Platespiller...valgets kval. HJELP!!

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Antall liker
0
Vidar P skrev:
Bare sånn tilføyelsesvis; det er lenge siden drivverk av bransjen ble sett på som noe som kun skulle snurre med mest mulig konstant hastighet og med minst mulig rumble. Tiden etter Ariston, Thorens TD125, LinnLP12 osv har vist med all ønskelig tydelighet at det å lage en god platespiller ikke er så enkelt som det skulle synes ved første øyekast; og produsentene har lært veldig mye om temaet etter disse oppdagelsene ser det ut til.

Alt handler om kontroll over mekanisk energi. Det er summen av dette som blir sendt videre til riaa'en etter elektrifisering i pu'en. Denne erkjennelsen har vært viktig i utviklingen av platespillere som er så gode som dagens.

Eksempelspørsmål; hvorfor låter en Linn LP12 med Keel subchassis så mye bedre enn en med standard subchassis?

Mvh Vidar P

Enkelt spørgsmål og enkelt svar..fordi lp12 standard ikke er så høj standard som nogen tror!
fx spiller en tudsegammel thorens 124 med langt mere autoritet..

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Gratulerer med ny fin spiller.....Håper du får mange hyggelige timer med denne , knalltøff i rød da... :D

Har den RCA plugger slik at man selv kan velge signalkabel ? eller fast koblet under tonearmen?

rpm 5 har slike løse...

Flott er den , gratulerer...Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Åssen låter det Helge gr...?? :)

Espen

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
351
Torget vurderinger
1

Da er det bare å hive seg på gratulasjonsbølgen en gang til :D

Gratulerer masse med ny vinylsnurrer :D Du har garantert gjort et godt kjøp, og har mange gode vinyltimer i vente.

Destiny.. :)

HelgeGr

Medlem
Ble medlem
18.11.2008
Antall liker
0
ssm skrev:
Gratulerer med ny fin spiller.....Håper du får mange hyggelige timer med denne , knalltøff i rød da... :D

Har den RCA plugger slik at man selv kan velge signalkabel ? eller fast koblet under tonearmen?

rpm 5 har slike løse...

Flott er den , gratulerer...Mvh Espen
Den har faste, men i følge hyggelige gutter på Big Dipper gikk det an å bytte med litt skruing og stuff. Ikke noe jeg har behov for med det første. Ellers gikk det i LP plater i hele gårkveld. Etter at master of disaster (les: minstemann på 1 år og 8 mnd) var trygt plassert i seng, fikk jeg lappa sammen noe gammalt ræl av et anlegg og fikk på platene! Først ut var The Beatles med Abbey Road. Hehe, den bar nok litt preg av å være fra 1968(? eller var det 1967?!), for det knitra fælt. Morro var det læll. Fant også fram en børste jeg hadde liggende og fikk vekk det verste støvet fra platene også. Merkelig at jeg fant den, for jeg har ikke spilt plater på år og dag.

Fikk på noen litt nyere etter hvert (hehe, les 1980 tallet), og de var straks MYE bedre. Plater surra og gikk hele kvelden til konemor ville ha fred og sove (kan jo ikke skjønne hva som var vitsen med DET?! ;-))).

Nå skal jeg hente en effektforsterker jeg fikk i posten i går og få testa den også. Bare en rør forforsterker og et par høytalere m/kabler igjen nå, så begynner det å nærme seg undertegnedes første "årntli'" HiFi anlegg! Nå mangler jo bare et dedikert og barnesikkert rom å ha det i da....sukk...

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , høres jo bra ut.....du får løpe innom dippern å bla igjennom yilbudskassa deres , eller finne ei eller to ederuelig prisa plater som er spiltter nye.....

Musikken er en ting om du liker det....men kan anbefale spesiellt disse to platene med knallbra lyd.:

Kari Bremnes Reise live....

All the roadrunning Mark Knopler & Emmylou Harris (Stan Ricker-mastring)VIKTIG!

Ellers så kan du vurdere å kjøpe samleplata fra Stockfishrecords her:www.soundplanet.no

Kjempeplate med både musikk og lyd(litt rolig akustisk gitar) Musikk for mor tro? ;D

DEt knitrer langt mindre på nye plater enn gamle , med tiden når reportoaret har vokst , får du heller vurdere en vinylvaskemaskin......det er nok den bedre vinyloppgraderingen jeg har gjort siden jeg startet....men jeg kjøper stort sett bruktvinyl og da...

Grattis med flott spiller helge gr... ;D

HelgeGr

Medlem
Ble medlem
18.11.2008
Antall liker
0
Kari B. kan jeg nok styre min begeistring for ;), men det andre forslaget er ABSOLUTT noe jeg skal sjekke ut! Begge artister er toppers!

Blir nok en platevaskemaskin med tid og stunde, men foreløpig får jeg nok leve med litt spraking. Er ikke det litt av sjarmen da? Jeg synes det ;-). Fant ei gammal blues plate som jeg avlutta med. Noe gammalt live-opptak som virkelig svingte. Fant den nederst i kjelleren til svigers i helga og det var kun et plastinnerkover på den. Var allikevel en skikkelig fet plate! Den kunne nok ha trengt seg en liten vask, for det var jo litt mer enn bare støv. Gamle fingermerker og stuff. Hm, skal sjekke ut den linken med platevask....

erib

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
74
Dette er vel ikke Esprit utgaven?

HelgeGr

Medlem
Ble medlem
18.11.2008
Antall liker
0
Øh, nei si det... Kanskje jeg var litt kjapp i svingen der ja

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
Esprit utgaven ser såpass mye bedre ut at jeg hadde ikke tenkt meg om 2 ganger med å legge 500 kroner ekstra på bordet.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.541
Pluss, Esprit har akryltallerken og en bedre motor. Så det er ingen grunn til å angre på de ekstra 500 kronene.

HelgeGr

Medlem
Ble medlem
18.11.2008
Antall liker
0
Hehe, da var det jo bare meg som ikke har helt snøring ja...

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Får vi ett bilde av den svarte også her inne , oppsatt og spillende Novagard?

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
ssm skrev:
Får vi ett bilde av den svarte også her inne , oppsatt og spillende Novagard?
Det blir en stund til det kommer bilder, men de kommer...
Har reist hjem for jula, og spilleren rakk ikke frem i tide, så nå er den hentet av en venn på Levanger. Den blir derfor ikke pakket opp før jeg er tilbake... Posten tar seg god tid vettu.. :-\

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
HelgeGr, har du fått spillt noe på spilleren? Hvordan synes du den låter? Går bare å gleder meg på studiestarten jeg nå. Kan nesten ikke vente på å få satt opp spilleren og prøvd den ut...
Ha ei fortsatt god jul, forresten... :)

Topp Bunn