Platespillerproblem, men hvilket ?

tjensen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Antall liker
43
Torget vurderinger
1
Jeg har satt sammen drømmeplatespilleren fra 70-tallet (byttet ut en REGA RP 6 som var helt flott, men litt kjedelig):

Kenwood KD 600 med SME 3009 series 3s +demping og DENON 103s (hvit DENON) som har fått ny Paratracer nål og ny safir nålefane fra "The Expert Stylus company" i England. RIAA er en KORSUN. Gode ledninger fra Roald Mikkelsen i Bergen

Problem:
-På RIAA trinnet oppfører de ulike belastningene seg pussig: 47K er så lavt et det ikke kan brukes, 1K gir en pipetone og mye skraping, 200 Ohm gir god lyd (og litt for høyt nivå)
-Selv når lyden er god er det en ubalanse: den høye diskanten /visper, lokk/ er sandete og skjærende med for høyt nivå

Jeg mistenkte RIAA trinnet og det har nå nettopp kommet fra service uten at de fant noen problemer. Forsøkte også med et Dynavektor RIAA-trinn. Samme problemet + mye brum.

Noen tips ?

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
43.726
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Du har jo da to potensielle syndere igjen. De gode ledningene fra Mikkelsen eller PU. Høres litt ut som du har en kryssing av spoler i pu.

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Antall liker
575
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
SME 3009 Serie 3 ? er ikke det den superlette ?
Hvis så bør vel den matches med high compliance pickup, DL103s er vel ganske lav compliance (stiv) kan det være problemet ?
Husker det gikk i myke mm pickuper/ superlette MC (denon dl1000 f.eks).

Mvh.
Rolf
Jeg har satt sammen drømmeplatespilleren fra 70-tallet (byttet ut en REGA RP 6 som var helt flott, men litt kjedelig):

Kenwood KD 600 med SME 3009 series 3s +demping og DENON 103s (hvit DENON) som har fått ny Paratracer nål og ny safir nålefane fra "The Expert Stylus company" i England. RIAA er en KORSUN. Gode ledninger fra Roald Mikkelsen i Bergen

Problem:
-På RIAA trinnet oppfører de ulike belastningene seg pussig: 47K er så lavt et det ikke kan brukes, 1K gir en pipetone og mye skraping, 200 Ohm gir god lyd (og litt for høyt nivå)
-Selv når lyden er god er det en ubalanse: den høye diskanten /visper, lokk/ er sandete og skjærende med for høyt nivå

Jeg mistenkte RIAA trinnet og det har nå nettopp kommet fra service uten at de fant noen problemer. Forsøkte også med et Dynavektor RIAA-trinn. Samme problemet + mye brum.

Noen tips ?

tjensen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Antall liker
43
Torget vurderinger
1
Takk for tips !

Takk for gode tips

-Tror RIAA er OK, den var i sin tid "Super klasse A" og er to bokser som virker bra. Men rar og sjelden (tror den er lik RED ROSE MUSIC)

-Kryssing av spoler ? Er det noe jeg kan ha gjort ?? (dvs rotet med farger og pinner). Tonearmen har fast skall, så det er litt uoversiktlig

-Jeg har et ekstra armrør og kan prøve med en annen pickup også

-Ja , litt for lett arm. Men den er stiv og med den riktige paddle i silikonbadet. Bassen er det ikke noe å utsette på.

-Andre ledninger gjorde ingen forskjell, Byttet begge sett.

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
43.726
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Takk for gode tips

-Tror RIAA er OK, den var i sin tid "Super klasse A" og er to bokser som virker bra. Men rar og sjelden (tror den er lik RED ROSE MUSIC)

-Kryssing av spoler ? Er det noe jeg kan ha gjort ?? (dvs rotet med farger og pinner). Tonearmen har fast skall, så det er litt uoversiktlig

-Jeg har et ekstra armrør og kan prøve med en annen pickup også

-Ja , litt for lett arm. Men den er stiv og med den riktige paddle i silikonbadet. Bassen er det ikke noe å utsette på.
Siden du har en forskjell mellom kanalene og lyden blir høyere ved lavere R, kan det tyde på at signalet finner alternativ rute grunnet en feilkobling. Tipper kablene er koblet 1 hakk forskjøvet på kontakten til tonearmen.

tjensen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Antall liker
43
Torget vurderinger
1
Takk for konkret tips. Nå er det slik i pickupskallet :

Hvit er nede venstre(L), blå er da L jord øverst. Rød er høyre R nederst , grønn er høyre jord(øverst). Platespilleren har RCA kontakter som jeg har en god standard ledning i. Men det har vært byttet tonearmskabel kan jeg se.
Det andre armrøret har påmontert en Yamaha MC-9 og den er koblet annerledes : blå (L) og grønn(R) nederst og hvit (L) og rød(R) øverst

Takk for fargetips fra Norlenning: Det er riktig. Men det kan jo være feil inne i armen, kanskje forsøke det andre armrøret

Sist redigert:

tjensen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Antall liker
43
Torget vurderinger
1
God ide å måle, men hvilken farge skal være hvor på konnektoren bak på armrøret ? Elller skal jeg måle helt til RCA enden og der finne senterpinnene som Rød og Hvit og jord som tilhørende blå og grønn (det siste ser jeg logikken in)

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.441
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Er det RCA ut på ved platespilleren evt armen så begynn der. (+) positiv fra PU skal komme ut som senterpinne på RCA kontakt alt kontakt/plugg. Høyre = Høyre og Venstre er Venstre. Kontrollmål også respektive (-) på PU mot jord/skjerm etter samme prinsipp. Da ser du om koblingene er riktig pluss avslører eventuelle brudd i signalveien.

Er det andre kontakttyper enn RCA må en se nærmere på pinnekonfigurasjonen for disse for å vite hvordan en kan måle det ut.

Har du forsøkt andre kabler platespiller til RIAA og RIAA til AMP? for å ta det enkleste først.

Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.441
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Her er en tegning som viser hvordan forbindelsene fra PU til neste målepunkt gjerne henger sammen.
Det bør være det øverste prinsippet på tegningen som passer din situasjon.

Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
24.403
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2

Problem:

Noen tips ?
For at at´ det i rækkefølge:
47Kohm skifter med garanti din riaa over i stilling MM, så selvfølgelig er det alt for lavt til MC :)

Da de ikke kan finde fejl på riaa ved service, og du har prøvet med en Dynavector riaa også, er fejlen helt
sikkert på din pickup eller arm. Jeg gætter på armen.

SME 3009 er en gammel sag. De stikforbindelser der kommer ud af armen er forsølvede, og er notorisk kendt for at korrodere, med efterfølgende (meget)
dårlig forbindelse.

Vær sikker på, at de små stik bagpå PU er renset (blanke) og monteret korrekt.
Afmonter arm og foretag en gennemgribende rensning af stikforbindelser i bunden af armen. Alt det sorte korrosion
skal fjernes/poleres af, så det er skinnende blankt. Check derefter ledningsforbindelser, specielt ground. Mål fra kabel og til metal på
selve armen.
Mål derefter alle forbindelser fra pickup til RCA stik.
Rød = midterpin på højre RCA-stik
Grøn = skærm på højre RCA-stik
Hvid = midterpin på venstre RCA-stik
Blå = skærm på venstre RCA-stik

Hvis du måler 0 ohm på alle forbindelser efterfølgende og stadig har fejl, ligger fejlen i pickuppen :)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
TJensen: Den gjennomgangen til HasseBasse er mer enn utfyllende nok. Begynn der. Men, et tips: Fjern den Denonen. Den må ha noe tyngre, stivere å henge fast på. Erstatt for eksempel med en ny Audio Technica AT-OC9 etter du har fått fiksa armen..en langt bedre match, AT, svært ofte brukt med SME-armer for etpar-tre decennier siden.....Ekte klassikermatch.
Lykke til!

Sist redigert:

tjensen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Antall liker
43
Torget vurderinger
1
Hei og takk til alle for god nattlig hjelp.

Etter å ha målt og testet mot det gamle originalarmrøret (med Yamaha MC-9) ser det slik ut for meg:
*fargekoder og ledninger er OK og lik på begge armør, En ledning (hvit) har 1,2 ohm, men det er vel tilstrekkelig nært 0 ?
*Noe må jeg ha fått til fordi nå er høyre kanal helt taus, mens venstre har god lyd, Ingen støy
*Fremdeles slik at 200 Ohm gir grei lyd, mens 1K og 47K ikke er brukbare

Vanskelig for meg å forstå noe annet enn at pickup må ha et indre problem. Jeg har et nostalgisk forhold til DENON 103, har hatt mange varianter, men kan gjerne forsøke noe annet. Det morsomste jeg har hatt var en ekte EMT TSD-15 som EC monterte inn i en GRACE tonearm av tre ! Har lest mye bra om AT OC-9. Det er vel neste trinn å prøve en annne npickup.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
499
Torget vurderinger
2
Har du forsøkt å måle selve PU,venstre og høyre spole. Bare ohm fra RCA-pluggene; venstre og høyre. Her litt data Denon DL 103

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.887
Sted
Kongsberg
En annen pickup høres ut som en god ide.

Som flere har påpekt er DL-103S og SME 3009 Series III nærmest stjerneeksemplet på en dårlig match
i forhold til resonansfrekvens. I tillegg høres det ut som om det kan være en dårlig match også tonalt.

(Det flotte) drivverket er stramt klingende og tonalt litt på den kjølige siden.
Tonearmen er rimelig nøytral, men bruk av en for stiv pickup, bruk av silikonbadet og ikke minst bruk av
sølvkabler (?) vil også trekke denne over på den kjølige siden tonalt.
Denon DL-103S er også i utgangspunktet rimelig nøytral men erstatningen av det originale aluminium nåle-
armrøret med et nytt nålearmrør i safir trekker garantert også pickupen klart over på den kjølige siden.

Summen av alle disse delene må låte hardt og skarpt - i overensstemmelse med din beskrivelse av lyden.

I tillegg er pickupen kilen når det gjelder last. DL-103S har liksom originalen, en intern spoleimpedans på
hele 40 Ohm. Det betyr at den IKKE spiller godt på standard 100 Ohms (eller 200 Ohms) innganger, men
i stedet gjerne vil "se" 400-800 Ohms last (10-20 ganger spoleimpedansen). Det valget som hadde passet
best på din RIAA ville nok vært 1000 Ohm, så det er synd dette ikke virker. Om du er hendig med loddebolten
kunne du kanskje forsøkt å bytte motstandene på 1k inngangen med noen på f.eks. 630 Ohm.

Men ikke hiv pickupen av den grunn. Denne vil sikkert gjøre en kjempejobb i en vesentlig tyngre (og varmere
klingende) tonearm som FR-64S eller SME 3009R. Enten hos deg - eller hos en heldig kjøper...

Men det enkleste for deg er antagelig å bytte pickup. Da bytter du til en slik pickup som denne ble bygd for
da den ble introdusert på 1970-tallet. En myk (compliance > 20) MM eller MI/MMC pickup som Ortofon OM-40
(OM-5 pickup med OM-40 stift), Ortofon 2M Black eller SoundSmith Carmen. Glem MC-pickuper om du ikke er
villig til å bla oppe over 15 lapper for en van den Hul MC-10, MC-1, MC-2 eller Frog...

Sist redigert:

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
499
Torget vurderinger
2
Hva er 9? 40 er jo internimpedanse. Men 9? Batterispenning til multimeter? Har sjøl forsøkt å destruere pyroteknisk element (på 10m avstand)vha multimeter. Målte 2,2ohm uten at det gikk av.Og man skal IKKE gjøre noe slikt,dvs måle på airbags da det kan smelle,FARLIG. Vel,e jo sikkert forskjellig hvilken ut-spenning mutimeter leverer..

Sist redigert:

tjensen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Antall liker
43
Torget vurderinger
1
Akkurat nå er problemet at den er taus på høyre kanal. Jeg forsøker med en annen pickup. Tilpasning til armen er ikke så ille, den er ekstremt stiv (titan ?) og har silikondemping. Som sagt : bassen er bra, overgår CD. Men historisk tenkte de kanskje Shure V-15 da armen kom. Siden jeg har 2 armrør forsøker jeg å finne en pickup og nye ledninger til det andre røret og sjekke om det ordner seg. Jeg forstår det slik at jeg ikke skal forsøke multimeter rett over spolene ! Mitt instrument (9V batteri,ja)er hentet fra bilverktøyet og har noen år på baken. Igjen takk for hjelp ! Her lærer jeg mer !!!!

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Tjensen: Nostalgi er vel og bra, men det MÅ funke også...Tenk stor, tung, klassisk japaner i sumoklasse for 103en..kanskje med en Jelco 750 S-arm? OC9 er såpass soft i opphenget at den nok vil funke gull der, men det er noe vesentlig i det Gunnar ser: 2M Black, Nagaoka MP500, DDT2 og Frog er nok enda enklere å få til-- Du sitter på en krevende rigg som har noen år på baken. Disse fem er alternativer som alle vil få det beste ut av det du sitter med nå..

tjensen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Antall liker
43
Torget vurderinger
1
Etter mye måling og testing og rensing har jeg klart å få null lyd og null støy i begge kanaler, mens målinger viser god kontakt hele veien. Alt peker mot pickupens indre. Så da er det å finne en ny pickup. Mine reserver er enten solgt eller viste seg å ikke virke. Jeg har tatt hintet om bedre tilpasning til armen og vurderer AT OC9 eller kanskje til og med en ART9. Måtte jeg ha ny arm ville det nok blitt Denon 103R. Det ekstra armrøret er levert inn for å fikse kontaktklips/ledninger. Men Bergen er en by uten pickuper på lager, så det blir bestilling og litt tid. (Om jeg da ikke vil ha Rega Ania, som er litt for lett) . Takk for hjelp så langt !!!!

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Tjensen: No worries!!:cool: Bergen har da knowhow og kompetanse nok i massevis hva gjelder TILPASNING og MONTERING av pickups, så hvis du sikrer deg at den er myk nok- altså høykompliant nok- pluss at den valgte pickupen ligger GODT innom de specs & ranges en 3009 har- f.eks en OC9 bør være gull der- så FÅR du gullmatch hvis du passer på det soniske aspektet også.:cool: ART9 har da omtrent samme specs som en OC9, sånn sett..og den pickupen fisker også opp ALT dersom den får riktige arbeidsforhold. Sjekk Cartridge Weight Range og Total Cartridge Weight...det går nok bra, skal du se..Faktisk skal du ikke undervurdere den nye VM95-linja til AT heller...en AT-VM95SH har den svært eksklusive Shibataslipinga, passer GARANTERT på SMEen og koster godt under halvparten av OC9...Husk at forskjellige armrør og modifikasjoner godt kan endre på de originale egenskapene. Det kan altså være at en pickup som sitter bra i armen med det ORIGINALE SME armrøret IKKE funker om du bruker et Yamaha-rør..Jeg hadde basert meg på å bruke original SME om det var min 3009, og valgt pickup utfra sonisk OG fysisk match. Platespillere og kassettspillere har en stor fordel kontra filbasert digitalt: Brukeren lærer matching om vedkommende vil eller ikke. Match er og blir ALFA og OMEGA i det vi gjør.

