Platespillerkabel

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Lurer på å oppgradere kabelen fra armen til RIAA'en. Har 5-pins hunkontakt inn i armen. Har lett i Stavanger, men der fins intet. På nettet har jeg kun funnet Nordost sine. (Sikkert ikke dårlige de). Er det noen som vet hvor jeg kan lete/hvem som selger bra kabler? ???

For ordens skyld: Spilleren er Kenwood KD 500, Infinity Black Widow arm med Lyra Lydian PU. RIAA er Linn Linto

Mvh
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Lyra lydian med Infinity Black Widow. Er ikke det en fryktelig dårlig match da? Black Widow er superlett og krever en myk, myk PU som du vel bare finner i MM-leiren...

Tror ikke det er mye å hente på kabeloppgradering til en MC PU. Til en MM PU derimot skal du avstemme den totale kapasitansen og da kan kabelen bety mye.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Cardas har et godt utvalg av kabler. Mørch har kabler. Hovland har kabler. Utvalget er stort. Selv bruker jeg Cardas Golden Ref med stort hell. De fleste merker har vel egentlig kabler til dette formålet?

Kompilansen på Lyra-pickupene er oppgitt ved 100hz, regnestykket for egenresonansen blir derfor et annet. Skal ikke påstå at dette er god match av den grunn, men det er neppe så dårlig som det kan se ut til ved første øyekast.
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Kompilansen på Lyra-pickupene er oppgitt ved 100hz, regnestykket for egenresonansen blir derfor et annet. Skal ikke påstå at dette er god match av den grunn, men det er neppe så dårlig som det kan se ut til ved første øyekast.
Det har du rett i Fosse. Det finnes sikkert bedre match for Lyra'en, men den spiller enormt stort hos meg. Fyldig, varm tone. Oppløst og med krisp fin diskant. "Målte" forøvrig egenresonansen til 18 hz med HiFi News sin testplate. Og det er ikke så værst. Den scora topp på sporing osv også

Mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Linn's T-Kable er svært populær i Linn-leiren. Jeg er forresten blant de som synes det er mer å hente andre steder enn armkabelbytte riktignok, så oppfatt det endelig ikke som en anbefaling.

Mvh Vidar P
 
P

Parelius

Gjest
Akkurat i dag skiftet jeg mellom en Nordost Quattrofil og en liten hjemmelaget sølvkabel (bare lagt i litt bomull og tvinnet). Hører ikke forskjell slik med det samme, gitt. Over tid, har jeg ikke tid til nå. Det som betyr noe er vel kapasistans for MM. (Jeg kjørte MC)
 
O

om.s

Gjest
Enig med Fosse, anvender selv Cardas fremfor VdH (org SME), og de, Cardas har vel også forskjellige modeller om ikke jeg tar feil...

(jo det har de, tre modeller...)


www.audioart.no

mvh
 
K

kbwh

Gjest
Hvor kapasitiv bør en tonearmskabel være for bruk med MM? Hvor lærer jeg denslags?
 
B

break_out

Gjest
Jeg har gått til innkjøp av en T. Cable til min Linn LP12 og sitter i skrivende stund å hører på ressultatet. At det har en positiv innvirkning på lyden i forhold til min slitne originale Ittok kabel er definetivt sikkert, lydbildet har blitt mer åpent og klart.

Min oppfatning av kabler er vel også i den retning at kopper eller sølv egentlig er samme greien når det kommer til vårt bruk. Men den teorien som jeg sverger til er at dersom en kjøper kabler som en vet har blitt produsert ”ordentlig” så får en kabler som har de rette egenskaper. Andre faktorer er såklart lodding samt plugger som vil ha en innvirkning på ressultatet. Derfor har jeg sverget til sølv da jeg øyner en større mulighet til å få kvalitetsvare, og da gjerne en høy grad av sølvinnhold.

For dere LP12 eiere var det en annen oppgradering og det var P-klipsen for innfestning som følgte med. Denne var i en helt annen utførelse en den jeg hadde, og festet kabelen ordentlig med den rette vinkel osv. Har lest at flere spesialister på spilleren har ment at dette punktet kan gjøre store innvirkninger på prestanda.




Lurer på å oppgradere kabelen fra armen til RIAA'en. Har 5-pins hunkontakt inn i armen. Har lett i Stavanger, men der fins intet. På nettet har jeg kun funnet Nordost sine. (Sikkert ikke dårlige de). Er det noen som vet hvor jeg kan lete/hvem som selger bra kabler?   ???

For ordens skyld: Spilleren er Kenwood KD 500, Infinity Black Widow arm med Lyra Lydian PU. RIAA er Linn Linto

Mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bare sånn for moro, og ikke for å promotere/skryte av et produkt; men gjennomførelsen av Naim's ide om at den beste armkabel er INGEN armkabel er litt morsom da. Et av poengene med deres Prefix riaa er nettopp å eliminere armkabelen.
Det de gjør er å lage en riaa som et print, som settes inn i platespilleren og kobles direkte til arma. Dermed blir det i praksis ingen kabel mellom arm og riaa; men naturligvis en kabel ut fra riaa (som alle løse riaaer).

Denne riaaen har ingen onboard psu; og følgelig blir den veldig støyfri og ren.

Mvh Vidar P
 
B

break_out

Gjest
Kunne ikke vært mer enig i løsning men kjenner ikke til Naim sin prefix riaa. Skulle definetivt vært uten kablene mellom, men da måtte det vært en utrolig bra riaa som en kunne leve lenge med..

Bare sånn for moro, og ikke for å promotere/skryte av et produkt; men gjennomførelsen av Naim's ide om at den beste armkabel er INGEN armkabel er litt morsom da. Et av poengene med deres Prefix riaa er nettopp å eliminere armkabelen.
Det de gjør er å lage en riaa som et print, som settes inn i platespilleren og kobles direkte til arma. Dermed blir det i praksis ingen kabel mellom arm og riaa; men naturligvis en kabel ut fra riaa (som alle løse riaaer).

Denne riaaen har ingen onboard psu; og følgelig blir den veldig støyfri og ren.

Mvh Vidar P
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sakset fra Naim: "Taking the arm cable out of the signal path makes a huge improvement to the deck's performance."

Riaa'en er veldig bra den. Her er noe om den;

http://www.naim-audio.com/products/prefix.html

Hvor mye ytelse man har ambisjoner om, bestemmer hvor mye penger man skal legge i psu.
Man kan bruke FC, HC eller SC psu'er;

http://www.naim-audio.com/products/intro_psu.html

Eller man kan strømforsyne den via sin preamp (dersom det er en Naim NAC 282 som min, en NAC252 eller en NAC552). Strømforsyningen til preamp'en vil da definere ytelsen på riaa'en.

Rart og utradisjonelt, men moro da! Men dette ble OT fra min side, beklager.

Mvh Vidar P
 
B

break_out

Gjest
Hmm.. Bra at jeg ikke så denne for to år siden da jeg var på mitt verste med mine eksprimenter .. Jeg hadde da to modda LP12’ere i eldre utgave som ble prøvd ut med diverse triks.. At jeg nå sitter igjen med totalt originalt drivverk ihht dagens standard har vel en naturlig grunn, men det har vært morsomt å lærerikt. Spilleren er enda mer kilen en min kone..;). Uansett så var jeg på nippen til å bestille Lcaudio eller hva det var som har samme type løsning. Er nå lykkelig med min spiller og gjør små skritt fremmover/bakover til ny lærdom.. Med så små marginer som det er med vinyl avspilling så er jeg sikker på at været ute også har sin påvirkningskraft....


Sakset fra Naim: "Taking the arm cable out of the signal path makes a huge improvement to the deck's performance."

