro-Ject X1 koster....

På pickupsiden ville jeg vel vurdert en varmtklingende MC-pickup
framfor 2M Blue. Om du ikke har MC-forsterker, gå for en Audio
Technica AT-VM95 ML eller SH...

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
330
Torget vurderinger
2
Flott spiller det og absolutt verdt å vurdere om prisen er riktig.
Dette er vel "sivilversjonen" av discospilleren SL-1210 og bør
ligge vesentlig lavere i pris enn denne. Prisen er IKKE riktig om
selger forlanger noe i nærheten av det en Pro-Ject X1 koster....

På pickupsiden ville jeg vel vurdert en varmtklingende MC-pickup
framfor 2M Blue. Om du ikke har MC-forsterker, gå for en Audio
Technica AT-VM95 ML eller SH...
Takker for svar. Nå betaler jeg ikke mye for platespilleren, så poenget blir egentlig at skal jeg kjøpe MC pickup og kanskje ha service på spilleren, så blir prisen fort borti 6000 kr pluss, eller kjøpe noe annet. Høres ut som om spilleren er god nok til ha en MC pickup, da virker det intresant. Så det burde gå og få montert en Ortofon Quintet red på den uten å måtte få montert ekstra vekt, bygge opp armen etc?
Er det noen plasser man kan finne ut nøyaktig hvilken pickup-er man kan bruke til den spilleren?

Sist redigert:

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Service trenger du ikke om spilleren fungerer. Din forsterker har vel ikke mc inngang så du trenger enten en high output mc eller en separat mc forsterker du kan plugge inn inn i mm inngangen.
Mc er noe du må avgjøre selv men en Audio Technica AT-VM95 ML er en meget god pickup! For å velge pickup må du vite armens masse og bruke en kalkulator, som denne f.eks. https://korfaudio.com/calculator

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.342
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette er ein svært god spelar, og det kan absolutt forsvarast å spandere på seg ein god pickup til denne. Eg trur 1710 var "halvautomatisk", dvs at armen heva seg når pickupen kom til inste rille, slik at du ikkje sleit han unødig mykje om du gjekk frå han.
To gode pickupar som fungerer med 1710;
Denon 103, som dei har på Hifiklubben
Dynavector sine to rimelegaste modellar.

Reknar også med at Audio Technica AT33 enklaste versjon greier seg bra der.

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.273
Torget vurderinger
4
Har en slik på hytta. Den er en vesentlig bedre spiller enn både rega P3-24 og Marantz 6300 jeg har sammenlignet den med. (Ortofon blue, i tillegg til EPC-270C II med ny nagaoka stylus.)

Går jevnt, og mindre wow/ flutter en feks de rega jeg har hatt. (Inkl planar 6 med reference Eblt).

I forhold til 1210 så mangler den vta. I motsetning så har den fjæret subframe og autoretur (og stopp) når arm passerer innerste rille. Fjærer bør justeres om den ikke spretter, eller luter/ er i vater.

pass på at høyden på eventuell PU stemmer.
Mener å huske måtte heve patter med ekstra matte for å være nogenlunde innenfor med en 2M blue.

