platestrammer/vekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.962
    Antall liker
    1.297
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Dette med platestrammer har ikke alltid effekt, de plater der er skjeve vil fortsatt være skjeve på den ene siden, altså har platestrammer ingen effekt, platen vil fortsatt løfte seg ute ved kanten, da er enten vakuum eller en plateinnspilling tingen. 180 gr. plater blir vel aldrig skjeve tror jeg.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.998
    Antall liker
    11.927
    Sted
    Hus
    Fikk denne fra HiFiDo i Japan i dag. Blir nok fin på DD-100 tenker jeg :)

    WP_20130528_001.jpg
     
    Sist redigert:

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.998
    Antall liker
    11.927
    Sted
    Hus
    ST-10 skal veie 1000 gr, og ST-20 skal veie 800 gr :)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.998
    Antall liker
    11.927
    Sted
    Hus
    Den er vel ikke så nøyaktig på så små vekter tror jeg. :)
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.680
    Antall liker
    1.782
    Torget vurderinger
    1
    IMG_0235[1].jpg


    Bruker selv denne fra Analogis på 760 gr og det fungerer utmerket på både Micro Seiki MB10 og på min Sansui SR 222 som er i daglig bruk. Har også en platestrammer fra Michelle som brukes.

    Hvor kan Larsen Clamp bestilles.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.932
    Antall liker
    51.276
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    006.jpg


    Bruker Larsen Clamp på kenwood KD 990,vet ikke om jeg hører noen forskjell. Fikk den i går så jeg må teste litt mere ;)

    O
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det ligger en LC ute nå.
    OBS: les hva han skriver om mål på spindel.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.588
    Antall liker
    35.578
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke testet platestrammere ennå, men at den har effekt er det ikke noe tvil om. Økonomien blir litt trangere og synet får noe flott å hvile blikket på - altså jeg vet ikke om det kommer til å ha noe audiofonisk forbedring, men ofte er de pene å se på - så ja! Jeg skal ha...
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.235
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Jeg bruker dette loddet på min Pioneer PL550. Vet ikke hvilket fabrikat det er. Syns det gjør mye utseendemessig, men vanskelig å si om det gjør noen nytte. Kanskje litt bedre bassgjenivelse.
    007.jpg

    003.jpg
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Vis vedlegget 201326

    Bruker Larsen Clamp på kenwood KD 990,vet ikke om jeg hører noen forskjell. Fikk den i går så jeg må teste litt mere ;)

    O
    heisann.
    Spennende tråd! Har selv fått levert en Larsen, polert av storpolerer ArildD , nydelig vakker....

    Har gjort meg noen tanker om sikkerhet til stift på disse. Spesiellt etter nylig besøk i highendsjappe, hvor dyreste modell spilte ferdig plata, raste over ettiketten og over i motgående felt. ... Ekspeditør gjorde en lynspurt, og sa at diamant heldigvis er hardere enn plast...

    Hva skjer om nåla blir gående mot metallet på feks Larsen klamp og lignende ?

    Virker mye tryggere med de som har rette kanter, som f.eks følger med Tranrotor sine,spillere ( sre hifistasjonen) ?
    Edit : da går headshell eller pu hus mot clamp, og forhindrer at stift kommer i kontakt med clamp/metall.
    Mvh Huldra
     
    Sist redigert:

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Hvordan kunne pickuppen fortsette inn over etiketten da? Var der noen der dyttet den eller?
    Så du har ikke opplevd dette... Skjer på enkelte plater. Spesielt m pu som har lett stifttrykk. F.eks 1.2 gram. Men dette var en dyr arm , sannsynligvis m mc pu, uten at jeg sjekka.
    Så ingen dytting her nei....

    mvh Arild B
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    7.954
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Platestrammar er eit pluss på tynne plater. Nokre spelarar fungerer svært dårleg utan strammar, til dømes VPI Superscoutmaster. Her kan du i tillegg ha platekrans, som held plata nede også i ytterkanten. Gjer underverk på tynne og skeive plater, men forbetrar også generelt dynamikk, bakgrunnsstøy og bass.
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Hei Arve

    platekrans har jeg aldri hørt om eller sett. Så du nevnte det foran et sted. Ligger her en link ?

    Har btw fått til vakumet på min Luxman. Skal bli spennende å prøve når elektronikken og er fiksa !

    mvh Huldra
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva skjer om nåla blir gående mot metallet på feks Larsen klamp og lignende ?
    Hos meg stopper huset på Cadenza Blue i Larsen Clampen, om så skulle skje at PU hopper videre innover (har aldri opplevd en situasjonen)
    Ingen fare altså.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    7.954
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hei Arve

    platekrans har jeg aldri hørt om eller sett. Så du nevnte det foran et sted. Ligger her en link ?