Sist redigert:

tjensen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Antall liker
43
Torget vurderinger
1
Fortsettelse: Etter at alt er målt og peker mot pickupen har jeg vært hos R Mikkelsen, Da går det i retning av Van den Hul DDT II og jeg lånte en annen pickup for å sjekke at alt det andre nå er OK. OG : NEI !!!! høyre kanal død. Feilen bytter plass når jeg bytter om ledningen før RIAA trinn, så da er vi tilbake til rare ledningsproblemer i armen. Når jeg forsøker ulike belastninger virker nå alle (tidligere var 1K og 47K ubrukelige), lyden er korrekt og best på 200ohm, mens 47K faktisk får lyd i høyre kanal igjen (men ikke god lyd i noen av kanalane) . Det er noen ganger lyd i den tause kanalen en kort stund før den fader bort. Dårlig kontakt i kontakten inne i armen eller i RCA utgangen under armfoten ?? (har sjekket X ganger og målt det til OK. Når rigger jeg opp en annen RIAA og sjekker igjen med den (Dynavector P-75-II). Den er satt i "current amp" modus: Da er det lyd i begge kanaler (litt ubalanse/svakere i høyre). Når den settes i normalt (spenning) modus virker det mer riktig. Jeg er fremdeles forvirret. Men:
*Med Dynavector RIAA og ny pickup virker det nå normalt
*Med den gamle RIAA så er det taust på en kanal (men) kanalen skifter når jeg skifter leding
*Antagelig er det en overledning, feks overledning til jord som provoserer den gamle RIAA og slår ut en kanal, noen ganger
(akkurat nå satte jeg den gamle RIAA tilbake og da var feilen borte, enda sikrere på overledning inne i armen eller armfoten et sted)

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Tjensen: Har du folk i Bergen som kan ta service på hele armen, og gi den en komplett, proff utført rewire? Mikkelsen bør kunne få til det, vel? Ellers er DDT2 en absolutt deilig PU...gled deg:cool:

tjensen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Antall liker
43
Torget vurderinger
1
Ja, full overhaling av arm er neste trinn. Spilte mye og helt fantastisk i går kveld. Ikke rørt. I formiddag : Helt supert i 5 minutter, deretter blir høyre kanal gradvis borte. Byttet RIAA (enda en gang) til Dynavector som var helt fin i går: null musikk i høyre kanal, men brum. Da er det ledninger og kontakter mellom pickup og RIAA som har en ujevn feil (overledning til jord ?).Min følelse er feil bak RCA konaktene i bunnen av armbasen. Målinger er OK, men...... Demontere arm med silikonbad er middels morsomt og ledningene under er på tvers og er endelig kommet skikkelig på plass. Jeg går en tur til R Mikkelsen og får trøst.

Oppdatering:
Ja, både Roald og noen av hans dyktige kunder hadde gode råd. Jeg lovte å lete litt mer etter feilen, så kunne Roald ta den om jeg ikke får det til. Men tror nok rekabling er det som skal til, om jeg da ikke finner noe helt opplagt. Roald lovte vel ikke akkurat rekabling, så om noen har et tips på hvem som kan gjøre det på en gammel SME 3009-III.....

Oppdatering II :
Tok fra hverandre og demonterte. Ledningene inne i armfotens ser greie ut, også loddingene og RCA kontaktene. Rensespray og så alt sammen tilbake igjen: Nå er det venstre kanal som er taus !!!! Kontakten til armøret ? Ikke mye mer å gjøre. Kan vente til det andre armøret kommer tilbake og prøve det. Har heldigvis megeet god CD/SACD spiller og en god Cary streamer. Det er ikke veldig synd på meg, men likevel........

Oppdatering III:
Da har jeg fått napp på en brukt SME 3009/III og mitt ekstra armrør er også meldt ferdig reparert. Da har jeg mer å eksperimentere med og vil med ganske stor sannsynliglighet ha en arm som virker i løpet av et par uker. Og den nye pickupen er på vei.... Fortsettelse følger.....

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Tjensen: Intermittent faults SUCK!! Roald pleier å få til det der, og kabler er han svært flink med. Ikke sikker på om Renaissance Audio lager tonearmskabler, men de kablene i en 3009 er da også hårtynne.. Få overhalt, hiv på en DDT2, så har du topp vniyl i ti år til...:cool:

Sist redigert:

tjensen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Antall liker
43
Torget vurderinger
1
Da har jeg fått det ekstra armrøret tilbake fra verksted og montert med lånt pickup: Lyd i begge kanaler samtidig !!! Nokså sikker på at feilen lå i dårlig kontakt/overledning inne i armrøret, antagelig uheldig lodding ved bytte av kabling tidligere en gang. Så er det å få montert min nye vdH !!! Og etterhvert sjekke om min gamle spesial Denon103 egentlig var ødelagt eller ikke. Bruker nå Dynavector DV-75 II RIAA, så får jeg etterhvert også teste ut den gamle Korsun/Red Rose Music u3i også.