Erfaringer basert på test i beskjedne systemer med 10-20 år gamle komponenter, der nypris 8-15k per komponent.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.885
Sted
Kongsberg
Takker for svar. Nå betaler jeg ikke mye for platespilleren, så poenget blir egentlig at skal jeg kjøpe MC pickup og kanskje ha service på spilleren, så blir
prisen fort borti 6000 kr pluss, eller kjøpe noe annet. Høres ut som om spilleren er god nok til ha en MC pickup, da virker det intresant. Så det burde gå
og få montert en Ortofon Quintet red på den uten å måtte få montert ekstra vekt, bygge opp armen etc?
Er det noen plasser man kan finne ut nøyaktig hvilken pickup-er man kan bruke til den spilleren?
Technics SL-1710 har en god arm med medium masse og gode (stramme) lagre så den kan brukes med det aller meste av pickuper på markedet.
Jeg ville unngått de aller mykeste (high compliance) og de aller stiveste (low compliance - som Denon DL-103/103R) pickupene på denne spilleren,
men ellers er det bare å kjøre på. Jo dyrere og bedre pickup (og eventuell SUT/MC-forsterker/RIAA), jo bedre lyd vil du få ut av spilleren...
Men, spiller/arm-kombinasjonen er klangmessig på den nøytrale/slanke siden av spekteret så det er fornuftig å velge en pickup som er litt på den
varme siden klangmessig for å få analoglyden slik jeg liker den. Så mine anbefalinger av Audio Technica AT-VM95 SH eller ML står ved like. Av de
to ville jeg valgt Shibata-slipingen framfor Microline-slipingen, på grunn av lengre holdbarhet på stiften. Manglende VTA-justering på Technics-armen
gjør også Shibata-slipingen til et mer fornuftig valg. Men, vær nøye med alle de andre justeringene...

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.538
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Gunnar har nevnt tidligere at en ML kan feile katastrofalt og ødelegge plater. På den annen side slites den ikke flat. Jeg er ML-fanboy da, det innrømmes.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.313
Torget vurderinger
0
Høres ut som om spilleren er god nok til ha en MC pickup, da virker det intresant......
Velger du MC fordi lyden er bedre enn tilsvarende slipning med MM
eller bare fordi det er en mye mer kostbar metode for å avgi lyd....? :unsure:

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
330
Torget vurderinger
2
MC er litt dyrere, men gir bedre lyd slik jeg ser det. Snakket med en på Ortofon. Han sa man fikk mer for pengene hvis man kjøpte MC i stedet for MM om man gikk over MM Blue. Så mange kjøper feks MM black, som er svært bra, men får mer for pengene da med feks MC red. Det betinger da at resten henger med og kan bruke MC pickup da.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.885
Sted
Kongsberg
MC har en klar fordel i forhold til MM:

Med en lett spole montert til cantileveret i stedet for tung(e) magnet(er) får man vesentlig lavere
effektiv masse på den bevegelige delen inni pickupen. Liksom man kaster en tennisball mye lenger
enn man kaster en medisinball. Det innebærer langt bedre dynamiske egenskaper i MC-pickupen.

Videre har man langt bedre muligheter til å tune lyden om MC-pickupen - om man har en velutstyrt
MC-RIAA.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.885
Sted
Kongsberg
MC er litt dyrere, men gir bedre lyd slik jeg ser det. Snakket med en på Ortofon. Han sa man fikk mer for pengene hvis man kjøpte MC i stedet for
MM om man gikk over MM Blue. Så mange kjøper feks MM black, som er svært bra, men får mer for pengene da med feks MC red. Det betinger
da at resten henger med og kan bruke MC pickup da.
Det må ha vært en selger hos Ortofon det da.:)
Jeg er ingen stor fan av Quintetserien som har alt for mye plast i huset. En av ulempene med å produsere i et høykostland som Danmark. Det
betyr redusert rigiditet og dermed redusert dynamikk, noe som spiser opp den fordelen MC-pickuper skulle ha i utgangspunktet. Skal man ha
gode pickuper i de laveste prisklassene - er det ofte lurt å se etter pickuper laget i andre deler av verden.
Cadenzaserien (og oppover) derimot benytter helt andre (metall) konstruksjoner - som gjør disse pickupene til gode kjøp. Men det er klart at
prisen for inngangsbilletten om vi legger lista der, er alt for dyr for folk flest...

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.538
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En MC er en langt dårligere radioantenne enn en MM.

På den annen side er det ikke stort annet enn utgangsnivået man endrer ved lastendringer på MC. MM derimot…

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.617
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det må ha vært en selger hos Ortofon det da.:)
Jeg er ingen stor fan av Quintetserien som har alt for mye plast i huset. En av ulempene med å produsere i et høykostland som Danmark. Det
betyr redusert rigiditet og dermed redusert dynamikk, noe som spiser opp den fordelen MC-pickuper skulle ha i utgangspunktet. Skal man ha
gode pickuper i de laveste prisklassene - er det ofte lurt å se etter pickuper laget i andre deler av verden.
Cadenzaserien (og oppover) derimot benytter helt andre (metall) konstruksjoner - som gjør disse pickupene til gode kjøp. Men det er klart at
prisen for inngangsbilletten om vi legger lista der, er alt for dyr for folk flest...
Veldig fornøyd med Cadanza blue i FR 64 arm. Milevis foran Rondo rød som jeg byttet fra.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.313
Torget vurderinger
0
MC er litt dyrere, men gir bedre lyd slik jeg ser det....
Hva er bedre lyd?
Det postes kurver og diagrammer av forskjellige MC og MM.
Det er variasjoner i frekvensresponsen, men alle dekker hele
frekvensspekteret, også den delen de færreste kan oppleve.
Er det noen som viser målinger av MM/MC hvor alt av
den pregede informasjonen på vinylen ikke blir gjengitt ?

Forskjellen på MM og MC er muligens bare av akademisk interesse? :unsure:

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Antall liker
12.362
Sted
London
Hva er bedre lyd?

Vet ikke - personlig erfaring med bytte fra AT-VM95ML (MM) til AT-33EV (MC) var "bedre" lyd - mer detaljert og "mer" hentet ut fra rillene. Er klar over at det er en kostnadsforskjell mellom de to, men for meg var det verdt det. Har en AT VM-740ML (MM) og, men den er fremdeles forholdsvis ny. Men tror ikke det er mye forskjell mellom den of AT-33EV

I og med at de alle er fra samme produsent, vil jeg si at i prisleiet de er i er det ikke mye forskjell i mine ører :)
Prøv heller å finne en du liker lyden av :)

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.313
Torget vurderinger
0
Vet ikke - personlig erfaring med bytte fra AT-VM95ML (MM) til AT-33EV (MC) var "bedre" lyd - mer detaljert og "mer" hentet ut fra rillene....
Kan det være rimelig å anta at "mer" i denne sammenheng faktisk kun er variasjon i frekvens-responsen...... :unsure:

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.313
Torget vurderinger
0
I og med at de alle er fra samme produsent, vil jeg si at i prisleiet de er i er det ikke mye forskjell i mine ører :)
Prøv heller å finne en du liker lyden av :)
Vi hører de største forskjellene med øynene, men når det er sagt
så er det ingen som har lik lyd - uansett pris.....

Hvilken lyd liker vi(jeg)?
Blindtester(lytting) viser at det ikke er sammenheng mellom foretrukket lyd og pris
Målinger viser at det er stor forskjell på produkter - uten sammenheng med pris

En RIAA fra Jasmine er nettopp handlet inn på brukten og den
er veldig annerledes enn lyden jeg allerede har og liker veldig godt.
Etter bytte av PU liker jeg Jasmine også veldig godt........
og forskjellen er kun summen av frekvens-responsen.... (y)

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.617
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Mer fundament i bass og oppløsning oppover blir bedre. Handler ikke om signatur eller "mer"

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
24.067
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Hva er bedre lyd?

Ahhhrr... @Flageborg .... dette er jo bare tull. (Og det vet du) ;)
2 Høyttalere som måler likt, låter langt fra likt.
2 forsterkere som begge gjengir fra 20-20.000Hz +- 0,1 dB kan låte forskjelligt.
Forskjellen på MM & MC er i hovedsak vekt på cantilever.
MM "må slepe" på en "tung" magnet. MC´s spoler veier mye mindre = større bevegelighet = større
dynamikk-formåen. Dette er fakta og ikke synsning.
Ta den dyreste MM det går an å finne og sammenlikn med en MC til samme pris.
Jeg er ikke i tvil om resultatet.
den pregede informasjonen på vinylen ikke blir gjengitt
Det er ikke spørgsmål om IKKE å bli gjengitt, men måten dette blir gjort på ;)

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Vet ikke, jar hatt en del pickup'er, ortofon OM30, Denon DL110,160 og 301MKII, Shure N75 og 91, VXMR, Ortofon MC25FL, men det var ikke før jeg fikk AT33PTGII i hus jeg så lyset, herregud hvilken forskjell! Før likte jeg Denon DL301MKII og Ortofon MC25FL best.

Steinar.Sv

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2019
Antall liker
5.702
Torget vurderinger
1
Min mor har en slik stående i kjellerstua. Stått på samme plass siden ca 1980. Med den originale EPC-270C pickup.
Tror spilleren ikke er brukt mer en maks 2-300 timer.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
20.535
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Tar utgangspunkt i den dyreste mm'n og den dyreste mc'n jeg har.
ortofon super om-40 vs hana sl (den er faktisk dyrere en min at33ptg/ii)
Går videre til en sut som har bypass på mm. Ikke i tvil om hvem av dem jeg foretrekker. MM gir (hos meg) ikke i nærheten så mye dynamikk, bass og ro som det mc har (uansett hvilken mc jeg bruker av de jeg har). Samt støyen på mc er hos meg mye mindre.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.313
Torget vurderinger
0
MC er litt dyrere, men gir bedre lyd slik jeg ser det.
Det betinger da at resten henger med og kan bruke MC pickup da.
"Conclusions
Sometimes a product, despite its low cost, does everything right and such is the case with Phono Box DC. It has excellent RIAA equalization which many higher priced phono stages miss. Nothing like saying what you are going to do and delivering on that!

I am going to recommend the Pro-Ject Phono Box DC MM/MC Phono Preamp. "

https://www.audiosciencereview.com/...phono-box-dc-mm-mc-phono-preamp-review.56411/

Denne RIAA fungerer glimrende her og testen viser at den er mye bedre enn Jasmine (y)

teafortwo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2008
Antall liker
65
Torget vurderinger
4
Skyter inn et spørsmål her om en annen spiller men i samme "familie". Vil anbefalinger og kommentarer her også være gjeldende for Technics SL 1510?
Står på en National Panasonic 205C-IIX pickup, verdt å beholde, evt skifte stift eller bytte ut?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.342
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Skyter inn et spørsmål her om en annen spiller men i samme "familie". Vil anbefalinger og kommentarer her også være gjeldende for Technics SL 1510?
Står på en National Panasonic 205C-IIX pickup, verdt å beholde, evt skifte stift eller bytte ut?
Ja. Same spelar, i all hovudsak.

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
330
Torget vurderinger
2
Hei alle, og takker for inspill.
Som flere har påpekt så har ikke min forsterker riaa trinn. Fikk tak på en fra Mofi. Fikk også satt på en Denon - DL 110 MC pickup. Dette er en hig level pickup, som kan brukes på MM riaa. Liker lyden godt slik det fremstår nå. Overrasket at det kan bli så bra, med så gammelt utstyr.
Sitter her og snurrer gammel Beatles, noe som egentlig var utenkelig for bare kort tid siden. Tror dette kan bli en farlig vane.
Eneste problemet nå er at jeg ikke får valgt mellom 33 og 45 hastighet. Ellers bare fryd og gammen. Så den må vel en liten tur til HiFi doktoren i løpet av vinteren. Det ordner nok Rune på RJ Elektronikk på et øyeblikk.

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.273
Torget vurderinger
4
Ja, de har visst for vane å sette seg fast. Mine står og bom. Har ikke hatt den åpen, eller forsøkt med rens.