Riaa'en er veldig bra den. Her er noe om den;

http://www.naim-audio.com/products/prefix.html

Hvor mye ytelse man har ambisjoner om, bestemmer hvor mye penger man skal legge i psu.
Man kan bruke FC, HC eller SC psu'er;

http://www.naim-audio.com/products/intro_psu.html

Eller man kan strømforsyne den via sin preamp (dersom det er en Naim NAC 282 som min, en NAC252 eller en NAC552). Strømforsyningen til preamp'en vil da definere ytelsen på riaa'en.

Rart og utradisjonelt, men moro da! Men dette ble OT fra min side, beklager.

Mvh Vidar P
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Iht signaturen har du jo et virkelig fint vinylsystem breakout; selv om jeg ikke har hørt alle deler sammen, så ser jeg gjerne for meg at dette er bra!
Når det gjelder Prefix og dens eliminasjon av tonearmskabel; det er er veldig god ide teknisk sammen med en toppklasse riaa, og tatt i betraktning hvor mange som bruker Prefix til sin LP12 så trenger den ikke å anses som veldig eksperimentell som sådan;
det er plenty av andres erfaringer å høste (tenker julebonusen fikk ny adresse, og SAT'en snart ny eier nå  :D)

LP12 er kilen ja. Tips i så måte (unnskyld OT); kjøp nye fjærer og gummi samt ny P-klips (til armkabel) før neste gang du sitter og banner og sverger..  ;)

Bare sånn ift prisen på Prefix (uten psu) som er ca 7k; jeg som bruker Naim Fraim slipper en hylle (6.200,- spart) da riaaen er inni platespilleren. Videre slipper jeg psu, da HiCap eller SuperCap via NAC282 gir en super strømforsyning.. x antall kroner spart. Videre slipper jeg å tenke på dyre kabler ala T-Kable (4k spart).. jeg synes faktisk at 7k for Prefix er billig jeg; det blir iallefall billigere enn en annen riaa, fet kabel og ekstra hylle i Fraim'en..

Mvh Vidar P
 
B

break_out

Gjest
Tror heller det er du som kommer til å svi av julebonusen;). Den leses lovende ut den men jeg tror jeg holder meg til Sat'en en stund til, det har ikke vært slik vellyd i heimen før. Ja jeg er fornøyd men kommer nokk til å gjøre noe på armsiden, får se hva som kommer ut av denne nye aluminium integrerte saken og SE armen.. Kanskje jeg tar steget dersom det ikke blir for dyrt.

Iht signaturen har du jo et virkelig fint vinylsystem breakout; selv om jeg ikke har hørt alle deler sammen, så ser jeg gjerne for meg at dette er bra!
Når det gjelder Prefix og dens eliminasjon av tonearmskabel; det er er veldig god ide teknisk sammen med en toppklasse riaa, og tatt i betraktning hvor mange som bruker Prefix til sin LP12 så trenger den ikke å anses som veldig eksperimentell som sådan;
det er plenty av andres erfaringer å høste (tenker julebonusen fikk ny adresse, og SAT'en snart ny eier nå  :D)

LP12 er kilen ja. Tips i så måte (unnskyld OT); kjøp nye fjærer og gummi samt ny P-klips (til armkabel) før neste gang du sitter og banner og sverger..  ;)

Bare sånn ift prisen på Prefix (uten psu) som er ca 7k; jeg som bruker Naim Fraim slipper en hylle (6.200,- spart) da riaaen er inni platespilleren. Videre slipper jeg psu, da HiCap eller SuperCap via NAC282 gir en super strømforsyning.. x antall kroner spart. Videre slipper jeg å tenke på dyre kabler ala T-Kable (4k spart).. jeg synes faktisk at 7k for Prefix er billig jeg; det blir iallefall billigere enn en annen riaa, fet kabel og ekstra hylle i Fraim'en..

Mvh Vidar P
 
Topp Bunn