Spilleren er levert til R Mikkelsen for montering av Vdh DDT pickup. Når den ekstra armen dukker opp, skal jeg se om ikke armrøret der kan få seg en annen og rimeligere pickup, eller teste den gamle 103 igjen. Armrøret med problemer: er det noen som kan skifte den indre kablingen i et slikt rør ?

Takk for mange gode råd !!!

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Tjensen: Høres bra ut. Vil du teste Denon, sett den i en annen arm- det funker bare ikke med 3009...den er og blir for lett..Men VDHen vil elske 3009:cool: Og når den først har krøpet under huden på deg, da blir den der for resten av livet. Sånn er et med ALT lydrelatert Aalt-Jouk van den Hul legger håndpølsene borti..Det er en magi i de lydbildene som svært få- om noen-andre får til..Du har hørt historien om hva som skjedde da AJ ble invitert til en kjent platespillerprodusent for å demonstrere sine aller første, egenslipte styli? Produsenten fikk hakaslepp, gikk bak ryggen på ham etter å ha kjøpt et parti og patenterte slipinga selv. Det var dog FØR det vi idag kjenner som VDH-slip så sine første riller. I tillegg til hans egne PUs, finner du denne på blant andre Goldring Elite...

Sist redigert:

tjensen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Antall liker
43
Torget vurderinger
1
Takk igjen for kloke råd !! Jeg har brukt mye tid og tålmodighet og penger og det går riktig vei:
Oppdatering : Da har jeg hentet ny brukt arm SME series III, fått reparert et gammelt armør og kunne dermed levere til Roald MIkkelsen en stor samling deler, der vi fremdeles ikke er sikre på hva som er/var feilen. Roald har vært grundig og systematisk og montert vdh DDT i det beste/nyeste armrøret (titan) og justert. Og nå spiller det helt fantastisk: friskt, nært, nyansert, engasjerende. Feilen er borte. Synes lyden er litt bedre med KORSUN/Red Rose Music sin store 2-boks RIAA med 47 eller 200 ohm belastning enn med Dynavector 75 mk II RIAA i strøm-modus. Men den siste er mer til å leve med mht tilpasning volum. Begge har for mye gain,

Om det er lov å be om enda flere råd:
-Jeg bruker silikonbadet med den mellomste åren (lys grå). Burde jeg heller brukt den minste (svarte) ? (Pickup van den Hul DDT II Spesial, oppgitt complience 28 og nåletryk 1,2-1,5)
-Jeg burde kanskje skaffet et nytt RIAA trinn som passer bedre, nå er volumet brukbart mellom 0 og 3 og lavt er nesten ikke mulig

Sist redigert:

tjensen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Antall liker
43
Torget vurderinger
1
Feilen kom tilbake, dårlig lyd v.kanal, lyd helt borte venstre og av og til høyre kanal. Fikk kjøpt enda en brukt SME III med siste versjon armør på ebay. OG DET LØSTE PROBLEMET !!!!! Så har jeg vibracones under og den originale Kenwood 1,2 kg kermisk platematte- Og altså vd hul DDT på en SME series III med silikon bad med liten paddle. Og 10db dempeledd mellom RIAA og forforsterker. Lyden er nå så frisk, nær, nyansert, transient at det er bare helt topp (min dcs SACD spiller har hvilt siden feilen forsvant....). Takk igjen for hjelp. Det har vært noen frustrerende måneder og ledningenen inne i en SME III er ikke greie å skifte (det er der feilen har vært). Hvis det kan bli enda bedre nå, må det være ny RIAA slik jeg kan kutte dempeledd og få rør inn i kjeden (ETA petite ??)

Sist redigert:
Topp Bunn