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.273
Torget vurderinger
4

Servicemanual

Full overhaling med deleliste i beskrivelsesfeltet

Electrolytic Capacitor List:
470uF 50V axial
33uF 25V radial
10uF 25V radial
4.7uF 25V radial
2.2uF 50V radial
3x 1uF 50V radial (replaced with MKS caps, see below)
3x 1uF 50V radial bipolar (replaced with MKS caps, see below)
0.33uF 50V radial (replaced with MKS caps, see below)
0.22uF 50V radial (replaced with MKS caps, see below)

I used WIMA MKS2 metalized polyester 5% 63V 5mm capacitors to replace the smaller value electrolytics and the bipolar capacitors.

I replaced the large 470uF axial capacitor with a Vishay axial cap.

For the other regular electrolytics, I went with Panasonic FC series capacitors.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.305
Torget vurderinger
2
MC har en klar fordel i forhold til MM:

Med en lett spole montert til cantileveret i stedet for tung(e) magnet(er) får man vesentlig lavere
effektiv masse på den bevegelige delen inni pickupen. Liksom man kaster en tennisball mye lenger
enn man kaster en medisinball. Det innebærer langt bedre dynamiske egenskaper i MC-pickupen.

Videre har man langt bedre muligheter til å tune lyden om MC-pickupen - om man har en velutstyrt
MC-RIAA.
Det er en inngrodd myte, debattert vidt og bredt på andre forum. MC frekvensreponsen er gitt en gang for alle av effective tip mass og vinylens stivet, opphenget har også noe å si, men elektrisk er det fint lite å gjøre med en MC. Det eneste som endres ved ulik lastvalg er signalnivået. Jeg har postet grafer på dette for mine MC PU tidligere. Frekvensgang og forvregning er identisk fra 20-50 120-470-1000-47000 Ohm .
Endret signalnivå endrer opplevd karakter også(Fletcher etc..) .men det kan kompenseres ved å endre volum….MC pickupen omdanner 1-5% av energien fra rillebevegelsen til strøm, og tilbakevirkNingen av ulik strømlast på pickup oppførsel dermed minimal og ignorerbar også. jeg har har til gode å se at det gjør noe som helst med trackingen

Med de to forklaringene på MC last effekt skrotet er det en igjen, nemlig at ulik last gir ulik strøm som på et eller ennet vis påvirker generatorens Intermodulasjonsforvegning Og dermed lydintrykket. Mitt måleregime vil ikke si noe om det.

Vil man påvirke en pickups frekvensgang er det MM man bør velge, men det kreves et rikt utvalg av laster både på R og C, knapt noen RIAA er dekker behovet, derfor er custom plugger nødvendig . MC gir ingen målbar effekt mht ulik laster.

• Liker
Reaksjoner: KJ

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.617
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Har eid Rondo red Cadanca red og nå Blue.
Ingen tvil om hvem som er best av MM og MC.
Folk kan "mene" hva de vil.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.305
Torget vurderinger
2
Spørsmålet var ikke som var best, men om last påvirker MC respons. Det gjør det altså ikke…i målbar grad
IMG_5397.jpeg

Selv har jeg MM på en spiller og MC på den andre, liker å tro at MC er mer oppløst og detaljert ,med større ro og rom rundt instrumentene, og mindre sibilianter.
Men MM er ikke lagt bak med samme nål og nålefane , en billig MM faller mer igjennom md mer sibilianter og flatere lydbilde..

MM Shure V15-IV måler perfekt , MC ikke snorret pga resonens på 15k. Billig MM måler dårligst med høye peak uten lasttilpassning.
kurver kommer.

MM med EQ 1 db løft i toppen Shure V15 Jico IV SASB ( bor microline)

MC AT OC9MLii ( bor microline)

MC større skala

Billig 70-talls MM Technics ED220C II med ny hyper elliptisk nål, ingen last tuning

Tuner R og C for flat respons så langt opp det går

Sist redigert:
Topp Bunn