    Har btw fått til vakumet på min Luxman. Skal bli spennende å prøve når elektronikken og er fiksa !

    mvh Huldra
    Her er ein som generelt kan brukast på fleire platespelarar:
    The Universal RSR: Lp Stabilizer Disc Ring Outer Record Periphery Clamp, Warped Records, Damping, Resonance, Realistic Sound Reproduction.
    VPI har ein god ein, som passar på dei større spelarane. Denne brukar eg sjølv:
    VPI Industries Inc.
    Så har Clearaudio ein også:
    Zubehör | clearaudio Outer Limit + Locator | verbessertm, Eigengewicht, Auflagekraft, LP, Klangverbesserung, Lexan, Zentrieren, Plattenspieler
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.588
    Antall liker
    35.578
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Fikk Larsen clamp i hus i dag, har ikke fått hørt om det er noen forandringer ennå, men pent er det.

    IMAG1508_BURST002.jpg
     

    AudioPhysic

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2013
    Innlegg
    421
    Antall liker
    167
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    23
    Vis vedlegget 194596
    30 min shining, så ble Danske Larsen clampen i tillegg til bra, enda penere.
    Håper det kommer flere fra han. Fikk litt spørsmål fra folk da jeg viste frem vekt.
    Definitivt verdt hver kr. :)
    Hei, fikk for noen dager siden selv en Larsen clamp i hus og må si meg meget fornøyd.
    Denne dansken kan det med å dreie :)
     

    AudioPhysic

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2013
    Innlegg
    421
    Antall liker
    167
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    23
    Hvor kan Larsen Clamp bestilles.
    Han legger av og til ut salgsannonser her på brukten. Bare å følge med. Ryddig og grei handel.
    Har selv en Larsen Clamp 420g
    Eller så kan du jo bare sende han en melding og høre om han kan dreie en til deg i ønsket vekt.
    Han heter "boheinrich" her på sentralen :)
    Veldig hyggelig kar.
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Får man fortsatt tak i platestrammer i ordets rette forstand? Jeg hadde en gang en som man måtte vri på, og da ble platen strammet ned mot platetallerkenen, uten at vekten ble økt nevneverdig mye.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.742
    Antall liker
    58.937
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Har en Michell og den fungerer ved behov.

    Har også kjøpt en Larsen Clamp fra DK.
    Flott sak til en rimelig penge.


    Men. jeg bruker stort sett ingen av dem...

    mvh
     
    Sist redigert:

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Pro-ject minner mest om den jeg hadde, men jeg tror ikke den er helt lik noen av disse. Da er det bare å finne ut hvor... Thanx!

    PS: Er Larsen også med strammefunksjon..?
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.742
    Antall liker
    58.937
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Nei. Larsen er kun vekt, men han lager mange ulike vekter.
    Mindre egnet til spillere med mjuke fjærende oppheng.

    Michell: Oslo HiFi center

    Pro-ject, Clamp-it : Big dipper, Hifi klubben og alle som selger Pro-ject platespillere.

    Michell er rimeligst så vidt jeg husker. (penest også?)
     
    Sist redigert:

    Bjørge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    177
    Antall liker
    25
    Sted
    Vestfold
    Noen som vet hva som passer på best på 1210? Der kan man vel bruke en som er god og tung?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.222
    Antall liker
    2.734
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    jeg bruker nagaoka i quarts ,, men det viktigste var michell gyromat , som er en super myk klebrig matte bly gummi ? , og er fullstendig død .Og der finnes ingen synging i vinylen når der spilles lyttet rett på grammofonen og lyden av ,,, allt ble bedre , den har en forsenking til label som og er viktig . Det støver den trekker til seg blir og man kan vaske og luft tørke den så er den som ny igjen .
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Har drevet og forsket litt på det på min Raven, den annbefales og spille UTEN noen vekt eller strammer.
    Jeg har ett par av variantene som er nevnt i tråden tidligere og har brukt de med blandede følelser.
    Det må også tas med i beregningen hvilken arm og pickup du bruker for en endring vil uansett forplante seg den veien, uansett foretrekker jeg defintivt Raven uten clamp på de aller fleste plater. MEN, på enkelte litt basstunge plater så låter Lyraen bedre med Michell strammeren enn uten. VanDenHul pickupen er det lite forskjell og spore. Det kan ha noe med sporingvinkelen, ellers vet jeg ikke. Uansett ville jeg valgt Michell clampen langt foran ProJect sin, fordi Michell leverer med et lite filtstykke som plasseres rundt spindelen, så den trykker lengst mulig ut mot den spillbare delen når man clamper. Project presser, såvidt jeg kan se, over hele labelen og vil like enkelt "svinge" plata oppover dersom man har forsenkninger til labelen i platetallerkenen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn